El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ok! Så du inser att varken Transportstyrelsen, Naturvårdsverket eller någon annan myndighet har haft för avsikt att tillåta nöjeskörning med elMtb i naturen? Men pga anledning (bristande politiskt intresse att förtydliga lagen) så är det idag inte helt självklart uttalat förbjudet. Så långt är jag med, och håller med.Självklart är det teori och praktik som inte går ihop. NVV kunde inte förutse att Transportstyrelsen skulle ändra definitionen. När så skedde hamnar de i en svår sits.
- De kan inte använda termer som redan är definierade i lagkrav (motoriserat fordon)
- Deras tes att "allemansrätten inte är motoriserad" är en efterhandskonstruktion. Hur kan vi annars få köra motorbåtar, motorskärmflyg etc.
- Kvar är att ändra lagen, vilket det inte finns något politiskt intresse för. Alltså kommer de ingenvart
Det är ju trist för NVV. Dock har jag otroligt svårt för myndigheter som inte följer lagen, eller ens kan den. Vi röstar och betalar skatt för att styra landet, inte för att aktivister skall vara missnöjda med lagen och hitta på egna lösningar.
Hade NVV haft ensamrätt på att bestämma så hade frågan varit enkel. Nu är det tvärt om så att politikerna inte bryr sig om frågan och därmed får/skall NVV rätta sig i ledet.
Men sen då? Mellan raderna anar jag att du tycker att det bara är att köra på?
Jag håller kanske inte med. Bara för att något inte är självklart uttalat förbjudet tycker inte jag att det behöver vara lämpligt heller. Jag tycker att man kan stöta på lite sådana situationer i livet ibland när man väljer att inte köra på eller hävda sin rätt. Nu har jag inga rimliga exempel så här på rak arm, så det får bli två orimliga.
Skatteplanering? Ingen expert på det, men verkar vara en kamp mellan folk som vill minimera sina skatteinbetalningar och Skatteverket. Beskrivs ibland som en gråzon, så länge man inte blir påkommen är det ok, blir man påkommen betalar man tillbaka och ber om ursäkt i media.
Sälja nätdroger? Innan de hunnit klassificeras är de inte droger, och alltså inte olagliga.
Om man vet att något är fel, är det ok ändå bara för att lagstiftningen inte är på plats? Jag vill vara tydlig med att jag INTE likställer elMtb-körande med att sälja nätdroger till barn och placera pengarna på Caymanöarna. ElMTB är mycket värre. ;-)