El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Har full respekt för skogsägare och deras ofta kloka sätt att bruka sin mark, men det finns rötägg även där och de synd desto mer.

Har hela tiden sagt att debatten måste vara sansad och att det krävs ett helhetsperspektiv för att vi som cyklister skall kunna fortsätta med vår hobby.

Hara haft min beskärda del av diskussioner med myndigheter och markägare sist åren så kan jag utan problem lägga till att det finns ganska många där ute som fullständigt hatar cyklister.
Och det avspeglar sig alldeles förträffligt i trafiken för de som cyklar LVG, där bilister ganska frekvent skryter hur de har prejat cyklister eller kanske spejat dem med lite spolarvätska.
Vidare har vi markägare som spänt taggtråd över stigar på sina marker, för att ”hindra” cyklister.

Och motståndet till 1.5m regeln för passage av cyklister motarbetas starkt.

Sverige är inget cykelland i själen, utan av väldigt väldigt många ses vi som parasiter.
Oavsett motor eller ej. ?
Vilka länder jämför du med?

Kan du ge ett exempel på myndighetspersons beteende som du anser innebär att hen "fullständigt hatar" cyklister?

Senast ändrad:
Hela syftet med tråden har (med sidospår) varit att reda ut vad som egentligen gäller. Jag m.fl hävdar att NVV är emot eMTB i skogen men att det är lagligt. Du och många andra har ömsom idiotförklarat oss, ömsom använt "logik" för att bevisa att vi har fel. Givetvis är det enklare om alla gör som du tycker, men det tar oss inte ett skvatt närmare konsensus om vad som är tillåtet.
Ja, innan nåt nytt blivit olagligt är det lagligt. Det är mycket riktigt. Nya dopingpreparat är lagliga tills de förbjuds. Andemeningen inom cykelsporten är ändå att doping inte är tillåtet. Därför stängs dopare av och/eller diskas. Är det dumt eller ologiskt? Nästa dopingpreparat (som garanterat utvecklas redan nu) är det tillåtet, eller inte?
Jag har personligen under "jag tycker" sagt att jag har noll intresse av eMTB som träningsredskap. Det jag retar mig på är Dunning Kruger-effekten i tråden som leder absolut ingenstans. På din direkta fråga så tycker jag att det vore bra med ett förtydligande, antingen att NVV backar upp sitt påstående med vetenskapligt underlag och jurudiska referenser eller en lagändring. Det första lär (enligt svensk lag och rapporter av den typ IMBA tagit fram) leda till en ny text på deras hemsida som klargör att eMTB är tillåtet. Skulle de istället få fram forskning som påvisar en tydlig skillnad i slitage och störning så vore det bra med ett förbud för att skydda MTB-framtiden i Sverige.
Ge exempel på denna Dunning-Kruger-effekt (om du inte bara ville kasta in en liten förolämpning för den goda sakens skull).
Så, du vill ha en laglig dom för att reda ut nåt som (i mina och andras ögon) är väldigt logiskt (motorer inkluderas inte i allemansrätten)?
Har nån blivit dömd för "Luften är fri!" (du vet, när ett syskon tramsar med händerna framför sin bror/syster)? Inte? Är det lagligt? Ja! Vad ska föräldrarna göra? Ingenting! Det är inte olagligt!

Vilka länder jämför du med?
Nederländerna, Danmark, Frankrike, Italien, Österrike mfl.

Framförallt sättet cyklister behandlas i trafiken och hur cyklar får ta plats i infrastrukturen.
I Alperna är det dessutom vanligt med att E-Bikers välkomnas med öppna famnen när de kommer till olika boende längs med lederna.
Laddningsstationer finns klara och t.o.m. batteribyte erbjuds på vissa destinationer.
För det skapar turism och stora värden för näringslivet.
Sverige är ett U-land för cyklister, och börjar vi begränsa via allemansrätten ja då passerar vi snart en nivå där cyklar är hänvisade till cykelbanorna eller kanske till enstaka event som orkar driva igenom ett tillstånd.

jag har cyklat i skogen i snart 30
Har du sett skillnad på slitage dom senaste 10 åren? Jag tänker inte på emtb utan jag tänker på att mtb hojjar blir bättre och bättre å däcken som sitter på nya hojjar nu är ju rejält grovmönstrade som standard. Jag har för lite erfarenhet då mtb bara var lite extra träning nån gång ibland förut. För10 år sen var väll tex nobby nic nått som var alldeles för tungrullat med för grovt mönster ( kanske bara va i mina kretsar?) nu verkar folk vilja ha minst så grovt på en torr stig ?‍♂️ Om jag har rätt så är det ju ett problem i slitage frågan

Du svingar vilt åt alla håll och kanter, först var det mot ”bönder, samer och jägare”, och nu mot en stor del av det organiserade friluftslivet, inkl några stora cykelorganisationer. Fundera istället varför de, likt många här i tråden, inte håller med dig. Jag tror att det är för att de värnar allemansrätten, och inte vill sätta den på spel pga en minoritet som vill fräsa runt på motoriserade cyklar hur de vill i skogen.
Svenskt friluftsliv är en sammanslutning som har rätten att fördela bidrag till föreningarna som är anslutna. Det handlar mer om pengar än änglavingar, klockespel och gloria.

Har du sett skillnad på slitage dom senaste 10 åren? Jag tänker inte på emtb utan jag tänker på att mtb hojjar blir bättre och bättre å däcken som sitter på nya hojjar nu är ju rejält grovmönstrade som standard. Jag har för lite erfarenhet då mtb bara var lite extra träning nån gång ibland förut. För10 år sen var väll tex nobby nic nått som var alldeles för tungrullat med för grovt mönster ( kanske bara va i mina kretsar?) nu verkar folk vilja ha minst så grovt på en torr stig ?‍♂️ Om jag har rätt så är det ju ett problem i slitage frågan
Ja, jag har definitivt sett skillnad på slitage sista tio åren (mindre än så). Inte bara rena byggen utan även där cyklister (för att spara tid, hålla högre hastighet) breddar stigen och/eller genar. Nej, jag för ingen statistik på vilka det är som gör detta. De som gör detta respekterar inte stigens dragning (andemeningen med allemansrätten) och håller en för hög hastighet ("JAG tycker att det är kul att bomba på och det är viktigast!"). Och med med elcyklar är det betydligt enklare att hålla en högre hastighet. Med elcyklar är det ju inga problem att köra greppiga/tröga däck i flera mil. 250W (eller mer) gör stor skillnad för "rullet".

Framförallt sättet cyklister behandlas i trafiken och hur cyklar får ta plats i infrastrukturen.
I Alperna är det dessutom vanligt med att E-Bikers välkomnas med öppna famnen när de kommer till olika boende längs med lederna.
Laddningsstationer finns klara och t.o.m. batteribyte erbjuds på vissa destinationer.
Sverige är ett U-land för cyklister, och börjar vi begränsa via allemansrätten ja då passerar vi snart en nivå där cyklar är hänvisade till cykelbanorna eller kanske till enstaka event som orkar driva igenom ett tillstånd.
Jaha du, ärligt talat så tycker jag att du har väldigt fel i flera fall av dessa länder. Jag har erfarenhet av endast Danmark, Österrike och Italien av dessa.
Om du cyklar i typiska cykel-turism-fokuserade delar, så är det en inställning. Men det är långt ifrån den inställning som råder på "baksidan" av dessa länder.

Jag har mest erfarenhet av cykling i Italien av dessa länder, och det är det enda landet där jag bl.a. blivit siktad på med hagel-brakare när jag tog fel på stigar i skogen utför en bergssluttning och hamnade på privat skogsmark. Andelen nära döden-upplevelser i stadstrafik och på landsvägar är även dessa betydligt fler i det landet jmf med hemma för min del. Sedan finns det omvända enligt min erfarenhet också, men frågar du mig så svartmålar du Sverige i förhållande till andra länder för att du bara jämför med cykel-turist-nära upplevelser med det generella Sverige. Äpplen och päron.

Senast ändrad:
Ja, innan nåt nytt blivit olagligt är det lagligt. Det är mycket riktigt. Nya dopingpreparat är lagliga tills de förbjuds. Andemeningen inom cykelsporten är ändå att doping inte är tillåtet. Därför stängs dopare av och/eller diskas. Är det dumt eller ologiskt? Nästa dopingpreparat (som garanterat utvecklas redan nu) är det tillåtet, eller inte?

Ge exempel på denna Dunning-Kruger-effekt (om du inte bara ville kasta in en liten förolämpning för den goda sakens skull).
Så, du vill ha en laglig dom för att reda ut nåt som (i mina och andras ögon) är väldigt logiskt (motorer inkluderas inte i allemansrätten)?
Har nån blivit dömd för "Luften är fri!" (du vet, när ett syskon tramsar med händerna framför sin bror/syster)? Inte? Är det lagligt? Ja! Vad ska föräldrarna göra? Ingenting! Det är inte olagligt!
Nu börjar vi komma någonvart. Många elitcyklister tar Kreatin regelbundet, ett preparat som höjer din prestationsförmåga men som inte är dopingklassat. Bör de stängas av? Som du själv påpekar är saker lagliga, tills dess att annat beslutas, i vissa fall tycker en del av oss att det är idiotiskt, men sådan är lagen.

Om du vill ha ett exempel på D K-effekten så kan vi ta dina otaliga inlägg om motorn. Ingen ifrågasätter att det tekniskt sitter en motor, men flera har (på många sätt) försökt förklara skillnaden mellan teknik (det är en motor) och jurudik (det klassas inte som en motor). Du vevar med argument om allt från skjutvapen till motocross, trots att den juridiska definitionen är solklar. Jag tror generellt gott om personer så jag har ingen anledning att tro att du inte förstår utan att din retorik mer tycks bygga på att den som skriker högst vinner...

Ja, jag har definitivt sett skillnad på slitage sista tio åren (mindre än så). Inte bara rena byggen utan även där cyklister (för att spara tid, hålla högre hastighet) breddar stigen och/eller genar. Nej, jag för ingen statistik på vilka det är som gör detta. De som gör detta respekterar inte stigens dragning (andemeningen med allemansrätten) och håller en för hög hastighet ("JAG tycker att det är kul att bomba på och det är viktigast!"). Och med med elcyklar är det betydligt enklare att hålla en högre hastighet. Med elcyklar är det ju inga problem att köra greppiga/tröga däck i flera mil. 250W (eller mer) gör stor skillnad för "rullet".
Jag håller med och det har pågått längre än så. Tyvärr är min "jag tycker"-spaning att det framför allt är på svåra partier där lata personer river hinder, flyttar stenar etc. så att de själva skall klara hela stigen. Sannolikt är det ett mindre problem med elassistans och mer en fråga om bristande teknik. Det gick fort i skogarna redan på 90-talet men då var sedvänjan att "ge fan i att förenkla". Det har historiskt funnits trådar om detta på happy gällande bl.a. "Nick"-spåret som jag tror ligger i Järva.

Ska man se krasst på slitage är det inte specifikt en typ av aktivitet utan summan av alla aktiviteter som sliter på stigen. Dessutom när en stig är på plats i naturen slits den mkt mindre efter en tid med tanke på växtlighet etc. Detta betyder att så länge man befinner sig på stigen sliter man minst. Elcyklisten som cyklar mitt på stigen sliter alltså minst och mtbcyklisten som vinglar över hela stigen samt cyklar mkt ute i kanterna sliter mer likaså vandraren som vill komma närmare naturen och stövlar ut i spenaten sliter mest. Det finns undersökningar gjorda på stigslitage i Sverige och där kom man fram till att 26 första gångerna om det inte fanns stig slet mest på växtlighet och fauna sen är den liksom borta och slitaget minskar. Alltså håll er mitt på stigen!

Om jag återigen kommer till enduro motorcyklar,så NU är fjädringen SÅÅ mycket bättre än för 10 år sen, resultatet är att det tar på banorna hårdare och stalp bildas mycket fortare och djupare pga fjädringen. Mtb har ju också utvecklats och blivit tyngre så även en ” dålig” cykel är rätt bra, med bättre fjädring, däck etc så kör nog alla cyklister fortare nu än för 10 år sen å slitaget ökar även utan motor.

Nu börjar vi komma någonvart. Många elitcyklister tar Kreatin regelbundet, ett preparat som höjer din prestationsförmåga men som inte är dopingklassat. Bör de stängas av? Som du själv påpekar är saker lagliga, tills dess att annat beslutas, i vissa fall tycker en del av oss att det är idiotiskt, men sådan är lagen.
Gör vi? Der känns som det går runt runt. Nånstans måste man dra gränsen. Kreatin finns naturligt i kött och fisk. De som äter bra mat, dricker rödbetsjuice dopar sig inte, de äter mat.
Om du vill ha ett exempel på D K-effekten så kan vi ta dina otaliga inlägg om motorn. Ingen ifrågasätter att det tekniskt sitter en motor, men flera har (på många sätt) försökt förklara skillnaden mellan teknik (det är en motor) och jurudik (det klassas inte som en motor). Du vevar med argument om allt från skjutvapen till motocross, trots att den juridiska definitionen är solklar. Jag tror generellt gott om personer så jag har ingen anledning att tro att du inte förstår utan att din retorik mer tycks bygga på att den som skriker högst vinner...
Dock inte många som faktislt kunnat skriva att en motor är en motor. Flera verkar tycka att en motor inte gör nån skillnad. En motor gör skillnad. Både i effekt och i avseendet att en motor är en motor.
Dina känsloladdade ord (som tex vevar) stärker inte din argumentation. Den juridiska definitionen kan och kommer att ändras med ny teknik. Att ett nytt dopingpreparat inte är olagligt (än) påverkar inte andemeningen, att dopingpreparat är olagliga. Att de som utvecklar dopingpreparat försöker kringgå lagen är inget att stödja sig på. De försöker kringgå lagen, andemeningen. Att hävda att elcyklar, segways och elsparkcyklar är detsamma som motorlösa cyklar är rätt desperat. Tycker du att den juridiska definitionen är solklar? Är en segway en cykel, tycker du? Är en elsparkcykel en cykel? Är det så du skulle utformat lagen? Att inte svara på dessa enkla frågor är att erkänna att du inte tror på det du säger själv.
Jag håller med och det har pågått längre än så. Tyvärr är min "jag tycker"-spaning att det framför allt är på svåra partier där lata personer river hinder, flyttar stenar etc. så att de själva skall klara hela stigen. Sannolikt är det ett mindre problem med elassistans och mer en fråga om bristande teknik. Det gick fort i skogarna redan på 90-talet men då var sedvänjan att "ge fan i att förenkla". Det har historiskt funnits trådar om detta på happy gällande bl.a. "Nick"-spåret som jag tror ligger i Järva.
Vad baserar du denna sannolikhet på? På 90-talet höll stigarna (i mina hoods) formen. Inget slitage, inga genvägar, inga byggen. Hjulspår på blötpartierna, men inget mer. Inte på 2000-talet heller. 2010? Såg rätt bra ut. Nu ser det inte alls lika bra ut. Nu är det "Jag gör det jag vill och jag vill att det ska gå fort.". Vad hjälper elmotorn till med?
Hur tycker du attityden är på elcykelförespråkarna i denna tråd? Låter de hänsynsfulla?

Ja, det går nog snabbare nu. Fler cyklar också. Mer friktion mot övriga brukare.

Är det då vi ska ha ännu snabbare ekipage med längre räckvidd?
Nä, men hur ska man stoppa att folk kör snabbare när grejjerna gör det lättare att köra fort? Vissa har nog bättre fart med en lätt cykel utan motor än med en emtb. Hur stort är ” problemet” med emtb, altså är det många som kör? Jag har hojjat rätt många mil på leder i bergslagen men har aldrig sett en emtb i skogen, inte sagt att det inte finns men är det mer ett storstads fenomen? Jag är inte negativt inställd till emtb men det vet du nog redan

Nä, men hur ska man stoppa att folk kör snabbare när grejjerna gör det lättare att köra fort? Vissa har nog bättre fart med en lätt cykel utan motor än med en emtb. Hur stort är ” problemet” med emtb, altså är det många som kör? Jag har hojjat rätt många mil på leder i bergslagen men har aldrig sett en emtb i skogen, inte sagt att det inte finns men är det mer ett storstads fenomen? Jag är inte negativt inställd till emtb men det vet du nog redan
Jag tror det är väldigt svårt att förhindra folk att köra snabbare, oavsett om det beror på en bättre cykel eller att de tränat upp sin förmåga. Jag tror helt enkelt att det inte är möjligt.

Att däremot låta bli att lägga på en onaturlig effekt och räckvidd känns inte alls omöjligt? Bara att ta en vanlig cykel istället?

Man kan ju fråga sig vad nästa steg blir om eMTB förbjuds, är det inte lite naivt att tro att det stannar där? EMTB och MTB har fler likheter än olikheter och ligger så pass nära besläktat att jag är övertygad om att de som förespråkar ett förbud av eMTB i själva verket gräver sin egna grav.

Som grupp så ställer vanliga cyklister till det mer än det fåtal som ännu hittat ut på en eMTB. Slitage och konflikter kommer knappt påverkas av ett förbud av eMTB och då ligger vanlig cykling risigt till om vi nu verkligen ska värna om allemansrätten samtidigt som vi visar hänsyn för markägare och andra intressenter.

Jag tror som sagt att det bästa man kan göra är att bara hoppas att det kommer fortsätta vara som det är idag.
Man kan titta på Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, den beskriver vad en cykel är:

Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas

med tramp- eller vevanordning och inte

är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon med en tramp-

eller vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp-

eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid

hastigheter över 25 kilometer i timmen,

och

c. har en kontinuerlig märkeffekt som

inte överstiger 250 watt.

3. Ett eldrivet fordon utan tramp-

eller vevanordning som är avsett för

användning av personer med fysisk

funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran

av en person,

b. inrättat för att föras av den åkande,

och

c. konstruerat för en hastighet av

högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp-

eller vevanordning som uppfyller

villkoren i 3 a-c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga

märkeffekt inte överstiger 250 watt,

eller

b. är självbalanserande.

1697995835028.png

Man kan titta på Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, den beskriver vad en cykel är:

Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas

med tramp- eller vevanordning och inte

är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon med en tramp-

eller vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp-

eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid

hastigheter över 25 kilometer i timmen,

och

c. har en kontinuerlig märkeffekt som

inte överstiger 250 watt.

3. Ett eldrivet fordon utan tramp-

eller vevanordning som är avsett för

användning av personer med fysisk

funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran

av en person,

b. inrättat för att föras av den åkande,

och

c. konstruerat för en hastighet av

högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp-

eller vevanordning som uppfyller

villkoren i 3 a-c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga

märkeffekt inte överstiger 250 watt,

eller

b. är självbalanserande.

Om du nu nödvändigtvis ska fortsätta kopiera in milslånga klipp så kanske du kan lägga en liten sekund vid formatering av texten iaf?

Nu var det ju inte bara ”bönder, jägare och samer” som stod bakom skrivelsen, utan även Svenskt friluftsliv med följande medlemsorganisationer:
Så det finns ett brett och starkt stöd för att allemansrätten är och ska vara icke-motoriserad, från de naturnära näringarna till en stor del av det organiserade friluftslivet.

Konstigt nog så verkar ju några av medlemsorganisationerna själva bedriva organiserad e-emtb-cykling enligt tidigare diskussion i tråden.

Nåja, det verkar ju som att många håller med om att regelverket är otydligt och vill att det ska bli "svart på vitt" vad som gäller. Det tar väl några år dock..

Hade kontakt med en myndighet via jobbet angående ett undantag i en EU-reglering som vi använder. Undantagen ska ses över och sista datum för att komma med synpunkter var 31 dec 2024 och jag ville veta hur lång tid det kan tänkas ta innan undantagen ev försvinner.

Minst ett års utredning och sedan minst två år för eventuell förändrad lagstiftning att komma på plats - antagligen mer - var svaret. Kanske tar mer tid på EU-nivå dock?

Konstigt nog så verkar ju några av medlemsorganisationerna själva bedriva organiserad e-emtb-cykling enligt tidigare diskussion i tråden.

Nåja, det verkar ju som att många håller med om att regelverket är otydligt och vill att det ska bli "svart på vitt" vad som gäller. Det tar väl några år dock..

Hade kontakt med en myndighet via jobbet angående ett undantag i en EU-reglering som vi använder. Undantagen ska ses över och sista datum för att komma med synpunkter var 31 dec 2024 och jag ville veta hur lång tid det kan tänkas ta innan undantagen ev försvinner.

Minst ett års utredning och sedan minst två år för eventuell förändrad lagstiftning att komma på plats - antagligen mer - var svaret. Kanske tar mer tid på EU-nivå dock?
Inom EU finns en Trialogprocess (om det inte är en delegated act). Då skall ministerrådet, komissionen och parlamentet gemensamt godkänna förslaget. I Sverige kan det gå snabbare men normal process är en SOU som läggs fram till ansvarigt departement, som sedan skall bli en Prop. till riksdagen. Räkna med 2-3 år om inte frågan är av akut karaktär eller stort politiskt värde. Debatten om eMTB är en väldigt liten grupp som bryr sig om så före 2025 lär absolut inget hända.

Inom EU finns en Trialogprocess (om det inte är en delegated act). Då skall ministerrådet, komissionen och parlamentet gemensamt godkänna förslaget. I Sverige kan det gå snabbare men normal process är en SOU som läggs fram till ansvarigt departement, som sedan skall bli en Prop. till riksdagen. Räkna med 2-3 år om inte frågan är av akut karaktär eller stort politiskt värde. Debatten om eMTB är en väldigt liten grupp som bryr sig om så före 2025 lär absolut inget hända.
Jag skulle säga att det mest troliga scenariot är att lagen antas i Sverige 2025. Detta kan dock ske tidigare om regeringen beslutar att eMTB-frågan är tillräckligt viktig att överväga inom en snar framtid. I så fall skulle propositionen kunna läggas fram för riksdagen redan 2024.

Nu tycker jag att det går långsamt här! De förra 500 inläggen gjordes på tre dagar. Nu har det gått sex dagar på bara 400 inlägg.

ÖKA!

Jag skulle säga att det mest troliga scenariot är att lagen antas i Sverige 2025. Detta kan dock ske tidigare om regeringen beslutar att eMTB-frågan är tillräckligt viktig att överväga inom en snar framtid. I så fall skulle propositionen kunna läggas fram för riksdagen redan 2024.
Det förutsätter att någon driver frågan. Just nu är det stiltje. Det ironiska i dagens situation är att NVV är "nöjda" då de står för tesen att det inte borde vara tillåtet. Polis och övriga myndigheter kan inte agera eftersom det inte finns någon lag att agera emot. Det blir alltså väldigt svårt för någon part att skapa ett politiskt intresse i frågan. Vid den senaste översynen av Miljöbalken fanns det över 90 motioner som hade tillstyrks av riksdagen och ingick i betänkande till proposition. Ca. 30 tog sig igenom den granskningen...

Detta är en storm i ett vattenglas som ca. 20 pers på Sveriges största cykelforum samt en och annan lobbyist bryr sig om.

Det förutsätter att någon driver frågan. Just nu är det stiltje. Det ironiska i dagens situation är att NVV är "nöjda" då de står för tesen att det inte borde vara tillåtet. Polis och övriga myndigheter kan inte agera eftersom det inte finns någon lag att agera emot. Det blir alltså väldigt svårt för någon part att skapa ett politiskt intresse i frågan. Vid den senaste översynen av Miljöbalken fanns det över 90 motioner som hade tillstyrks av riksdagen och ingick i betänkande till proposition. Ca. 30 tog sig igenom den granskningen...

Detta är en storm i ett vattenglas som ca. 20 pers på Sveriges största cykelforum samt en och annan lobbyist bryr sig om.
Komma här och komma med kunskap :-)
Blir inte det lite ojättvist? Va, va, va? ?

Länk till kunskapen att det är bara 20 pers som har nåt emot elcyklister, tack. Och var jobbade du egentligen?!
Som vanligt misstolkar du inlägg. En användare beskriver rättsläget för elcyklar, och beskriver hur lagstiftning går till i praktiken och hur lång tid detta kan ta, och du tror att jag ska räkna antalet kverulanter på i denna tråd? Jag killgissar att 20 stycken är en bra uppskattning.

Precis, en användare på ett forum beskriver rättsläget (som hen tolkar det). Naturvårdsverkets jurister som är experter på allemansrätten har också beskrivit rättsläget (ink referenser till rättskällor) och kommer till en annan slutsats. Deras tolkning stöds av branchorganisationer för de naturnära näringarna och stora delar av friluftslivet. Endast en domstol kan avgöra vems tolkning som är ”rätt”. Att få till det verkar dock svårt. Men visst, man väljer själv om man tror mer på expertmyndigheten eller random användare på ett internetforum.

Som vanligt misstolkar du inlägg. En användare beskriver rättsläget för elcyklar, och beskriver hur lagstiftning går till i praktiken och hur lång tid detta kan ta, och du tror att jag ska räkna antalet kverulanter på i denna tråd? Jag killgissar att 20 stycken är en bra uppskattning.
Gör jag? Så din killgissning är den "fakta" du längtade efter. Återigen intressant med ännu ett negativt laddat värdord från den (självutnämnt) sakliga sidan.
Vad jobbade du med, nu igen?
Står A:et för Ad hominem?

Om du nu nödvändigtvis ska fortsätta kopiera in milslånga klipp så kanske du kan lägga en liten sekund vid formatering av texten iaf?
Det är så som lagen är skriven. En stor majoritet av "cyklisterna" på ett cykelforum vill förbjuda cyklar. Jag vet inte om man skall tycka att det är komiskt eller tragiskt.

Om turistpengar i mycket högre grad ledde till årsheltidsjobb i glesbygden, så skulle det vara bättre. Du har inte funderat på att se till att du och ditt företag investerar mer i glesbygd och att skattepengar hamnar där? Alla turistföretagare tjänar på att sånt, för då framstår dom inte som ännu en korkad parasitär stockholmsjävel. Covid spädde ju på detta en hel del. Glesbygdskommuner med mycket turism som måste större ha sjukvård och infrastruktur än vad befolkningsunderlaget har behov av. Och sen blir det en pandemi och stockholmsdjävlarna kan ändå inte hålla sig hemma, utan ska ändå ut och riskera andra.
Misstänker att detta inte är en så stor fråga i Alperna, då det mest glesbefolkade alplandet är Österrike som då har mer än 4 gånger så hög befolkningstäthet som Sverige. Dvs 109 gånger högre befolkningstäthet än Härjedalen.

Det är så som lagen är skriven. En stor majoritet av "cyklisterna" på ett cykelforum vill förbjuda cyklar. Jag vet inte om man skall tycka att det är komiskt eller tragiskt.
Så, jag vill förbjuda min/andras motorlösa cykling (som omfattas av allemansrätten) genom att vilja att alla efterföljer/respekterar allemansrätten (som inte omfattar elcyklar)? Din slutsats är inte komisk eller tragisk. Den är väldigt uppåt väggarna.

Ehhh va!?! Jag tror du ska googla "formatera text" då det känns som en liten missuppfattning mellan vad jag avsåg och du uppfattade.

Om turistpengar i mycket högre grad ledde till årsheltidsjobb i glesbygden, så skulle det vara bättre. Du har inte funderat på att se till att du och ditt företag investerar mer i glesbygd och att skattepengar hamnar där? Alla turistföretagare tjänar på att sånt, för då framstår dom inte som ännu en korkad parasitär stockholmsjävel. Covid spädde ju på detta en hel del. Glesbygdskommuner med mycket turism som måste större ha sjukvård och infrastruktur än vad befolkningsunderlaget har behov av. Och sen blir det en pandemi och stockholmsdjävlarna kan ändå inte hålla sig hemma, utan ska ändå ut och riskera andra.
Misstänker att detta inte är en så stor fråga i Alperna, då det mest glesbefolkade alplandet är Österrike som då har mer än 4 gånger så hög befolkningstäthet som Sverige. Dvs 109 gånger högre befolkningstäthet än Härjedalen.

Detta kan ta mig fan vara bland det mest korkade inlägg jag läst hittills.
Inkl ignorerade XXX. ?

Vad vet du om hur jag driver mitt företag?
ECAB tjänar inte sina pengar på cykelevent utan jag jobbar heltid + som elektriker.
Vad vet du om hur jag aktivt arbetar för att arrangera event i din kära glesbyggd/obyggd?
Och hade du träffat mig hade du inte efter första meningen sorterat in mig som en stockholmsjävel. ?

Jisses när man inte trodde tråden kunde bli dummare.

Jag har hittat en sport vi också måste förbjuda. Canicross heter den. Nvv har missat den helt. Alltså lata löpare använder hundar som dragassistans. Detta medför att deras rundor kan bli längre och effekten i och med ökad hastighet blir högre i löparens steg. Det är ju helt sinnes dom sprätter runt och kan springa förbi andra löpare i okynnesfarter som leder till fler olyckor. Sen säger dom att dom springer? Om man blir dragen blir man dragen, Det finns ju faktiskt ett band mellan hundföraren och hunden. Det bandet är doping för doping är doping. Sen breddar dom stigen och vi ska inte prata om bergen av hundskit som det finns risk att det bildas en alternativ fjällkedja av hundskit. Vill vi ha kvar allemansrätten måste vi stoppa dom här framfarande köttbergen födda ur lättja med sina kamphundar. Hundarna väsnas också, ylar och skäller det hörde jag när jag tog ur mina earpods. Börjar likna dom därninga fubbickarna som driver runt i horder på elcyklar och sakta maler ner terrängen så ny raviner uppstår. Nä vakna Sverige! Vart är vi på väg? Tillåter vi elcyklar kommer väl Ryssen att anfalla oss på sådana tingestar. Dragdoping och motordoping och fan och hans moster, fy fan.

Jag har hittat en sport vi också måste förbjuda. Canicross heter den. Nvv har missat den helt. Alltså lata löpare använder hundar som dragassistans. Detta medför att deras rundor kan bli längre och effekten i och med ökad hastighet blir högre i löparens steg. Det är ju helt sinnes dom sprätter runt och kan springa förbi andra löpare i okynnesfarter som leder till fler olyckor. Sen säger dom att dom springer? Om man blir dragen blir man dragen, Det finns ju faktiskt ett band mellan hundföraren och hunden. Det bandet är doping för doping är doping. Sen breddar dom stigen och vi ska inte prata om bergen av hundskit som det finns risk att det bildas en alternativ fjällkedja av hundskit. Vill vi ha kvar allemansrätten måste vi stoppa dom här framfarande köttbergen födda ur lättja med sina kamphundar. Hundarna väsnas också, ylar och skäller det hörde jag när jag tog ur mina earpods. Börjar likna dom därninga fubbickarna som driver runt i horder på elcyklar och sakta maler ner terrängen så ny raviner uppstår. Nä vakna Sverige! Vart är vi på väg? Tillåter vi elcyklar kommer väl Ryssen att anfalla oss på sådana tingestar. Dragdoping och motordoping och fan och hans moster, fy fan.
Vad har cyclocross och hundar med diskussionen att göra? Har de motor?
Hela tråden handlar om allemansrätten ska vara motoriserad eller inte.

Jag har hittat en sport vi också måste förbjuda. Canicross heter den. Nvv har missat den helt. Alltså lata löpare använder hundar som dragassistans.

Guilty as charged. Trevligare än att springa själv också, så det blir nog oftare av den orsaken med. Fast jag vetefasen om det går så mycket fortare, vi brukar turas om att dra.

20230809_190357.jpg

Argumenten lyser med sin frånvaro från Team elcykel. Men tramset och den tråkiga tonen fortsätter...

Allemansrätten är ingen lag. Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, definierar vad en cykel är: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559/
Allemansrätten är en rätt, som kan tas bort om tillräckligt många missbrukar den rätten.
Så, ingen förklaring till hur vill jag förbjuda den tillåtna cyklingen, genom att vara för den tillåtna cyklingen och emot den otillåtna cyklingen?
Vad säger allemansrätten (NVVs tolkning) om cyklar resp elcyklar?
Är en segway en cykel?
Är en elsparkcykel en cykel?

Tillbaka
Topp