El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
”Hatar på”?
“Landsvägsväg”?

Det går utför med språket. Också med argumentationen, sicket skitsnack.

//Äldre person

Ja jag hade bråttom när jag skrev detta så stavningen vart lite sådär men du fattade ju uppenbarligen vad jag menade.

Uppenbarligen så vart du lite kränkt och tog åt dig med märker jag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu säger ju NVV precis samma sak om snöskoter som elcykel, dvs att båda inte omfattas av allemansrätten. Dessutom har snöskoterbranschen anammat detta och säger också att snöskoter inte omfattas av allemansrätten, utan att man ska hålla sig på de leder som anlagts med tillstånd av markägare. Skillnaden är att emtb-lobbyn, både bransch och dess utövare, inte anammat detta utan tvärtom pissar på allemansrätten.
Det kan väl inte vara en omöjlighet att gå samma väg med mtb och emtb förutom traditionell cykel. Uppmärkta och godkända leder och så kan man färdas med traditionell cykel på stig enbart som transport genom eller ut i naturen för sitt ärende exempelvis svampplockning. Om man urinerar med anledning att urinera på ngt får man se till att torka upp ALLT efter sig.?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu säger ju NVV precis samma sak om snöskoter som elcykel.
"Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen." - NVV.

Inget om att fråga markägaren först.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Undrar vad handikapp organisationer ställer sig till det NNV har förbjudit.Och Allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hur funkar elsparkcykeln, som också klassas som cykel? Behöver man ha kondis för att "cykla" på en sån?
Du har kanske inte sett nån trampa upp för en backe med 11 i kadens (och 25 km/h) men det har jag. Har de sjukt bra kondis? Vet folk som köpt elcykel för att slippa ta i och svettas. Hur rimmar det med att man måste ha kondis och "jävla bra ben"?
Och om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor på trampmopeden (som aktiveras av tramporna), blir den en cykel då? Du glömde att svara.
Om man ska svara på alla dina dumma inlägg så är det ett heltidsjobb, jag tycker inte heller att en ”sparkcykel” är en cykel, sätt dit en elmotor på en trampmoped så den funkar lika som en emtb, då är det en cykel. Jag har sett, jag har hört bla bla bla, 11 i kadens uppför en backe i 25km/h hahaha ja jävlar, vakna du sen. Du tycker själv att du är en ädel riddare och alla ska göra som du, väx upp för fan
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det kan väl inte vara en omöjlighet att gå samma väg med mtb och emtb förutom traditionell cykel. Uppmärkta och godkända leder och så kan man färdas med traditionell cykel på stig enbart som transport genom eller ut i naturen för sitt ärende exempelvis svampplockning. Om man urinerar med anledning att urinera på ngt får man se till att torka upp ALLT efter sig.?
Helst inte. ;-)
Att inte få cykla ”fritt” i naturen skulle vara hemskt. Jag förstår att det är många idag som tar bilen till cykelområden, och för dem gör det väl liten skillnad att bara åka till sanktionerade spår och köra medsols. Vi har också två ”sanktionerade spår” här hemma, men på många platser saknas det nog. På riktig landsbygd kan det säkert vara riktigt långt till ordnade områden, men nära till naturen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du sitter och letar fel i min text och ska sen med pekpinne sitta och rätta mig . Snälla väx upp , det bevisar bara vilken låg nivå du är på.
Haha, låg nivå? Ska det komma från en människa som sitter och gissar andra cyklisters ålder och gör helt tokiga antaganden? Hade du inte haft en elmotor på din hoj hade jag sagt att du är helt ute och cyklar. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Helst inte. ;-)
Att inte få cykla ”fritt” i naturen skulle vara hemskt. Jag förstår att det är många idag som tar bilen till cykelområden, och för dem gör det väl liten skillnad att bara åka till sanktionerade spår och köra medsols. Vi har också två ”sanktionerade spår” här hemma, men på många platser saknas det nog. På riktig landsbygd kan det säkert vara riktigt långt till ordnade områden, men nära till naturen.
Nä, det är ju exakt den utvecklingen som skrämmer mig och som är anledningen till min aversion mot e-mtb.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Helst inte. ;-)
Att inte få cykla ”fritt” i naturen skulle vara hemskt. Jag förstår att det är många idag som tar bilen till cykelområden, och för dem gör det väl liten skillnad att bara åka till sanktionerade spår och köra medsols. Vi har också två ”sanktionerade spår” här hemma, men på många platser saknas det nog. På riktig landsbygd kan det säkert vara riktigt långt till ordnade områden, men nära till naturen.
Men fler uppmärkta leder kanske leder(!) till ett minskat tryck på resten. Annars får man väl göra som i simhallar: Måndagar 13-15 vandring, tisdagar 14-16 tillåtet med hundkoppel tvärs över stigen, tisdagar 16-18 försiktig MTB-åkning. Onsdagar 13-18 Stravahets
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Äntligen någon som försöker få tråden stängd!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
För att skotrar inte kör på marken utan på snö och is. Det har redan avhandlats. Man har gjort den tolkningen att snöskotrar är rätt/tillräckligt okej, trots att de har motorer. Men, det finns förbudområden mot skoterkörning också, vilket ingen protesterar emot. Snöskotrar inkluderas alltså inte alls på samma sätt inom allemansrätten.

Nu är du inte alls så konsekvent som du tycker att andra ska vara i andra sammanhang. Till och med NVV svävar ju på målet när det gäller snöskotrarna.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Helst inte. ;-)
Att inte få cykla ”fritt” i naturen skulle vara hemskt. Jag förstår att det är många idag som tar bilen till cykelområden, och för dem gör det väl liten skillnad att bara åka till sanktionerade spår och köra medsols. Vi har också två ”sanktionerade spår” här hemma, men på många platser saknas det nog. På riktig landsbygd kan det säkert vara riktigt långt till ordnade områden, men nära till naturen.
Håller helt med, en sådan utvecklig skulle vara förödande för själva grunden när det gäller cykling på landsbygden - att transportera sig på ett miljö-, natur- och människovänligt sätt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Haha, låg nivå? Ska det komma från en människa som sitter och gissar andra cyklisters ålder och gör helt tokiga antaganden? Hade du inte haft en elmotor på din hoj hade jag sagt att du är helt ute och cyklar. ?

Det roliga är att ni sitter och försöker få det att se ut som att ni är helt obrydda men i själva verket sitter ni och kokar framför datorskärmarna.

För ni vet att ni kan sitta och skriva hur mycket skit ni vill om elcyklister här på happy men ni kan inte göra ett skit åt att vi inte får cykla I skogen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det roliga är att ni sitter och försöker få det att se ut som att ni är helt obrydda men i själva verket sitter ni och kokar framför datorskärmarna.

För ni vet att ni kan sitta och skriva hur mycket skit ni vill om elcyklister här på happy men ni kan inte göra ett skit åt att vi inte får cykla I skogen.
Smashläge på den bollen. Och jag kokar inte inombords :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag kokar inte heller. Men jag är orolig för stigcyklingen på sikt. Och det är inte bara elMtb jag oroar mig för.

Min känsla är att det i huvudsak är mer känslor från de som kör elMtb här i tråden. Fler spontana påhopp om att vi andra hatar och är kränkta, är gubbar (hur nu det skulle vara en förolämpning) osv. Mer utbrott i stil med ”nu ska jag ut och köra, och vad ska ni göra åt det?” Jag gissar att när man sitter på en investering i +50k-klassen som riskerar att bli värdelös om bara myndighetssverige kommer med ytterligare ett förtydligande så kan man få lite kort stubin.

Ok, vi kallar er lata, egoistiska och känner ingen samhörighet med er. Men det är ju sant!?! ?❤️

Skämt åsido borde båda sidor tagga ned lite. Och egentligen borde alla lämna den här tråden, vi kommer inte längre nu. Jag lovar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det kan väl inte vara en omöjlighet att gå samma väg med mtb och emtb förutom traditionell cykel. Uppmärkta och godkända leder och så kan man färdas med traditionell cykel på stig enbart som transport genom eller ut i naturen för sitt ärende exempelvis svampplockning. Om man urinerar med anledning att urinera på ngt får man se till att torka upp ALLT efter sig.?
Det går inte att göra en uppdelning mellan traditionella cyklar och mtb, inte heller mellan motions- och träningscykling och renodlad transportcykling utan en sådan lag kommer omfatta all cykling i skog och mark. Och det skulle vara förödande för väldigt många.

Jag tror ju nu inte att det inom överskådlig framtid blir aktuellt med ett allmänt förbud mot att cykla i naturen utan att det som kommer ske och redan sker är att cykling förbjuds inom fler och fler områden som skyddas av reservatsföreskrifter och kanske också skärpas så att det inte ens blir tillåtet att leda cykeln, har sett något exempel på det. Och den utvecklingen är klart olycklig.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ingen vill ha det så uppstyrt att man endast får cykla på markerade cykelleder i naturen men det jämfört med att allemansrätten förbjuds är större än cyklingen på stigar med emtb/mtb som båda sliter på naturen och skapar störning iform av hög hastighet. Det viktigaste är att få färdas och vistas under kort tid till låns i vår natur inte hur vi färdas fram där. Intrycket av naturen till våra sinnen torde bli bättre att i sakta mak med hjälp av apostlahästarna lugnt röra sig framåt och slitaget blir minimalt likaså hastigheten. Vill man röra sig fortare blir det till att springa eller uppsöka arenorna för emtb/mtb. Norrut kan man också köra snöskoter på vintern såklart. Där tål naturen mer. Traditionell/vanlig cykel kommer också vara ok då deras konstruktion inte tillåter höga hastigheter på kuperad och hinderfylld stig kommer det en backe på stigen promenerar man upp.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja då förstår jag! Naturen finns inte på vintern pga snön och därför är det ok. Allemansrätten faller liksom i vinterdvala. Olja och bensin smälter uppåt och inte nedåt. Avgaser finns inte.På vintern kan man inte transportera sig på skidor för det är alldeles för långt…..och jobbigt och går för långsamt att ta sig till den där skogstjärnen för att dra upp några aborrar.
Så, du är inne på att allt fossilt inte ska finnas i naturen/allemansrätten? En tyst elskoter får kanske inrymmas i dagens tillåtna/begränsade skoterkörning?
Ja, samerna (och även andra) verkar föredra skotern framför skidorna. Jag föredrar skidor. Kanske är mitt flåsande för störande för djur och natur?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ingen vill ha det så uppstyrt att man endast får cykla på markerade cykelleder i naturen men det jämfört med att allemansrätten förbjuds är större än cyklingen på stigar med emtb/mtb som båda sliter på naturen och skapar störning iform av hög hastighet. Det viktigaste är att få färdas och vistas under kort tid till låns i vår natur inte hur vi färdas fram där. Intrycket av naturen till våra sinnen torde bli bättre att i sakta mak med hjälp av apostlahästarna lugnt röra sig framåt och slitaget blir minimalt likaså hastigheten. Vill man röra sig fortare blir det till att springa eller uppsöka arenorna för emtb/mtb. Norrut kan man också köra snöskoter på vintern såklart. Där tål naturen mer. Traditionell/vanlig cykel kommer också vara ok då deras konstruktion inte tillåter höga hastigheter på kuperad och hinderfylld stig kommer det en backe på stigen promenerar man upp.
Menar du att det är värt det för att få likformiga regler för mtb som emtb?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snarare är denna tråd för stackars elcykelhatare som troligen blir kränkta på pendlingen av agda på sin damtralla och måste spy galla i denna tråd
Jag har flera gånger frågat efter citat på detta "hat" men inte fått ett enda. Är det inte lite lustigt/intressant?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Där har vi det , jag tror dom flesta som sitter och hatar på elcyklister här är äldre personer som cyklar landsvägsväg istället för mtb . Sånna som igenligen inte gillar mtb alls och varje gång dom ser en mtb cyklist i skogen så blir dom irriterade.
Du tror fel.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är inte alls motståndare till snöskoter skruvade till resonemanget och använde mig av den här trådens retorik.
Jag ser snarare paralleller mellan snöskoter och emtb/mtb. Skillnaden mot emtb/mtb är inte så stor (om man bortser från träningsvinsten genom cykel) som man kan tro som fenomen anser jag. Skillnaderna är att snöskoter funnits längre och är accepterad inom friluftsliv som transport, nöjesmaskin och arbetsfordon. Det är en betydande del av turistindustrin norrut. Ja och att det behövs ett tjockt snötäcke också förstås.
Nvv resonerar ungefär samma vad gäller synliga skador, inga eller mkt små bortsett miljöproblemet med förbränningsmotorn och dess utsläpp som man inte tycker uppenbarligen är ett problem.
Där delar ses som en fördel med snöskoter ses emtb som ett problem från nvv sida. Jag är mkt medveten om att allemansrätten inte är motoriserad men tycker att det är dubbelmoral av en myndighet att tycka att ett fenomen som snöskoter skulle vara mer tillåtet med ovan nämnda nackdelar.
Jämförelsen i ljuset av det här blir att emtb och mtb inte har mer skillnader som fordon, det är ju cyklar båda två, än en hjälpmotor. Ja det blir lättare, ja för en otränad(ovan) och för den tränade kan det gå marginellt fortare. Pga tyngden kan det marginellt slita mer på stigen allt det vet vi men som i snöskoterfallet är det så lite så det är ok(för snöskoter). Även om en myndighet tycker motsägelsefullt kring det.
Hoppas dom skyndar på vad som verkligen ska gälla även om det blir förbud. Det rätta skulle då faktiskt vara ett förbud för mtb och emtb. Att vi enbart får köra på sanktionerade banor.

Allemansrätten skulle få vara den sedvanerätt den är tänkt som. Att tillfälligt färdas över annans mark till fots och kortvarigt nyttja bär/svamputbudet för eget bruk och för att nå dit ut endast med traditionell cykel inte mtb eller emtb och norrut får snöskotern finnas kvar.
Ser inget slitage på skoterlederna på somrarna. Det växer lika bra där som bredvid leden. Så ditt argument håller inte. Ska allt med utsläpp förbjudas i skogen så försvinner inte snöskotrarna. Det finns redan elskotrar. Kanske kan de klassas som skidor (de HAR ju faktiskt skidor)?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man ska svara på alla dina dumma inlägg så är det ett heltidsjobb, jag tycker inte heller att en ”sparkcykel” är en cykel, sätt dit en elmotor på en trampmoped så den funkar lika som en emtb, då är det en cykel. Jag har sett, jag har hört bla bla bla, 11 i kadens uppför en backe i 25km/h hahaha ja jävlar, vakna du sen. Du tycker själv att du är en ädel riddare och alla ska göra som du, väx upp för fan
Du kan väl iaf försöka svara på de inlägg jag skriver till dig? Jag svarar ju på det du skriver till mig (och det blir du kränkt av!). Du lägger mer ord/tid på att inte svara (och istället försöka kompensera det med att vara omogen/otrevlig). Har du aldrig sett en elcykel in action? :) Då är det svårt att argumentera. Och du HAR svårt att argumentera. Vilket gör att du bara har otrevligheter kvar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hur funkar elsparkcykeln, som också klassas som cykel? Behöver man ha kondis för att "cykla" på en sån?
Du har kanske inte sett nån trampa upp för en backe med 11 i kadens (och 25 km/h) men det har jag. Har de sjukt bra kondis? Vet folk som köpt elcykel för att slippa ta i och svettas. Hur rimmar det med att man måste ha kondis och "jävla bra ben"?
Och om man byter ut ICE-motorn mot en elmotor på trampmopeden (som aktiveras av tramporna), blir den en cykel då? Du glömde att svara.
11 i kadens och 25km/h i en uppförsbacke?
Nu vet jag inte vad du tror dig ha sett men det där var definitivt ingen e-mtb. De där siffrorna är sjukt långt ifrån verkligheten
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Menar du att det är värt det för att få likformiga regler för mtb som emtb?
Jag är absolut beredd att ”offra” vanlig MTB i skog och natur om det är så att DE som cyklar just dessa cyklar är beredda att offra andra för att få sin hobby rumsren…

Som så många har sagt och bevittnat så bryr sig sällan de som arbetar för att sätta hinder för cykling i skog och natur vilken typ av hoj det är utan bara att cyklar skall förbjudas.

Fornstigen, Törnskogen, Bogesund är ypperliga exempel på att det är cyklingen som är det stora problemet för dessa människor.
Vandrare och hundägare verkar ha betydligt mer att säga till om i frågan och får oftast sin vilja igenom bör det börjar tvistas med kommuner och myndigheter.

Anställda på NVV och länstyrelsen i olika delar av landet är knappast heller kända för att ha en nyanserad bild på just cyklister heller.
Det är det första man får lära sig när man arrangerar evenemang, evenemang där vi helt kan förbise allemansrätten utan istället säker alla tillstånd som kan tänkas behövas.
Och vi har faktiskt ställt in event pga en anställd på en länsstyrelse som ordagrant i telefon sa att cyklar i skog är jävulska påfund och borde helt förbjudas.

Så skall cyklingen ha en chans mot dessa, då måste vi tillsammans hjälpas framåt.
Att du dela upp cyklar i två läger kommer snabbt sänka hela skeppet för vår del av hobbyn.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu är du inte alls så konsekvent som du tycker att andra ska vara i andra sammanhang. Till och med NVV svävar ju på målet när det gäller snöskotrarna.
Jag förklarade (för u detta inlägg en tredje person) hur man resonerat ang snöskotrar. Dvs skillnaden mellan snö och mark. Jag förstår att NVV har svårt med snöskoteråkningen. Det är svårt att förbjuda snöskotrar, eftersom de behövs (av ett mindre antal människor). Snöskoterkörning ingår inte heller i allemansrätten. Du får inte köra snöskoter överallt (där man får cykla). Vilket jag tycker är bra och självklart. Inte ens en elsnöskoter tycker jag ska (betraktas som cykel och) få köras överallt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är absolut beredd att ”offra” vanlig MTB i skog och natur om det är så att DE som cyklar just dessa cyklar är beredda att offra andra för att få sin hobby rumsren…

Som så många har sagt och bevittnat så bryr sig sällan de som arbetar för att sätta hinder för cykling i skog och natur vilken typ av hoj det är utan bara att cyklar skall förbjudas.

Fornstigen, Törnskogen, Bogesund är ypperliga exempel på att det är cyklingen som är det stora problemet för dessa människor.
Vandrare och hundägare verkar ha betydligt mer att säga till om i frågan och får oftast sin vilja igenom bör det börjar tvistas med kommuner och myndigheter.

Anställda på NVV och länstyrelsen i olika delar av landet är knappast heller kända för att ha en nyanserad bild på just cyklister heller.
Det är det första man får lära sig när man arrangerar evenemang, evenemang där vi helt kan förbise allemansrätten utan istället säker alla tillstånd som kan tänkas behövas.
Och vi har faktiskt ställt in event pga en anställd på en länsstyrelse som ordagrant i telefon sa att cyklar i skog är jävulska påfund och borde helt förbjudas.

Så skall cyklingen ha en chans mot dessa, då måste vi tillsammans hjälpas framåt.
Att du dela upp cyklar i två läger kommer snabbt sänka hela skeppet för vår del av hobbyn.
Äh, vad fan. Då kan vi lika gärna ta med motocross också när vi ändå håller på. Två hjul och en motor liksom.

Det finns gissningsvis en anledning till att NVV (alltså expertmyndigheten) pekar ut just ELcyklar och inte cyklar generellt. Visst, det står var och en fritt att tro att de gör det för att de är ”miljö muppar” (sic), ”miljöpartister” med flera autentiska citat ut tråden, men jag tycker att man bör lyssna på dem. ??‍♂️

Trovärdigheten är betydligt större hos NVV än hos de elcyklister som hittills synts till tråden i alla fall, så mycket är säkert.
 
Senast redigerad av en moderator:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
11 i kadens och 25km/h i en uppförsbacke?
Nu vet jag inte vad du tror dig ha sett men det där var definitivt ingen e-mtb. De där siffrorna är sjukt långt ifrån verkligheten
Det var en elcykel med motor, där "cyklisterna" aktiverade motorn och höll god fart utan att verka det minsta ansträngda. Detta har inte hänt bara en gång. Jag har blivit omkörd i backar av "cyklar" där "cyklisterna" inte ens trampar.
Varför säger personer som köpt elcykel att de gjort det för att inte bli svettiga (om man nu måste vara vältränad och ha kondis för att cykla elcykel)?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det var en elcykel med motor, där "cyklisterna" aktiverade motorn och höll god fart utan att verka det minsta ansträngda. Detta har inte hänt bara en gång. Jag har blivit omkörd i backar av "cyklar" där "cyklisterna" inte ens trampar.
Varför säger personer som köpt elcykel att de gjort det för att inte bli svettiga (om man nu måste vara vältränad och ha kondis för att cykla elcykel)?
Jag misstror inte att du sett det men det där har verkligen inte varit lagliga e-mtb då. Tyvärr går det ju att modifiera på diverse sätt.
Säger bara att en helt vanlig, laglig e-mtb fungerar ej så.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag misstror inte att du sett det men det där har verkligen inte varit lagliga e-mtb då. Tyvärr går det ju att modifiera på diverse sätt.
Säger bara att en helt vanlig, laglig e-mtb fungerar ej så.
Det är ju det som är det fina med vanliga cyklar vettu - oavsett hur du modifierar måste du trampa fram dem helt själv!
 
Senast redigerad av en moderator:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Äh, vad fan. Då kan vi lika gärna ta med motocross också när vi ändå håller på. Två hjul och en motor liksom.

Det finns gissningsvis en anledning till att NVV (alltså expertmyndigheten) pekar ut just ELcyklar och inte cyklar generellt. Visst, det står var och en fritt att tro att de är ”miljö muppar” (sic), ”miljöpartister” och andra autentiska citat ut tråden, men jag tycker att man bör lyssna på dem. ??‍♂️
Just dina första mening är problemet här.
Du saknar helt nyanser i debatten.

En E-MTB är i mångt och mycket exakt som en vanlig hoj, fast med lite assistans från motorn när du själv trycker på.
De har typ samma vikt, samma däck och samma fotavtryck.

En motorcross har inte det.
Inte ens i närheten.

Och skall vi vara ärliga skulle jag nog vilja påstå att NVV gör just denna parallellen mellan E-MTB och endurocrossar och deras avtryck i naturen.
Och det gör denna expertmyndighet av ren skär okunskap. ?‍♂️

För hade de fast kunskapen att jämföra cyklarna åt hade de sett att skillnaden är minimal.

Men just svar som ditt spär på att man kan likställa en E-MTB med en 60hk stark skogsmaskin (enduromotorcykel) med 3ggr så grova bakdäck.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Just dina första mening är problemet här.
Du saknar helt nyanser i debatten.

En E-MTB är i mångt och mycket exakt som en vanlig hoj, fast med lite assistans från motorn när du själv trycker på.
De har typ samma vikt, samma däck och samma fotavtryck.

En motorcross har inte det.
Inte ens i närheten.

Och skall vi vara ärliga skulle jag nog vilja påstå att NVV gör just denna parallellen mellan E-MTB och endurocrossar och deras avtryck i naturen.
Och det gör denna expertmyndighet av ren skär okunskap. ?‍♂️

För hade de fast kunskapen att jämföra cyklarna åt hade de sett att skillnaden är minimal.

Men just svar som ditt spär på att man kan likställa en E-MTB med en 60hk stark skogsmaskin med 3ggr så grava bakdäck.
Du bara spekulerar utifrån dina fördomar om NVV. Tyvärr.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag misstror inte att du sett det men det där har verkligen inte varit lagliga e-mtb då. Tyvärr går det ju att modifiera på diverse sätt.
Säger bara att en helt vanlig, laglig e-mtb fungerar ej så.
Nä, det är det knappast. Och här i tråden (!) har det ju rekommenderats modeller som är lättrimmade för skogsbruk. Mycket enkelt att modifiera en motor (tom ett säljargument). Svårt att modifiera en cyklist att göra 45.
Om man tillåter elcrossar med strypning (som kan tas bort med ett knapptryck) så kommer få köras strypta. Eftersom poängen med en elcross är att det är en elcross.
Det har redan avhandlats att det är kul med mer effekt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, en emtb och en skogsmaskin kan jämställas. Ingen av dem omfattas av allemansrätten, men får framföras på egen mark eller med markägares tillåtelse på dennes mark.
(jag förutsätter att alla förstår att skogsmaskiner endast framförs i samband med skogsbruk)
 
Tillbaka
Topp