Är bilister helt obildbara?

Då skulle jag kunna sluta jobba. Det räcker ju att gå ut en halvtimme varje kväll i november och filma ett cykelstråk så skulle jag ha 50 cyklister utan lyse på video.
Det brukar ligga på ungefär den raten när polisen gör sin årliga cykelrazzia här i stan, de hinner inte ens stoppa alla.
Du bor väl i Uppsala. Var ute och gick igår kväll. Alla som klagar på Stockholm eller Göteborgs trafikkultur, borde ta en sväng till Malmö och Uppsala.
Sen är det väldigt fascinerande att alla GC jag gått på, ska man gå till höger. Första gången så undrade jag varför folk gick till höger. Och ofta ligger gångfilen till höger även fast det blir sämre av det, tex när man måste gå över cykelfilen/filerna för att komma till busshållplatsen.

På min bilpendling passerar jag en t-korsning där det inte går att göra rätt. Den är designad så med flit, antar jag. En huvudled med en anslutande väg. Men korsningen har byggts om till ett enormt upphöjt gångfartsområde, och precis innan sitter ”huvudled upphör” från båda håll. Så när jag kommer från det hållet att jag har anslutande vägen till höger, kommer det då en bil där som ska svänga vänster (och alltså bli mötande med mig) är det inga problem, jag lämnar företräde. Men kommer det samtidigt en bil från andra hållet på huvudleden (som upphör i korsningen) och ska svänga vänster in på anslutande då blir det roligt. Tre bilar som var och en ska lämna företräde för en annan. Det tar stopp tills någon tröttnar och kör. Jag har aldrig sett en olycka där, men det känns olustigt att passera. Och det kanske är en tanke med det.

På min bilpendling passerar jag en t-korsning där det inte går att göra rätt. Den är designad så med flit, antar jag. En huvudled med en anslutande väg. Men korsningen har byggts om till ett enormt upphöjt gångfartsområde, och precis innan sitter ”huvudled upphör” från båda håll. Så när jag kommer från det hållet att jag har anslutande vägen till höger, kommer det då en bil där som ska svänga vänster (och alltså bli mötande med mig) är det inga problem, jag lämnar företräde. Men kommer det samtidigt en bil från andra hållet på huvudleden (som upphör i korsningen) och ska svänga vänster in på anslutande då blir det roligt. Tre bilar som var och en ska lämna företräde för en annan. Det tar stopp tills någon tröttnar och kör. Jag har aldrig sett en olycka där, men det känns olustigt att passera. Och det kanske är en tanke med det.
Är det inte en vanlig fyrvägskorsning med väjningsplikt Man kör i turordning?

Är det inte en vanlig fyrvägskorsning med väjningsplikt Man kör i turordning?
Jo, typ, kanske, fast trevägs. Jag har nog inte sett det så, men så enkelt kanske det är trafikjuridiskt.
Något gör att det ofta tar stopp iaf. Jag upplever att varken jag eller andra bilister hittar någon rytm eller turordning just där.

Du är röd, valfri medborgare är blå. Testa 5ggr att bara köra rakt ut så kommer du ha 5ggr du antingen fått en bil i sidan eller 5ggr du pratat med en väldigt upprörd förare :)

Visa bilaga 665292
Att följa högerregeln innebär att man släpper fram de som kommer från höger, inte att man måste köra ut bara för att någon annan borde lämnat företräde. Om blå bil inte följer högerregeln, så vore det korkat (och olagligt) för röd att köra.

Fast om i stort sett ingen följer den så kan det bli jättekonstigt om man själv lämnar företräde för folk från höger. Inte nog med att de inte ens fattar varför man bromsar; bakomvarande lär fatta ännu mindre.

Edit: Därmed sagt försöker jag alltid vara beredd att göra det, men i praktiken är det ofta man mer eller mindre måste låta bli.

Det är lite som att det är omöjligt att gå till vänster på GC-bana trots att det är det man ska göra. Ingen annan gör det, så då skapar man bara buttra miner från alla som tror att högertrafik för fotgängare är korrekt. Plus att det är dumt med nån enstaka som går på ena sidan när i stort sett alla andra går på andra sidan (alltså egentligen fel sida).

Vore folk bara inte så jävla korkade så hade det funkat.
Exakt. Följer man bara reglerna, så funkar det. Inga större problem vare sig att lämna företräde eller att gå till vänster. Funkar det för mig, så borde det även funka för andra.

Exakt. Följer man bara reglerna, så funkar det. Inga större problem vare sig att lämna företräde eller att gå till vänster. Funkar det för mig, så borde det även funka för andra.
Varför svarar du inte på inlägget jag skrev till dig istället för nåt helt annat?

Börjar undra var du bor nånstans, för nej, det går inte att gå till vänster om alla andra går till höger, om man inte är helt ensam. Vilket man sällan är i en stad. Och jo, det är problem att lämna företräde om ingen bakom dig väntar sig att du ska göra det och den du försöker lämna företräde till inte förstår vad du håller på med. Det kan lika gärna resultera i korkade omkörningar och annat som bara försämrar läget.

Edit: Därmed inte sagt att jag tycker att man ska strunta i högerregeln. Men man bör vara medveten om att eftersom väldigt många inte kan den, så är det knappast självklart att det alltid är bättre att följa den.

Att följa högerregeln innebär att man släpper fram de som kommer från höger, inte att man måste köra ut bara för att någon annan borde lämnat företräde. Om blå bil inte följer högerregeln, så vore det korkat (och olagligt) för röd att köra.
Det handlar inte om "blå bil", utan om att INGEN som kommer därifrån kommer släppa fram den röda bilen trots att de ska det enligt lagen. Problemet är att det är precis efter en rondell vilket gör att farten är ganska låg, så om man står där med sin röda bil så vet man inte om de från vänster tänker stanna eller inte, trots att ALLA borde stanna.

Du tycks ha grava problem med verklighetsuppfattningen. Åk dit och kolla så får du se.

Hej!

Förvisso, men det hörs inte genom ett par lurar. Vore bätte med ett snällt ljud som kan användas för att påkalla uppmärksamhet. Bilistens ringklocka.

Nej, det gör jag inte. Ge fan i att tala om för mig varför jag gör något, tack. Du har ingen aning om vem jag är eller varför jag gör som jag gör. Mitt beteende är inte "felaktigt".

Har du funderat på det omvända förhållandet? Alltså att du har företräde och att du blir påkörd för att idot från vänster inte vet om det? ?‍♂️

Jag har klarat mig helt utan incidenter på cykel under alla år, till skillnad från många andra. Just för att jag vet att folk är dumma i huvudet och/eller skiter i alla regler. Det beror INTE på att jag "följt reglerna". Då hade jag inte klarat mig.
Var det den här frågan du avsåg?
Kom ihåg att du bara har skyldigheter i trafiken och inga rättigheter. Om någon annan inte följer högerregeln, så skall man ändå stanna för att undvika kollision.

Ska det vara lag på reflex när man står o väntar på bussen?
När man går längs Sveavägen?
Beror väl på. På just denna Sveaväg är det inte så fel.
bjurfors-skane-limhamn-tycho-brahegatan-01--476346351-rszww900-90.jpg

Är detta ungefär trafikens "chain of food" i Sverige?
1. elscooteråkare, elsparkåkare
2. elcyklister
3. mopedbud/cykelbud
4. mopedåkare
5. motorcykelåkare
6. bilister
7. fotgängare
8. cyklister

Var det den här frågan du avsåg?
Kom ihåg att du bara har skyldigheter i trafiken och inga rättigheter. Om någon annan inte följer högerregeln, så skall man ändå stanna för att undvika kollision.
Alla som har vistats i något sånär rörig stadstrafik vet att det inte fungerar så i verkligheten. Du väntar dig till exempel förmodligen inte att ALLA kör in i en rondell utan att lämna företräde till de inne i rondellen, eller hur? Med all rimlig logik väntar du dig att kunna köra vidare i rondellen eftersom du har företräde. Så varför väntar du dig inte att kunna svänga ut i en korsning där du har företräde? Jo, för att högerregeln inte efterlevs, och därför skrev jag såhär:

"Hade man försökt följa den hade det smällt ofta."

Det vill säga, om man förväntar sig att folk från vänster skulle efterleva sin väjningsplikt (precis som man förväntar sig att bilister som kommer in i rondell kommer att väja) så hade det smällt ofta. Det spelar ingen roll med vilka fina floskler man formulerar saken; om en har väjningsplikt så borde den andra ha företräde. Och man måste förvänta sig vissa beteenden i trafiken, annars hade allt sniglat i 10 km/t. Det vet du mycket väl.

Funkar skitbra i usa där man typ får körkortet i cornflakespaketet men här hemma är det tydligen är det omöjligt att hålla turordningen !?
Man ska aldrig ta USA som ett exmpel på nåt dom fungerar när det gäller trafik. Dom har 4gånger fler döda i trafiken per 100 000 invånare än oss. Och vägar förfaller för att vägbyggen och vägreparationer är så tätt förknippade med skattehöjningar.

Visste inte att dom hade mycket turordningskorsningat dock. I Sverige så är dom inte vanliga längre.

Sen tror jag exemplet här, även beror på området. Hade det varit fler lastbilar mm så hade det nog varit bättre

Man ska aldrig ta USA som ett exmpel på nåt dom fungerar när det gäller trafik. Dom har 4gånger fler döda i trafiken per 100 000 invånare än oss. Och vägar förfaller för att vägbyggen och vägreparationer är så tätt förknippade med skattehöjningar.

Visste inte att dom hade mycket turordningskorsningat dock. I Sverige så är dom inte vanliga längre.

Sen tror jag exemplet här, även beror på området. Hade det varit fler lastbilar mm så hade det nog varit bättre
Ja man kan tycka vad man vill, och mycket kan bli bättre, men Sverige är ett av världens säkraste länder i trafiken. Brukrar väl oftast ligga på topp 5 i världen. Googlade snabbt men hittar bara döda per invånare, döda per personkm är svårare att hitta men borde vara mer intressant. Noterade att tex Nederländerna som väl oftast lyfts som ett föredöme för cyklister ligger märkbart högre per invånare (till min förvåning, då jag hade gissat att de dessutom kör mindre?)

Ja man kan tycka vad man vill, och mycket kan bli bättre, men Sverige är ett av världens säkraste länder i trafiken. Brukrar väl oftast ligga på topp 5 i världen. Googlade snabbt men hittar bara döda per invånare, döda per personkm är svårare att hitta men borde vara mer intressant. Noterade att tex Nederländerna som väl oftast lyfts som ett föredöme för cyklister ligger märkbart högre per invånare (till min förvåning, då jag hade gissat att de dessutom kör mindre?)
Ja, men du får tänka på att vi är landet med typ det sämsta självförtroendet i världen. Vi är övertygade om att alla andra är så mycket bättre än vi själva, baserat på någon semesterupplevelse i en tillrättalagd miljö i turistområden, alternativt indirekta upplevelser från sociala medier.

Det är väl därför vi uttrycker med fasa om oss själva och vårt beteende "det är så jävla typiskt svenskt" (i negativ bemärkelse och ton) över det mesta. Som att vi skäms över hur/vad vi är. Samtidigt som i många fall en relativ jämförelse placerar oss högt i internationella perspektiv inom många områden.

Det är väl därför vi uttrycker med fasa om oss själva och vårt beteende "det är så jävla typiskt svenskt" (i negativ bemärkelse och ton) över det mesta. Som att vi skäms över hur/vad vi är. Samtidigt som i många fall en relativ jämförelse placerar oss högt i internationella perspektiv inom många områden.
Ja det är så jävla typiskt svensk att tänka så

Har inte läst hela tråden (ledsnade halvvägs), men det här kanske redan påpekats ett antal gånger. Hursomhelst, det finns ju framförallt två saker som talar för att exempelvis fotgängare bör påminnas om att göra sig sedda i trafiken.

1. Bilar (och de flesta andra typer av motorfordon) kommer med någon form av inbyggd belysning som inte bara gör att föraren ser bättre, men att andra trafikanter även ser fordonet lättare. Fotgängare kommer _inte_ med inbyggd belysning. Därav att man försöker påminna dessa att göra sig mer synliga i trafiken.

2. Att framföra en bil (och de flesta andra motorfordon) har som lägsta krav någon form av utbildning. Det krävs ingen utbildning för att gå eller cykla. Dessutom ställs, genom ditt förarbevis, automatiskt ett högre ansvar på dig som bilist. Det är liksom underförstått och redan 'korrigerat' i utfärdandet av ditt körkort. Att det fortfarande finns idioter, både till fots och bakom ratten, kommer nog för alltid vara omöjligt att stävja. Enda alternativet är väl att tillåta ingenting.

3 (Bonus!). Och ja, det är piss-jävla-ultra-svårt att ibland upptäcka oskyddade trafikanter när det är både mörkt och blött ute, sett från bilrutan. Senast igår körde jag ut från Eskilstuna. Plötsligt går en barnfamilj längs vägrenen på en 70-väg, dyker upp från ingenstans. Ingen i sällskapet har varken reflex, lampor eller någon form av synliga kläder. Totalt ansvarslöst, speciellt när man har små barn i sällskapet. Då jag upptäckte dessa 'stollar' i god tid, tog jag ner farten och höll ut lite extra (man lär sig känna igen beteendet hos opålitliga människor i trafiken relativt snabbt). Men det kan omöjligt krävas av mig som bilförare att jag ständigt ska rulla runt och köra i 10 km/h för att 'någon osynlig djävul plötsligt dyker upp helt utan ansvar'. Jag vet vad lagen säger. Jag vet vad som väntas av mig bakom ratten. Men nånstans måste även lite jävla vett förväntas från övriga trafikanter, oskyddade and what not.

1 Har du varit ute som cyklist eller fotgängare i nattsol och mött en bilist?
2 Man får faktiskt vara rätt idiotisk som fotgängare, men absolut inte som bilist (eller cyklist).
3 Det är när man kör för fort som man missar saker. Ser eller vet man inte vad man gör ska man låta bli, är en av de livsreglor jag lever efter.

Sen är det väldigt fascinerande att alla GC jag gått på, ska man gå till höger. Första gången så undrade jag varför folk gick till höger. Och ofta ligger gångfilen till höger även fast det blir sämre av det, tex när man måste gå över cykelfilen/filerna för att komma till busshållplatsen.
Det är skillnad på GC och G/C. På en GC är cyklister och gående blandade, på en G/C är de "separerade" med en målad linje.

Både GC och G/C är i regel dubbelriktade, så vilken sida om varandra G/C ligger beror på vilken riktning man är på väg. Att långsammast trafik är längst ut från mitten på vägen och närmst fastigheterna känns inte så konstigt och att cykelbanan är närmast vägen är också naturligt eftersom den ofta mynnar ut i vägen.

Det är skillnad på GC och G/C. På en GC är cyklister och gående blandade, på en G/C är de "separerade" med en målad linje.
Flera var byggda så att om man går till vänster så får man cyklar som ska åt samma håll i ryggen. Det vill man inte. Man vill ha mötande trafik närmast. Och man vill undvika att korsa filer med snabbare trafikanter. Sen gäller det att man hamnade till höger i korsningar mm. Det är väl utbyggt i Uppsala, men bilister och elsparkcykelförare håller en låg nivå.

Flera var byggda så att om man går till vänster så får man cyklar som ska åt samma håll i ryggen. Det vill man inte. Man vill ha mötande trafik närmast. Och man vill undvika att korsa filer med snabbare trafikanter. Sen gäller det att man hamnade till höger i korsningar mm. Det är väl utbyggt i Uppsala, men bilister och elsparkcykelförare håller en låg nivå.
Om jag inte är ute och cyklar så är det bara på GC-bana (och väg utan gångbana) som man ska gå till vänster, i övrigt gäller högertrafik.

På gång och cykelbana går man till vänster. Eller till höger. Eller i mitten. Eller lite blandat. Eller i bredd. Det är olika. Det beror inte bara på lokala bestämmelser utan också på humör. Och slumpen. Misstänker jag.

Som Stumpy skrev ovan, på ren gångbana är det oreglerat.

Från Transportstyrelsens hemsida

Här är de viktigaste trafikreglerna för dig som är gående:
  • Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.

Som Stumpy skrev ovan, på ren gångbana är det oreglerat.

Från Transportstyrelsens hemsida

Här är de viktigaste trafikreglerna för dig som är gående:
  • Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
  • På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
Ah, ok. ”Gå om möjligt till vänster.”

Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
Det där känner bara kanske 10% av alla fotgängare till, åtminstone här i Nacka.
För min del hade jag varit nöjd om de åtminstone kunde välja en sida och hålla sig till den istället för att gå mitt i eller helt slumpmässigt byta sida utan att se sig om.

Det är väl kanske vid något vägarbete eller nåt som det inte är möjligt. I 99,9% av fallen borde alla klara av det.
Man borde kanske ha en kortlek med trafikregler att dela ut till sina mottrafikanter.
Jag är ibland rent otroligt barnslig och har på pin kiv hållit till vänster på kombinerad gång- och cykelbana när den jag mött har hållit höger. Ett slags chickenrace i ultrarapid.

Ah, ok. ”Gå om möjligt till vänster.”
Jag är väl medveten om den regeln. Tyvärr får jag ont i min artrosländrygg om höger ben går högre än vänster så pga vägbanans lutning håller jag därmed höger. Dock inte på landsväg. Där vill jag helst möta fienden ansikte mot ansikte. Eller där det finns trottoar på vänster sida.
Men är det en godtagbar ursäkt?

Jag är väl medveten om den regeln. Tyvärr får jag ont i min artrosländrygg om höger ben går högre än vänster så pga vägbanans lutning håller jag därmed höger. Dock inte på landsväg. Där vill jag helst möta fienden ansikte mot ansikte. Eller där det finns trottoar på vänster sida.
Så länge du inte fräser ”Håll till höger för fan” eller ”Det är faktiskt högertrafik i Sverige” till dem som håller vänster, så är det nog lugnt. (Exempel ur verkligheten.)

Absolut! Och har man sämre syn/hörsel på ena sidan, så kan man köra sin bil/motorcykel/cykel på vänster sida av vägen.

På gång och cykelbana går man till vänster. Eller till höger. Eller i mitten. Eller lite blandat. Eller i bredd. Det är olika. Det beror inte bara på lokala bestämmelser utan också på humör. Och slumpen. Misstänker jag.
Dom som går i mitten brukar ta ett random kliv till vänster eller höger precis när man skall cykla förbi. :)

En sak jag fullkomligt älskar med denna typ av diskussion är att alla andra transportmedelstyper i alla lägen måste anpassa sin hastighet men det jag förknippar mig med sällan behöver det. :D

Tillbaka
Topp