Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

har en äldre laptop och kör med nu. men den är grymt seg att köra zwift med, vad bör man ha för kapacitet på den för att det skall vara hyffsat snabbstartad?
kommer denna att funka hyffsat? https://www.blocket.se/annons/gavleborg/hp_laptop/1200507197
Nja, cpu och gpu är viktigast. Sen beror det ju på om du nöjer dig med t ex 1080p.
Nvidia fristående grafikkort funkar bäst. Sen är det bäst pris/pretanda i en stationär dator, motsvarande grafik kort för stationär är bättre än motsvarande för laptop. Och inbyggda grafik kort ska man undvika, ska vara ett dedikerat.

Älldre köpguide för en hint https://blog.zwiftalizer.com/post/buyersguide-2019/
Lite prestanda och zwift
Benchmarks på olika hårdvara
Sen är denna grupp på fejan grymt bra

ZPCMR - Zwift PC Masters & Riders

Senast ändrad:
Nej kommer ej fungera med den där.

För optimal upplevelse krävs ganska kraftiga grejer för Zwift eftersom det är dåligt optimerat. Men går att komma undan med mindre kraftfulla maskiner. Vill du komma undan billigt kan du köpa en begagnad stationär dator för 3-5 tkr som fungerar fint för Zwift. De som kör på Apple TV skalar ned kraftigt jämfört mot Windows.

Det som är helt värdelöst med företaget zwift är att de borde släppa det på spelkonsoler, moderna spelkonsoler är väldigt kraftiga och fungerar som en vanlig dator.
Detta. Jag hade omgående köpt en PS eller Xbox om det innebar att jag kunde köra Zwift i Ultra.

Ja, det kan vara ett problem men ett något mindre problem om man i synnerhet Zwiftar under senhöst, vinter och vår. Finns väl en orsak till att så pass många ändå väljer att Zwifta i kalla garage tex.

Pulsen påverkas sjukt mycket av värme, det är en sak som är säker. Beror ju jäkligt mycket på hur hårt man kör också samt att det till viss del är personligt. Fläktarna är viktiga också. Skägg som en annan (fortfarande) har underlättar kanske inte heller. ? Pannband är bra, finns även en del bibs som är vettigare för inomhuscykling, tom speciella skor även om jag kan tycka att det är på gränsen till overkill.

Spara skägget lite till och du kan ha det som pannband? ;-)

Angående systemkrav för nuvarande samt kommande generationer av Zwift och liknande programvaror så är det ett intressant samtalsämne.

Har en 11 år gammal "Dell Precision M4700" laptop (16GB RAM med en Intel Core I7-3720QM) som fortfarande fungerar helt ok med Zwift men frågan är hur länge till.... ?

Min stationära är en kraftfull jäkel men den står för illa till för att jag smidigt skulle kunna Zwifta i närheten av den. Skulle bli ett jäkla krångel (om jag inte kommer på någon genial lösning).

Angående systemkrav för nuvarande samt kommande generationer av Zwift och liknande programvaror så är det ett intressant samtalsämne.

Har en 11 år gammal "Dell Precision M4700" laptop (16GB RAM med en Intel Core I7-3720QM) som fortfarande fungerar helt ok med Zwift men frågan är hur länge till.... ?

Min stationära är en kraftfull jäkel men den står för illa till för att jag smidigt skulle kunna Zwifta i närheten av dem. Skulle bli ett jäkla krångel (om jag inte kommer på någon genial lösning).

Kul att det fortfarande fungerar, kör du 1080?
Förövrigt så var den laptopen en värsting när den kom... Inget man skojar bort. Högst troligt har du också ett hyffsat dedikerat grafikkort i ? Det är väldigt vanligt på Precision-serien, inte allra minst just denna tidsperiod.

Sen har det skett en raketutveckling i chipen på sista årtiondet. Skillnaden är att laptopen på blocket som länkades tidigare är och förblir en potatis i jämförelse (inget illa menat).

Kul att det fortfarande fungerar, kör du 1080?
Förövrigt så var den laptopen en värsting när den kom... Inget man skojar bort. Högst troligt har du också ett hyffsat dedikerat grafikkort i ? Det är väldigt vanligt på Precision-serien, inte allra minst just denna tidsperiod.

Sen har det skett en raketutveckling i chipen på sista årtiondet. Skillnaden är att laptopen på blocket som länkades tidigare är och förblir en potatis i jämförelse (inget illa menat).

Ja, 1080, enligt spec ska det vara en "Nvidia Quadro K2000M with 2GB GDDR3" i den. Slutade använda den för ca 5 1/2 år sedan på jobbet men lyckades övertyga chefen att jag kunde få behålla den. ?

Ja, 1080, enligt spec ska det vara en "Nvidia Quadro K2000M with 2GB GDDR3" i den. Slutade använda den för ca 5 1/2 år sedan på jobbet men lyckades övertyga chefen att jag kunde få behålla den. ?
Din laptop har kass grafik tyvärr. Ett nytt grafikkort i 2000 kr klassen är ca 10 ggr snabbare och då är de ändå det långsammaste, sånt som får fortnite spelande små barn att gråta.

Som det nämnts tidigare är en begagnad speldator annars toppen. Allt över par-tre tusenlappar är total overkill om du inte kör i 8k eller måste ha 120 fps eller nåt sånt

Om man inte är så haj på datorer så fungerar äpple-tv väldigt bra. Det lär vara sämre grafik osv, men kan man leva med det är det mycket enkelt.

Din laptop har kass grafik tyvärr. Ett nytt grafikkort i 2000 kr klassen är ca 10 ggr snabbare och då är de ändå det långsammaste, sånt som får fortnite spelande små barn att gråta.

Som det nämnts tidigare är en begagnad speldator annars toppen. Allt över par-tre tusenlappar är total overkill om du inte kör i 8k eller måste ha 120 fps eller nåt sånt
Ja, jo, den sjunger nog på sista versen är jag rädd för, åtminstone för Zwiftande även om setupen fungerar i dagsläget. ? Tror inte det är värt att försöka byta grafikkort i just den här gamla laptopen (om ens det skulle gå, tveksamt). Antingen en begagnad stationär dator som du tipsar om eller möjligen om jag kan hitta på något smart för min stationära (vilket ej blir helt enkelt beroende på hur den står). Helst skulle jag nog ha en laptop iofs men det riskerar bli dyrare för att få godtagbar prestanda.

Ja, jo, den sjunger nog på sista versen är jag rädd för, åtminstone för Zwiftande även om setupen fungerar i dagsläget. ? Tror inte det är värt att försöka byta grafikkort i just den här gamla laptopen (om ens det skulle gå, tveksamt). Antingen en begagnad stationär dator som du tipsar om eller möjligen om jag kan hitta på något smart för min stationära (vilket ej blir helt enkelt beroende på hur den står). Helst skulle jag nog ha en laptop iofs men det riskerar bli dyrare för att få godtagbar prestanda.
Steam remote play sägs funka med Zwift annars. Värt att testa i alla fall

Funkar det bra även utan andra äppelskruttar?
Ja. Det enda du ska koppla ihop med är tv:n (hdmi) och trainer/pulsband (bt).

Rekommenderar verkligen Apple TV och en vägghängd tv för Zwift. Enkelt och funkar utan strul. Kanske inte den bästa grafiken, men det är å andra sidan inte för den grafiska upplevelsen jag cyklar inomhus.

För övrigt sitter jag i ett suterrängrum utan fönster och cyklar. Rummet är ca 30 kvm dedikerat gym, så det är hyfsat stort. Men blir varmt och fuktigt så det räcker när man kör ett svettopass.

ATV är finfin. Bytte från min speldator till atv främst pga el förbrukningen. 4Wvs 500 ..... med 15-20 timmar Zwift / vecka en no brainer . Har kört nu ett år, aldrig haft problem .

Gick över till en iPad Pro när min ATV HD (dvs lastgammal) började få kass frame rate. Men smidigheten saknar jag, hade Zwift ökat grafiken på senaste ATV hade jag köpt en direkt.

Hmmmm, det här med Apple TV verkar inte så himla dumt, en clean/smidig setup, när inte min urgamla power-laptop hänger med längre kan antingen det eller Steam remote play via min stationära vara bra alternativ till en ny/begagnad dator. Bara det att jag verkligen ansträngt mig för att undvika Apple hela jäkla livet. ?

Skulle ni säga att en sparsamt använd MacBook Air från 2015 gör jobbet för Zwift?
Nja, jag har en sådan som ibland får köra lite Zwift. Visst går det men jag har säkrrt ställt ned grafiken rejält. Se dessutom till att "fläkt-fläkten" låter högre än datorfläkten :)

Edit: Sorry, är en Pro jag har, så kanske inte applicerbart...

Fjärrkontrollen på ATV är fantastiskt hopplös imho, än värre med skakiga svettiga fingrar och ett UI där man knappt kan se vad som faktiskt är markerat.

Jag gick tillbaka till datorn.

ok, vilken prestanda måste den ha för att funka ok? dvs RAM minne osv... är ju rudis på datorer...också.
I det läget hade jag valt en AppleTV alla dagar i veckan.

Det är inte blommorna i vägrenen och de fina skuggorna från passerande fåglar som ger träning under inomhussäsongen. ??

ATV är absolut fullgott till 99.9% av alla zwiftare. ?‍♂️

Hmmmm, det här med Apple TV verkar inte så himla dumt, en clean/smidig setup, när inte min urgamla power-laptop hänger med längre kan antingen det eller Steam remote play via min stationära vara bra alternativ till en ny/begagnad dator. Bara det att jag verkligen ansträngt mig för att undvika Apple hela jäkla livet. ?
Ibland använder jag en gammal sunkig laptop bara för "remote desktop" till min stationära som får göra det tunga jobbet. Fungerar ganska bra med Zwift om jag kör trådat, med WiFi så laggar det lite för mycket.

Fjärrkontrollen på ATV är fantastiskt hopplös imho, än värre med skakiga svettiga fingrar och ett UI där man knappt kan se vad som faktiskt är markerat.

Jag gick tillbaka till datorn.
Håller med. Den är hopplös. Jag löste det delvis genom att installera Companion på telefonen och ha de flesta funktionerna där.

Skulle ni säga att en sparsamt använd MacBook Air från 2015 gör jobbet för Zwift?
Borde vara inga no problems - Tuta och kör.

Bakgrund till mitt svar - min MacBook var från 2011. Köpte dock en ny nu hösten 2023 pga andra program som gnällde ex Garmin Connect etc. En liten reservation - min 2011:a var en av de fräsigaste map processor och minne.

Bytt till nyare tv i Zwiftsetupen. Kör med Apple TV. Konstigt nog har färgerna blivit mycket blekare i Zwift, men inte någon annan ATV app. Finns någon inställning jag inte kan hitta?

Borde vara inga no problems - Tuta och kör.

Bakgrund till mitt svar - min MacBook var från 2011. Köpte dock en ny nu hösten 2023 pga andra program som gnällde ex Garmin Connect etc. En liten reservation - min 2011:a var en av de fräsigaste map processor och minne.
När använde du Zwift senast på den? Sedan augusti förra året så stödjer de inte längre versioner tidigare än Catalina enligt den information jag fått, och min MacBook Pro från 2011 kan inte köra så ny version.

När använde du Zwift senast på den? Sedan augusti förra året så stödjer de inte längre versioner tidigare än Catalina enligt den information jag fått, och min MacBook Pro från 2011 kan inte köra så ny version.
Jag slutade Zwifta på den i våras (mars 2023 tror jag men kan ha varit tidigt i april). Testade att starta Zwift på den gamla datorn i augusti (för att få ned uppdateringar) och det funkade utan gnäll, dock så testade jag inte att ex koppla in min trainer. Minns dock inte vilket OS den har installerad på sig.

Jag slutade Zwifta på den i våras (mars 2023 tror jag men kan ha varit tidigt i april). Testade att starta Zwift på den gamla datorn i augusti (för att få ned uppdateringar) och det funkade utan gnäll, dock så testade jag inte att ex koppla in min trainer. Minns dock inte vilket OS den har installerad på sig.
Som jag uppfattat det så är det för att Zwift gått över till Metal, istället för OpenGL, och därför behövs Catalina eller senare OS. Officiellt har jag för mig att bara MacBook Air från mid 2012 stödjs men det är möjligt att tidigare går att uppgradera ändå. MacBook Pro kan tyvärr inte uppgradera till OS senare än Mojave, pga av grafikkortet.

Har den här gått helt obemärkt förbi? Det har väl spekulerats lite om detta tidigare. No more cassette.

Helt obemärkt. Eftersom det verkar skrivits idag så kanse vi kan ursäktat.

Jag har inte läst mycket men
– Doesn’t work with apps other than Zwift
– Simply doesn’t feel as good as regular shifting (shifter feel)
– Button placement isn’t really as ideal (especially if trying to use it from both drops and hoods)
– Isn’t as fast as regular shifting for big jumps (shifter responsiveness)

Låter ju kass - men det kanske framgår i detaljerna hur det går med erg.
Jag förstår inte heller varför de inte kunde lösa växlingen utan att gå via Zwift. Speciellt när det är tvärtom och lika dumt med hjulstorlek på Kickr och Elite

Helt obemärkt. Eftersom det verkar skrivits idag så kanse vi kan ursäktat.

Jag har inte läst mycket men

Låter ju kass - men det kanske framgår i detaljerna hur det går med erg.
Jag förstår inte heller varför de inte kunde lösa växlingen utan att gå via Zwift. Speciellt när det är tvärtom och lika dumt med hjulstorlek på Kickr och Elite
Smidigt att kunna köra flera hojar utan att byta kassett. Och att alltid ha optimal kedjelinje, och inte behöva indexera bakväxeln.

Kass att det är proprietärt för Zwift ja, samt att korrekt växling är något som jag antar man blir duktigare på efterhand, och att öva på det i Zwift även kommer gagna en IRL?

Smidigt att kunna köra flera hojar utan att byta kassett. Och att alltid ha optimal kedjelinje, och inte behöva indexera bakväxeln.

Kass att det är proprietärt för Zwift ja, samt att korrekt växling är något som jag antar man blir duktigare på efterhand, och att öva på det i Zwift även kommer gagna en IRL?
Jag är också intresserad - men det förutsätter att ERG funkar med annat än zwift.

Det som är mögigt med flera cyklar på direktdriven är att man nästan behöver en krok att hänga den som inte används + TA är bökigt på trainer. Kan inte alla bara växa till samma storlek?

smartbike shifting? Ja, eller inte om vi tror på DCR

1697052875569.png

OK, anledningen till att de måste växla i Zwift är att det samma jävla trainer med coggen istället för cassette.
Bör ju i vilket fall funka med ERG

Although the Zwift Hub One is now available as an ordering option, the Zwift Hub hardware hasn't changed. The Zwift Hub One instead takes a standard Zwift Hub and replaces the cassette options with a universal cassette called the Zwift Cog.

edit., Jag fattar inte hur det funkar. Det måste gå via Zwift men det är trainern som växlar?

The piece responsible for making the Zwift Cog and Click work is the Zwift Hub with updated firmware. That means if you are wondering if it's possible to use the Zwift Cog on a different trainer, the answer is no. Although Zwift is open to other brands adopting the protocol.

Senast ändrad:
Hej! Har Zwift men har inte fått det att fungera bra med vanlig motionscykel. Har en racer som jag skulle kunna amvända.

Har lite frågor som kanske redan besvarats.

Vilken utrustning har ni och vad kostar det?

Vill komma igång och träna men tråkigt att gå på gym. Hur pass vältränad kan man bli enbart genom att cykla?

Fungerar det i längden eller blir det tråkigt efter ett tag?

Kan man tävla mot andra på olika nivåer?

Hej! Har Zwift men har inte fått det att fungera bra med vanlig motionscykel. Har en racer som jag skulle kunna amvända.

Har lite frågor som kanske redan besvarats.

Vilken utrustning har ni och vad kostar det?

Vill komma igång och träna men tråkigt att gå på gym. Hur pass vältränad kan man bli enbart genom att cykla?

Fungerar det i längden eller blir det tråkigt efter ett tag?

Kan man tävla mot andra på olika nivåer?

Svar:

Jag har en tacx neo, en gammal pendlare, en laptop, skärm och lite krimskrams. Nypris för allt kostar skjortan och femtio. Frågan är helt enkelt svår att svara på. Allt från 7 papp beroende vad du kommer köpa.

Du kan få pinniga armar av att cykla. Akta dig!

ja, det fungerar i längden om du vill det. Ja, det är tråkigt. Eller så är det jobbigt. ibland både

Ja. Det är det som är det roliga. Och jobbiga.

Svar:

Jag har en tacx neo, en gammal pendlare, en laptop, skärm och lite krimskrams. Nypris för allt kostar skjortan och femtio. Frågan är helt enkelt svår att svara på. Allt från 7 papp beroende vad du kommer köpa.

Du kan få pinniga armar av att cykla. Akta dig!

ja, det fungerar i längden om du vill det. Ja, det är tråkigt. Eller så är det jobbigt. ibland både

Ja. Det är det som är det roliga. Och jobbiga.

Ok, tack! Ja, kanske inte lätta frågor. Så man kan tävla mot de som är mer i sin klass s.a.s.

D.v.s. finns det är riktigt tävlingsmoment där man inte känner att det är hopplöst :)

Ok, tack! Ja, kanske inte lätta frågor. Så man kan tävla mot de som är mer i sin klass s.a.s.

D.v.s. finns det är riktigt tävlingsmoment där man inte känner att det är hopplöst :)
Inte tlllräckligt låg för mig. Olika finns ja.
För mig är det strukturad träning som gäller. Oklart om det är nivå eller intresser som ställer till det. Vill man tävla så får man väl kämpa på.

Beror på vad du tycker är hopplöst. :-)

På race hamnar du i en klass beroende på hur du presterat i race tidigare.
På rides kan du tävla mot de du har omkring dig. Då kan du tävla mot de du har runt dig eller mot dig själv och hänga i så länge det går. Ungefär som när undertecknad någon gång får för sig att racar i b-klass. Det brukar sluta med att jag ramlar ur klungan i första lilla uppförsbacke och blir sedan kränkt av c-cyklister, för jag är slut som artist och kan inte ens hänga på dem när de kommer. Det spektaklet ter sig nog rätt hopplöst för en betraktare. Det är mycket om och men kring race men tipset är att strunta i det. Kör, bara kör. Det kommer med tiden.

Jag vet några som köpt på sig Zwift för det sett fräsigt ut men när det kommit till kritan var det inte som de tänkt sig. Gillar du att cykla ute, då kanske zwift och dyl är för dig. Gillar du inte att cykla är det nog hopplöst att ens försöka.

Själv kör jag mest egenkomponerade workouts inne ett par ggr i veckan som en del i en någotsånär strukturerad träningsplan. Distanspass och skojiga rundor kör jag helst ute. Jag finner det mördande trist i att mala zon2 på trainer. Men det finns ju de som fixar det galant.

Beror på vad du tycker är hopplöst. :-)

På race hamnar du i en klass beroende på hur du presterat i race tidigare.
På rides kan du tävla mot de du har omkring dig. Då kan du tävla mot de du har runt dig eller mot dig själv och hänga i så länge det går. Ungefär som när undertecknad någon gång får för sig att racar i b-klass. Det brukar sluta med att jag ramlar ur klungan i första lilla uppförsbacke och blir sedan kränkt av c-cyklister, för jag är slut som artist och kan inte ens hänga på dem när de kommer. Det spektaklet ter sig nog rätt hopplöst för en betraktare. Det är mycket om och men kring race men tipset är att strunta i det. Kör, bara kör. Det kommer med tiden.

Jag vet några som köpt på sig Zwift för det sett fräsigt ut men när det kommit till kritan var det inte som de tänkt sig. Gillar du att cykla ute, då kanske zwift och dyl är för dig. Gillar du inte att cykla är det nog hopplöst att ens försöka.

Själv kör jag mest egenkomponerade workouts inne ett par ggr i veckan som en del i en någotsånär strukturerad träningsplan. Distanspass och skojiga rundor kör jag helst ute. Jag finner det mördande trist i att mala zon2 på trainer. Men det finns ju de som fixar det galant.

Ja, race i Zwift är sjukt hårt ? men ser man bara till träningseffekten och inte bryter ihop är det helt toppen, inte helt enkelt pusha sig så förbannat när man kör/tränar själv. B klassen är lite speciell, en del kraftiga bitiga typer med seriösa wattsiffror som är jobbiga att hantera på plattare banor. Medan på riktigt tuffa kuperade banor med längre uppförsbackar går det lättare för de smala snubbarna med en w/kg som ligger ytterst nära gränsen till A klass. Sedan är det ju bra om man kan spurta vilket en annan är oduglig på. ? Gäller att inte själva grundtempot är så jäkla hårt för en själv att man har noll krafter kvar tills på slutet (vilket ofta inträffar).

Även lagtempo race är ju roande men samma sak där, oftast knallhårt om man hamnar i ett bra team (typ att man kör skiten ur sig under ca 40-60 minuter) dock blir det oftast inte samma hysteriska spurt som i singelrace vilket en annan uppskattar.

Senast ändrad:
Nu när Zwift släppt trainern Zwift hub one känns den som ett givet köp för någon som vill prova på.
Kan i princip sätta vilken cykel som helst på den och köra.

Rimligt pris också, 599 euro med fri frakt med koden "ZWIFTHUB".

Tillbaka
Topp