Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Här skulle man ju vilja veta var de står i sitt obestånd, är man insolvent så det i några länder en möjlighet att driva vidare en verksamhet under insolvensadmknistration. Bland annat Tyskland har dessa regler. Då fortsätter man ta order och skickar varor (dock inte varor som beställdes innan insolvensförfarandet startat
men inte levererats, dessa tillgångar används för fortsatt drift).

Exakt hur det där fungerar i sverige om ens liknande kan jag inte. Men intressant om någon med fakta kan kommentera varför bikester fortsätter ta order.

Frenchy skrev några inlägg upp att man inte får skicka när man är insolvent (var så hos Cykelkraft).

Bikester omstartar?
Fraser Group verkar vilja köpa Wiggle/CRC, borde inkludera Nukeproof och Vitus:

Bikester omstartar?
Jag förstår helt att Bikester inte skickar när de är insolvent. Men som jag har förstått det hände det (vid moderbolaget) på fredag.

Det verkar att Bikester inte har skickat varor från lagret förra veckan. Det skulle inte vara ok. Men jag vet inte om ingen fick varor eller det är bara några som inte fick.

Och klart inte ok att hålla nätbutiken öppen nu Signa Sports är insolvent.
Insolvent, does not mean bankrupt.
However, if they were to stop all activities and close their online shop. They sure will quickly become bankrupt.

On the other hand, they are somewhat lacking transparency by not clearly stipulating the current legal situation and leaving it to customers to choose to shop or not with a clear understanding that delays will happen and return processes will also be delayed.

Right now, if not hidden, it is not obvious, while the 30-days open shopping is still up there although they have reason to suspect that even if they hope that it will not happen, there is far more likely than 2 weeks ago, the possibility that they will not be around in 30 days.

Same for Wiggle which is still promoting 365 open returns.

And since those are store policies and not legal rights, they end when they say they do and the consumer will not be able to do anything about it if they are in fact end up entering bankruptcy and liquidation

Bikester omstartar?
Frenchy skrev några inlägg upp att man inte får skicka när man är insolvent (var så hos Cykelkraft).
it is not that you are not allowed to send. But you are not allowed to create new debt so you cannot use a net terms account with Postnord for example to send anything.
And setting up a prepaid account with Postnord will take a few days to be put in place

Bikester omstartar?
Här skulle man ju vilja veta var de står i sitt obestånd, är man insolvent så det i några länder en möjlighet att driva vidare en verksamhet under insolvensadmknistration. Bland annat Tyskland har dessa regler. Då fortsätter man ta order och skickar varor (dock inte varor som beställdes innan insolvensförfarandet startat
men inte levererats, dessa tillgångar används för fortsatt drift).

Exakt hur det där fungerar i sverige om ens liknande kan jag inte. Men intressant om någon med fakta kan kommentera varför bikester fortsätter ta order.

Not only it is allowed., it is even somewhat recommended
I would balance that with the right of the consumer to be able to make informed information so in my opinion (although I do not think there are any legal obligations), the situation should be made very clear on the landing page, and checkout page.
The idea is to try to save the company. Not sink it faster. Or get it a chance to find a buyer.
Insolvency is NOT bankruptcy.

Bikester omstartar?

From what I read, not mention of it and they are separate companies and I would be surprised that Fraser Group would want to burden themselves with a company in bike design and manufacturing

Bikester omstartar?
I hope Nukeproof lives on.
For all the Nukeproof owners, so do I.
But even if they do, they may well be a very different type of company when they come out of that particular tunnel.
Evans which is now owned by the Fraser group has little in common with the Evans I knew when I lived in the UK. Not better or worse (well some would say better and others worse) but definitely very different.

Bikester omstartar?
Bike-Discount.de revised their T&C for price matching with something that is clearly aimed at internetstores group...
1698599744098.png

Bikester omstartar?
Min direktbetalning från klarna slog automatiskt över till pausad när jag i appen rapporterade ett problem med utebliven leverans, får väl kolla på kontot om några dagar

En gissning är att klarna har tillgång till leveransbesked som fortfarande står som registrerad, dvs paket ej skickat till postnord

Senast ändrad:
Bikester omstartar?

Har även gått in som storägare i krisande XXL.

Bikester omstartar?
På tal om både Klarna och tyskarna så har jag ett Klarnakort som jag i stort sett enbart använder till utlandsköp.
(ofta i kombination med Paypal)

Selling pointen är "inget valutapåslag", och man brukar dessutom få en bra kurs på det hela.
Kanske kan vara ngt, Eurocard tjänar ju delvis sina pengar på kursen även om det brukar skilja minimalt.

Bikester omstartar?
Påslag brukar vara mot avista så antar att 0 påslag är avista då.
Jag borde kanske prioritera ett sånt kort egentligen.... Amex har väl 3% så det kan man börja med att undvika så är man redan 1% rikare

Bikester omstartar?
Valutapåslag kan ju bytas mot tex växlingsavgift eller liknande. Jag har ett preem Mastercard enbart för 1% återbäring tex.
De har väl inte haft 1% på flera år. Är väl ingen av de vanliga kreditkorten som har kvar det?

Klarna har inga andra påslag på utlandsköp (i butik eller online), men det finns nog några fler av de där små nischkorten som erbjuder samma. Kanske Revolut mfl

Bikester omstartar?
De har väl inte haft 1% på flera år. Är väl ingen av de vanliga kreditkorten som har kvar det?

Klarna har inga andra påslag på utlandsköp (i butik eller online), men det finns nog några fler av de där små nischkorten som erbjuder samma. Kanske Revolut mfl
Circle K sänkte till 0,5 för ett rätt bra tag sen och det enda vettiga man kan göra med deras poäng är tanka så det är bara ett värde så länge man kör tankbar bil. Jag kollade runt då och fick för mig att ingen annan av de gratis hade en högre bonussats.

Ett kort med lägre påslag och kanske bättre reseförsäkring hade varit bättre egentligen.

Bikester omstartar?
På temat Bikester så står mitt paket fortfarande som Registrerat. En vecka sen jag provade att maila supporten senast så är väl dags igen och sen reklamation av transaktionen.

Bikester omstartar?
Jag lade också en något dåligt genomtänkt beställning. Mitt paket gick faktiskt iväg, om man får tro Postnords app, men sitter fast i Lübeck sedan 24/10.

Bikester omstartar?
Circle K sänkte till 0,5 för ett rätt bra tag sen och det enda vettiga man kan göra med deras poäng är tanka så det är bara ett värde så länge man kör tankbar bil. Jag kollade runt då och fick för mig att ingen annan av de gratis hade en högre bonussats.

Ett kort med lägre påslag och kanske bättre reseförsäkring hade varit bättre egentligen.
Bonusen funkar bra för randocykling när det ska intas mumiebulle och kaffe. Ger en känsla av att det här med rando är så billigt när till och med kaffe och bulle är gratis.

Bikester omstartar?

Angående sänkningen till 0.5%. "Alla" kreditkortsbolag gjorde detta pga. någon EU regel/direktiv som satte detta som högsta tillåtna rabatt.

Bikester omstartar?
Angående sänkningen till 0.5%. "Alla" kreditkortsbolag gjorde detta pga. någon EU regel/direktiv som satte detta som högsta tillåtna rabatt.
Direktivet begränsade väl vilka avgifter de fick ta, och det är svårt att ha återbäring som är större än avgifterna. Så förstod jag det i alla fall.
Sedan ville väl kortutgivarna hellre beskriva det som att EU krävt minskad återbäring, än som att EU satt stopp för uppenbara överpriser på transaktionerna.

Bikester omstartar?
Direktivet begränsade väl vilka avgifter de fick ta, och det är svårt att ha återbäring som är större än avgifterna. Så förstod jag det i alla fall.
Sedan ville väl kortutgivarna hellre beskriva det som att EU krävt minskad återbäring, än som att EU satt stopp för uppenbara överpriser på transaktionerna.
Ok, så kan det nog vara. Min kortutgivare beskrev det som att EU krävde ett lägre tak för återbäring.
Jag har ett kort som vid starten gav 2% i återbäring, men som senare sänktes till just 0.5%. Det är svårt att få affären att gå ihop med 2% i återbäring om inte andra betalar höga avgifter.

Bikester omstartar?
Jag har 1% på mitt SEB Invited, men det är ju relativt hög årsavgift på det.

(Vet inte riktigt varför det heter Invited, som jag förstår det kan typ vem som helst få det.)

Bikester omstartar?
Jag har 1% på mitt SEB Invited, men det är ju relativt hög årsavgift på det.

(Vet inte riktigt varför det heter Invited, som jag förstår det kan typ vem som helst få det.)
Det är för att skall känna dig speciell. Och betala 1800 om året för känslan. Mina kort kostar inget, så dessa passar bättre för Fattiglapp.

Bikester omstartar?
Vart kan man handla istället för Bikester ? Letar eventuellt efter en ny framdämpare. Bike-Discount ?

Tysken har nämnts i flera inlägg här nu. För framdämpåre är det bra att jämföra priser hos Bike24, bike-components och bike-discount. För RockShox gafflar har en av de tre ofta 100 euro lägre priser än de andra två. Jag förstår inte varför.

Tillbaka
Topp