förmåncykel, hur går man tillväga ? rent praktiskt??

bicicleto

Medlem
jag har så många fråger runt förmåncykel. bland annat kan arbetsgivaren neka och kan man välja vilken hojj som helst??
och vart ska man gå sportson, cykloteket, tyresö cykel om man bor i stockholm.
alla bra tips är välkomna....

mvh // antonio

Prata med din arbetsgivare? Brukar finnas ett avtal mellan arbetsgivaren och leasingfirman. Såvida din arbetsgivare erbjuder förmånscykel?

Efter din arbetsgivare valt en leverantör har de ofta en samarbetspartner. Tex Sportson. Då kan du välja ur deras sortiment. Finns några aktörer som verkar väldigt begränsade i vad de erbjuder för märken så inte alltid helt enkelt.

För ett år sen fick vi ett erbjudande från vår arbetsgivare om förmånscykel via Sportson. Bra cykelsortiment men sjukt höga priser. Även med en marginalskatteeffekt på 50% och ett uppskattat köpa-loss-pris på 20% av nyvärdet efter tre år så blev det en dyr affär. Man kunde köpa en likvärdig cykel på någon av de ständigt återkommande reorna i cykelbranschen. Det som det landade i var att man i praktiken köpte en cykel till marknadspris på räntefri avbetalning så det blev ingen affär den gången.

För ett år sen fick vi ett erbjudande från vår arbetsgivare om förmånscykel via Sportson. Bra cykelsortiment men sjukt höga priser. Även med en marginalskatteeffekt på 50% och ett uppskattat köpa-loss-pris på 20% av nyvärdet efter tre år så blev det en dyr affär. Man kunde köpa en likvärdig cykel på någon av de ständigt återkommande reorna i cykelbranschen. Det som det landade i var att man i praktiken köpte en cykel till marknadspris på räntefri avbetalning så det blev ingen affär den gången.
som alla liknande kampanjer då, ni minns väl HemPc ...

Som Herr Thomas skriver; förmånscykel är helt värdelöst och inget att ödsla tid på. Köp en Canyon på rea istället, det är förmånligt.

jag har så många fråger runt förmåncykel. bland annat kan arbetsgivaren neka och kan man välja vilken hojj som helst??
och vart ska man gå sportson, cykloteket, tyresö cykel om man bor i stockholm.
alla bra tips är välkomna....

mvh // antonio
Vi är många på vårt bolag som har förmånscykel och är supernöjda. I vårt fall har vi Sportson som samarbetspartner. Har också flera vänner o bekanta som gjort likadant. Det är allt från Trek Remedy till elcyklar till hybrider.

Från Cykelkrafts hemsida "Vad förmånscykeln har för restvärde efter hyresperioden går inte att svara på i förväg. Restvärdet bestäms av marknadens tillgång och efterfrågan efter hyresperioden är slut.".

I alla upplägg jag har sett har man satt restvärdet till 20%. Det anser jag vara lurendrejeri. En cykel som köps ny idag för 15 tkr säljs inte för 3 tkr om tre år.

Genom att sätta ett lågt restvärde framstår det hela som mycket mer förmånligt. Det är enkelt att se genom att titta på sammanställningen som bikelease har gjort (se https://support.bikelease.se/article/53893/vad-kostar-formanscykel). Höjer man restvärdet till 50% så skiljer det väldigt lite mot att köpa den direkt. Vissa butiker erbjuder fri service och tar man hänsyn till blir det en förlustaffär.

Jag hjälpte en bekant som hade blivit erbjuden förmånscykel hos Sportson via sin arbetsgivare. Vi kom fram till att det var helt ointressant då Sportson är dyra och utbudet av förmånscyklar var begränsat till Trek och Specialized. Hen kunde med stor sannolikhet hitta en mer prisvärd cykel någon annanstans, trots 50% marginalskatt.

Om det är förmånligt eller inte beror mycket på hur arbetsgivaren hanterar det.
Från Skatteverkets regler: "Arbetsgivaren betalar direkt för kostnaden för cykeln, antingen genom att köpa, hyra eller leasa den."
Den anställde betalar sedan via bruttolöneavdrag och "beskattas för den del av förmånen som överstiger 3 000 kronor under ett beskattningsår".
Min arbetsgivare köper den cykel jag pekar på och jag betalar till min arbetsgivare med bruttolöneavdrag under flera år.

Väljer arbetsgivaren istället leasing så blir det ju inte lika förmånligt.

Tillbaka
Topp