[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Trek970-Moto-Hookworms - 1 (6).jpeg

En front-loaded stem tajtar till intrycket i fronten...

Jag har snöat in starkt på motobars senaste tiden, kommer att beställa en 65mm hög kromad variant nu...i övrigt droppade det in en del till det lila bygget, Acor kabelhållare:

Acor-Purple-Cablehanger - 1.jpeg

Du kanske har något roligt i åtanke, om inte så kan jag verkligen rekommendera Nitto HiHi-bar.

Den var mycket bättre än det jag har i åtanke, vilket är denna:

Motobar men förhållandevis låg, lite mer rejsigt stuk. Vi får se, jag diggar kromade styren.

För övrigt, det lider ju mot en lång bister vinter med total torka på nya skithojar att mecka med, så...

squirrel.jpeg

... bäst att fylla på förråden lite, de senaste månaderna har alla coola hojar slunkit mig ur näven, men om det är nåt som är säkert är det min förmåga att hittade luggade Treks...den här vita 950:n (1990) ska jag hämta hem imorgon:

1155470d-3bb7-4cc8-b083-fe85e72a9254.jpeg

Trek950-1990-White - 1 (36).jpeg

Jag var och hämtade hem den här Trek 950 från 1990 idag, rätt bedrövligt skick men för 20 euro var mina förväntningar heller inte så höga. Jag får intrycket av att den blivit uppgraderad av en tidig ägare och sen råkat ut för nån som slängt på sämre delar. Sadelstolpen är XT, tror inte att en 950 hade det från fabrik, canti-bromsarna är XT (BL-M732), vevarna och naven LX (M550) och sen resten en mix av Tektro och gripsshifts etc.

Jag kommer att bygga upp den med svarta komponenter och det blir ett budgetbygge.

Bilagor

• Trek950-1990-White - 1 (35).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (35).jpeg
    499.5 KB · Besök: 75
  • Trek950-1990-White - 1 (33).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (33).jpeg
    456.3 KB · Besök: 71
  • Trek950-1990-White - 1 (32).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (32).jpeg
    441.2 KB · Besök: 73
  • Trek950-1990-White - 1 (31).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (31).jpeg
    650.5 KB · Besök: 76
  • Trek950-1990-White - 1 (30).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (30).jpeg
    495.6 KB · Besök: 68
  • Trek950-1990-White - 1 (29).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (29).jpeg
    499.8 KB · Besök: 68
  • Trek950-1990-White - 1 (28).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (28).jpeg
    515.8 KB · Besök: 64
  • Trek950-1990-White - 1 (27).jpeg
    Trek950-1990-White - 1 (27).jpeg
    355.5 KB · Besök: 71
Trek950-1990-white - 1 (64).jpeg
Trek950-1990-white - 1 (66).jpeg
Trek950-1990-white - 1 (65).jpeg

Börjar bli färdig med detta projekt nu...jag kör motobar med BMX stem, till detta en friction thumbie och Tektro-handtagen som var på hojen, de var rätt mörkgrå färg som på naven och eftersom de går att ställa om mellan V-brake och Canti pull-ratio så fick jag revidera min initiala åsikt om dem. Gråa Oury grepp till detta. Drivlinan blir 1x, jag lackade sprutmålade ett par LX Hollowtech-vevar svarta och med 38t NW-klinga blev det bra med kedjelinje och avstånd till ramen. Just nu är det en 11-spd kassett på, jag kommer nog att köra en 9-spd med 11-40t. Om det låter sig friktionsväxlas med en M5100 bakväxel blir ett litet test. Bromsarna är svarta MT62. Racket är BLB Lite, jag tog det från min andra hoj eftersom jag nog uppgraderar till ett Pelago till den.

Stolpen är fast men i stål, så jag har visst hopp om att den ska gå att få lös.

Så nu är det bara beställa ett par kit från Jagwire...klassiskt svart eller nån poppig färg?

Ännu mer moto-prylar på ingång...möjligtvis till den röda 990:an, eller inte, jag har en 4-5 hojar som jag kan tänka mig med ett lågt kromat moto-styre på, detta ska vara 810 mm brett och 65 mm högt:

Screenshot 2023-10-25 at 21.03.20.png
Screenshot 2023-10-25 at 21.01.20.png
Odyssey-BMX-Travis-Hughes-Griffe-2023071791216-10.jpeg

Senast ändrad:
Fantastisk tråd jag helt missat. Mkt coola cyklar. Motobars ger frän look. Här en bild på min karateapa. Har 3d-printat en adapter till styret så att mtb styrstam kan använda. Ett tips. Fungerar
Hur bra håller det? Skulle själv vara nervös över att klamman skulle halka och vrida sig

Fantastisk tråd jag helt missat. Mkt coola cyklar. Motobars ger frän look. Här en bild på min karateapa. Har 3d-printat en adapter till styret så att mtb styrstam kan använda. Ett tips. Fungerar ?
Jag har en shim 22.2 -> 31.8, men jag skulle vilja ha en till 25.4 mm också, har sökt men inte funnit nån. Cool Karate Monkey, en av de första cyklarna som verkligen triggade mig med byggen var Surly*s Lowside.

Trek950-1990-White - 1 (74).jpeg

Vad för operation pågår här?

Växelörat på den nya Treken hade fått sig en smäll, upptäckte det först när jag skulle ställa in bakväxeln. Första tanken var att bryta till det med en stor skiftnyckel, men på Youtube hade han "RJ The Bike Guy" ett klipp där han använde bakhjulet då en QR-axel har samma 10mm bult som en bakväxel. Jag var tvungen att testa:

Trek950-1990-White - 1 (73).jpeg

Trek950-1990-White - 1 (72).jpeg

Inget dåligt hack, det blir lätt att försiktigt böja tillbaka växelöret och med hjulet som referens har man iallafall lite koll på att det hamnar i rätt plan.

Cykeln är i princip klar med det, jag kommer nog att byta bakväxeln och köra 1x7, friktionsväxelväljaren drar inte tillräckligt med kabel för att växla hela kassetten. Det blev en riktigt bra hoj till slut:

Trek950-1990-White - 1 (70).jpeg

Visa bilaga 662389

Vad för operation pågår här?

Växelörat på den nya Treken hade fått sig en smäll, upptäckte det först när jag skulle ställa in bakväxeln. Första tanken var att bryta till det med en stor skiftnyckel, men på Youtube hade han "RJ The Bike Guy" ett klipp där han använde bakhjulet då en QR-axel har samma 10mm bult som en bakväxel. Jag var tvungen att testa:

Visa bilaga 662388
Visa bilaga 662387

Inget dåligt hack, det blir lätt att försiktigt böja tillbaka växelöret och med hjulet som referens har man iallafall lite koll på att det hamnar i rätt plan.

Cykeln är i princip klar med det, jag kommer nog att byta bakväxeln och köra 1x7, friktionsväxelväljaren drar inte tillräckligt med kabel för att växla hela kassetten. Det blev en riktigt bra hoj till slut:

Visa bilaga 662386
Vet inte ifall det tas upp, men rotera hjulen när du riktar så att du hela tiden mäter mot "samma punkt" (typ ventilhålen)
Annars så kan man lura sug själv ifall hjulen inte är helt raka :)

En barnacle gaffel går ju lös på 3642kr+frakt

Vilket jag tycker är lite saftigt för en enkel stålgaffel.

Speciellt med tanke på att Marino tar 80dollar/gaffeln +lite frakt och moms. (Men mindre än 3000kr)

Känns vettigare att köpa 3st marinogafflae istf en stridsland

En barnacle gaffel går ju lös på 3642kr+frakt

Vilket jag tycker är lite saftigt för en enkel stålgaffel.

Speciellt med tanke på att Marino tar 80dollar/gaffeln +lite frakt och moms. (Men mindre än 3000kr)

Känns vettigare att köpa 3st marinogafflae istf en stridsland

Jo, inget dumt alternativ, de segmenterade ser OK ut...då skulle jag kunna ta en med disc/TA och en med canti/QR.

Steppenwolf - 1.jpeg

Jag samlar lite delar...ett set röda Magura var på inköpslistan ett tag och idag plockade jag upp denna Steppenwolf. Middleburn-vevar var en trevlig överraskning, har länge velat ha dem.

Bilagor

• Steppenwolf - 1 (8).jpeg
    Steppenwolf - 1 (8).jpeg
    384.3 KB · Besök: 50
  • Steppenwolf - 1 (7).jpeg
    Steppenwolf - 1 (7).jpeg
    367.4 KB · Besök: 55
  • Steppenwolf - 1 (6).jpeg
    Steppenwolf - 1 (6).jpeg
    420.5 KB · Besök: 58
  • Steppenwolf - 1 (5).jpeg
    Steppenwolf - 1 (5).jpeg
    487.7 KB · Besök: 59
  • Steppenwolf - 1 (4).jpeg
    Steppenwolf - 1 (4).jpeg
    387.7 KB · Besök: 53
  • Steppenwolf - 1 (3).jpeg
    Steppenwolf - 1 (3).jpeg
    354.1 KB · Besök: 63
  • Steppenwolf - 1 (2).jpeg
    Steppenwolf - 1 (2).jpeg
    553.3 KB · Besök: 62
  • Steppenwolf - 1 (1).jpeg
    Steppenwolf - 1 (1).jpeg
    424.7 KB · Besök: 61
Cannondale - 1 (26).jpeg

Cannondale - 1 (27).jpeg

Jag tog en titt på gårdagens köp i dagsljus...rätt fint skick, riktigt breda SKS-skärmar. DT370 nav, XT M780 vevar med nya klingor, bra däck. Jag tror den har 1-tums gaffel med adapter, sitter en Ritchey stem på den nu.

Eventuellt blir det en vinterbeater, hjulsetet ska jag serva och ha på en annan hoj.

Visa bilaga 666912
Visa bilaga 666913

Jag tog en titt på gårdagens köp i dagsljus...rätt fint skick, riktigt breda SKS-skärmar. DT370 nav, XT M780 vevar med nya klingor, bra däck. Jag tror den har 1-tums gaffel med adapter, sitter en Ritchey stem på den nu.

Eventuellt blir det en vinterbeater, hjulsetet ska jag serva och ha på en annan hoj.
Mavic crossmax fälgar??

Seriös city-pendlar-setup

Superfina cyklar! Blir sugen på motobar-looken till min pendlare. Cykeln trängs dock i gemensamt cykelförråd både hemma och på jobbet så 80+ cm i bredd blir nog för mkt.

Några bra tips på styren som går att kapa skapligt smalt, helst en bit under 70, och inte är superhöga? Bmx/Cruiserstyret Fairdale mx-4 verkar perfekt (4” Rise, 28” bredd) och skapligt billigt, men svårt att hitta i svart på europeiska sidor. Jag tänker att det måste finnas bra alternativ. Någon?

Superfina cyklar! Blir sugen på motobar-looken till min pendlare. Cykeln trängs dock i gemensamt cykelförråd både hemma och på jobbet så 80+ cm i bredd blir nog för mkt.

Några bra tips på styren som går att kapa skapligt smalt, helst en bit under 70, och inte är superhöga? Bmx/Cruiserstyret Fairdale mx-4 verkar perfekt (4” Rise, 28” bredd) och skapligt billigt, men svårt att hitta i svart på europeiska sidor. Jag tänker att det måste finnas bra alternativ. Någon?

Det billiga moppestyret (760mm, går att kapa):

Lågt BMX-styre:

Trek990-PointRacingFork - 1.jpeg

Köpte en kromad Point Racing gaffel till 990:an, jag planerar även att sätta på John Tomac bromsarna från Steppenwolfen, det blir en orgie i rött, svart och krom. Jag testkörde Steppenwolfen en liten runda och det var som att cykla en sladdrig Pogostick, jag ser ingen potential i att göra en dyr renovering av den.

Tillbaka
Topp