[OT] Visa din entusiastbil

Detta är den av mina entusiastbilar som jag kört mest med.
Ford Cortina Mk2 1300DL-68. 1100 kolvar och lättat svänghjul. Bidrar nog inte till nåt mer än lite mindre traktorkaraktär.
Har just bytt startmotor, så vilken dag som helst så ska jag starta och köra med den.

860672_10151345867627599_1659492772_o.jpg

Vår Fiat Ritmo på 40+år brukar skapa en hel del entusiasm.
Och lite undrande blickar typ "Va !? finns det nån sån kvar..."
Visa bilaga 648144
när folksams första undersökningar kom på 80-talet visade sig ritmo något förvånande vara säkrare än kassaskåpet 240. typ 5e plats i statistiken.

en gång träffade jag en man som provat detta praktiskt, i form av ritmo mot ett passerande tåg på en övergång. karln blev mörbultad, men i övrigt oskadd. han tog sig till en akutmottagning endast som en checkup, fick åka hem.

framändan på bilen demolerades vad han berättade fullständigt, bland annat flög motorn iväg 30 meter,

Kastar in min numera sålda bil.

Corrado VR6 som har satte en kompressor på. Var mitt liv i många år, barn och tappat intresse ledde till att den såldes.

Börja sitt liv så här:
corren old.PNG

Såg ut så här vid sin peak :) (Ja det är äkta BBS 3-delade split i rätt ET och bultmönster)
correm.PNG

Det är väl inget Ford-specifikt? Finns ju flera framhjulsdrivna "hot hatches" med uppåt (och över) 300 hk. Golf GTI, Civic Type R, i30 N etc.

Sen om det är en bra idé är ju en annan fråga :)

/J

Körde en del 9-3 Aero av första generationen, den hade väl bara drygt 200 hk men gav verkligen torque steer ett ansikte. Det gällde att hålla i ratten när man gasade!!

Kastar in min numera sålda bil.

Corrado VR6 som har satte en kompressor på. Var mitt liv i många år, barn och tappat intresse ledde till att den såldes.

Börja sitt liv så här:
Visa bilaga 660697
Såg ut så här vid sin peak :) (Ja det är äkta BBS 3-delade split i rätt ET och bultmönster)
Visa bilaga 660696

Tjena!

Den där har jag sett nån gång för länge sedan. Ser att du sålde till en samlar iallafall, skönt att den inte hamnat hos nån snoris som kör sönder den.

Jag skulle inte tacka nej till en 9-5 NG faktiskt. Bakdelen är väl inte perfekt, men från alla andra håll gillar jag den. Och eftersom det inte finns någon efterföljare så kommer den aldrig bli "förra versionen" :)

Vid 38 års ålder har jag idag köpt min första entusiastbil, trots att jag varit bilintresserad ända sedan jag såg Ayrton Senna i Formel 1 hos mormor och morfar som bodde i stan och hade Eurosport.

Jag har varit sugen på en Miata i drygt 10 år och för en tid sedan bestämde jag att det var dags att göra slag i saken. Jag kikade först runt bland de billigaste (endast intresserad av de två första generationerna NA och NB), men när jag hittade en NB Sport till relativt bra pris för sitt fina skick och låga mätarställning (800 mil sedan importen från Italien 2012!) föll jag pladask!
IMG_20231020_172930.jpg

Senast ändrad:
Imponerad! Det är inte många som tar årsmodellen direkt!
Underbar bil, byggd som ett schweiziskt urverk. Individuell fjädring runt om, 6 cylindrig motor med 4-växlad låda. Man låg bekvämt i 120 km/h på motorvägen och kunde hålla normal samtalston i kupén.
Det var en relativt orörd lågmilare, gått ca 8500 mil sedan ny. Gjorde i ordning det som behövdes för att få den mekaniskt i skick igen, men rörde inget visuellt. Men efter ett tag blev det mentalt påfrestande att förvalta en sån fin och orörd bil, så den fick gå vidare.
Men underbart att ha fått njutit av den ett tag!

Hur går det med stackaren bakom Mercan?
Den köptes egentligen som en reservdelsbil till en '54 2d ht jag håller på att göra i ordning, men den var så fin så kunde inte med att kapa ner den. Så har samlat på mig det som behövs för att få ut den på vägen igen. Men hus och ett annat bilprojekt har högre prio just nu (förutom att laga bruksbil...) så den bidar sin tid. Men den vore egentligen en perfekt sommar-bruksis.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp