Glappande kasset

Boullboull

Aktiv medlem
Glappande kasset
Hej hopp.
Försöker hålla liv i min gamla 26":are...
Bakväxel havererade för ett tag sen så fick byta. Gick då från 9-delat till 10-delat.

Bytte bakväxel, reglage, och kassett (+kedja).

Hur jag än gör glappar kassetten.

Har en 1,85 mm spacer att tillgå. Både med och utan glappar det. Mer utan.

Ska jag ha en annan spacer? Eller vad är felet?
Sjukt frustrerad just nu...

Och hittar verkligen inget svar på nätet... Trots att det borde vara enkelt att hitta...

Glappande kasset
Har för mig att 1.85mm spacer är avsett för 10-delad kassett på 11-delad body, medan 1mm spacer ska vara avsett för 10-delad kassett på 8/9/10-delad body. Om det är shimano det handlar om.

Glappande kasset
Det är inte så kinkigt, men kassetten måste sticka ut en bit utanför bodyn så att inte låsringen bottnar. Pröva med någon gammal kassetspacer från bra-att-ha-lådan istället för 1,85:an. Kanske har du kvar någon från den 9-delade kassetten?

Glappande kasset
Med 10-delat kassett på 10-delat body behövs ingen distans och med 10-delat kassett på 11-delat body en 1,85 mm distans. Så det borde funka äntligen utan eller med din 1,85 mm distans.

Jag har ingen aning om vad kan vara fel. Vilken nav och kassett handlar det om?

Glappande kasset
Med 10-delat kassett på 10-delat body behövs ingen distans och med 10-delat kassett på 11-delat body en 1,85 mm distans. Så det borde funka äntligen utan eller med din 1,85 mm distans.

Jag har ingen aning om vad kan vara fel. Vilken nav och kassett handlar det om?
Body för 9-delad med 10-delad lasset...
Shimano
Lutar åt att det är som någon ovan skrev att det ska vara 1,85 plus 1 mm distanser....

Glappande kasset
Body för 9-delad med 10-delad lasset...
Shimano
Lutar åt att det är som någon ovan skrev att det ska vara 1,85 plus 1 mm distanser....

Då borde bodyn vara 0,7 för smal. Så du behöver en -0,7 mm distans. Men utan distans skulle väl funka om minsta drevet inte kommer för nära kedjestaget.

Jag förstår inte hur du kan har 2,85 mm distans på. Vilken kassett handlar det om?

Glappande kasset
Definitivt inte - 0,7 distans...

Nisseson ovan tror jag har rätt...

Kasseten är :Shimano Deore XT CS-M771 Kassett 10-växlad silver (Design 11-36T)

Bodyn...Tja... Original från en Scott Spark 30 från 2008... ?

Glappande kasset
Tillbaka
Topp