Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd

Bilagor

• PXL_20231010_144504477.MP~2.jpg
    PXL_20231010_144504477.MP~2.jpg
    406.3 KB · Besök: 80
  • PXL_20231010_144520662~4.jpg
    PXL_20231010_144520662~4.jpg
    317.6 KB · Besök: 75
Barncyklar samlingstråd
Däck!
Grabben har kenda slant six på sin mtb, 66-507 (24x2,6)
Hade tänkt å lägga på lite smalare ,andra däck, tänkte mig continental cross king 50-507 (24x2,0) ,de ska väl vara både mer lättrullat vad jag läst och så billigare..
Blir de bra egentligen kom jag på med fingret på köpknappen? Fälgarna är ju rätt breda och de smalare däcken kanske även mindre rullomkrets ,så man kanske ska söka upp 2,5-2,6 bredd på däcken ändå?

Barncyklar samlingstråd
Däck!
Grabben har kenda slant six på sin mtb, 66-507 (24x2,6)
Hade tänkt å lägga på lite smalare ,andra däck, tänkte mig continental cross king 50-507 (24x2,0) ,de ska väl vara både mer lättrullat vad jag läst och så billigare..
Blir de bra egentligen kom jag på med fingret på köpknappen? Fälgarna är ju rätt breda och de smalare däcken kanske även mindre rullomkrets ,så man kanske ska söka upp 2,5-2,6 bredd på däcken ändå?

Breda fälgen brukar inte vara problematiska. Hur breda är de?

Och vad skulle problemet med rullomkrets vara? Rullar mindre bra över hinder eller/och pedalerna närmare marken. Vilken cykel är det?

Barncyklar samlingstråd
Breda fälgen brukar inte vara problematiska. Hur breda är de?

Och vad skulle problemet med rullomkrets vara? Rullar mindre bra över hinder eller/och pedalerna närmare marken. Vilken cykel är det?
Fälgarna är 33mm, bredare än andra cyklar jag har så tänkte att de kunde bli för brett..
Cykeln är en Scott scale plus

Rullomkrets är kanske inte heller nåt problem, de blir bara en smidigare cykel sammanfattningsvis?!

Barncyklar samlingstråd
Fälgarna är 33mm, bredare än andra cyklar jag har så tänkte att de kunde bli för brett..
Cykeln är en Scott scale plus

Rullomkrets är kanske inte heller nåt problem, de blir bara en smidigare cykel sammanfattningsvis?!

Ar 33 mm innerbredde eller ytterbredde? Jag gissar att det är det är ytterbredde, ingen problem alls i så fall.

Rullomkrets är ingen problem, jag vet inte om islag av pedal.

Barncyklar samlingstråd
En tanke jag inte kan släppa, och Google hjälper mig inte...

Har Scott Scale någonsin sålts som både kolfiber, 27.5", och i ramstorlek XS?

Det torde vara en bra grund att bygga en hyffsad barncykel likt Allebike's 27.5" JR?

Barncyklar samlingstråd

En tanke jag inte kan släppa, och Google hjälper mig inte...

Har Scott Scale någonsin sålts som både kolfiber, 27.5", och i ramstorlek XS?

Det torde vara en bra grund att bygga en hyffsad barncykel likt Allebike's 27.5" JR?
Jag är inte helt 100 på Scale, men jag har för mig att ramen inte är varumärkesskyddad. Jag vet att Voltage-ramen (den 8-kantiga) inte är skyddad och finns i andra märken. Har för mig jag sett Scale (iaf nåt år sen) oxå, beroende på årsmodell såklart.

Barncyklar samlingstråd
Vart förbi Intersport i annat ärende och grabben provsatt deras 24" respektive 26". 26" såg helt klart lite stor ut rent kroppsligt-proportionerligt, men både reach och höjd kändes ändå mest rätt, eller snarare mer rätt inom en snar framtid än 24".

Hittills känns det som att White XC 260 är enda prisvärda alternativet. Några Scott finns, men de känns onödigt tunga. Orbea verkar börja på 27". Vitus Nucleus 26" hade känts riktigt lovande, men slut överallt och inte sett någon prognos på när de väntas fyllas på i butikerna...
Det blev en White. Skolkittad med bl.a. Mucky Nutz skärmar och ett Abus Bordo Lite på drickaflaskans infästning.

Mycket nöjd nybliven 8-åring provkör:

456A7FDF-E9F1-465D-9B05-46AC6FB8A904.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Är det nån här som har eller har haft Allebike JR 27.5"?
Hur stor är den?
Alltså, hur stora barn passar den för :)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Slänger in ett tips, kanske helt off-topic, men ändå. För er som funderar på 27,5" och fulldämpat.
Utrustade nyligen barnen med en Cube Stereo 140 HPC Rookie. Och de är helt saliga!!! Samtidigt undrar de varje dag varför jag inte köpte TVÅ cyklar direkt, så de kunde ha varsin.
Trots tyngre cykel jämfört med deras hardtails är det ändå denna som föredras 8 dagar i veckan...
För att nyttja cykeln bör barnen passerat 140 cm kroppslängd.

Barncyklar samlingstråd
Slänger in ett tips, kanske helt off-topic, men ändå. För er som funderar på 27,5" och fulldämpat.
Utrustade nyligen barnen med en Cube Stereo 140 HPC Rookie. Och de är helt saliga!!! Samtidigt undrar de varje dag varför jag inte köpte TVÅ cyklar direkt, så de kunde ha varsin.
Trots tyngre cykel jämfört med deras hardtails är det ändå denna som föredras 8 dagar i veckan...
För att nyttja cykeln bör barnen passerat 140 cm kroppslängd.

Ja, det stöd mellan den och bygga HT själva när sonen var 140 cm. Jag valde bort FS, men skulle välja den Cube om det skulle vara FS. Riktigt bra komponenter, förutom plastbromshandtag (som man kan byta till alu). Enda nackdel är lite hög standover.

Barncyklar samlingstråd
Kröp till korset och köpte till sist damcykeln till vår pre-teen som nu är gammal nog att fatta (men inte betala för) sina egna tveksamma cykelbeslut. Priset på dryga 3300 var bra, tror inte kvaliteten är sämre än valfri Monark.

En del grejer fick ju skruvas rätt, men efter att ha tagit bort ramlåset och bytt till en vettigare sadel landade vikten nog på knappa 14 med skärmar, pakethållare, skärmar osv. Känns som det minst dåliga köpet i kategorin.

Barncyklar samlingstråd
Har ni några tips på en cykelkorg som går att montera på en barncykel med handbroms?
Styret är ju smalt, och vajrarna är i vägen för vanliga modellen av korg som man bara krokar fast.

Barncyklar samlingstråd
Har ni några tips på en cykelkorg som går att montera på en barncykel med handbroms?
Styret är ju smalt, och vajrarna är i vägen för vanliga modellen av korg som man bara krokar fast.
Jag satt buntband på bromshandtagen till dotterns 20 tum, sitter som gjutet. Men det är en liten mindre korg.

Bilagor

• D11C9453-0689-4CD5-98B1-FCDB4935BA6D.png
    D11C9453-0689-4CD5-98B1-FCDB4935BA6D.png
    302.1 KB · Besök: 72
Barncyklar samlingstråd
Mha denna tråd ordnade jag en beggad islabikes cnoc16 till dottern för ett år sen och det har varit succe. Sneglar nu på deras beinn 20" men verkar ju inte så enkelt att importera islabikes längre.

Vad finns det för andra lätta alternativ till beinn 20 som går att få tag på i sverige? 5 år 112cm

Barncyklar samlingstråd
Grabben på 4,5 år fick en Rock Machine Thunder 20 för en månad sedan då 16-tummaren började bli i minsta laget och behovet av växlar stigit i takt med hans framfart på stigarna. Måste säga att jag är grymt imponerad av pris/prestanda med bra finish och den känns väldigt välbyggd.

Bilagor

• c.jpg
    c.jpg
    1.6 MB · Besök: 98
Barncyklar samlingstråd
Mha denna tråd ordnade jag en beggad islabikes cnoc16 till dottern för ett år sen och det har varit succe. Sneglar nu på deras beinn 20" men verkar ju inte så enkelt att importera islabikes längre.

Vad finns det för andra lätta alternativ till beinn 20 som går att få tag på i sverige? 5 år 112cm
Om prio är att pappa ska tycka den är cool så rekommenderar jag en earlyrider. Belter eller Seeker. Kanske svårt att motivera priset.

Barncyklar samlingstråd
Använder ni bogserlina? Bu eller bä?

Kanske inte helt funkis i svensk terräng med korta stigningar? Tänker mest att ha i reserven för att kunna bogsera hem ett trött barn.

Finns det någon svensk återförsäljare av towwhee?

Jag funderade ett tag på det men lillkillen fick bra balans tidigt och vi har alltid ryggsäckar så jag höll i den när han hade tröttnat å drog honom, när de är små måste man ändå planera cyklingen så att det funkar för den minsta.

Barncyklar samlingstråd
Jag funderade ett tag på det men lillkillen fick bra balans tidigt och vi har alltid ryggsäckar så jag höll i den när han hade tröttnat å drog honom, när de är små måste man ändå planera cyklingen så att det funkar för den minsta.
Instämmer. Har cyklat mycket med mina och alltid bara lagt en hand på ryggen på dom. Fungerade från 16-tummare och uppåt utan problem. Lite roligt att vara ute ett gäng och se ett av barnen tappa orken, varpå man snabbt får sicksacka sig dit och rädda upp innan de kraschar i ett dike av trötthet. Blev en rolig grej mellan mig och barnen faktiskt, som en laginsats liksom.

Går såklart inte i skogen, men överallt annars. Innan riktigt knixiga partier, typ trång serpentincykelbana, skickade jag liksom iväg ungarna med en sista kraftfull puff precis innan svårigheten. Både jag och ungarna blev ganska skillade på sådant, vilket avspeglas i deras cykling idag också - sjukt skickliga på att vara avslappnade på cyklarna!

Barncyklar samlingstråd
Använder ni bogserlina? Bu eller bä?

Kanske inte helt funkis i svensk terräng med korta stigningar? Tänker mest att ha i reserven för att kunna bogsera hem ett trött barn.

Finns det någon svensk återförsäljare av towwhee?

Jag köpte nyss en Towwhee från Bike24 för att testa att dra barnbarn i långa uppförsbackar och som "komma hem hjälp".
Men har inte testat än, blir kanske inte förrän till våren...

Barncyklar samlingstråd
Jag har testat lite med hemmagjord. Flickan vägrar och är större nu men funkade bättre med pojken så det kanske kan komma till användning.

Tillbaka
Topp