[OT] Kinabilar, demokratisk risk?

Jävligt stor skillnad på Sverige och Kina. I Sverige har vi fria val, frihet att organisera oss, trosfrihet, frihet att mötas, frihet att starta internetforum och diskutera andras länders styrelseskick. Var inte så okunnig, denna tråden visar tydligt att många behöver gå om skolan eller bara ta sitt eget ansvar och få bättre koll på hur det är att leva i ett fritt land eller en diktatur.
Och för att återkoppla lite till trådstarten. Om det nu är så att det bara är Renault som inte säljer din data, varför då? Är det av någon annan anledning än att den har en demokratisk stat som storägare?

Förklara för mig varför en bil tillverkad i Kina är sämre än tex en Tesla? Från topp till botten är det odemokratiskt hela vägen. Du kan säga att som konsument behöver jag inte köpa en Tesla eller som arbetare behöver jag inte jobba där, jag kontrar med att som medborgare kan du fortfarande lämna Kina.

Det är inte jättenkelt helt enkelt.

Och för att återkoppla lite till trådstarten. Om det nu är så att det bara är Renault som inte säljer din data, varför då? Är det av någon annan anledning än att den har en demokratisk stat som storägare?

Förklara för mig varför en bil tillverkad i Kina är sämre än tex en Tesla? Från topp till botten är det odemokratiskt hela vägen. Du kan säga att som konsument behöver jag inte köpa en Tesla eller som arbetare behöver jag inte jobba där, jag kontrar med att som medborgare kan du fortfarande lämna Kina.

Det är inte jättenkelt helt enkelt.
Om du som kinesisk medborgare lämnar och sedan publikt uttrycker en negativ åsikt, tex genom att delta i demonstrationer så drabbas dina släktingar som bor kvar och du har hyfsat stor risk för förföljelse även i ditt nya land.

Det händer så vitt jag vet inte för amerikaner eller medarbetare på Tesla.

Obs, jag skulle inte kunna tänka mig att flytta till usa eller jobba för tesla. Men om valet står mellan det och Kina, då är valet enkelt.

Om du som kinesisk medborgare lämnar och sedan publikt uttrycker en negativ åsikt, tex genom att delta i demonstrationer så drabbas dina släktingar som bor kvar och du har hyfsat stor risk för förföljelse även i ditt nya land.

Det händer så vitt jag vet inte för amerikaner eller medarbetare på Tesla.

Obs, jag skulle inte kunna tänka mig att flytta till usa eller jobba för tesla. Men om valet står mellan det och Kina, då är valet enkelt.
Det enklaste valet om du bryr dig om demokrati är att inte köpa en bil. Det är min poäng.

Cykla istället. Delar av din cykel kommer komma från en diktatur, det är jag rätt så säker på, men hur du än gör kommer du stödja diktaturer mer om du kör bil. Jag är okej med att folk vill eller måste ha bil men att göra bilägande till någon symbolisk demokratigrej. Där är jag inte med

Det enklaste valet om du bryr dig om demokrati är att inte köpa en bil. Det är min poäng.

Cykla istället. Delar av din cykel kommer komma från en diktatur, det är jag rätt så säker på, men hur du än gör kommer du stödja diktaturer mer om du kör bil. Jag är okej med att folk vill eller måste ha bil men att göra bilägande till någon symbolisk demokratigrej. Där är jag inte med
Hmm, kanske får spara till en königsegg? ?
Du har så klart en poäng..

Kina är en aggressiv imperialistisk diktatur som rustar upp allt vad de kan och siktar på att ta över hela Sydostasien och Afrika.
Allt man köper från Kina hjälper dem med detta vilket är lite synd.
Nu tillverkas nästan allt i Kina så bojkotta dem är svårt men man behöver iaf inte köpa hela bilar från dem.

/T

Kina är en aggressiv imperialistisk diktatur som rustar upp allt vad de kan och siktar på att ta över hela Sydostasien och Afrika.
Allt man köper från Kina hjälper dem med detta vilket är lite synd.
Nu tillverkas nästan allt i Kina så bojkotta dem är svårt men man behöver iaf inte köpa hela bilar från dem.

/T
Och Kinas ambassadör i Sverige hade mage att säga att vi skulle få se på f-n om vi inte slutade kritisera landet.
Och det finns väl minst lika goda skäl att kritisera Kina som Ryssland. Ockupation av Tibet o Mongoliet, Folkgrupper som sätts i koncentrationsläger för "hanifiering" mm. Odemokratiskt styre mm.
Svårt att undvika kinesiska varor men man kan alltid göra vad man kan.

Så var det förr, men inte längre. Idag är Kina världsledande på många högteknologiska områden.
Inom områden där de kommit ikapp eller förbi väst är det ju svårt att kopiera och stjäla från väst. Inom områden där de ligger efter är jag inte säker på att de drar sig för att stjäla och kopiera.

Kina stjäl allt vad de kan och mer än de gjorde förr, speciellt högteknologi. Det finns åtskilliga exempel. "China has stolen US military secrets to create formidable J-20 knockoff of America's F-22 Raptor" "China achieved its fifth-generation fighter jet by copying U.S. military tech"

Mitt samvete är rymligt.
IMG_0015.jpeg

Apropå stjäla "teknologi" var det inte ens nåt som de mörkade. Det köptes en amerikansk traktor av kineser här i Uppsala och de hyrde till och med verkstadsplats på samma ställe så det kom hit 7-8 kineser, skruvade isär traktorn i minsta del och allting dokumenterades. Sen åkte de hem. :-)

Det finns i Uppsala även ett företag som är jäkligt vassa på pulsgeneratorer och liknande. Det dröjde inte länge innan det fanns kopior att köpa från kina, dock har kineserna ännu inte fått till mjukvaran ordentligt men det är såklart bara en tidsfråga.

Apropå stjäla "teknologi" var det inte ens nåt som de mörkade. Det köptes en amerikansk traktor av kineser här i Uppsala och de hyrde till och med verkstadsplats på samma ställe så det kom hit 7-8 kineser, skruvade isär traktorn i minsta del och allting dokumenterades. Sen åkte de hem. :-)

Det finns i Uppsala även ett företag som är jäkligt vassa på pulsgeneratorer och liknande. Det dröjde inte länge innan det fanns kopior att köpa från kina, dock har kineserna ännu inte fått till mjukvaran ordentligt men det är såklart bara en tidsfråga.
Har varit på föreläsning med person från Husqvarna. De byggde fabrik för åkgräsklippare (tror jag det var) i Kina och samtidigt skedde ett bygge på typ granntomten. När de var klara och rullade ut sina orange klippare från fabriken så rullade det ut gula från fabriken bredvid. Kineserna hade kopierat varje steg i uppbyggandet av anläggningen.

Yep, Kina lockade västerländska företag att få marknadsandelar, mot att dom etablerade en fabrik i landet. Enbart för att kopiera och stjäla all info. Kina har övervakning av internet, och kopierar alla docs och mail som går fram & tillbaka till utlandet.

Dom har även många studenter i tex Usa, som har till uppgift att kopiera och spionera.

Så deras industri och produktion beror enbart på stöld och kopiering.

Köp inget från Kina.

Tesla som ägs av Musk som är kinesisk agent stänger Starlink åt Kina över Ukraina så Ryssland kan fortsätta att skapa oro i världen och ta uppmärksamheten från Kinas egna övertramp.

Det kanske var av Volvo de snodde kunskapen att bygga läckande bilar? ?
Så måste det vara.
Volvo är kanske svenska agenter? De bygger bilar av dålig kvalitet med ännu sämre mjukvara som de får kineserna att kopiera? Snyggt jobbat SÄPO

Men inte ens kineserna kopierar väl Volvos lösning med en läckande taklucka där dränerat vatten hamnar i en balja full av svindyr elektronik?

Tillbaka
Topp