Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag åker dagligen på västerbron, Med tanke på hur vissa ser ut så är du nog inte ens topp 10 på udda figurer där:ROFLMAO:

Regn idag. tex-mexjacka och stänkor räddar ju dagen, men måste fan lösa något vettigt på fötterna. Kör flats pga skräcken att inte komma loss om jag halkar, så funderar på någon form av smala trail-skor eller liknande. Någon son har tips?
Är det väta och kyla som är problemet så tycker jag dessa

Funkar bra. De är gjorda i någon form av plastskinn som är underhållsfritt och håller all väta ute så länge byxorna inte fungerar som tratt. För mig funkar de till -5 med lite tjockare sockor. Pendlar 6 km enkel väg.

Har använt dem vintersäsongen i 3 år och de truckar på bra än.

Senast ändrad:
Jag
Det strilade konstant. Himlen var grå och de flesta medcyklisterna svartklädda.
Jag lät nog lite deppigare än vad jag var i morse. Hemvägen var det i alla fall uppehåll, medvind, kolmörkt och nästan bara medcyklister med belysning. Vägarbetet på cykelvägen mellan E4 och Brunnsviken verkade klart (för dagen i alla fall) så jag smet förbi avspärrningen och cyklad på asfalten istället för i kladdet på gångbanan.

I morse spotade jag en helgarderad el-hybridpendlare med hövding OCH vanlig hjälm. Ny trend? :D
Trött småbarnsförälder gissar jag.

Blött. Men hittade äntligen rätt användningsväder för min Northwave-regnjacka jag köpte för ett par år sedan. För tät. Men perfekt i dag, fem grader och lite regn. Höll mig både torr från regn och i perfekt temp.

Idag glömde jag telefonen. Verkar omöjligt inte glömma något varje gång. Sist glömde jag skjortan, gången före det matlådan, osv..

Blött. Men hittade äntligen rätt användningsväder för min Northwave-regnjacka jag köpte för ett par år sedan. För tät. Men perfekt i dag, fem grader och lite regn. Höll mig både torr från regn och i perfekt temp.

Idag glömde jag telefonen. Verkar omöjligt inte glömma något varje gång. Sist glömde jag skjortan, gången före det matlådan, osv..
Lösningen på glömska stavas process, process, process :) #leanforthewin #5s
1699431956441.png

Planerad ”smygträning”?

Jag packar alltid allt (som går) dagen innan. Gör jag inte det så glömmer jag allt. Hade en morgon när jag glömdeklä på mig cykelkläderna.Gick upp, bytte om, glömdehjälmen. Gick tillbaka och glömde låsa (frugan går efter mig, men ändå).

När jag väl kom till jobbet så hoppade jag ur duschen. Och insåg att jag glömt ta med mighandduken från torkskåpet, såfick ta på mig kläder blöt, och sen vagga ut och torka mig så gott det gick.

När jag sen kom upp på kontoret så insåg jag att min dator låg kvar på köksbordet hemma...

Länge sedan jag var så felklädd som idag.
Blev kokt.
Av med vindjackan. Då inser jag att de långa bibsen är över cykeltröjan.
Så såg ni ett miffo på Västerbron med hängslen utanpå tröjan var det jag. ?
Tvärtom tvärtom! Risken är väl att du skapat en ny modetrend! Inte mig emot.
Jag kom en gång i Cph på mig själv med att ha bibsen ut och in. Fick stanna i en skog och strippa bara för det. För jag tänkte så dumma är folk ändå inte...

Första cykelpendling på två veckor p.g.a. ANLEDNING(AR). Blött och gott.
När jag kom rullandes från Västerbron och passerade bakom busshållplatsen Högalidsgatan kom en tjej på elsparkcykel, hyrmodell tror jag, från höger på Verkstadsgatan. Vi fick ögonkontakt och jag såg att hon började sakta in så jag lät bli. Då stannade hennes framhjul helt. Vet inte om hon körde på något eller låste hjulet men hon trillade i alla fall. Stannade till och kollade läget men det gick bra.

Första cykelpendling på två veckor p.g.a. ANLEDNING(AR). Blött och gott.
När jag kom rullandes från Västerbron och passerade bakom busshållplatsen Högalidsgatan kom en tjej på elsparkcykel, hyrmodell tror jag, från höger på Verkstadsgatan. Vi fick ögonkontakt och jag såg att hon började sakta in så jag lät bli. Då stannade hennes framhjul helt. Vet inte om hon körde på något eller låste hjulet men hon trillade i alla fall. Stannade till och kollade läget men det gick bra.
Pengarna på kortet tog slut ?
(Flåt kunde inte låta bli)

Helt klart ovanligt med cyklar som har kompislappar nu för tiden.

Det här är ett problem eftersom det händer att cyklister som ligger bakom sprutande cyklar beter sig mer irrationellt, rör sig avsevärt mera i sidled för att undvika bli nedsprutade, cyklar bredare/svajigare helt enkelt.

Det här är ett problem eftersom det händer att cyklister som ligger bakom sprutande cyklar beter sig mer irrationellt, rör sig avsevärt mera i sidled för att undvika bli nedsprutade, cyklar bredare/svajigare helt enkelt.
Håller med. Men efter att ha blivit påkörd och touchad bakifrån lite för många gånger är jag nästan sugen på att ta bort min. Hjälper såklart bara om det är blött.

men man får ju inte suga hjul på pendlingen så behovet av egolapp ska ju således vara minimalt …

den som vill ligga i lä bakom mig och mina longboards får stå ut med den blinkande baklampan.

Senast ändrad:
men man får ju inte suga hjul på pendlingen så behovet av egolapp ska ju således vara minimalt …

den som vill ligga i lä bakom mig och mina longboards får stå ut med den blinkande baklampan.
Fast man blir ju omcyklad ibland av folk utan skärmar som lägger sig precis framför och sprutar slask bakåt... suger man hjul får man väl skylla sig själv.

Mycket ska man skåda och skönt att man var på betryggande avstånd. En ung bilist tyckte det var en bra idé att tränga sig före i bilkön genom att köra upp med högerdäcken på trottoaren och vidare i bussfilen som låg precis framför. Han höll på att fastna och fick gasa på för att komma loss. Jag missade tyvärr att se hur han ens kunde komma upp jämsides med de andra bilarna ?

Fast man blir ju omcyklad ibland av folk utan skärmar som lägger sig precis framför och sprutar slask bakåt... suger man hjul får man väl skylla sig själv.
det är ju inte så ofta någon kör om oss vanependlare på cykel, för de flesta kör väl i liknande fart. fåntrattsvarning på dem som gör som du beskriver och gärna skal tränga sig in framför ett rödjus.

ett liknande beteende av folk i bil som kör om på motorvägen och omedelbart tränger sig in i höstregnet.

fåntrattar det också.

Mot rekommenderad körriktning i cykelbanan dock. ;-)
Så länge som bygger på andra sidan är det ju rätt segt att vänta vid rödljus som aldrig blir gröna…

Men så fort som byggt klart vid Alba Nova kör jag på andra sidan hemåt…

Edit: har en gång blivit rejält utskälld av en cyklist som menade att man inte får cykla mot rekommenderad färdriktning. Blev riktigt putt och orolig att hon hade rätt. Det hade hon inte

Nu några fler turer på findäcken. Håller konstant två km/h högre takt än med fuldäcken. Blir surt att byta tillbaka när halkan kommer. Undrar hur mycket fart som faktiskt kommer från minskat rullmotstånd och hur mycket extra kraftan man levererar när hojen inspirerar till fart?

Nu några fler turer på findäcken. Håller konstant två km/h högre takt än med fuldäcken. Blir surt att byta tillbaka när halkan kommer. Undrar hur mycket fart som faktiskt kommer från minskat rullmotstånd och hur mycket extra kraftan man levererar när hojen inspirerar till fart?
29,3%

Flängnya dubbdäck med massor av dubb typ 240 st per däck rullar ganska tungt

Snitt effekt 200W gav medelhastigheten 23,6 km/h ?

Visa bilaga 664874

@ptrk Alba Nova är klart för länge sedan. Superfin cykelväg. ?

@Peth får man fråga varifrån du skaffat tvättmaskinen?

För egen del ensam pendling första 45min. Såg inte en själ. Dimmigt var det också. Lagom vid gränsen in till Stockholm dök första cyklist upp samtidigt som dimman försvann. Premiär för kompis och egolapp. Dock orsakar kompislappen ett problem. Kan inte ha cykeln på det vanliga stället i cykelstället på jobbet. Finns liksom inget utrymme för själva lappen…

IMG_0494.jpeg

@ptrk Alba Nova är klart för länge sedan. Superfin cykelväg. ?

@Peth får man fråga varifrån du skaffat tvättmaskinen?

För egen del ensam pendling första 45min. Såg inte en själ. Dimmigt var det också. Lagom vid gränsen in till Stockholm dök första cyklist upp samtidigt som dimman försvann. Premiär för kompis och egolapp. Dock orsakar kompislappen ett problem. Kan inte ha cykeln på det vanliga stället i cykelstället på jobbet. Finns liksom inget utrymme för själva lappen…

Visa bilaga 664906
Tvätten kommer från Bikeshop och var inte så fasligt dyr. Har fungerat bra de två gånger jag använt den hittills.

Jycken vägrade gå till dagis idag pga väta och kyla (är en kines, så de är ju ganska väderkänsliga), så hon fick åka ryggsäck till dagis idag. Pendlingen till jobbet gick i ganska långsam och skön takt idag, förutom vid Lindhagen, då en Volvo försökte tvinga sig förbi mig där cykelbanan är avstängd. Men det kändes som det var lite folk ute idag generellt?

Tillbaka
Topp