Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Nu när Zwift släppt trainern Zwift hub one känns den som ett givet köp för någon som vill prova på.
Kan i princip sätta vilken cykel som helst på den och köra.

Rimligt pris också, 599 euro med fri frakt med koden "ZWIFTHUB".
Inflationen märks allt, jag köpte min (ordinarie 11-växlade) för 499 förra året.. plus 25 frakt iofs.

Hej,
Har lite troubleshooting med uppkoppling mot Zwift.
Har sen tidigare använt en Tacx Bushido med Zwift på min iPhone vilket fungerade helt felfritt. Då jag började att tröttna på den lilla skärmen och jag inte har möjlighet till att sätta upp en TV där jag zwifta så köpte jag mig en Samsung Galaxy Tab A8 för att använda Zwift på.
Sen dess har jag problem med uppkoppling, cykeltrainern hittas och anslutas, men jag får ett felmeddelande "No Signal". Testat att köra ändå men ingen information byts ut mellan trainern och Zwift, min avatar står helt still. Bluetooth på, cykeltrainern blinkar som det ska (fungerar fortfarande mot iPhone), testat att koppla bort allt och starta från nytt men inget fungerar.
(för att vara tydlig, jag testade inte surfplattan och iPhone samtidigt, iphone var bortkopplat och hade den inte på mig när jag skulle starta med surfplattan)

Någon som har haft samma problem?
Behöver jag göra fler inställningar på en Android gentemot en iPhone?

Tack på förhand,
Oliver

Bilagor

• IMG_9683.jpg
    IMG_9683.jpg
    590.4 KB · Besök: 46
Någon annan som har problem med Zwift?
Har en nybyggd dator med begagnat grafikkort (RX6500 XT, inte optimalt men onödigt kraftigt för Zwift)
Funkade ett tag men nu fryser Zwift med jämna mellanrum och förstör träningen. Ofta finns förvarning i form av att det fryser några sekunder men hoppar igång igen några gånger innan det fryser på riktigt.
Lite googlande antyder BT-problematik, men detta dyker upp även med noll enheter kopplade (när man bara ”åker med”).
Grafikdrivrutiner är uppdaterade ett par gånger utan lycka.
Vet inte hur det är i andra spel, Zwift är i princip det enda jag använder datorn till utöver lite slösurfade mm.
Känner någon igen problemet? Jag kan ju ha blivit blåst när jag köpte grafikkortet, eller sabbat det själv när jag överklockade lite, men är ju inte så sugen på 2-3000 för ett nytt om det inte löser problemet :-(

Till saken hör kanske att jag kör dubbla skärmar, en högupplöst bredbildsskärm för Zwift, den andra kör lite Spotify o dyl (ej krävande) samtidigt. Men det borde ju funka.

Har en nybyggd dator med begagnat grafikkort (RX6500 XT, inte optimalt men onödigt kraftigt för Zwift)
Funkade ett tag men nu fryser Zwift med jämna mellanrum och förstör träningen. Ofta finns förvarning i form av att det fryser några sekunder men hoppar igång igen några gånger innan det fryser på riktigt.
Lite googlande antyder BT-problematik, men detta dyker upp även med noll enheter kopplade (när man bara ”åker med”).
Vet inte hur det är i andra spel, Zwift är i princip det enda jag använder datorn till utöver lite slösurfade mm.
Känner någon igen problemet? Jag kan ju ha blivit blåst när jag köpte grafikkortet, eller sabbat det själv när jag överklockade lite, men är ju inte så sugen på 2-3000 för ett nytt om det inte löser problemet :-(

Till saken hör kanske att jag kör dubbla skärmar, en högupplöst bredbildsskärm för Zwift, den andra kör lite Spotify o dyl (ej krävande) samtidigt. Men det borde ju funka.
Är det bara Zwift eller hela datorn som hänger sig? Själva Zwift är i sig själv en sällsynt usel programvara. Har inte testat på ett tag men att sätta gFoliagePercent=5 brukade få zwift att hänga sig som på beställning efter ungefär 40 minuter på frankrikekartan för mig

Mao, bara för att din dator fixar bra högupplöst grafik är det inte säkert att Zwift själv gör det

Är det bara Zwift eller hela datorn som hänger sig? Själva Zwift är i sig själv en sällsynt usel programvara. Har inte testat på ett tag men att sätta gFoliagePercent=5 brukade få zwift att hänga sig som på beställning efter ungefär 40 minuter på frankrikekartan för mig

Mao, bara för att din dator fixar bra högupplöst grafik är det inte säkert att Zwift själv gör det
Det är Zwift som hänger sig men datorn i övrigt verkar sega ner helt till jag lyckats döda Zwift när den kommit i den moden.
Håller med, Zwift är tyvärr inte riktigt vad man kan förvänta sig sett till kostnaden, de hade mått bra av lite mer konkurrens.

Hur gör man om man tex vill kolla på en youtubevideo och att samtidigt ha zwift igång i bakgrunden, utan Erg mode utan man får bestämma belastningen med växlarna?

Hur gör man om man tex vill kolla på en youtubevideo och att samtidigt ha zwift igång i bakgrunden, utan Erg mode utan man får bestämma belastningen med växlarna?
Går ju bra att köra i Windowed mode. Själv kör jag Zwift fullskärm på en skärm och Spotify på annan skärm, det är ju en annan variant. En tredje är väl att köra YT på en padda :-)

Om man har companion-appen på telefonen kan man slå av erg mode, borde finnas någon inställning annars också om man har en workout igång. Annars borde det fungera att minska difficulty helt, då borde allt ha samma motstånd som platt mark

Är det fortfarande överklockat? Om du vara har datorn till zwift återställ överklockningen.

Kör nått program i bakgrunden som kollar tempen

Om man har companion-appen på telefonen kan man slå av erg mode, borde finnas någon inställning annars också om man har en workout igång. Annars borde det fungera att minska difficulty helt, då borde allt ha samma motstånd som platt mark
ERG mode är bara på när man gör en workout. Ändra trainer difficulty påverkar inte ERG.

ERG mode är bara på när man gör en workout. Ändra trainer difficulty påverkar inte ERG.
Sant, jag menade att det finns två lösningar: En workout utan erg mode eller vanligt cyklande med difficulty i noll. Fördelen med workout är att man kan styra motståndet så man väljer vilka drev man sliter på.

Är det inte bättre att helt skippa Zwift då och styra trainern från en annan app, eller cykeldatorn/träningsklockan?

Oklart om du menar nåt som har med difficulty att göra och om du menar med eller utan växlar. Utan erg är det som att cykla ute vilket som bekant går med en eller många växlar.

Erg tvingar en effektiv. Om kadens sjunker ökas motståndet automatiskt.

Difficulty slätar ut backarna enligt någon algorithm. Tvek på att algorithmen är att 0 =0

Om man kör erg kan man ju trycka +- så lägger man in en rak linje på 100% så man väl hemma?

Minns inte om tacx appen styr effekt eller motstånd men förstår inte varför man vill styra annat än effekt.

Överklockning kan i regel omöjligen skada grafikkortet. Väl tilltagna marginaler stänger ner verksamheten innan det tar skada.
Det finns ju en hel del anledningar att program strular som inte är kopplade till grafikkort.. ;)

Överklockning kan i regel omöjligen skada grafikkortet. Väl tilltagna marginaler stänger ner verksamheten innan det tar skada.
Det finns ju en hel del anledningar att program strular som inte är kopplade till grafikkort.. ;)
Och därav frågan här, för just nu vet jag inte hur jag skall felsöka mer utan att börja byta ut komponenter…

Just nu snurrar Zwift med loggning av belastning och temp på både grafik och CPU. GPU går för fullt, med avbrott vid de korta frysningarna. GPU ligger på 74 grader.
CPU:n är onödigt kraftfull så den går på 20-30% och 67 grader. Får se om den fryser på riktigt snart.

Bilagor

• IMG_2578.jpeg
    IMG_2578.jpeg
    595.5 KB · Besök: 56
Och därav frågan här, för just nu vet jag inte hur jag skall felsöka mer utan att börja byta ut komponenter…

Just nu snurrar Zwift med loggning av belastning och temp på både grafik och CPU. GPU går för fullt, med avbrott vid de korta frysningarna. GPU ligger på 74 grader.
CPU:n är onödigt kraftfull så den går på 20-30% och 67 grader. Får se om den fryser på riktigt snart.
Gissar nog ändå att det är grafikrelaterat…

Bilagor

• IMG_2584.jpeg
    IMG_2584.jpeg
    1.2 MB · Besök: 68
När jag köpte en Zwift Hub för 499 € förra året så ingick inte ett års medlemmskap som det gör nu.
Om man är knäpp nog att zwifta på sommaren så är ju faktiskt 599 med ett års zwift-användning relativt prisvärt ändå. Misstänker att den kommer att bli billigare _utan_ abonnemang i höst... Men ska man ändå betala så...

Den nya virtuella kassetten verkar ju ändå rätt bra, men fungerar bara till zwift så då avstår jag. Köpte en elite direto xrt för 3000 spänn på XXL istället.

Har någon här testat zwifts styrkontroller? Jag bryr mig inte så mycket om styrningen men hade varit skönt att slippa hålla på med touchskärm medans man kör, samt köra virtuell växling och hålla rak kedjeline.

Gissar nog ändå att det är grafikrelaterat…
Yes, yes.
Jag hade börjat med att testa en annan upplösning - en long shot givetvis, men det är en direkt ledtråd från screenshoten. När det inte heller fungerar hade jag gått in på Nvidia control panel och säkerställt att applikationen använder sig av dess föredragna (default) inställningar.
När det också failat hade jag avinstallerat grafikkortet med DDU.

Äh, kör DDU först. ?

Yes, yes.
Jag hade börjat med att testa en annan upplösning - en long shot givetvis, men det är en direkt ledtråd från screenshoten. När det inte heller fungerar hade jag gått in på Nvidia control panel och säkerställt att applikationen använder sig av dess föredragna (default) inställningar.

Äh, kör DDU först. ?

Tack för tips!
Kör lite test med just olika upplösning mm så datorn får jobba lite nu på fredagskvällen för att se vad som hjälper om något.
Konstaterade mha Google att problemet verkar ha dykt upp med samma version av Zwift där mitt grafikkort fick tillgång till Ultimate-profilen, det är ju en annan ledtråd.

DDU syftar bara till att säkra att det inte ligger några gamla drivrutinsrester som spökar om jag förstår det rätt?

Jag tror att jag behöver överväga att cykla inomhus i vinter.

Har vara blivit "lekcykling" och parkåka i sommar, så mitt trampande nu är ungefär som det brukar vara efter vintern..

Vad vill man ha för trainer? Zwift Hub har jag förstått är "the budget-trainer", men en kostar ju inte helt gratis numera.
Hur är den jämfört med billigast möjliga, typ denna?

Har vara blivit "lekcykling" och parkåka i sommar, så mitt trampande nu är ungefär som det brukar vara efter vintern..

Vad vill man ha för trainer? Zwift Hub har jag förstått är "the budget-trainer", men en kostar ju inte helt gratis numera.
Jag inbillar mig att det är hugget som stucket, minimal gains när man väl går över den nivån.

Kicker v har ju wifi, kabel och självkalibrering. Det tycker jag inte är marginal. Sen skiljer det enormt i pris också. Diminishing gains per krona är kanske mer korrekt.
Det påstås också skilja i cykelkänsla.

Finns det nån idé i att utrusta sin trainer med remdrift istället för kedja? Framförallt är det ljudnivån jag vill påverka. Virtuella växlar förändrar ju möjligheter en del.

Har en polare som kört Zumo, är inte imponerad. Hade hellre lagt nån tusenlapp extra för kickr core eller zwift hub.

Går det att få Zwift att visa höjdprofil för hela rundan medans man cyklar?
Den på kartan uppe till höger tycker jag är svår att följa.

Eller en styrstamslapp med sprinter och berg nedskrivna?

Kör med iPad och iPhone om det spelar roll.

Yes, yes.

Äh, kör DDU först. ?

Hittade en väl dold inställning och testet nu ser lovande ut.
Lyckades efter lite googlande aktivera ”resizable bar”, och det har åtminstone höjt frame raten märkbart och dessutom är stabiliteten i FPS klart bättre. Återstår pågående långtidsprov…. Uppenbarligen har det breddat någon flaskhals i systemet (kommunikation mellan CPU och GPU-minne).
Straffet för att man inte orkar hänga med längre i tekniken antar jag.
Edit: för snabbt. Stabilare och snabbare men fortfarande med en krasch efter knappa timmen

Senast ändrad:
Hub One eller Hub Classic?

Om One funkar bra så är den riktigt smidig ifall man är fler cyklar som vill dela samma trainer
Jag inbillar mig att det beror på huruvida man tycker det är väldigt kul att använda sina fysiska växlar.
Har man modern mtb-utväxling på sin trainerhoj så brukar det innebära att man spinner ut på platten och utför, man får helt enkelt slut på växlar. Där kan lösningen vara den digitala växelmanicken som ingår i Hub One.

Har man modern mtb-utväxling på sin trainerhoj så brukar det innebära att man spinner ut på platten och utför, man får helt enkelt slut på växlar. Där kan lösningen vara den digitala växelmanicken som ingår i Hub One.

Det har jag ju, med 32/11 som tyngst.
Bra argument för One då!

Kan min utväxling på trainerhojen påverka hur många watt jag får ut i en spurt? Har 50-12 som tyngsta växel, kör på en tacx neo 2T och kommer aldrig över 1250w i en snabb spurt på zwift-race. Har inga problem att komma upp i över 1450w ute. Har testat mina assioma duo mot Neo:n och de stämmer väl överens.

Kan min utväxling på trainerhojen påverka hur många watt jag får ut i en spurt? Har 50-12 som tyngsta växel, kör på en tacx neo 2T och kommer aldrig över 1250w i en snabb spurt på zwift-race. Har inga problem att komma upp i över 1450w ute. Har testat mina assioma duo mot Neo:n och de stämmer väl överens.
(Ute tar du väl i med armarna i en spurt på ett sätt som hjälper framdrivet, på en trainer sitter allt fast och du får inte samma effekt av att involvera överkroppen? (Gissar jag.))

Svaret på frågan är nog ja då det gäller att trainern kan leverera tillräckligt motstånd. Enligt https://www.garmin.com/sv-SE/p/701670 : "NEO 2T Smart garanterar maximal stabilitet, även under explosiva sprinterlopp, upp till 2 200 watt." Men du kanske har en annan modell?

(Ute tar du väl i med armarna i en spurt på ett sätt som hjälper framdrivet, på en trainer sitter allt fast och du får inte samma effekt av att involvera överkroppen? (Gissar jag.))

Svaret på frågan är nog ja då det gäller att trainern kan leverera tillräckligt motstånd. Enligt https://www.garmin.com/sv-SE/p/701670 : "NEO 2T Smart garanterar maximal stabilitet, även under explosiva sprinterlopp, upp till 2 200 watt." Men du kanske har en annan modell?

Har nått 1500+ på min gamla trainer enligt assioma-pedalerna. Då körde jag på en elite turno, grymt skön trainer. Toppeffekten sjönk drastiskt när jag började köra på Neon

Tillbaka
Topp