Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Är det någon som vet hur utsatta Addnature är?
Vad jag kan se har de inget skrivet på hemsidan om problem med returer e.d.?
Vi gjorde en retur till Addnature den 24e oktober. Senaste registreringen i paketspårningen är den 27e, då den låg för export i Helsingborg. Misstänker att DHL inte vill skeppa till ett tyskt företag i rekonstruktion.

Får väl se hur länge Klarna accepterar att vänta på pengarna.

Bikester omstartar?
Märkligt. Vi returnerade ett paket 1 november och fick för någon dag sedan accept på returen.
Kanske beror på om det skickas från/till tyskt eller svenskt lager…

Rysk roulette då alltså och kommer nog inte beställa, framförallt inte sådant man är lite osäker på.

Bikester omstartar?
Vi gjorde en retur till Addnature den 24e oktober. Senaste registreringen i paketspårningen är den 27e, då den låg för export i Helsingborg. Misstänker att DHL inte vill skeppa till ett tyskt företag i rekonstruktion.

Får väl se hur länge Klarna accepterar att vänta på pengarna.
Vad händer egentligen om addnature inte tar emot returen och man handlat via klarna? Vem bär risken?

Bikester omstartar?
Vad händer egentligen om addnature inte tar emot returen och man handlat via klarna? Vem bär risken?
Ja, vi diskuterade precis det här hemma. Problemet är ju att paketet nu legat två veckor på DHLs logistikhub och den lagstadgade 14 dagars ångerrätten vid distansköp har därför gått ut. Så om Addnature vägrar ta emot paketet är jag rädd att returen kan åka i retur tillbaka till oss och då står vi med en vara som Addnature plötsligt kan neka oss retur på eftersom det gått för lång tid.

Hade vi haft grejerna i händerna hade man ju kunnat klampa in i butiken och vägra lämna innan de tagit emot returen...

Klarna har en returfunktion så fakturan är pausad och beloppet för returen är redan krediterad på fakturan. Men allt ligger ju i limbo och Klarna ger returer 21 dagar. Så om ca 1 vecka så förväntar sig Klarna aktivitet. Vi har gett dem trackingnummer mm nu så får vi se om Klarna kan agera påtryckning mot Addnature också.

Men det är nog bra att hålla sig långt borta från Addnature tills det här är ur världen.

Bikester omstartar?
Kan inte låta bli att undra om inga lagar bryts.....nu har jag iofs inte hela timeline klar för mig men skumt att yra om returer innan man är satt i administration och sen fortsätta på samma sätt efter.

Bikester omstartar?
De tar emot returerna men kan inte skicka tillbaka några pengar.
I vårt fall verkar de ju inte vilja ha paketet, då borde det ju lämnat sverige efter två veckor. Några pengar behöver de inte heller skicka i retur. Frågan är om de vill ha betalt för de varor vi faktiskt inte returnerat...

Bikester omstartar?
@H.
Testa att söka på sändningsnumret på
(om det nu är DHL dvs). Söker du på DHL i Sverige ser det ut som att det har fastnat i Helsingborg.

Bikester omstartar?
Kan man anta att inga pengar bytt händer om man pauser en Klarna-transaktion? Dvs att Klarna inte betalat Addnature? I så fall borde risken vid retur vara ganska liten om man kan styrka att man faktiskt returnerat.

Om å andra sidan Klarna står för krediten och betalar butiken direkt vid leverans så kan Klarna mycket väl få för sig att driva igenom fakturan om returen inte funkar.
Måste väl rimligtvis gå att läsa sig till hur det funkar med Klarna… Men jag orkar inte. :)

Bikester omstartar?
@H.
Testa att söka på sändningsnumret på
(om det nu är DHL dvs). Söker du på DHL i Sverige ser det ut som att det har fastnat i Helsingborg.
Ah, toppen, tack! Kasst av DHL att inte klara att fortsätta trackingen, eller iaf göra en notis om att de slutar spåra när den lämnat landet.... Men då har paketet iaf mottagits av Addnature i Tyskland den 31 oktober. Så då borde det ju snart hända något där.

Bikester omstartar?
Ah, toppen, tack! Kasst av DHL att inte klara att fortsätta trackingen, eller iaf göra en notis om att de slutar spåra när den lämnat landet.... Men då har paketet iaf mottagits av Addnature i Tyskland den 31 oktober. Så då borde det ju snart hända något där.
Ja DHL är lite knöliga att följa.

Ett tips är att ta kontakt med Addnature via messenger. Där har jag fått snabbare svar än via mail.

Bikester omstartar?
Jag orkade tydligen. Om man köpt en vara på kredit och butiken konkar så skyddas konsumenten enligt lag:

Om du betalat på kredit​

Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i sådant fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Med andra ord är risken hos klarna. Konkar Addnature eller Bikester så är förlusten klarnas.

Bikester omstartar?
Kan man anta att inga pengar bytt händer om man pauser en Klarna-transaktion? Dvs att Klarna inte betalat Addnature? I så fall borde risken vid retur vara ganska liten om man kan styrka att man faktiskt returnerat.

Om å andra sidan Klarna står för krediten och betalar butiken direkt vid leverans så kan Klarna mycket väl få för sig att driva igenom fakturan om returen inte funkar.
Måste väl rimligtvis gå att läsa sig till hur det funkar med Klarna… Men jag orkar inte. :)
Har haft några retur-/bytesärenden som krånglat på faktura hos Klarna, Klarna brukar vilja ha information när fakturan varit pausad nån vecka. Men om inte handlaren gör sin del för att hantera ärendet och fakturan så stryker Klarna den till slut. Det är inte Klarna som ligger ute med pengarna.

Bikester omstartar?
Nu hände det något! Returen är godkänd av Addnature. Skönt, då kan man släppa det här.

Bikester omstartar?
Frågade dem först om jag kunde få pengarna tillbaka då de uppenbarligen har tagit emot de returnerade produkterna. Det fick jag ”oklart” på. Sen:

FD3BB3F2-5FA1-4D44-8D23-DDC9A6D513B7.jpeg

Känns märkligt. Påtvingad retur, följt av statement att de inte hanterar returer..

Bikester omstartar?
En faktor som inte är helt ovidkommande är det faktum att svenska Biksters ehandel och lager i viss mån, hanteras av svenska Addnature. Detta lär påverka vilka beställningar och returer som hanteras på rätt vis.

Addnature kommer troligen att kunna verka på marknaden så länge som de har resurser för att kunna köpa in varor, men även deras kreditlina via Tyskland är kapad. Detta bör betyda att de kan driva det egna bolaget så länge som de har tillräckliga intäkter och kassa.

Tyvärr gjorde Addnature en stor förlust under 2022, och det bör rimligen betyda att utan nya investerare tar kassan slut vid nästa årsskifte.

Bikester omstartar?
En faktor som inte är helt ovidkommande är det faktum att svenska Biksters ehandel och lager i viss mån, hanteras av svenska Addnature. Detta lär påverka vilka beställningar och returer som hanteras på rätt vis.

Addnature kommer troligen att kunna verka på marknaden så länge som de har resurser för att kunna köpa in varor, men även deras kreditlina via Tyskland är kapad. Detta bör betyda att de kan driva det egna bolaget så länge som de har tillräckliga intäkter och kassa.

Tyvärr gjorde Addnature en stor förlust under 2022, och det bör rimligen betyda att utan nya investerare tar kassan slut vid nästa årsskifte.

Addnature och Bikester är nu samma bolag.

Sen har Bikester egen lager i Sverige och använder lager av fahrrad.de. Det har hänt mig att paket från tyska lager skickats tillbaka när de kam till Sverige. Jag vet dock inte var paketet i det här fallet kam ifrån. Hursomhelst borde Bikester direkt ger pengarna tillbaka för paket som inte har kommits till köparen.

Bikester omstartar?
Men det måste ju gränsa till bedrägeri? Du har betalat för en vara som du inte fått.
Jag inbillar mig att det måste finnas uppsåt isf. Men sen kan man ju även undra var gränsen går, när slutar man sälja varor pga sannolik risk att kunder kommer fara illa?

Sen undrar jag om det är jag som äger varorna i min order så fort de är betalda? Jag antar att det finns någon incoterm (DAP?) som reglerar det där, förmodligen står avsändaren för risken och ägandet tills varorna är kvitterade av mottagaren. Trist bara om avsändaren inte är har för avsikt att äga det ansvaret. Nu rör det sig om en dryg femhundring för min del så det är ju inte hela världen, men man kan ju komma på roligare saker att bränna en femhundring på.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Hur tycker ni man ska göra? Har beställt en cykel från bikester. Men har inte fått något mer än att det har registrerats. Tog faktura på klarna. Står att den ska betala inom 14dagar. Kan ja på något sätt häva köpet? Bikester svarar bara att dom inte kan göra något än. H tålamod.

Bikester omstartar?
Hur tycker ni man ska göra? Har beställt en cykel från bikester. Men har inte fått något mer än att det har registrerats. Tog faktura på klarna. Står att den ska betala inom 14dagar. Kan ja på något sätt häva köpet? Bikester svarar bara att dom inte kan göra något än. H tålamod.
Ring klarna och prata med dem?

Bikester omstartar?
Kan man inte bara sätta fakturor på hold vid förfallodatum med motiveringen att man inte fått varan? Har för mig jag gjort så nån gång i Klarna...

Bikester omstartar?
Bara att rapportera problem med leverans så pausar klarna fakturan. Du kan göra det i appen

Tillbaka
Topp