Nej, ok. Ingen absolut sanning. Men med lite extra kraft på pedalerna blir accelerationerna kraftigare. Och ska man bromsa blir det mer slitage ju snabbare man kör. Alltså generellt?
Ja, fast jag har aldrig påstått att det ska exkluderas folk hur som helst. Jag har presenterat min problembild: Den fria stigcyklingen är, åtminstone på vissa håll, hotad. Min amatöranalys (jag är ej jurist) är att incidenter och slitage pga hög hastighet och ”användningstryck” (stigtimmar totalt alla tvåhjulingar) är en viktig orsak. För att åtminstone inte spä på problemet vore det fint om folk inte körde onaturligt snabbt och långt. Du får kalla det exkludera om du vill.
Jag ser nedan att du är lite förnärmad över att jag missat något du skrivet i ett inlägg, då kunde du ju ha kommit ihåg att jag flera gånger (säkert någon gång sista 48h här i tråden) skrivit att elMtb känns som ett perfekt hjälpmedel för folk som pga handikapp inte kan stigcykla på vanligt vis.
En idot är en idot, inget konstigt där. En idot med momentant 700w extra ställer till det värre än utan.
Det finns så sjukt mycket bra med elMtb, det är tydligt när man läser tråden. Jag är inte ens ironisk nu. Man upptäcker saker. Farfar och sonson cyklar tillsammans. Fruar tycker plötsligt att det är roligt att cykla med sina män. Nu blev jag lite ironisk på slutet… ;-)
Men jag ser en skillnad och ett problem med elMtb generellt. Ni får kalla mig nedlåtande saker om ni vill, det kommer inte få mig att ändra min verklighetsbild. Hade jag stött på en handikappad person på elMtb, en fru som kränker gubben, en farfar med artros hade jag kanske sett det hela annorlunda. Men de enda elMtb jag sett har varit gubbar som kört i H30-fart, och vår klubb får klagomål på ”livsfarliga cyklister på stigarna” (vi utbildar våra medlemmar och försöker föregå med gott exempel).
Jag påstår inte att det är en handfull elMtbare som förstör hos oss. Men hade de kört i en lägre hastighet hade risken för incidenter minskat. Det är bara onödigt, liksom.