El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Självklart är det teori och praktik som inte går ihop. NVV kunde inte förutse att Transportstyrelsen skulle ändra definitionen. När så skedde hamnar de i en svår sits.
- De kan inte använda termer som redan är definierade i lagkrav (motoriserat fordon)
- Deras tes att "allemansrätten inte är motoriserad" är en efterhandskonstruktion. Hur kan vi annars få köra motorbåtar, motorskärmflyg etc.
- Kvar är att ändra lagen, vilket det inte finns något politiskt intresse för. Alltså kommer de ingenvart

Det är ju trist för NVV. Dock har jag otroligt svårt för myndigheter som inte följer lagen, eller ens kan den. Vi röstar och betalar skatt för att styra landet, inte för att aktivister skall vara missnöjda med lagen och hitta på egna lösningar.

Hade NVV haft ensamrätt på att bestämma så hade frågan varit enkel. Nu är det tvärt om så att politikerna inte bryr sig om frågan och därmed får/skall NVV rätta sig i ledet.
Ok! Så du inser att varken Transportstyrelsen, Naturvårdsverket eller någon annan myndighet har haft för avsikt att tillåta nöjeskörning med elMtb i naturen? Men pga anledning (bristande politiskt intresse att förtydliga lagen) så är det idag inte helt självklart uttalat förbjudet. Så långt är jag med, och håller med.

Men sen då? Mellan raderna anar jag att du tycker att det bara är att köra på?

Jag håller kanske inte med. Bara för att något inte är självklart uttalat förbjudet tycker inte jag att det behöver vara lämpligt heller. Jag tycker att man kan stöta på lite sådana situationer i livet ibland när man väljer att inte köra på eller hävda sin rätt. Nu har jag inga rimliga exempel så här på rak arm, så det får bli två orimliga.
Skatteplanering? Ingen expert på det, men verkar vara en kamp mellan folk som vill minimera sina skatteinbetalningar och Skatteverket. Beskrivs ibland som en gråzon, så länge man inte blir påkommen är det ok, blir man påkommen betalar man tillbaka och ber om ursäkt i media.
Sälja nätdroger? Innan de hunnit klassificeras är de inte droger, och alltså inte olagliga.

Om man vet att något är fel, är det ok ändå bara för att lagstiftningen inte är på plats? Jag vill vara tydlig med att jag INTE likställer elMtb-körande med att sälja nätdroger till barn och placera pengarna på Caymanöarna. ElMTB är mycket värre. ;-)

Då tar vi det ett varv till.
1. Håller ni med om att legalitetsprincipen finns?
2. Håller ni med om att den reglerar vad som är brottsligt?
3. Om ni inte gör det, kolla brottsbalk 1 kap 1 paragraf och gå sedan vidare till steg 4.
4. Vilket brott menar ni att man skulle bryta mot om man cyklade med en emtb på samma ställe som en vanlig cykel?
5. Som 5:a kör vi en liten bonusfråga - Ooms du refererar ofta till jurister på NVV, tror du det står över legalitetsprincipen?
legalitetsprincipen är ju hyggligt synonymt med vad rättshaverister grundar sin roll som just rättshaverister på, så jag förstår att du drämmer till med det. Som sagt, du skiter i vad andemening/syfte är från den myndighet som har ansvaret att försöka styra och informera om ramarna för allemansrätten. Och även om det skulle vara uppenbart att el-cykling utgör en av flera avgörande risker för att förbjuda all cykling i vissa områden, så skulle du inte bry dig ändå. Eller hur?

Det framstår som om några här har bristande egen erfarenhet av cykla med assistans. Man "kör" inte elcykel, man måste fortfarande trampa. Jag anar en elitistisk och nedlåtande inställning till elcyklister här. De är lata helt enkelt.
N.B. Ja, det går att trimma och hitta på en massa olagligheter, och det är självklart inte tillåtet. Lagliga elcyklar är fortfarande att jämställa med en cykel.

Okej. @ipad , då du är säker på att det inte är olagligt så kan du väl vara den som dokumenterat tar en cykeltur på el-mtb i skogen på angiven plats. Vi filmar, fotar osv och du står för att du gör det och hävdar din rätt. Sedan gör vi en polisanmälan, och så får du ditt facit om att det inte är olagligt? Okej?

Jag kan tänka mig att vara med och dra i detta projektet, då det väl blir lite planering osv. Och med din övertygelse, så har du väl inget emot att vara den som blir anmäld?

Okej. @ipad , då du är säker på att det inte är olagligt så kan du väl vara den som dokumenterat tar en cykeltur på el-mtb i skogen på angiven plats. Vi filmar, fotar osv och du står för att du gör det och hävdar din rätt. Sedan gör vi en polisanmälan, och så får du ditt facit om att det inte är olagligt? Okej?

Jag kan tänka mig att vara med och dra i detta projektet, då det väl blir lite planering osv. Och med din övertygelse, så har du väl inget emot att vara den som blir anmäld?
Och polisanmälan skulle vara brott mot...?

Och polisanmälan skulle vara brott mot...?
Jag är väl inte tillräckligt bevandrad, men det kanske är mer korrekt att utföra det på en markägares fastighet som inte är tillfrågad och som garanterad agerar juridiskt utifrån sin rättighet som markägare? Dvs vad jag antar är mer på civilrättslig grund kanske? Du verkar ha koll, så du kanske kan bidra med vägledning om hur vi får gråzonen juridiskt prövad? (Med hjälp av den frivillige som ju inget har att frukta pga av sin övertygelse.)

Jag är väl inte tillräckligt bevandrad, men det kanske är mer korrekt att utföra det på en markägares fastighet som inte är tillfrågad och som garanterad agerar juridiskt utifrån sin rättighet som markägare? Dvs vad jag antar är mer på civilrättslig grund kanske? Du verkar ha koll, så du kanske kan bidra med vägledning om hur vi får gråzonen juridiskt prövad? (Med hjälp av den frivillige som ju inget har att frukta pga av sin övertygelse.)
Eftersom elcykel som assisterar upp till 25 km/h och har en märkeffekt på 250W uttryckligen definieras som cykel, kan jag inte se var gråzonen är.

Ok! Så du inser att varken Transportstyrelsen, Naturvårdsverket eller någon annan myndighet har haft för avsikt att tillåta nöjeskörning med elMtb i naturen? Men pga anledning (bristande politiskt intresse att förtydliga lagen) så är det idag inte helt självklart uttalat förbjudet. Så långt är jag med, och håller med.
Tror inte någon myndighet har haft för avsikt att tillåta nöjeskörning med moderna MTBs i full fart i naturen heller, kanske säkrast att sluta med sånt också.

Eftersom elcykel som assisterar upp till 25 km/h och har en märkeffekt på 250W uttryckligen definieras som cykel, kan jag inte se var gråzonen är.
Aha, du ville argumentera inte komma framåt. Ok, då blir du väl inte till någon hjälp i den frågan då. Du cyklar el-cykel i skogen med stöd av allemansrätten antar jag?

Olovligt brukande och egenmäktigt förfarande är brotten. Och då är jag inte ens jurist som resten av elcyklisterna är. Det är för lite bilder i tråden
laugh-loud-emoticon-wallpaper.jpg

Tror inte någon myndighet har haft för avsikt att tillåta nöjeskörning med moderna MTBs i full fart i naturen heller, kanske säkrast att sluta med sånt också.
Det är ju lite av poängen. De flesta cyklister (här i tråden iaf) medger att det inte är oproblematiskt med cykling i många områden. Däremot verkar det inte finnas någon som representerar elMTB-sidan som ser några problem överhuvudtaget.

Jag är uppriktigt rädd att vi inte kommer kunna stigcykla som vi är vana vid i framtiden. Det är inte elMTBs fel i huvudsak, men de hjälper sannerligen inte till.

Så fort man frågar om någon verkligen cyklar el-mtb i skogen så blir det tyst. Är det bara en bunt med argumentations-sugna troll som i själva verket inte har lärt sig cykla öht?

Gör det på Af Douglas marker och se till att informera Herrn om tilltaget så kanske du får lite draghjälp. Det verkar ju inte falla under allmänt åtal så det krävs väl att markägaren är den som driver ärendet. Då kan det ju vara en fördel med cykelhatande monglo till markägare, allra helst ett rikt monglo. Beroende på vilket utfall man vill ha förstås.

Så fort man frågar om någon verkligen cyklar el-mtb i skogen så blir det tyst. Är det bara en bunt med argumentations-sugna troll som i själva verket inte har lärt sig cykla öht?
Låter mer som ett antal troll som försöker skyla markslitaget vid cykling på elassistans.
Är det ens 1 % av mtbåkarna som kör på el?

Men sen då? Mellan raderna anar jag att du tycker att det bara är att köra på?

Jag håller kanske inte med. Bara för att något inte är självklart uttalat förbjudet tycker inte jag att det behöver vara lämpligt heller. Jag tycker att man kan stöta på lite sådana situationer i livet ibland när man väljer att inte köra på eller hävda sin rätt. Nu har jag inga rimliga exempel så här på rak arm, så det får bli två orimliga.
Skatteplanering? Ingen expert på det, men verkar vara en kamp mellan folk som vill minimera sina skatteinbetalningar och Skatteverket. Beskrivs ibland som en gråzon, så länge man inte blir påkommen är det ok, blir man påkommen betalar man tillbaka och ber om ursäkt i media.
Sälja nätdroger? Innan de hunnit klassificeras är de inte droger, och alltså inte olagliga.

Om man vet att något är fel, är det ok ändå bara för att lagstiftningen inte är på plats? Jag vill vara tydlig med att jag INTE likställer elMtb-körande med att sälja nätdroger till barn och placera pengarna på Caymanöarna. ElMTB är mycket värre. ;-)
Återigen, teori och praktik.

Ditt resonemang ligger nära den politiska debatten om yttrandefrihet. Antalet gånger jag hört att "missbruka inte rättigheten", hur är det en rättighet om jag inte får använda den?

Jag håller alltså helt med om att NVV inte hade förutsett att elassisterade cyklar skulle existera eller kallas cykel. När de ställs inför faktum bestämmer de sig snabbt för att de ogillar företeelsen, de skulle lika gärna kunna konstatera att utvecklingen går framåt och gillat läget. Dock upptäcker de att varken transportstyrelsen eller politiker bryr sig om deras fråga och nu står vi där vi är. Det hade troligen varit smartare för NVV att säga att "Lagen tvingar oss nu tillåta dessa fordon i skogen", nu tror många politiker att frågan redan är löst.

Till sakfrågan. Vi har alla olika moral, värderingar och tankesätt. Jag är en stark anhängare av att något är lagligt tills dess att det blir olagligt. Det är inte samma sak som lämpligt eller att jag tycker om det, men jag får acceptera att andra gör det tills dess att ett förbud kommer. Jag är evinnerligt trött på Karens som anser att allt de inte gillar borde upphöra för att de personligen ogillar något.

Gör det på Af Douglas marker och se till att informera Herrn om tilltaget så kanske du får lite draghjälp. Det verkar ju inte falla under allmänt åtal så det krävs väl att markägaren är den som driver ärendet. Då kan det ju vara en fördel med cykelhatande monglo till markägare, allra helst ett rikt monglo. Beroende på vilket utfall man vill ha förstås.

legalitetsprincipen är ju hyggligt synonymt med vad rättshaverister grundar sin roll som just rättshaverister på, så jag förstår att du drämmer till med det. Som sagt, du skiter i vad andemening/syfte är från den myndighet som har ansvaret att försöka styra och informera om ramarna för allemansrätten. Och även om det skulle vara uppenbart att el-cykling utgör en av flera avgörande risker för att förbjuda all cykling i vissa områden, så skulle du inte bry dig ändå. Eller hur?
Jag har sagt att det inte är olagligt för att det inte blir mer skador än en vanlig cykel till den graden att det skulle bli brottsligt.

Det är bara tramsigt att hålla på så.

Återigen, teori och praktik.

Ditt resonemang ligger nära den politiska debatten om yttrandefrihet. Antalet gånger jag hört att "missbruka inte rättigheten", hur är det en rättighet om jag inte får använda den?

Jag håller alltså helt med om att NVV inte hade förutsett att elassisterade cyklar skulle existera eller kallas cykel. När de ställs inför faktum bestämmer de sig snabbt för att de ogillar företeelsen, de skulle lika gärna kunna konstatera att utvecklingen går framåt och gillat läget. Dock upptäcker de att varken transportstyrelsen eller politiker bryr sig om deras fråga och nu står vi där vi är. Det hade troligen varit smartare för NVV att säga att "Lagen tvingar oss nu tillåta dessa fordon i skogen", nu tror många politiker att frågan redan är löst.

Till sakfrågan. Vi har alla olika moral, värderingar och tankesätt. Jag är en stark anhängare av att något är lagligt tills dess att det blir olagligt. Det är inte samma sak som lämpligt eller att jag tycker om det, men jag får acceptera att andra gör det tills dess att ett förbud kommer. Jag är evinnerligt trött på Karens som anser att allt de inte gillar borde upphöra för att de personligen ogillar något.
Då ser vi situationen väldigt lika, men landar i helt olika slutsatser om hur man ska handskas med den.

Jag respekterar att i ditt fall verkar ditt val vara av ideologiska skäl. Den här tråden är ju rätt vild (eller tragisk) men jag kommer inte ifrågasätta dem, inte min sak.

Jag hoppas ändå att mina sista inlägg kanske fått någon med lite mer traditionella värderingar (inget illa ment med den formuleringen, ething!) att tänka till ett varv.

I denna tråden är elcyklisterna de rikiga Karens, de som vill prata med förmannen men sen när JPL erbjuder dem att få prata med lagmannen är de inte intresserade längre.

2020-12-27_VeloViewer_99,9197_350.png

Jag lär mig fortfarande.
Jag och min kvinna har varsin elcykel också. Olika typer av cykling. Vem är argumentationssugen?

Jag tror det är oerhört hårt tryck på NVV.
Fullt tryck från markägare som vill begränsa allemansrätten. Sedan egenmäktiga missbrukare som tar sig rättigheter på eget bevåg, som retar både markägare och natur- och friluftsliv. Detta accentuerades snabbt under pandemin med fler markköp, elcyklar och elmotorcyklar och ännu större friluftsliv som tillför markskador, skrämmer viltet och de som dyrt hyr plats i hyrstallen.

Det kommer nog krävas politiskt styrka om AR ska finnas kvar alls.

Vad är inte realistiskt?
Det du inte förstår är att det inte är olagligt och därmed lagligt. Alltså tillåtet. Googla legalitetsprincipen om du tycker mitt förra inlägg var svårt att förstå eller sök på youtube kan du få det enkelt förklarat för dig.

Jag förstår precis vad som avses med legalitetsprincipen. Det är du som inte förmår förklara varför den skulle vara applicerbar på den refererade lagtexten. Att den enskilde har rätt till sin egendom och skydd av densamma kan jag då inte tolka på annat vis än att det innebär ett allomfattande förbud för allmänheten att nyttja den. Med undantag då för de ändamål som omfattas av allemansrätten, givetvis.

Jag förstår precis vad som avses med legalitetsprincipen. Det är du som inte förmår förklara varför den skulle vara applicerbar på den refererade lagtexten. Att den enskilde har rätt till sin egendom och skydd av densamma kan jag då inte tolka på annat vis än att det innebär ett allomfattande förbud för allmänheten att nyttja den. Med undantag då för de ändamål som omfattas av allemansrätten, givetvis.
Hade du gjort det hade du inte skrivit detta inlägg. Googla eller kolla youtube.

Jag har en el-fatbike som jag bl a cyklar på skogsvägar och stigar med. Då mest som transport. Jag sliter garanterat mindre på naturen än hetscykling på mtb. Hur var det med gråzonen?
om du inte uppfattar att det verkar finnas en gråzon så läs tråden från början så kanske du förstår vad jag menar. Så i vilka skogsområden mer exakt cyklar du el-mtb på stigar?

om du inte uppfattar att det verkar finnas en gråzon så läs tråden från början så kanske du förstår vad jag menar. Så i vilka skogsområden mer exakt cyklar du el-mtb på stigar?
Oavsett var jag elcyklar så är min elcykel likställd med en cykel. Det finns ingen gråzon. Om NVV gör en tolkning som saknar lagligt stöd är det möjligen en gråzon på NVV.

Vad är en gråzon? Huruvida det är lagligt eller inte menar du?

Jag har vid flera tillfällen sagt klart och tydligt att jag cyklar med min Kenevo SL i skogen.
Nu förstår jag inte riktigt varför du kör en aggressiv stil helt plötsligt. Är det meningen att man ska backa bara för det eller?

Sen har jag faktiskt lärt mig att cykla helt okej.

Tillbaka
Topp