Designförslag cykelväska

mattihp

Aktiv medlem
Designförslag cykelväska
Min granne är väldigt mycket i sytagen och är snart klart med min messengerbag och jag börjar fundera på en ny cykelväska.

Idag har jag denna: https://www.amazon.se/gp/product/B092T83J22/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o08_s00?ie=UTF8&psc=1

Som är rätt ok. Mina problem med den är att få den att sitta stabilt både på min thule pack 'n pedal på min primärcykel och min biltemapakethållare på reserven. kardborrebanden är sådär.

Jag funderar på en som är ca 2-3cm högre och kanske någon cm kortare för att lättare passa på pakethållaren.

För fäste kanske jag borde köra kardborre både på längden och bredden? Eller finns det smartare lösning som fungerar för båda pakethållarna?

Till primärcykeln funderar jag på att köpa panniers, sidoskydd eller vad det kallas. Vore de en jättedålig idé att ha som påsar som kommer ut från sidorna av väskan för helgens läskflaskor och liknande?

Finns det någon smart idé för hur man får med bra verktyg och förstahjälpenväska i väskan så att det tar så lite plats från packutrymmet?

Låshållare av något slag?

Har en liten laddarhubb, kanske finns något bra ställe där den och en powerbank kan sitta för att ladda lampor?

Tar gärna emot både smarta idéer som sådant som MÅSTE vara med.

Senast ändrad:
Designförslag cykelväska
Vilken lyx att kunna speca sin egen cykelväska :-)

Om man behöver plocka bort väskan från cykeln t ex vid pendling så tycker inte jag att kardborre är någon bra lösning. Det kräver för mycket tid att sätta fast bra. Någon form av snabbfäste fungerar då bättre tycker jag. Jag har ett par ortlieb panniers som har bra fästen för pakethållare. Har också en pannier-väska från Basil som sitter bra på pakethållaren. Där har dock själva fästet släppt från väskan efter 2 års pendling.

Jag skulle också gärna ha en väska som är bra att bära på axeln eller ryggen samtidigt som den sitter säkert på cykeln. Har inte hittat något passande utan har gått tillbaka till ryggsäck nu.

När det gäller att få med sig småprylar så ogillar jag väskor med en massa olika interna fack, typ som många Osprey ryggsäckar brukar ha. Ett mindre antal väl genomtänkta fack är bättre. Svårt att hitta en bra kompromiss där och är väldigt personligt. Men personligen har jag ogillat de Osprey-ryggsäckar jag haft medan jag verkligen gillat de Deuter-ryggsäckar jag haft trots att de på papperet är ganska lika.

Verktygs-kit har jag i ett fodral som sedan går i ett av ytterfacken eller längst ned i stora facket. Används ju bara i nödfall.

Som sidofack skulle jag föredra expanderbara mesh-fickor, som rymmer flaska, överdragsjacka eller något annat. Fäst-punkter för elastiska remmar som du har på amazon-väskan tycker jag också saknas på många väskor. Det gör väskan flexibel utan att lägga till för mycket bulk.

Låshållare är en utmärkt idé, det skulle jag gärna ha. I dåligt väder är rammonteringen av låset utsatt för smuts och fukt. Hjälmhållare kan vara bra att ha ibland, där har faktiskt Osprey den bästa lösningen jag sett, Lidlock:
.

Jag skulle också gärna ha en väska som är expanderbar utan att lägga till för mycket bulk. Den här årstiden med stora temperaturvariationer behöver man lite mer kläder med sig medan en sommardag blir packningen betydligt mindre.

Designförslag cykelväska
Vilken lyx att kunna speca sin egen cykelväska :-)

Om man behöver plocka bort väskan från cykeln t ex vid pendling så tycker inte jag att kardborre är någon bra lösning. Det kräver för mycket tid att sätta fast bra. Någon form av snabbfäste fungerar då bättre tycker jag. Jag har ett par ortlieb panniers som har bra fästen för pakethållare. Har också en pannier-väska från Basil som sitter bra på pakethållaren. Där har dock själva fästet släppt från väskan efter 2 års pendling.

Jag skulle också gärna ha en väska som är bra att bära på axeln eller ryggen samtidigt som den sitter säkert på cykeln. Har inte hittat något passande utan har gått tillbaka till ryggsäck nu.

När det gäller att få med sig småprylar så ogillar jag väskor med en massa olika interna fack, typ som många Osprey ryggsäckar brukar ha. Ett mindre antal väl genomtänkta fack är bättre. Svårt att hitta en bra kompromiss där och är väldigt personligt. Men personligen har jag ogillat de Osprey-ryggsäckar jag haft medan jag verkligen gillat de Deuter-ryggsäckar jag haft trots att de på papperet är ganska lika.

Verktygs-kit har jag i ett fodral som sedan går i ett av ytterfacken eller längst ned i stora facket. Används ju bara i nödfall.

Som sidofack skulle jag föredra expanderbara mesh-fickor, som rymmer flaska, överdragsjacka eller något annat. Fäst-punkter för elastiska remmar som du har på amazon-väskan tycker jag också saknas på många väskor. Det gör väskan flexibel utan att lägga till för mycket bulk.

Låshållare är en utmärkt idé, det skulle jag gärna ha. I dåligt väder är rammonteringen av låset utsatt för smuts och fukt. Hjälmhållare kan vara bra att ha ibland, där har faktiskt Osprey den bästa lösningen jag sett, Lidlock:
.

Jag skulle också gärna ha en väska som är expanderbar utan att lägga till för mycket bulk. Den här årstiden med stora temperaturvariationer behöver man lite mer kläder med sig medan en sommardag blir packningen betydligt mindre.
Tack!

Min nuvarande väska är perfekt att ha över axeln. Mesh är nog klokast för sidorna.

Fästen blir ett aber, vi tittade på remmar och klickfästen, men blir inte alltid lätt att kunna dra åt riktigt bra. Men när man gör helt från scratch så kanske vi löser något.

Designförslag cykelväska
Rygga och snabbfäste.

Bilagor

• OlleA_biltema2_10_04.jpg
    OlleA_biltema2_10_04.jpg
    1,021.5 KB · Besök: 97
Designförslag cykelväska
Ryggsäck: Spectra
Pakethållare:Altran Velo (sänkt).
Jo lite "vinglig" först men förstärkte med ett plastskärbräde i bakre facket.

Tillbaka
Topp