Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Nu lämnar jag forumet
Jo, var lite otydlig där, utgick från mig själv och att diskussionen var inne på kontorsarbete. Svårt att se igenom det rödglödgade hatet som tänds när ämnet kommer på tal.

Inget snack om saken i vissa branscher, t ex butiks- och industrijobb.

Förstår inte riktigt din sammanfattning, så troligtvis ?
Ok, borde jag ju förstått. Att vi pratade om dig! ?

Personligen har vi inte ett stämpelklocke-system, vi har fasta tider, hjälps åt och slutar när vi är färdiga. Så någon som inte tycker om stämpelklocka skulle inte ha problem att arbeta hos mig, tänker jag. Men jag skulle aldrig anställa någon som vore så avigt inställd till ”fasta tider”, det skulle vara en varningsklocka för mig som arbetsgivare.

Nu lämnar jag forumet
Jag håller med dig om att det inte sällan (för att inte säga alltid) finns en del individer som utnyttjar system, förmåner och frihet under ansvar. Min erfarenhet är dock att de är ungefär lika frekvent förekommande hos såväl arbetare som tjänstemän. Det förefaller närmast allmängiltigt. Men det är som sagt mina egna erfarenhet som ligger till grund för den slutsatsen.

Jag vill ändå hävda att det finns påtagliga kontrollmekanismer inbyggda i att arbeta i industrin (det blir väldigt tydligt att jag inte är på plats vid min station) eller butik (är jag inte på plats och låser upp butiken på morgonen är det knappast något jag kommer undan med) och att det dessutom är tydligt stipulerat när jag skall befinna mig på jobbet (lördag: 11:00-22:10 till exempel).

Edit: den typen av kontrollmekanismer finns givetvis på tjänstemannasidan också om än i annorlunda tappning.
Jag önskar att det skulle fungera i praktiken men det gör det inte hos oss iaf.

Nu lämnar jag forumet
Skillnaden är väl (lite generaliserat) att på kollektivsidan måste och blir jobben gjorda ändå (av kollegorna). Den som ”skolkar” får väl en utskällning, men inte mer än så. De som blir lidande är kollegorna som måste täcka upp. På tjänstemannasidan är det nog mer självreglerande, om jag ex.vis är borta en vecka är det ingen annan som gör mitt jobb (de kan inte), utan det innebär bara att jag själv blir lidande genom att jag måste jobba ikapp på nåt sätt.

Nu lämnar jag forumet
Jag önskar att det skulle fungera i praktiken men det gör det inte hos oss iaf.
Det är rimligtvis en fråga som är mer komplex än jag gör den till här och nu. Arbetsplatsen i sig har, är jag övertygad om, en mycket stor betydelse för vad som fungerar och vad som inte gör det.

Med stor tillit följer stort ansvar.

Nu lämnar jag forumet
Så som mentaliteten är här i skogshuggartrakter så skulle det inte fungera att, i princip, vara tillgänglig 24/7 som oss med avlöst öt utan huvuddelen ska bara ha saker, inte ge tillbaka.

Nu lämnar jag forumet
Är det inte rätt mycket snöflingor på tjänstemannasidan, rent generellt? En stämpelklocka riskerar väl att krocka rätt hårt med deras självbild?
Hos oss har vi digitala stämpelklockor för både tjänstemän och kollektivanställda.
Det är först nyligen som dom med avlöst öt slipper stämpla tid förutom frånvaro.
Jag kan tänka mig att det blivit knorr om det varit det omvända, att gå från ickestämpling till stämpling.

Nu lämnar jag forumet
Personligen har vi inte ett stämpelklocke-system, vi har fasta tider, hjälps åt och slutar när vi är färdiga. Så någon som inte tycker om stämpelklocka skulle inte ha problem att arbeta hos mig, tänker jag.
Jag tänker tvärt om. Det ni har idag är ju ett system som bygger på förtroende och ansvar, vilket är idealiskt. Stämpelklocka fyller ingen funktion utan skulle bara skapa administration och misstänksamhet.

Det var ju inte direkt så att de mindre motiverade kollegorna magiskt gick och blev produktiva och ansvarstagande när vi införde systemet. Går precis lika bra att smita undan med och utan stämpelklocka, men vi andra fick lida under ett tungadministrerat och fyrkantigt system.

Nu lämnar jag forumet
När jag läser sånt här inser jag hur bra jag har det. Jag har s.k. avlöst övertid, kallas ibland också fri arbetstid. Mina arbetsuppgifter är också i mångt och mycket individuella, om än med mycket samarbete utanför företaget. Det innebär att jag styr min arbetstid mycket själv, ibland blir det långa dagar och ibland kortare. Behöver jag ordna några ärenden, börja senare eller sluta tidigare, är det bara att dra iväg (såvida jag inte missar nåt möte eller liknande såklart). Det viktiga är att jag levererar det jag ska, inte att jag sitter av x antal timmar. Har således ingen rapportering mot arbetsgivaren (jo, vi har frånvarorapportering, dvs semester, sjukdagar, etc), men har ett eget dokument där jag bokför så att jag har koll hur mycket jag jobbar. Inser nu hur bra jag har det ?
Har de någon ledig plats?

Nu lämnar jag forumet
Jag tycker att det är viktigt att vi stämplar in och ut här, det finns alltid någon jävel som inte skriver tillräckligt många inlägg trots att han (japp, det lär vara en han) ser ut att vara aktiv. Vi ska inte lita på människor i onödan. Pöbeln tar alla chanser att fuska - det är sen gammalt.

Nu lämnar jag forumet
Har 40h/v i avtalet (tror jag) och jobbar nog ungefär så mycket. Ingen som vet och ingen som bryr sig, så länge man gör sitt jobb. Försöker jobba normala kontorstider och är med på de flesta möten. Behöver man göra något privat under arbetstid, så är det bra att meddela de andra i gruppen att man är borta ett tag. En regel som tillkom efter covid är att man skall vara på kontoret minst 4 dagar per månad. Annars riskerar man att bli utan bonus. Jag har nog ungefär omvända förhållandet och jobbar hemifrån ungefär 4 dagar per månad. Kan inte tänka mig att vi producerat mer med en stämpelklocka eller tidsrapportering.

Nu lämnar jag forumet
Tvärtom, skulle jag säga. Det är ju arbetsplatser med givna arbetstider, obefintliga möjligheter till flexande samt påtagliga naturliga kontrollmekanismer.

Under sådana omständigheter blir ju, i mina ögon, en stämpelklocka överflödig. Och kan rimligtvis lättast förklaras genom en djupdykning hos Foucault.
Foucault! Nu håller tråden på att spåra ur ordentligt, om den inte redan har gjort det. Härligt!

Nu lämnar jag forumet
Det är en filosofisk fråga. Kan en avliden ägna sig åt jobbpendling?
The Nobel Prize in Physics 1933.jpeg

Tillbaka
Topp