Single speed goes gravel!?

dalaride

Aktiv medlem
Jag är sugen på en singlespeed/gravel, någon som har den kombon?
Finns det att köpa? Har inte lyckats att hitta så om någon sitter på info så vore det tacksamt!

Alternativet som jag har hittat är en Fixie som jag möjligtvis skickar på bredare däck men jag hittar ingen info om hu breda det går att skicka på, vill isf ha 28mm och uppåt.

Skulle vilja ha en och pendla till jobbet med samt att ta någon vända på gusvägar som det finn gott om där jag bor.

//A

Jag har en Surly Straggler, går att köra både växlat och oväxlat (det finns alltså ett växelöra, men det är horisontella dropouts). Bombtrack Arise har en liknande men lite snyggare lösning.

Singlespeed är ju funkis i all sin enkelhet, men det är rätt trevligt att ha alternativet att slänga på växlar.

Jag kör på en singlespeed gravel. Främst använd till pendling men även en del turer både på asfalt och grus. Rekommenderar det!

ABC199B9-2EBB-464C-BE36-3C587E9C4672.jpeg

glitch sa:
liveforthis sa:
Körde innan på en on-one pompino trevlig hoj körde den både fixed och ss.

Ooo saknar fan min Pompino! Trigger's mum's bathroom blue ?
Var alltid sugen på en Pompetamine sen, finna det nåt motsvarande idag med discfäste?

Ja fan saknar min med ☺️. Jag va också sugen på en pompetamine men då på den tiden hade jag 26" MTB sen fixie/SS och pompetamine hade 135 spacing va ?. Nej idag verkar dom inte ha något singlespeed motsvarande ? letar som en tok efter "billig" sscx ram typ

liveforthis sa:
glitch sa:
liveforthis sa:

Var alltid sugen på en Pompetamine sen, finna det nåt motsvarande idag med discfäste?

Ja fan saknar min med ☺️. Jag va också sugen på en pompetamine men då på den tiden hade jag 26" MTB sen fixie/SS och pompetamine hade 135 spacing va ?. Nej idag verkar dom inte ha något singlespeed motsvarande ? letar som en tok efter "billig" sscx ram typ

On-One har på Facebook skrivit om sina planer på att återinföra många tidigare modeller. En moderniserad Pompino har de bl.a. skrivit om... Kan ju hoppas att det stämmer...

frisk sa:
liveforthis sa:
glitch sa:
liveforthis sa:

On-One har på Facebook skrivit om sina planer på att återinföra många tidigare modeller. En moderniserad Pompino har de bl.a. skrivit om... Kan ju hoppas att det stämmer...

Ooh det hade vart nice, jag har inte FB så detta har man missat

Skulle nog inte hålla andan och vänta på något från planet-x/On-one. Frågade om något styre dom visade upp som dom sa var någon månad bort. Det var ett år och någon månad sen jag frågade. :)

liveforthis sa:
frisk sa:
liveforthis sa:
glitch sa:
liveforthis sa:

Ooh det hade vart nice, jag har inte FB så detta har man missat

DC86B768-B69C-47CA-A37F-FCA5E5E5D4EE.png

94904A29-667B-4D47-AB90-04F67CB46831.png

Men detta skulle ju varit under 2019. Håller tummarna!

Jag har kört singlespeed på grusväg länge, innan gravel var ett etablerat begrepp. Började med gammal peugeot som tog lite fetare sulor: https://happyride.se/forum/read.php/1/1856556/1874812#msg-1874812
Sedan skaffade jag en Pompetamine som nu är uppe i sin tredje (tror jag) uppbyggnad.

Jag har återkommande i samtal menat att ss för grusväg är bland det högsta bang-for-buck (eller fun-for-money) du kan kan få. Min peugeot köpte jag för 600 kr. Köpte hjul och däck och renoverade lager och bromsar, och så hade jag en hoj för 2500 kr som levererade mycket kul. Pompetaminen kostade 1000 kr för ramset och rustades med något finare hjul, men byggdes i övrigt med mycket beggat och hamnade ändå på cirka 6000 kr.

Precis så började jag med med en gammal Peugeot som jag har kvar än och kör numera på sommaren bara.

Bilagor

• yta2yhym.jpg
    yta2yhym.jpg
    122.5 KB · Besök: 144
Jag är sugen på en singlespeed/gravel, någon som har den kombon?
Finns det att köpa? Har inte lyckats att hitta så om någon sitter på info så vore det tacksamt!

Alternativet som jag har hittat är en Fixie som jag möjligtvis skickar på bredare däck men jag hittar ingen info om hu breda det går att skicka på, vill isf ha 28mm och uppåt.

Skulle vilja ha en och pendla till jobbet med samt att ta någon vända på gusvägar som det finn gott om där jag bor.

//A
Blev sugen på en gravel utan växlar. Googlade och hamnade här. :D

Squid so ez kom med canti-fästen nu.

Fullständigt vansinnigt pris tyckte jag redan då dom kostade 6k. Nu vill dom ha 10k.

Lite oklart ifall det finns något vettigt, billigt alternativ?

Det finns väl alltid peruanska alternativet.

Ja, sant. Har övervägt det själv till flera olika grejer som är ”svåra att hitta”
Men det landar väl ändå på en 7k-ish med frakt, tull osv tillsist.
Däremot vet jag inte ifall herr marino löst problemet med att mycket dom levererade var krokigt?

En NS Crust ser fin ut (och man får lite mer spänning i livet när man beställer hos Bikester). Om man vill har en riktigt gravel kan man köpa storlek S och slänga på ett krullstyre.

Squid so ez kom med canti-fästen nu.

Fullständigt vansinnigt pris tyckte jag redan då dom kostade 6k. Nu vill dom ha 10k.

Lite oklart ifall det finns något vettigt, billigt alternativ?
Den är fin. Men som du säger, det är svårt att hitta ngt schysst under 10k. Soma är lite intressant för min del, framförallt deras Wolverine.

Tillbaka
Topp