26 drömvägar (ej stigar) [regler i första inlägget]

Vad som är en drömväg att cykla på för mig är även i mycket beroende på fler faktorer än bara naturskönhet. Stigning och underlag påverkar hur bra flyt det går att få i cyklingen och frånvaron av bilar ligger mycket högt upp på min prioritetslista.

Allt sammantaget blir därför mitt bidrag banvallen längs Mörrumsån och vidare upp till sjön Åsnen i Småland som är helt fantastisk, kommer cykla den igen så snart jag får möjlighet men åt motsatt håll jämfört med första gången så det kan med lite god vilja passera regel ett för tråden. Enda nackdelen är att den är alldeles för kort bara 6 mil ungefär, kunde gärna varit det mångdubbla :)

ZPObhA6.jpg
Det är självfallet helt ok att basera sitt val på andra parametrar än naturskönhet. Om någon tempohäst har en tre mil lång platt raksträcka med snörräta rader med granskog bredvid vägen som hen drömmer om att få mäta sina krafter med är det helt ok att ta med den. Dock faller ditt förslag på att den inte uppfyller regel 1.

1667821504244.png

Det jag med tråden vill fånga är drömmar mer i betydelsen att man drömmer/fantiserar om att få cykla vägen snarare än något man har cyklat och gillat och drömmer sig tillbaka till eller drömmer om att få cykla igen.

Jag säger inte att det är något fel med att drömma om att få cykla en väg igen. Jag tycker dock att det är något annorlunda och att de kan förtjäna en egen tråd i så fall, kanske under rubriken Favoritvägar!?

Det är självfallet helt ok att basera sitt val på andra parametrar än naturskönhet. Dock faller denna väg på att den inte uppfyller regel 1.

Visa bilaga 592321

Det jag med tråden vill fånga är drömmar mer i betydelsen drömmer/fantiserar om att få cykla snarare än något man har cyklat och gillat och drömmer sig tillbaka till eller drömmer om att få cykla igen.

Jag säger inte att det är något fel med att drömma om att få cykla en väg igen. Jag tycker dock att det är något annorlunda och att de kan förtjäna en egen tråd i så fall, kanske under rubriken Favoritvägar!?
Att cykla en väg åt motsatta hållet är ofta som att köra på en helt ny väg, upplevelsen blir en annan. Men ok jag tar bort inlägget :)

Att cykla en väg åt motsatta hållet är ofta som att köra på en helt ny väg, upplevelsen blir en annan. Men ok jag tar bort inlägget :)
Ah, får lite halvpudla här märker jag. Snabbskummande bara texten och min hjärna registrerade "... kommer att cykla den igen ..." (min fetstilsmarkering) men skippade resonemanget om att omvänd riktning kanske gjorde den ok.

Jag håller helt med om att vägar kan framstå som väldigt olika om man cyklar dem åt olika håll. Extremfallet är väl kanske backar som går upp till en punkt men samtidigt är återvändsvägar. Att cykla uppför eller utför ger normalt väsensskilda upplevelser.

Vid lite eftertanke tycker jag dock att det finns en poäng i att tråden handlar om vägar man över huvud taget inte sett i verkligheten tidigare.

Så, ber om ursäkt för slarvig läsning av ditt inlägg, men jag håller nog kvar vid min åsikt att det mer är "favoritväg" än "drömväg" med min tolkning av de två begreppen.

Senast ändrad:
Tianmen mountain, när jag såg filmen nedan med Ken Block så tänkte jag direkt att 'där skulle man cykla...'

Tianmen mountain.GIF

Vägen upp på Mount Washington, New Hampshire, USA.

Vägen som byggdes 1861 leder upp till observatoriet på toppen av berget (drygt 1900 möh) är 12 km och har en snittlutning på 12%.

Enda chansen att cykla upp är att delta i Mt Washington Auto Road Bicycle Hillclimb som brukar genomföras i slutet av sommaren. I övrigt är vägen stängd för cyklister. Rekordet har Tom Danielson på 49.24, satt 2002. Går lite fortare med med bil som synes i denna video. Gruspartiet som syns i videon ska dock enligt uppgift ha asfalterats i somras s.a. vägen nu är asfalterad hela vägen till toppen.

Berget är f.ö. ett "blåshål" och har världsrekordet vad det gäller högsta uppmätta vindhastighet som inte var i en cyklon, tornado eller dylikt - 103 m/s satt i april 1934.

Lockelsen för mig är dels att det är ett ganska känt berg, en tuff backe och en av de högre vägarna i östra USA, om än ej den högsta.

1667841800855.png

1667840120364.png

1667840274686.png

1667839150580.png

Många drömvägar i tråden verkar vara av karaktären "gå uppför och gå nedför" för min del
Att jag gillar backar är knappast en hemlighet och mycket av mitt tittande på vägar att cykla blir därmed koncentrerat till backar. Att många av mina drömvägar då blir backar är väl rätt naturligt, oavsett om det handlar om det vägar över pass eller "återvändsvägar".

Tänker att var och en postar det som hen trakteras av. Borde kunna ge en viss blandning på vägtyper såvida inte alla är bergsälskare.

WSMC:s förslag i Yttre Hebriderna misstänker jag f.ö. inte är så våldsamt kuperat.

Senast ändrad:
Drömväg kanske är fel ord, men iaf drömdestination är Teide på Teneriffa, med t ex denna väg upp:

Untitled.png

Har varit sugen på det i flera år, nu över nyår ska vi dit och jag hoppas kunna prova den då! ?

Att jag gillar backar är knappast en hemlighet och mycket av mitt tittande på vägar att cykla blir därmed koncentrerat till backar. Att många av mina drömvägar då blir backar är väl rätt naturligt, oavsett om det handlar om det vägar över pass eller "återvändsvägar".

Tänker att var och en postar det som hen trakteras. Borde kunna ge en viss blandning på vägtyper såvida inte alla är bergsälskare.

WSMC:s förslag i Yttre Hebriderna misstänker jag f.ö. inte är så våldsamt kuperat.
Jag gillar också backar och berg, konstaterade bara att för egen del hade det inte blivit mycket cyklat på en del av drömvägarna i tråden :)

Drömväg kanske är fel ord, men iaf drömdestination är Teide på Teneriffa, med t ex denna väg upp:

Visa bilaga 592367

Har varit sugen på det i flera år, nu över nyår ska vi dit och jag hoppas kunna prova den då! ?
Vägen via Vilaflor är väl den kanske naturligaste upp mot Teide om man bor nere i Los Cristianos/Playa de las Americas. Ett litet "problem" är var man ska anse att "toppen" är. Man cyklar ju inte direkt upp till toppen på berget. Jag kan tänka mig tre "toppunkter":
  1. Basstationen för linbanan upp mot toppen.
  2. Vid observatoriet Izaña.
  3. Högsta punkten på TF-21, mellan avtaget till linbanan och T-korsningen med TF-24
När jag var där för en herrans massa år sen har jag för mig att vägen upp till högsta punkten vid observatorierna inte var öppen för allmänheten. Kan ha fel men om så är fallet tror jag att 3 är den som är högst, men det är inte någon riktigt tydligt utmärkt punkt, eller var i alla fall inte det då jag var där med cykel för tio år sen.

Skulle jag cykla upp via Vilaflor skulle jag nog satsa på att snedda bort så att jag kom upp till Vilaflor via TF-21 från Granadilla de Abona eller via TF-563. Om man åker ner via Vilaflor kan man då ta TF-51.

@GoranS : Det känns som man vill till Mirador La Fortaleza och dit är det nog linbana som gäller.
Får kika på någon bra rutt, kommer från Puerto de la Cruz så TF21 verkar ju bra, om än väldigt trafikerad då (iaf på dessa bilder ?), men kanske TF24 ner. Får se vad som blir bäst. Tack för tips, ska luska lite.

@Totteman : Ja, Norge är helgrymt verkligen! Underskattat. Finns massor att se där.

Stämmer utmärkt.
Om jag kommer ihåg rätt så är det ca 1250 meters stigning på ca 290 km.
Om inte minnet sviker mig tror jag att Vätternrundan har ca 2000 meters stigning på ca 315 km.
För att jämföra med något som rätt många känner till.

@GoranS : Det känns som man vill till Mirador La Fortaleza och dit är det nog linbana som gäller.
Får kika på någon bra rutt, kommer från Puerto de la Cruz så TF21 verkar ju bra, om än väldigt trafikerad då (iaf på dessa bilder ?), men kanske TF24 ner. Får se vad som blir bäst. Tack för tips, ska luska lite.

@Totteman : Ja, Norge är helgrymt verkligen! Underskattat. Finns massor att se där.
Ja, dit lär du nog inte ta dig med cykel. Möjligt att en trialcyklist kan ta sig dit men med lvg-cykel skulle jag tro att det är närmast omöjligt.

Har bara åkt linbanan upp en gång och då kom vi inte av plattformen vid övre stationen p.g.a. att det var så mkt snö! Ett alternativ till att gå bort mot nämnda Mirador är väl annars att skaffa tillstånd för att få gå upp till toppen. För mig lite oklart hur det är med cykelparkeringsmöjligheterna vid linbanestationen och hur säkert det är att låta en cykel stå där åtminstone någon timme.

Om jag skulle startat från Puerto de la Cruz hade jag övervägt möjligheten att åka upp via La Esperanza och ner via TF-21. Om man satsar på TF-21:an upp kan man upp till Aguamansa nyttja en del mindre bygator. Man bör dock reka förr dels är det mkt enkelriktningar och dels är en del gator riktigt branta.
1667849136227.png

Har gått någon tur i de där trakterna och bara det frestade på.

Stämmer utmärkt.
Om jag kommer ihåg rätt så är det ca 1250 meters stigning på ca 290 km.
Om inte minnet sviker mig tror jag att Vätternrundan har ca 2000 meters stigning på ca 315 km.
För att jämföra med något som rätt många känner till.
Var inte "gamla VR" (295 km) i underkant 1500 hm? Eller minns jag fel?

Senast ändrad:
Tsugaru Iwaki Skyline, Japan. Måste tillhöra Serpentinvägarnas Hall of Fame. Från avtaget från väg 3 är den 9,5 km och stiger ca 800 hm upp till ca 1240 möh och med runt 60 serpentinkurvor (lite beroende på hur strikt man räknar).

1667930291003.png

1667930856657.png

1667930355819.png

Denna är marig, dels språkligt och dels geografiskt. Den verkar på engelska gå under namnet Wuxi Token Stone Road.
1696791288372.png

1696791153627.png

Har inte lyckats helt lokalisera vägen. Denna källa är den mest detaljerade beskrivning jag hittat:

"[The road] is the only way out of Tian Ping Community in Minzhu Village. The total length is 3.7 kilometers, with an investment of more than 6 million yuan. The 453-meter road is sandwiched between the stones cost more than 4 million yuan and was built in 2012. At that time, it was unsurfaced. In 2019, it was paved, and the cement rails were also built."

Vidare uppges i videon i länken att det är 18 serpentinkurvor med lutning ofta mellan 20 och 30% och maxlutning på 36%.

Verkar vara ett sätt att hantera höjdskillnaden utan att bygga serpentiner. Finns andra bilder och filmer som visar att det är ett rejält kuperat landskap motorvägen sträcker sig igenom.

Om man jämför den aktuella vägen med övre delen av Passo dello Stelvio från Prato-sidan tycker jag inte det ser ut som att lutningen skulle omöjliggöra att man skulle kunna lägga några serpentiner ner längs sidan på bergskammen istället för att dra vägen ut längs bergskammen till den där spiralbron.

Om man jämför den aktuella vägen med övre delen av Passo dello Stelvio från Prato-sidan tycker jag inte det ser ut som att lutningen skulle omöjliggöra att man skulle kunna lägga några serpentiner ner längs sidan på bergskammen istället för att dra vägen ut längs bergskammen till den där spiralbron.
Prova att leta anledningar istället för att peka finger. Det kanske är en (ny) väg som är mest till tunga transporter.

Prova att leta anledningar istället för att peka finger. Det kanske är en (ny) väg som är mest till tunga transporter.
Att skryta är en möjlig anledning till att bygga något spektakulärt. Och det är inte helt ovanligt förekommande som skäl till spektakulära byggen genom historien. Du får dock gärna ta fram fakta i målet som tydligt visar att alternativet med serpentiner analyserats och förkastats och vad skälen till förkastandet är. Med brasklapp för ev. språkliga svårigheter lovar jag att läsa det om det är av rimlig omfattning.

Nån mer som sett dagens e3 av Turkiet runt? Mount Babadag. Vilket berg! Vilken väg! Vilken stigning!

Den skulle man vilja cykla. Fast skulle nog behöva mer utväxling än vad som möjligt är jag rädd för. När proffsen som slutar top10 får sick-sacka sig fram så är det hårt. Men vore kul försöka.

(ursäkta inte bästa bilderna, men var inte så lätt hitta bra, ger lite känsla av den vart fall)
babadag3.jpg
babadag2.jpg
babadag.jpg
babadag_profil.jpg

Nån mer som sett dagens e3 av Turkiet runt? Mount Babadag. Vilket berg! Vilken väg! Vilken stigning!

Den skulle man vilja cykla. Fast skulle nog behöva mer utväxling än vad som möjligt är jag rädd för. När proffsen som slutar top10 får sick-sacka sig fram så är det hårt. Men vore kul försöka.

(ursäkta inte bästa bilderna, men var inte så lätt hitta bra, ger lite känsla av den vart fall)
Visa bilaga 659186Visa bilaga 659187Visa bilaga 659188Visa bilaga 659189
Coolt, den kände jag inte till.

En lite närmare beskrivning än Turkiet skulle vara trevligt.

Visa bilaga 659186Visa bilaga 659187Visa bilaga 659188Visa bilaga 659189
Den grafen liknar denna backen (från i somras):

En kinesisk väg till: Guoliang-"tunneln". Ska enligt uppgift vara 1,25 km lång och färdigställts 1977 efter fem års byggande, huvudsakligen för hand. Klart spektakulär väg, men jag gissar att man vill göra den på någon udda tid då det inte är så mkt trafik. Å andra sidan verkar det som folk går där så det kanske inte är så illa.

1696996362640.png

1696998471658.png

1696996438917.png

Senast ändrad:
Ett till kompletterande inlägg Mount Babadag-posten ovan. Klipp av sista kilometerna från gårdagens klättring i Turkiet Runt.

Ett till kompletterande inlägg Mount Babadag-posten ovan. Klipp av sista kilometerna från gårdagens klättring i Turkiet Runt.

Strava-listan fick sig tydligen en skaplig uppdatering igår. Tidigare KOM-innehavaren fick se sig passerad av 16 personer och sitt rekord slaget med närmare 10 minuter.

1696999986091.png

Hehe. Och då är inte Lutsenko med. Använder kanske inte Strava, eller så hade han glömt ladda cykeldatorn.

Säkerligen, här är resultatet från igår fram t.o.m. Lucas Dauge som sist i listan av de som före. Så borde väl nog vara 10 till med bättre tid
1697001205149.png

Säkerligen, här är resultatet från igår fram t.o.m. Lucas Dauge som sist i listan av de som före. Så borde väl nog vara 10 till med bättre tid
Visa bilaga 659269
Lite svårt att helt avgöra om man inte vet ställningen när de gick in i backen. T.ex. skiljer det ju 12.27 i måltid mellan Zwiehoiff och Dauge medan Stravatid på backen för de två skiljer sig med 8.43. M.a.o. bör Dauge ha påbörjat slutbacken 3.44 efter Zwiehoff.

Teoretiskt sett skulle någon som påbörjat backen efter Dauge och varit honom efter i mål kunnat vara raskare uppför backen.

Omvänt, om Vine gick in i backen tillsammans med Zwiehoff skulle han varit drygt 12 minuter långsammare upp och därmed långsammare än tidigare KOM-innehavaren.

Japp sant. Vine är ett klart ex. på det senare. Han var med i ledargruppen på sju cyklister till runt 10K kvar. Sedan tappade han rejält.

Ett rätt udda cykelresmål - Tristan da Cunha, en drygt 200 kvadratkilometer stor ö vars högsta punkt är över 2000 möh!

Man lär dock inte köra en hel cykelsemester där då vägnätet förefallet möjligt att utforska på en morgontur. Verkar dock vara ett riktigt pass på väg.

Naturen Ser grön och fin ut och berg är alltid inspirerande, även om de inte går att cykla uppför.
1734007732557.png

1734007636130.png

1734010054277.png

Tunnel du Parpaillon, 2637 möh. Tunneln byggd 1891. Som synes grus på en stor del av klättringen.
1753276859591.webp

1753277194781.webp

Sista biten upp till tunneln på södra/östra sidan.
1753274513013.webp

1753277139070.webp

En länk med en del bilder på båda sidorna.

Tillbaka
Topp