Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
Ja, vad f*n säger man annat än att Klein Mantra torde varit en stor inspirationskälla...

Bilagor

• Skärmbild från 2023-08-13 15-10-56.png
    Skärmbild från 2023-08-13 15-10-56.png
    61.8 KB · Besök: 84
Fula Hojar!!
Wow. Nån som gillar Starwars (och krossade testiklar) ritade herrcykeln? Är "pakethållaren/batteriet" menat att se ut som thrusters?

Fula Hojar!!
Åh! En gammal klassiker! En Flying Gate, 531 ram, ultrakort hjulbas, Campa Nova/Super och en krokig PMP-vev. Dessutom i perfekt skick. En gammal klenod som jag gärna hade sett hängande på väggen hemma

Fula Hojar!!
Fula Hojar!!
Hue kunde jag missa vevarna!

Hur säger man snakeoil på svenska? L formen är bara sämre. Vevarmar som går rakt mellan vevaxeln och pedelarna är mycket bättre. Hittade det här:

Långa och korta vevar samtidigt, best of both worlds alltså ??

Fula Hojar!!
Jag har sett fler som marknadsfört liknande vevar och det kommer komma fler. I grunden ligger människors tillkortakommanden inom grundläggande fysik eller lurendrejeri. Motiveringen är att de får längre hävarm utan att få nackdelar med lång vevar.
Det är välkänt fenomen att mindre intelligenta tror sig vara riktigt smarta och tvärt om. En ubåt nyligen är ett annat exempel.

Edit:
Fenomenet heter Dunning-Kruger-effekten. Sök/googla och ni får er några riktigt bra skratt.

Senast ändrad:
Fula Hojar!!
Kan inte säga om ditt inlägg är seriöst eller ironiskt.

Men vilket problem handlar det om?
Det är i högsta grad seriöst! Problemet som skulle lösas var att bygga en ram med kort hjulbas för att få bättre kraftöverföring genom ramen, om jag förstått rätt. Som en TT-cykel, men konstruerad på en tid utan kolfiber eller hydroformade aluminiumrör. Den är kanske inte vacker i våra ögon men man kan ju uppskatta uppfinningsrikedomen. Kolla länken:
Vevarna kan väl aldrig varit vettiga...
Kul tråd detta, det dyker ju upp många udda cyklar! ?

Fula Hojar!!
Ursäkta om jag är lite trög här, men vilket är problemet som vanliga ramar har, som Flying Gate ska lösa? De svar som getts i tråden är inte så tydliga. Mera tryck på bakhjulet och bättre kraftöverföring genom ramen är ju egentligen beskrivningar av det man hoppas att ramdesignen ska resultera i, inte problemet med en konventionell ram.

Det är spännande med udda lösningar, men ofta är de mer udda än vad de löser problem, och i mina ögon verkar även denna cykel mest vara udda.

Fula Hojar!!
Det är i högsta grad seriöst! Problemet som skulle lösas var att bygga en ram med kort hjulbas för att få bättre kraftöverföring genom ramen, om jag förstått rätt. Som en TT-cykel, men konstruerad på en tid utan kolfiber eller hydroformade aluminiumrör. Den är kanske inte vacker i våra ögon men man kan ju uppskatta uppfinningsrikedomen. Kolla länken:
Vevarna kan väl aldrig varit vettiga...
Kul tråd detta, det dyker ju upp många udda cyklar! ?

Att byta till kortare kedjestag har en marginal effekt på styvheten av vridstyvheten mellan vevarmar och bakaxlen. Dessutom skulle jag tänka att den ramen har blivit mindre styv pga konstiga placeringen av "sadelröret". Att använda rör med lite större diameter eller större godstjocklek har mycket mer effekt på styvheten.

Sen kan man diskutera hur mycket styvheten av ramen påverkar kraftöverföringen.

Tillbaka
Topp