Råd/ tips på Energy bar

Råd/ tips på Energy bar
Vad har du själv i sportdrycken för att minimera risken för hål i tänderna, alkoholfri öl eller helt enkelt vatten? sorry, läste slarvigt, du använder själv läser jag nu, å f-n

LoL den här tråden är ju helt jäkla underbar. Kan vi inte bryta ut det här till en ny tråd om träning & tandhygien?

Tuggummin, hmmm, lite spektisk, jag upplever det som att det får igång magen och att jag bli hungrig lite snabbare, men iofs tuggar man V6 Dental Care varje gång efter att ha druckit sportdryck kanske det minskar risken för hål... (genialt) ? ? att pilla fram tuggummin när man ligger i en klunga i 45 km/h kräver dock lite fokus och fingerfärdighet (ja jag vet, man pillar fram tuggummit när man ligger längst bak).

Jag känner att vi verkligen måste gå till botten med detta.
Personligen tycker jag ett tuggummi kan vara ganska najs emellanåt på längreturer där man inte ligger på rött. Trycker man maxeffekt i en klunga är det nog ingen höjdare men på rando eller annan typ av längrecykling tycker jag det är rätt nice också för att få lite fräschare smak i munhålan som kontrast mot det ofta söta.

Råd/ tips på Energy bar
Det finns ju redan men är förbjudet på tävling, en kvinnlig deltagare på Strade bianche blev diskad för det i år.
Tänker du på glykosmätare? De har funnits några år och är ursprungligen för diabetiker. Det är fritt fram att använda sådana under träning och kartlägga sin energiförbrukning.
Vätskeförbrukningen tycker jag att Garmin Edge uppskattar bra, men den utgår bara från användarens puls och yttertemperatur.

Råd/ tips på Energy bar
Tänker du på glykosmätare? De har funnits några år och är ursprungligen för diabetiker. Det är fritt fram att använda sådana under träning och kartlägga sin energiförbrukning.
Vätskeförbrukningen tycker jag att Garmin Edge uppskattar bra, men den utgår bara från användarens puls och yttertemperatur.
ja precis, Supersapiens är väl det märket som de flesta cyklister varit sponsrade av tror jag.

Tillåtet på träning som sagt men inte tävling.

Råd/ tips på Energy bar
Vad har du själv i sportdrycken för att minimera risken för hål i tänderna, alkoholfri öl eller helt enkelt vatten?

LoL den här tråden är ju helt jäkla underbar. Kan vi inte bryta ut det här till en ny tråd om träning & tandhygien? sorry, läste slarvigt, du använder själv läser jag nu, å f-n

Tuggummin, hmmm, lite spektisk, jag upplever det som att det får igång magen och att jag bli hungrig lite snabbare, men iofs tuggar man V6 Dental Care varje gång efter att ha druckit sportdryck kanske det minskar risken för hål... (genialt) ? ?

Jag känner att vi verkligen måste gå till botten med detta.
Oj, förlåt! Visste inte att du skulle bli upprörd, då hade jag förstås inte skrivit. Kul att du minimerar fonten på pudlingen, så att det inte syns riktigt! :-)

Att lite avstannade trådar får dra iväg lite är väl sen gammalt?

Råd/ tips på Energy bar
<iframe width="822" height="462" src="
" title="Team Recipe: How to Make Rice Cakes" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
Jag såg detta för något år sedan. Jag har velat testa själv men det har inte blivit av än.
Riskakorna är bra, var väl Team Sky och Henrik Orre a.k.a. Velochef som gjorde dem till en grej inom cykelcirkusen.

Det svåra är att dem lätt blir lite kladdiga, ibland rullar jag dem i kokos för att få dem lite torrare. Sen finns det typ alufolie med bakplåtspapper på ena sidan utomlands som är kanon för att förpacka dem, men det hittar man inte riktigt härhemma. Bara alufolie är lätt att den rivs / går sönder respektive att det fastnar när man ska öppna dem.

Råd/ tips på Energy bar
Oj, förlåt! Visste inte att du skulle bli upprörd, då hade jag förstås inte skrivit. Kul att du minimerar fonten på pudlingen, så att det inte syns riktigt! :-)

Att lite avstannade trådar får dra iväg lite är väl sen gammalt?
Det är rätt charmigt och just att det ibland berör saker jag aldrig ens reflekterat över, tex träning & tandhygien. ? ? I just denna tråd uppskattar jag även de olika recepten.

Råd/ tips på Energy bar
Just vätska finns ju redan ett väldigt bra system inbyggt i kroppen som fungerar, törst kallas det. Att dricka mycket mer än vad törsten säger kan vara förenat med livsfara.

Råd/ tips på Energy bar
Just vätska finns ju redan ett väldigt bra system inbyggt i kroppen som fungerar, törst kallas det. Att dricka mycket mer än vad törsten säger kan vara förenat med livsfara.
Likaså att dricka efter törst - det är inte alltid det mest sofistikerade instrumentet. Exempelvis i kall väderlek är det lätt att dricka för lite.

Råd/ tips på Energy bar
Ja, men ändå drabbas flera cyklister bla under VR av vätskebrist och kan ej fullfölja loppet. Att väga sig före och efter rundan ger en ganska bra indikation på vätskeförlust. Garmins guide i cykeldatorn tycker jag stämmer ganska bra med vad jag gör av med.

Råd/ tips på Energy bar
Ja, men ändå drabbas flera cyklister bla under VR av vätskebrist och kan ej fullfölja loppet. Att väga sig före och efter rundan ger en ganska bra indikation på vätskeförlust. Garmins guide i cykeldatorn tycker jag stämmer ganska bra med vad jag gör av med.
Likaså att dricka efter törst - det är inte alltid det mest sofistikerade instrumentet. Exempelvis i kall väderlek är det lätt att dricka för lite.
Intressant, har ni några källor som stödjer detta? Vill gärna läsa mer om det.
Det behöver inte vara vätskebrist som är orsaken till att dom inte kan fortsätta, det kan vara värmeslag, blodtryckfall, hyponatremi m.m.

Väga sig kan man göra, men det säger inget om hur farligt det är att tappen den mängden vätska.
När Haile Gebrselassie slog världrekord i marathon 2008 tappade han 10% av sin kroppsvikt.

Det finns ju en del på att man ska dricka efter törst och att mild vätskebrist inte försämrar prestationen:

Råd/ tips på Energy bar
Jag har svårt att se vad som skulle kunna vara mer inspirerande än abens vintermisärcyklings-RR! Mer nonstopcykling i konstant mörker åt folket! Satan vad cykelsugen jag blir nu när jag tänker på det! Cykla genom natten. Ätandes en Snickers. Det är fanimej grejer det!
Det var bara oturen med ishalkan under sista dygnet som inte var kul, eller rättare sagt fruktansvärd, i övrigt var det en riktigt fin tur.

Råd/ tips på Energy bar
Håller med, det är lätt att råka dricka för lite och jag måste dricka innan jag börjar känna mig törstig,

Råd/ tips på Energy bar
Det behöver inte vara vätskebrist som är orsaken till att dom inte kan fortsätta, det kan vara värmeslag, blodtryckfall, hyponatremi m.m.

Väga sig kan man göra, men det säger inget om hur farligt det är att tappen den mängden vätska.
När Haile Gebrselassie slog världrekord i marathon 2008 tappade han 10% av sin kroppsvikt.

Det finns ju en del på att man ska dricka efter törst och att mild vätskebrist inte försämrar prestationen:
Det är som alltid - your mileage may vary. Vätskeförluster och påverkan på prestation är individuellt och omständigheter som längd, intensitet, omgivande temperatur osv. påverkar hur bra respektive strategi funkar.

Finns massor på ämnet, ofta funkar dricka efter törst tillräckligt bra men det som funkar för en person funkar inte nödvändigtvis för en annan.

Råd/ tips på Energy bar
Mina 5

Kör jag hårt i värme så brukar jag få i mig en sjuttis sportdryck men ändå gå ner ca 1kg på ett totalt ca 90 min långt i tervallpass. Då dricker jag oftare än att jag blir tötstig.
Första gången jag klarade sub-8 runt pölen drack jag måttligt eftersom jag en av dom tidigare gångerna varit tvungen att släppa för egen pissepaus. Inte heller då var jag specoellt törstig.

I mitt fall för att funka bra över tid, om man får stanna och pissa, gäller det att dricka långt innan törstkänsla.

Råd/ tips på Energy bar
@waikato, @n3wton
Ni har misstolkat mitt inlägg
Jag har redan flera ggr skrivit om hur imponerad jag är av @aben cykelturer och att hans RRar förtjänar egna trådar

Det var bara oturen med ishalkan under sista dygnet som inte var kul, eller rättare sagt fruktansvärd, i övrigt var det en riktigt fin tur.
Bra att du är nöjd med din cykling, vilket iofs jag aldrig har tvivlat på.
Men skriv gärna mer utförligt och gärna även om vad som driver dig.
Varför man väljer att cykla 23 av 24 timmar i ishalka varav (minst) 15 timmar i januarimörker vill åtminstone jag gärna veta mer om.
Men varför inte din egna RR-tråd?

Råd/ tips på Energy bar
Det är som alltid - your mileage may vary. Vätskeförluster och påverkan på prestation är individuellt och omständigheter som längd, intensitet, omgivande temperatur osv. påverkar hur bra respektive strategi funkar.

Finns massor på ämnet, ofta funkar dricka efter törst tillräckligt bra men det som funkar för en person funkar inte nödvändigtvis för en annan.
Tack för länken, har läst igenom den nu. Det är ju märkligt att dom påstår att man bör hålla sig +-2% av kroppsvikten, men dom presenterar ingen data som stödjer det dom påstår.

Bilden här nedan visar hur viktförlusten återspeglar resultatet på ett marathon, större vätskeförluster innebär inte att man springer långsammare, snarare tvärt om:
40279_2017_844_Fig3_HTML.jpg

Datan som pekar på att man presterar sämre med mindre vätska är på studier gjorda i lab och där deltagarna får starta med redan låga vätskenivåer och inte att dom tränar till sig en förslust av vätska:
Many of the studies reviewed were conducted in a laboratory, which can be considered to be a limitation, as laboratory conditions are less ecologically valid by design. Valid criticisms include achievement of dehydration before (rather than during) exercise and unrealistically low air flow rates

Dom kommer till och med själva fram till att dricka efter törst fungerar utmärkt och att man inte presterar sämre:
Ad libitum or drink to thirst studies involving endurance running [50] and half marathon [24] and marathon [51] events have reported greater cardiovascular and thermoregulatory strain [24] but no differences in plasma volume or osmolality [49], and no differences in running performance [24, 50, 51]. Ad libitum cycling studies have reported that cardiovascular responses [52], thermoregulation [52, 53], and performance [52, 53] are not different from programmed drinking. In contrast, Bardis et al. [54] recently compared ad libitum with prescribed drinking during a 30 km cycling performance in the heat and concluded that matching fluid intake with sweat losses provided a performance advantage due to lower thermoregulatory strain and greater sweating responses. Ultra-running studies examining ad libitum drinking have concluded that this strategy led to no incidences of hyponatremia [55] and did not impact performance despite body mass losses >  3% [56, 57] and conclude that drinking beyond thirst is not required to maintain hydration during ultra-endurance events.
Jag läste även den enda studien (54) där dom presterade bättre med "programmed drinking" och där kör dom ju ett identiskt pass innan testet, men gör inga tester vilken effekt det har på deras vätskenivå när dom böjrar testet. Så om dom tappar 1,8% av kroppsvikten under testet så är det ju ganska troligt att dom tappar en hel del vätska på passet innan själva testet också. Alltså samma sak som dom andra studierna som visar att man presterar sämre om man startar med lägre vätskenivåer, men att det räddas upp lite om man dricker mer än vad törsten säger.

Råd/ tips på Energy bar
Jag har också upplevt det, lite konstigt för spontant känns det som det borde vara tvärtom.
Dricka fast man inte är törstig är en konst man måste lära sig under långturerna. Om man lärt sig det blir hydrationen och humöret och förnuftet bättre efter målgång. Elektrolyter förebygger förvisso kramp och så, men banan och prickig korv räcker. På tal om humör, är ett tydligt tecken på låg sockernivå att man blir grinig mot sig själv och andra, och mot cykeln. För högt socker kan man knappast ha som långcyklist, om man inte är diabetiker och glömt kostråd och mätare.

Råd/ tips på Energy bar
Min absoluta favorit är denna
20230204_215237 (1).jpg

Spansk fikonkaka med mandel. Inget tillsatt socker.
Har tyvärr bara hittat den just i Spanien men enligt @Spacekitty finns nåt motsvarande på Lidl. Där jag inte hittat. Men på en bättre icaaffär fanns nåt liknande. Dock (såklart) 4 ggr dyrare än på Mercadona.
Fast funkar mycket bra när näring behövs undervägs.

Råd/ tips på Energy bar
Hoppar mitt i diskussionen med en egen fråga,

Hur mycket och hur långt i förväg kan man kolhydratladda innan reserverna blir till fett?

GCN släppte passande nog ett ganska bra avsnitt i ämnet idag

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Hoppar mitt i diskussionen med en egen fråga,

Hur mycket och hur långt i förväg kan man kolhydratladda innan reserverna blir till fett?

GCN släppte passande nog ett ganska bra avsnitt i ämnet idag

Enkelt förklarat:
Så länge glykogendepåerna inte är fulla, så blir inte kolhydraterna till fett.

Lite längre förklaring:
Kolhydraterna blir inte till fett så lätt, det måste igenom en ganska ineffektiv process som kallas de novo lipogenesis och kolhydraterna kommer primärt att användas som bränsle, samt lagras i muskler och lever. Men eftersom du täcker hela ditt dagliga energibehov och lite till med kolhydrater, så kommer fettet du äter att lagras som fett och stanna där.

Så om du minimerar intaget av fett dagen/arna du ska kolhydratsladda, så minimerar du inlagringen av fett också.

Råd/ tips på Energy bar

Nej, jag har ingen forskning som stödjer detta, men bla drabbades en bekant som jag tidigare cyklat vr med av vätskebrist enligt den sjukvårdspersonal som fanns längs banan. Han körde i en subgrupp och blev uppmanad att inte fortsätta pga de symptom han hade.

Maratontävlingar tolererar utmattning i betydligt högre grad än motionstävlingar på cykel. Det skulle inte vara någon vidare reklam om cyklisterna kraschade till höger och vänster pga bristande koncentration.

Hur personer upplever vätskebrist är individuellt. Haile Gebreselassie är höghöjdsafrikan och tränat sedan barnsben. Skandinaver utan hans gener och uppväxt lär krascha rejält om de tappar 10% av sin kroppsvikt under en ansträngande tävling.

"Trots att det var ovanligt varmt för att vara i slutet av maj hade loppets sjukvårdspersonal en lugn dag. Ett 30-tal löpare med vätskebrist behandlades med dropp, däribland tre elitlöpare från Kenya."

Så även om vi oftast dricker tillräckligt mycket händer det att vi får i oss för lite, speciellt under aktiviteter utanför vad vi vanligtvis gör. 30 mil på cykel i värme i en grupp utan möjlighet att stanna är utanför vad de flesta motionärer är vana med och kan göra felbedömningar. Där tycker jag att Garmins vätskeguide kan vara till hjälp förutsatt att den är testad tidigare under olika förhållanden.

Råd/ tips på Energy bar
Det har varit uppe tidigare här, med referenser och allt, men hyponatremi orsakat av för mycket vätskeintag är en minst lika vanlig orsak till kollaps/förvirring som motsatsen vid längre motionslopp.

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Det har varit uppe tidigare här, med referenser och allt, men hyponatremi orsakat av för mycket vätskeintag är en minst lika vanlig orsak till kollaps/förvirring än motsatsen vid längre motionslopp.
Det verkar vara vanligare med hyponatremi än vätskebrist, hela 13% av deltagarna i Boston marathon 2002 led av mild eller allvarlig hyponatremi (en dog).

Det verkar ju också vara finnas en okunskap bland sjukvårdarna, dom känner bara till konceptet vätskebrist och blandar förmodligen ihop dom två tillstånden. Vilket i sig är dumt då man ger dropp till någon som absolut inte ska ha det.

Råd/ tips på Energy bar
Testade Rune Larssons "smörgåstårta" under senaste turen, valde mellan laxtårta 4 pers och laxburgare (1 pers) i affären men det fanns inte plats i packningen för laxtårtan så det fick bli laxburgaren men som nog innehöll ungefär samma saker.

Åt ingen frukost innan jag gav mig iväg så efter 6 mil tänkte jag att det kunde vara lagom att ta laxburgaren. Åt hela men det hade lätt räckt med halva och sen andra halvan efter ytterligare 6 mil. Himla tur att det inte blev laxtårtan för då hade jag inte klarat äta upp resten av maten jag hade med :)

Så smörgåstårta är nog inte riktigt för mig, det är för mäktigt även på tur.

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Hur bra dom är ur ett vetenskapligt perspektiv vet jag inte. Men ett klart tillskott i energin ger dom iaf.

Råd/ tips på Energy bar
Hur bra dom är ur ett vetenskapligt perspektiv vet jag inte. Men ett klart tillskott i energin ger dom iaf.
Jo, hög energitäthet pga hög fettandel.
Men som ren energibar i fall det är snabb energi man vill ha inte så vidare bra. 25% fett och 12% protein kräver mer energi att omvandla än rena kolisar och sätter mer jobb på matsmältningen istället för att maxa blodtillförsel och syresättning av arbetande muskler. Men har man inte bråttom funkar dem alldeles utmärkt, precis som mackorna tidigare :)

Råd/ tips på Energy bar
Precis gjort en batch med Riskakor. Grötris, kokosfett, socker, salt, vatten i riskokare. Koka färdigt.
Ner med naturell färskost och sedan splitta i två batcher. En med hallon och mörk choklad. Den andra med krossade ballerinakex. ?

Får se om jag gjort något fel i morgon, de ska strax skiftas från frys till kyl över natten.

Råd/ tips på Energy bar
Är det någon som har ett recept på riskakor som inte innehåller fett? Alla recept jag hittat innehåller alltid typ jordnötter, choklad, kokos etc etc

//Viktor

Tillbaka
Topp