El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Goddag yxskaft, poängen var att skillnaden mellan ett skjutvapen som kräver licens och ett effektbegränsat skjutvapen som inte kräver licens går vid 10 J, precis som gränsen mellan en cykel och en moped/motorcykel går vid 250 W. Logiskt och simpelt.
Du kan alltså inte säga om ett skjutvapen är ett skjutvapen. Det är anslagsenergin som avgör om det är ett skjutvapen eller inte. :) Logiskt och simpelt. Tycker polisen det också?
En cykel är en cykel och en cykel med svag motor är också en cykel. En trampmoped med 250W är också en cykel och en elsparkcykel är också en cykel. Logiskt och simpelt!

Jag tror inte detta/dessa tillfällen (undantag) är speciellt vanliga. Om man har en elcykel istf bil (vilket är ett bra byte) så är kanske inte terrängcykling (utan batteri) så troligt, eller vad tror du? Och det finns ju de som använder en vanlig cykel istf bil.
Jag tror inte heller dessa tillfällen är särskilt vanliga, men som sagt, det är en käpphäst för mig. Jag har behövt ta mig genom terräng mer än en handfull gånger. Uppsåtet är ju inte att cykla i terräng med motor. Elcykeln är för mig en ersättare till både bil och cykel, vilket kanske kan vara svårt att sätta sig in i. För mig handlar det om valfrihet och spontanitet. Motorn kan ibland användas "bara" för att ta mig uppför den lokalt ökända Dalkarlsbacken och vidare uppför de jobbiga backarna mot Kallhäll. Ibland kan jag istället cykla 5 mil utan motor, inklusive Dalkarlsbacke. Ibland ledsnar jag efter 2 mil och slår på full motor på vägen hem. Ibland blir det 10 mil där jag sparar så mycket jag kan på batteriet. Ibland hamnar jag på ställen där det inte är glasklart om det är väg eller terräng. (Innan elcykeln behövde det heller inte vara glasklart)

Tror du på riktigt att detta kommer att hända? Att elcyklister stänger av motorn (eller stoppar batteriet i ryggan)? Med den låga polistäthet som finns på gatorna kommer inga poliser att vara ute i skogen för att (försöka) ertappa elcyklister.
Samma resonemang om polisbrist kan föras oavsett vad det gäller. Inte tar jag loss batteriet idag, men skulle det krävas så kommer jag förstås att göra det, trots att jag då inte kan använda elcykeldatorn eller belysningen.

Absolut. Och knarksmugglare är fiffiga på att gömma knark. Ingen anledning att tillåta knark.
Hm. Jag kan inte låta bli att undra hur du skulle hantera en legalisering av cannabis.
(Inte för att jag själv är för det på något sätt)
Det känns som att du skulle explodera i så fall.

Men gemene man kommer knappast att gå in på dylika specialcyklar.

Jag tycker definitivt allemansrätten är värd att försvara. Den är rätt unik i världen. Jag vill ha kvar den.
Jag med, men jag tror inte att cykling på elcykel med avstängd motor hotar den det minsta.

Om nu elcyklar skulle bli förbjudet , Vem ska då kontrollera detta ?

Tror ju inte polisen är så sugen isåfall att lägga resurser på att leta el-cyklister i skogen. Med tanke på vad som händer i Sverige just nu så har dom viktigare saker att lägga resurserna på.

Jag tror inte heller dessa tillfällen är särskilt vanliga, men som sagt, det är en käpphäst för mig. Jag har behövt ta mig genom terräng mer än en handfull gånger. Uppsåtet är ju inte att cykla i terräng med motor. Elcykeln är för mig en ersättare till både bil och cykel, vilket kanske kan vara svårt att sätta sig in i. För mig handlar det om valfrihet och spontanitet. Motorn kan ibland användas "bara" för att ta mig uppför den lokalt ökända Dalkarlsbacken och vidare uppför de jobbiga backarna mot Kallhäll. Ibland kan jag istället cykla 5 mil utan motor, inklusive Dalkarlsbacke. Ibland ledsnar jag efter 2 mil och slår på full motor på vägen hem. Ibland blir det 10 mil där jag sparar så mycket jag kan på batteriet. Ibland hamnar jag på ställen där det inte är glasklart om det är väg eller terräng. (Innan elcykeln behövde det heller inte vara glasklart)
Ja, det är lite svårt att sätta sig in i ditt behov. Jag cyklar hem om jag blir "less", fast utan motor. Det går såklart långsammare, men jag ser inte vinsten i att ha en motor för de få gånger jag bonkar. En elcykel skulle inte lösa nåt för mig. Jag duschar på jobbet när jag cyklar till jobbet.
Samma resonemang om polisbrist kan föras oavsett vad det gäller. Inte tar jag loss batteriet idag, men skulle det krävas så kommer jag förstås att göra det, trots att jag då inte kan använda elcykeldatorn eller belysningen.
Jag vill inte göra det svårare för polisen. Det blir lättare för dem om de enkelt kan se om jag cyklar lagligt eller olagligt (jag vet att några elcyklister följer alla lagar stenhårt och säger att ingen blivit dömd för att ha elcyklat).
Hm. Jag kan inte låta bli att undra hur du skulle hantera en legalisering av cannabis.
(Inte för att jag själv är för det på något sätt)
Det känns som att du skulle explodera i så fall.
Jag skulle inte explodera, så nu slipper du undra över det. Ditt argument för att tillåta elcyklar var att de ändå kommer att finnas, eftersom några fiffiga ändå skulle kunna motordopa/kamoflera sina cyklar. Jag finner det argumentet mycket svagt.
Jag med, men jag tror inte att cykling på elcykel med avstängd motor hotar den det minsta.
Problemet är att få/ingen skulle stänga av motorn. Eftersom de lagt extra pengar på att få en motor. Jag kan knuffa min mc, men varför skulle jag göra det? Jag har ju köpt den för att köra med den.

Tror ju inte polisen är så sugen isåfall att lägga resurser på att leta el-cyklister i skogen. Med tanke på vad som händer i Sverige just nu så har dom viktigare saker att lägga resurserna på.
Vem kontrollerar att det inte körs elcrossar i skogen idag? Ska vi bekämpa lagbrott genom att tillåta allt (för att spara på polisens resurser)? Är det för mycket begärt att begära att folk beter sig som folk och följer lagar och förordningar?

Happypoliserna ?

Jag bara undrar om det vart olagligt hur det ska gå till för att stoppa det. Emtbs har ju inte någon reg.skylt bak direkt så blir svårt att polisanmäla om man möter en i skogen.
Måste allt kontrolleras? Är det för mycket begärt med lite etik och moral?
(eller varför frågar jag, jag vet ju svaret…?)

Fast det där är ju ett icke-argument. Det finns gott om lagar som inte aktivt kontrolleras men som vi ändå är rätt bra på att följa.

Trodde alla var fartdårar ?
ja och gängkriminela knarkare förstås

Tänker inte citera några, men en fundering?

Har och kommer antagligen inte skaffa en e-mtb. Varför enkla skälet, på stigarna här, så kan jag hålla över 25 km/h om jag vill. längd 4 mil , snitt 22/23 Km/h, hastighet inte problem. Slitaget antagligen inte ett problem heller. Så vad skulle en e-mtb ge mig? Å andra sidan man skall all dig säga alldrig. Sedan att sunt förnuft gäller för allt är väl självklart.

Nu till den roliga biten. Jag ser inte ett problem med riktiga/typade e-mtb aka max 25 km/h. och damcykel med korg till badstrand eller svampstället på enskild väg. Så hur skall man anpassa. Eller enligt BFS tvinga E-mtb från de andra. Han ser bara en sak, han gillar att cykla i skogen, allemansrätten är mer än så. Du kan inte lyfta ut e-mtb från resten av cyklar. Det kommer drabba vanliga e-cyklar med. Vare det är Mtb eller inte.

Så dittt argument att en motor är en motor betyder också att en "farmor" (eller ge valfritt här) inte kan cykla på en enskilld grusväg till badstranden här, med en en dam tralla till elcykel . "Allemansrätt" Gäller också enskild väg!

Alltså problemet ni har är att, de har en motor eller att det kommer påverka eran cykling med "vanlig" mtb. Det är större än så. börja prata med vandra för det kommer antagligen inte bli bättre.

Stavfel och språkfel. Skyller jag på Bushmills står dock bakom mina åsikter!!!

Ja, det är lite svårt att sätta sig in i ditt behov. Jag cyklar hem om jag blir "less", fast utan motor. Det går såklart långsammare, men jag ser inte vinsten i att ha en motor för de få gånger jag bonkar. En elcykel skulle inte lösa nåt för mig. Jag duschar på jobbet när jag cyklar till jobbet.
Ok, jag ser att du inte förstår. Hatten av för dig, men för mig är motorn alltså garantin för att jag ska ge mig ut, inte för att jag ska ta mig hem.
Utan elcykel hade det nämligen inte blivit någon cykeltur alls. Empiriskt prövat.

Jag vill inte göra det svårare för polisen. Det blir lättare för dem om de enkelt kan se om jag cyklar lagligt eller olagligt (jag vet att några elcyklister följer alla lagar stenhårt och säger att ingen blivit dömd för att ha elcyklat).
Det är nog inte så enkelt som det låter. Om vi inte förbjuder all cykling så kommer ändå följande problem uppstå:
Det är enbart en teknisk undersökning som kan avgöra om det rör sig om en cykel, elcykel, eller motordrivet fordon.
Det räcker inte med att där ser ut att sitta en motor. Den måste i så fall provas, vilket blir svårt om batteriet saknas.
Tror du verkligen polisen skulle vilja lägga mer krut på detta, när de redan konstaterat att cykeln inte kan ha körts med motor?
Inget hindrar dem ju att gå vidare med undersökningen om de nu verkligen är övertygade om att cykeln körts med motor.

Jag skulle inte explodera, så nu slipper du undra över det. Ditt argument för att tillåta elcyklar var att de ändå kommer att finnas, eftersom några fiffiga ändå skulle kunna motordopa/kamoflera sina cyklar. Jag finner det argumentet mycket svagt.
Det var mer avsett som ett argument mot att en enkel visuell kontroll om det finns en motor skulle räcka för att avgöra fordonstyp.

Problemet är att få/ingen skulle stänga av motorn. Eftersom de lagt extra pengar på att få en motor.
Ja, de som köpt el-mtb för att köra med motor i terräng kommer förstås inte att ha någon glädje av att det är tillåtet att cykla med avstängd motor och bortplockat batteri. Om de ändå kör med motorn påslagen så kommer de ju att åka dit på det.
Jag kan knuffa min mc, men varför skulle jag göra det? Jag har ju köpt den för att köra med den.
Men du har inte köpt den för att köra i terräng.
En elcykel kan man köpa för att elcykla med på väg och för att cykla vanligt med i terräng. Det ingår i elcykelns usp, så att säga.

De är en myndighet med ansvar för allemansrätten, självklart gör de en tolkning.
Eftersom man har ganska mycket kontakt med NVV genom mitt arbete så kan man fråga sig hur dom tolkar lagar och förordningar det finns vissa saker som man kan börja att fundera över när man har 3 tjänstemän och alla tolkar samma förodnig på olika sätt.

Eftersom man har ganska mycket kontakt med NVV genom mitt arbete så kan man fråga sig hur dom tolkar lagar och förordningar det finns vissa saker som man kan börja att fundera över när man har 3 tjänstemän och alla tolkar samma förodnig på olika sätt.
Att förordningen är otydlig? All lagtext måste tolkas, och ibland måste man gå djupare till förarbeten, utredningar och annat för att förstå vad lagstiftaren avsåg.

Bra och vuxen nivå på din argumentation.
Jag bara undrar om det vart olagligt hur det ska gå till för att stoppa det. Emtbs har ju inte någon reg.skylt bak direkt så blir svårt att polisanmäla om man möter en i skogen.
Ja, det blir svårt att anmäla en cykel utannregplåt. Liksom det är svårt att anmäla en oreggad cross. En cykel eller cross med motor är dock enkel för en polis att upptäcka och kategorisera. Är det bara polisers närhet som får dig att följa lagar och förordningar?

Hela poängen med att förbjuda elcyklar var väl för att alla elcyklister saknar etik och moral.
Nä, det var för att allemansrätten inte inkluderar motorer och allemansrätten hotas av att vissa bryter mot allemansrätten. Dina inlägg stärker inte elcyklisternas argumentation. Är det poängen?

Nu till den roliga biten. Jag ser inte ett problem med riktiga/typade e-mtb aka max 25 km/h. och damcykel med korg till badstrand eller svampstället på enskild väg. Så hur skall man anpassa. Eller enligt BFS tvinga E-mtb från de andra. Han ser bara en sak, han gillar att cykla i skogen, allemansrätten är mer än så. Du kan inte lyfta ut e-mtb från resten av cyklar. Det kommer drabba vanliga e-cyklar med. Vare det är Mtb eller inte.
Varför skriver du inte direkt till mig? Ser jag bara en sak? Är det din tolkning? Allemansrätten inkluderar alla som är i naturen utan motor. Allemansrätten inkluderar inte motorer. Är det ofta damcyklar med korg är ute på stigarna?
Så dittt argument att en motor är en motor betyder också att en "farmor" (eller ge valfritt här) inte kan cykla på en enskilld grusväg till badstranden här, med en en dam tralla till elcykel . "Allemansrätt" Gäller också enskild väg!
Så, du skriver inte till mig men du skriver "du" till mig? Vi har redan pratat om farfar Allan och hans relation med sin snabba sonson. Hotas allemansrätten av att man cyklar på grusvägar till badstranden?
Alltså problemet ni har är att, de har en motor eller att det kommer påverka eran cykling med "vanlig" mtb. Det är större än så. börja prata med vandra för det kommer antagligen inte bli bättre.
Ja, om elcyklar sköter sig illa (kör där de inte får köra) kan de dra med sig cyklar som FÅR cykla i skogen.
Stavfel och språkfel. Skyller jag på Bushmills står dock bakom mina åsikter!!!
Ingen/få bryr sig om stavfel (från folk som vill diskutera).

Ok, jag ser att du inte förstår. Hatten av för dig, men för mig är motorn alltså garantin för att jag ska ge mig ut, inte för att jag ska ta mig hem.
Utan elcykel hade det nämligen inte blivit någon cykeltur alls. Empiriskt prövat.
Varför behöver du en motor för att ta dig ut? Det låter jättemärkligt för mig. Speciellt som du verkar kunna cykla långt.
Det är nog inte så enkelt som det låter. Om vi inte förbjuder all cykling så kommer ändå följande problem uppstå:
Det är enbart en teknisk undersökning som kan avgöra om det rör sig om en cykel, elcykel, eller motordrivet fordon.
Det räcker inte med att där ser ut att sitta en motor. Den måste i så fall provas, vilket blir svårt om batteriet saknas.
Tror du verkligen polisen skulle vilja lägga mer krut på detta, när de redan konstaterat att cykeln inte kan ha körts med motor?
Inget hindrar dem ju att gå vidare med undersökningen om de nu verkligen är övertygade om att cykeln körts med motor.
Ja, det går att fuska med elcyklar. Att de kan göras lagliga med en knapptryckning eller att batteriet tas av. Att smuggla knark och slänga det i diket när polisen kommer gör ju smugglarna helt oskyldiga. En cykel utan motor = tillåten. En cykel med motor = otillåten. Ganska enkelt för en polis att sköta sitt jobb. Varför ska de dra med sig utrustning för att kolla legaliteten på elcykeln eller beslagta den och kosta på den en dyr undersökning? Det låter som medveten obstruktion (och/eller medvetet slöseri med polisens resurser).
Det var mer avsett som ett argument mot att en enkel visuell kontroll om det finns en motor skulle räcka för att avgöra fordonstyp.
En cykel utan motor är lätt att känna igen. En elcykel är lätt att känna igen också. Eller?
Ja, de som köpt el-mtb för att köra med motor i terräng kommer förstås inte att ha någon glädje av att det är tillåtet att cykla med avstängd motor och bortplockat batteri. Om de ändå kör med motorn påslagen så kommer de ju att åka dit på det.
Exakt. Elcyklar köps för att det finns 250 extra watt (eller mer, momentant).
Men du har inte köpt den för att köra i terräng.
En elcykel kan man köpa för att elcykla med på väg och för att cykla vanligt med i terräng. Det ingår i elcykelns usp, så att säga.
Absolut. Om man kör sin elcykel på asfalt är det inga problem. Varför inkludera den i allemansrätten, där den inte är tillåten?

Nä, det var för att allemansrätten inte inkluderar motorer och allemansrätten hotas av att vissa bryter mot allemansrätten. Dina inlägg stärker inte elcyklisternas argumentation. Är det poängen?
Verkar ju logiskt att straffa elcyklister som inte innefattas av allemansrätten genom att ta bort allemansrätten för alla andra som den gäller för. Kommer säkert minska elcyklandet också.

Verkar ju logiskt att straffa elcyklister som inte innefattas av allemansrätten genom att ta bort allemansrätten för alla andra som den gäller för. Kommer säkert minska elcyklandet också.
Elcyklister straffas inte. Motorer inkluderas inte i allemansrätten. Är du säker på att du vet vad logik är? Elcyklister riskerar cyklisters rätt till naturen. Är det logiskt att ANDRA ska straffas för att DU bryter mot reglerna?

Elcyklister straffas inte. Motorer inkluderas inte i allemansrätten. Är du säker på att du vet vad logik är? Elcyklister riskerar cyklisters rätt till naturen. Är det logiskt att ANDRA ska straffas för att DU bryter mot reglerna?
Om vi nu ponerar att elcyklar är ett stort problem i skogen medans vanliga cyklar är helt oproblematiska, varför skulle de då förbjuda vanliga cyklar i skogen?

Ganska stor sannolikhet att jag vet mer om logik än vad du gör.

Om vi nu ponerar att elcyklar är ett stort problem i skogen medans vanliga cyklar är helt oproblematiska, varför skulle de då förbjuda vanliga cyklar i skogen?
Ingen har påstått att motorlösa cyklar är helt oproblematiska. De inkluderas dock under allemansrätten. När cyklar med motor drar till sig negativ uppmärksamhet i skogen får motorlösa cyklar också en skopa av denna uppmärksamhet.
Ganska stor sannolikhet att jag vet mer om logik än vad du gör.
Vad baserar du det på? Dina inlägg hoppar hit och dit utan att ens försöka vara seriösa. Är det logiskt att ANDRA ska straffas för att DU bryter mot reglerna? Är det logiskt att strunta i frågor?

Ingen har påstått att motorlösa cyklar är helt oproblematiska. De inkluderas dock under allemansrätten. När cyklar med motor drar till sig negativ uppmärksamhet i skogen får motorlösa cyklar också en skopa av denna uppmärksamhet.
Uppmärksamhet är väl bara ett problem om man inte sköter sig? Vill man situationen kanske man ska börja med att titta på sig själv.
Vad baserar du det på? Dina inlägg hoppar hit och dit utan att ens försöka vara seriösa. Är det logiskt att ANDRA ska straffas för att DU bryter mot reglerna? Är det logiskt att strunta i frågor?
Att en väldigt liten andel människor har en starkare matematisk bakgrund än mig och att du inte verkar vara en av dem. Du har ju själv skrivit något i stil med att du antar att vi bara skriver trams och du verkar inte försöka söka någon förståelse för det vi skriver. Sen matar du på med halmgubbefrågor om och om, oavsett om vi besvarar dem eller inte, då är det både logiskt och rationellt att jag struntar i dem.
Vad var logiken bakom detta inlägg?
ooms frågade retoriskt om det är för mycket begärt med lite etik och moral? Tidigare i tråden har det sagts att de flesta elcyklister inte kan bete sig och att de därför orsakar mycket mer skada än vanliga terrängcyklister.

Uppmärksamhet är väl bara ett problem om man inte sköter sig? Vill man situationen kanske man ska börja med att titta på sig själv.
En cykel med motor där motorer inte är tillåtna drar uppmärksamhet till sig. FÖR logiskt?
Jag tittar på mig själv. Jag cyklar med hänsyn. Utan motor. Hur är det med dig?
Att en väldigt liten andel människor har en starkare matematisk bakgrund än mig och att du inte verkar vara en av dem. Du har ju själv skrivit något i stil med att du antar att vi bara skriver trams och du verkar inte försöka söka någon förståelse för det vi skriver. Sen matar du på med halmgubbefrågor om och om, oavsett om vi besvarar dem eller inte, då är det både logiskt och rationellt att jag struntar i dem.
Fast när du skriver trams så skriver du trams. Är ett skjutvapen ett skjutvapen, är en fråga som stora matematiker tydligen inte kan svara på. Osv. Är det logiskt att strunta i frågor? Du babblar på om halmgubbar...
Jag har redan skrivit att jag förstår det roliga med en motor. Har du glömt det? Jag förstår varför dopare dopar sig. Och varför gängen säljer knark.
ooms frågade retoriskt om det är för mycket begärt med lite etik och moral? Tidigare i tråden har det sagts att de flesta elcyklister inte kan bete sig och att de därför orsakar mycket mer skada än vanliga terrängcyklister.
Är det för mycket att begära lite etik och moral?
Är det för mycket begärt att man respekterar lagar och regler?
Kan du citera vem som skriver att "de flesta elcyklister inte kan bete sig"?
Om du inte kan citera det, är det då logiskt att hitta på saker?
Om du inte kan citera det du påstår sägas, är det då etisk och moraliskt korrekt att påstå saker som inte stämmer?

Läs den här artikeln! Det har vi alla nytta av i vidare diskussion.

Läs den här artikeln! Det har vi alla nytta av i vidare diskussion.

Äntligen! Lite klarhet bland lagarna. Eller vänta lite, vad är ändrat nytt egentligen

Varför behöver du en motor för att ta dig ut? Det låter jättemärkligt för mig. Speciellt som du verkar kunna cykla långt.
Du får väl kalla det lättja. Människor är olika och elcykel passar mig, både för att cykla med assistans och utan assistans.

En cykel utan motor = tillåten. En cykel med motor = otillåten. Ganska enkelt för en polis att sköta sitt jobb. Varför ska de dra med sig utrustning för att kolla legaliteten på elcykeln eller beslagta den och kosta på den en dyr undersökning? Det låter som medveten obstruktion (och/eller medvetet slöseri med polisens resurser).

En cykel utan motor är lätt att känna igen. En elcykel är lätt att känna igen också. Eller?
Man kan tycka det, men tänk om motorn bara är en attrapp eller helt enkelt inte fungerar? Hur ska cyklar med Fazua-motorer hanteras? På sådana cyklar plockas motorn bort lika lätt som ett batteri.
Till och med att fylletrampa trampmoppen som du brukade posta bild på kan räknas som att cykla, om motorn är trasig. Det finns det prejudikat på.

Jag hävdar fortfarande att det inte innebär något större problem att räkna elcyklar med bortplockat batteri som motorlösa så jag tror inte vi kommer längre.

Måste man hinna så himla mycket då? Är en lite kortare tur med något sämre snitthastighet automatiskt sämre? Om man får stopp i något tekniskt eller behöver gå upp för en backe, kunde man lika gärna stannat hemma då?

Här är grejen. Att köra snabbt och långt är inte en rättighet eller förutsättning för att ha trevligt i skogen. Innan hjälpmotorer körde man efter sina förutsättningar och hade det bra.

Högre fart och längre distanser ökar slitage och risk för incidenter.

Högre fart och eller längre distanser ökar slitaget jämfört med låg fart och korta distanser? Startar man och stoppar mer om man cyklar långt? Kanske man borde ha krav på att max en paus per gång man är ute och cyklar för att se till att man inte startar och stoppar så mycket. Eller kanske innföra maxhastighet i skogen? Promenadfart?

Sen till hur mycket man önskar att hinna är subjektivt. Någon vill göra mycket med sin tid. Andra inte.
Det handar inte alls om att inte klara en backe eller ett tekniskt parti - vilket jag tror ingen har menat ska vara anledningen till att man köper en elcykel. Så det var något nytt in i diskutionen. Bravo! ? Vi beöhver fler sidospår i denna tråd!

Här är grejen, (enligt mig eftersom den förra "Här är grejen..." var enligt dig) alla är i skogen för rekreation och ingen önskar att, i utgångspunkt, någon annan något ont. Den individuella uppfattningen av vad som tillåts eller borde tillåtas är därmed just det...individuellt.
Personligen skiter jag i vad folk använder för framkomstmedel så länge det inte förstör för andra. I Norge, där jag bor, är elcykling större än i Sverige pga mer uppdaterade lagar som likaställer elcykel med cykel (införstått att det är max25km/h och 250w till assistans). inga rapporter kan visa till större slitage pga elcykeln introduktion - men å andra sidan kan man se ökat slitage pga fler användare.

Det är ren fysik. Mer kraft ner i marken på kortare tid. Det går snabbare att ta sig från A till B i 200 än i 110. Lagarna tar inte hänsyn till ditt livspussel.

Ja, mer/längre cykling (och mer kraft) ger ett ökat slitage.
jo det är klart att om man cyklar längre/ sträcka och eller tid ökar det slitaget. Och givetvis ökar slitaget om man har mer acceleration = öka hastigheten, eller deacceleration = sänka hastigheten. Så är det alltid. Men att hålla jämn hastighet sliter inte mer.
Var drar man sträcket då? Får jag inte cykla om jag väger för mycket? Då får jag ju, trots allt, ut mer kraft en min dotter som väger mycket mindre än mig.

Sätter man en gräns på hur långt man får cykla? Träna inför långloppscupen gör man på asfalt eller på Swift? Kanske alla bara borde börja cykla på swift så får vi bort allt slitage ?

Senast ändrad:
Äntligen! Lite klarhet bland lagarna. Eller vänta lite, vad är ändrat nytt egentligen
Essensen är lika tydlig som innan. Det finns ingen lag som stoppar cyklingen. Men NVV anser att allemansrätten inte skall tolkas på det sättet, deras tolkning är att de kan avgöra ytterligare inskränkningar än lagen. Alltså inget nytt under solen. Antingen så anser man att NVV har rätten att utan beredning införa ytterligare begränsningar, eller så tycker man inte det. Gällande Prop och SOU som refereras så inriktas de primärt mot bullerfrågor.

Högre fart och eller längre distanser ökar slitaget jämfört med låg fart och korta distanser? Startar man och stoppar mer om man cyklar långt? Kanske man borde ha krav på att max en paus per gång man är ute och cyklar för att se till att man inte startar och stoppar så mycket. Eller kanske innföra maxhastighet i skogen? Promenadfart?

Sen till hur mycket man önskar att hinna är subjektivt. Någon vill göra mycket med sin tid. Andra inte.
Det handar inte alls om att inte klara en backe eller ett tekniskt parti - vilket jag tror ingen har menat ska vara anledningen till att man köper en elcykel. Så det var något nytt in i diskutionen. Bravo! ? Vi beöhver fler sidospår i denna tråd!

Här är grejen (enligt mig eftersom den förra "Här är grejen..." var enligt dig) att alla är i skogen för rekreation och ingen önskar att, i utgångspunkt, någon annan något ont. Den individuella uppfattningen av vad som tillåts eller borde tillåtas är därmed just det...individuellt.
Personligen skiter jag i vad folk använder för framkomstmedel så länge det inte förstör för andra. I Norge, där jag bor, är elcykling större än i Sverige pga mer uppdaterade lagar som likaställer elcykel med cykel (införstått att det är max25km/h och 250w till assistans). inga rapporter kan visa till större slitage pga elcykeln introduktion - men å andra sidan kan man se ökat slitage pga fler användare.

jo det är klart att om man cyklar längre/ sträcka och eller tid ökar det slitaget. Och givetvis ökar slitaget om man har mer acceleration = öka hastigheten, eller deacceleration = sänka hastigheten. Så är det alltid. Men att hålla jämn hastighet sliter inte mer.
Var drar man sträcket då? Får jag inte cykla om jag väger för mycket? Då får jag ju, trots allt, ut mer kraft en min dotter som väger mycket mindre än mig.

Sätter man en gräns på hur långt man får cykla? Träna inför långloppscupen gör man på asfalt eller på Swift? Kanske alla bara borde börja cykla på swift så får vi bort allt slitage ?
Samma slutsatser fanns i IMBA-rapporten ett par sidor bakåt. Ingen skillnad i slitage, men en oro att snittsträckan ökar. I USA är det anlagda trails som primärt används och de skall underhållas, därmed finns en oro att de som jobbar med stigarna får mer sträcka att jobba med. Tidigare användes stigarna längst bort mer sällan. Jag har dock inte hittat någon uppdatering om farhågan i praktiken föll ut eller om det var ett högst teoretiskt resonemang.

Bra och vuxen nivå på din argumentation.

Ja, det blir svårt att anmäla en cykel utannregplåt. Liksom det är svårt att anmäla en oreggad cross. En cykel eller cross med motor är dock enkel för en polis att upptäcka och kategorisera. Är det bara polisers närhet som får dig att följa lagar och förordningar?

Det är ju en jäkla skillnad på en cross och en el-cykel , en cross hörs ju på flera kilometers håll och gör spår som är lätta att följa vilket gör det betydligt lättare för både personer som bor i närheten och polis att upptäcka.

Jag bryter inte mot några lagar , jag cyklar på en lagligt cykel på lagliga stigar.

Jag tror det behövs att Birgit Friggebo kommer till den här tråden.

(kul med en ung Carl Bildit också, som med sitt språk är så malplacerad; "...en friktionsyta uppstår förvisso, men det är denna motsatserna fredliga dynamik..." :) )

Här är grejen (enligt mig eftersom den förra "Här är grejen..." var enligt dig) att alla är i skogen för rekreation och ingen önskar att, i utgångspunkt, någon annan något ont. Den individuella uppfattningen av vad som tillåts eller borde tillåtas är därmed just det...individuellt.

Pension blev kort! ;-) Men det här är ju intressant att bemöta.

Först känns det som att du inte håller med mig om att ökad hastighet och distans ökar slitage? Men i sista stycket håller du med ändå? Det är ju inte så kontroversiellt i sig, en ganska allmängiltig princip som gäller både cykel och elMtb. Och promenader, och ryttare, etc.
Men var drar man gränsen? Vikt på ekipaget spelar roll, betyder det att folk med lite ”kraftigare benstomme” inte får cykla? Effekt ned i pedalerna spelar roll, vore det önskvärt att starka cyklister inte cyklade? Distans spelar roll, vore det bra om sega typer inte cyklade?
Som sagt tidigare, jo om man vill minimera avtrycket cykling gör (i våra stadsnära skogar/konfliktområden) vore det ju helt krasst bäst. Men det blir inte rimligt att införa den typen av begränsningar, det vore rätt oetiskt (och helt omöjligt praktiskt) att exkludera så tycker jag.
Men om man däremot sätter gränsen vid cykling au naturell gentemot cykling med hjälpmotor? En mer distinkt och lättförståelig gräns, imho.

Slitage och incidenter (som jag lokalt ser som ett större problem) beror på hastighet och distans. En stark, snabb och hänsynslös cyklist kan orsaka mer skada än en försiktig elMtbare. Det är inte kontroversiellt. Ingen säger heller att elMtbare tillber satan och säljer knark till barn.

Det jag invänder mot är den mekaniska dopingen som ökar fart och distans, när just fart och distans är de potentiella problemen på många platser.

Måste det verkligen gå snabbare/längre än ni egentligen orkar? Om elMtb inte var uppfunnet, skulle ni inte cykla på en vanlig cykel då? Och ha roligt?

Det är ju en jäkla skillnad på en cross och en el-cykel , en cross hörs ju på flera kilometers håll och gör spår som är lätta att följa vilket gör det betydligt lättare för både personer som bor i närheten och polis att upptäcka.

Jag bryter inte mot några lagar , jag cyklar på en lagligt cykel på lagliga stigar.
Är du kriminell? Fy fan! Köra elcross, mörda små barn, sälja knark helt öppet. Usch.

Är du kriminell? Fy fan! Köra elcross, mörda små barn, sälja knark helt öppet. Usch.
Får nog bura in mej också, som den hemska människa jag är så körde jag emtb i skogen/på ett berg för första gången i helgen som var och kan bara konstatera att jag fastna, lär bli fler gånger ? nä nu måste jag ut å leta på nån kattunge/hundvalp som jag kan köra på med bilen

Pension blev kort! ;-) Men det här är ju intressant att bemöta.

Först känns det som att du inte håller med mig om att ökad hastighet och distans ökar slitage? Men i sista stycket håller du med ändå? Det är ju inte så kontroversiellt i sig, en ganska allmängiltig princip som gäller både cykel och elMtb. Och promenader, och ryttare, etc.
Men var drar man gränsen? Vikt på ekipaget spelar roll, betyder det att folk med lite ”kraftigare benstomme” inte får cykla? Effekt ned i pedalerna spelar roll, vore det önskvärt att starka cyklister inte cyklade? Distans spelar roll, vore det bra om sega typer inte cyklade?
Som sagt tidigare, jo om man vill minimera avtrycket cykling gör (i våra stadsnära skogar/konfliktområden) vore det ju helt krasst bäst. Men det blir inte rimligt att införa den typen av begränsningar, det vore rätt oetiskt (och helt omöjligt praktiskt) att exkludera så tycker jag.
Men om man däremot sätter gränsen vid cykling au naturell gentemot cykling med hjälpmotor? En mer distinkt och lättförståelig gräns, imho.

Slitage och incidenter (som jag lokalt ser som ett större problem) beror på hastighet och distans. En stark, snabb och hänsynslös cyklist kan orsaka mer skada än en försiktig elMtbare. Det är inte kontroversiellt. Ingen säger heller att elMtbare tillber satan och säljer knark till barn.

Det jag invänder mot är den mekaniska dopingen som ökar fart och distans, när just fart och distans är de potentiella problemen på många platser.

Måste det verkligen gå snabbare/längre än ni egentligen orkar? Om elMtb inte var uppfunnet, skulle ni inte cykla på en vanlig cykel då? Och ha roligt?

Jag var aldrig motståndare till påståendet om att ju mer man gör något - ju mer sliter det. Det säger sig självt och jag har aldrig påstått något annat.
Däremot är det ingen absolut sanning om att högre fart = mer slitage. Det är acceleration och inbromsning som ökar slitage - farten i sig har minimalt att säga om det hela.

Om det är oetiskt att exkludera en typ av cyklist är det rimligt att exkliudera en annan typ av cyklist är lika oetiskt.
Nu som ändå andra cyklister diskuteras så kan väl el-mtb vara ett ypperligt fordon för många som vill komma ut i naturen men har, av olika orsaker, problem med att komma ut i naturen?

Jag tror man kan korta ned ditt argument till att "en hänsynslös cyklist kan orsaka mer skada är en försiktig".

Du får gärna utveckla ditt argument om att "..distans och fart är problemen på många platser". Jag tror nämligen att vi kan dra i samma tråd som min förra punkt?

Om du läste mitt förra inlägg så visste du att jag har haft en el-mtb - men inte längre. Jag har det fint på min cykel men ser självklart fördelar och möjligheten att utforska nya platser, utan att det ska bli ett dagsuppdrag eller att man måste ty till bil för att komma till ny plats. När jag hade el-mtb utökades mitt området med 3ggr så stor yta. Det var inte hög fart som nyckeln här utan möjligheten att klättra 700-800 höjdmeter på under 2 timmar (det är brant där jag bor) och för min var det väldigt kul att upptäcka nya områden som jag annars måste sätta av 4-5 timmar till - eller köra bil.

Hade inte el-mtb funnits är ett spännande argument och säger ganska lite...för nu finns det el-mtb och det kommer inte att försvinna. Så varför ska man behöva fundera på el-mtb vara eller inte vara?
Var och en till sitt och så länge man har kul och inte förstör för andra så ser jag inget fel i det.

Så in i bomben , brukar åka runt uppe på samernas mark med min elcykel som hobby och göra djupa spår . Funderar även på att sätta upp vindkraft överallt på deras marker när jag enda håller på.

Jag har tyvärr tappat kollen på alla inlägg trots försök att hinna med, så risk för att frågan nedan redan är avhandlad, eller kanske anses som basic och utagerad.

Jag vänder mig främst till de som tolkar reglerna utifrån att el-mtb är tillåtet i nuläget.

Om inte allemansrätten funnits hade det då varit tillåtet att cykla i skogen (på någon annans mark)?

Essensen är lika tydlig som innan. Det finns ingen lag som stoppar cyklingen. Men NVV anser att allemansrätten inte skall tolkas på det sättet, deras tolkning är att de kan avgöra ytterligare inskränkningar än lagen. Alltså inget nytt under solen. Antingen så anser man att NVV har rätten att utan beredning införa ytterligare begränsningar, eller så tycker man inte det. Gällande Prop och SOU som refereras så inriktas de primärt mot bullerfrågor.

Eller hur? (Med syfte på din sista mening.) Jag har bara skumläst referenserna men kommit fram till ungefär samma sak. Problemen som jag ser lyfts fram är just buller och risk för utsläpp och det är ju inget som motorn på en elcykel bidrar till på något vis. Utifrån det känner jag tveksamhet till NVVs slutsats att exkludera elcykeln enbart på teknikaliteten att den har motor. Var det verkligen avsikten med tidigare formuleringar mot motorer i naturen eller var det just störande buller, utsläppsrisk etc. som var problemet? Då faller ju argumentet avseende motor på elcykel platt.
En annan observation är att ridning är tillåtet enligt allemansrätten. Där kan man snacka om hög vikt och extra effekt på ekipaget. Och utsläpp =)

Därmed inte sagt att jag anser att man skall strunta i NVVs tolkning hur som helst, nej, men nog finns det skäl att ifrågasätta deras analys och slutsats.

Tillbaka
Topp