Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
det är väll normalt stolpen som är mest begränsande i minimalt instick?
Den enda notering jag hittar när jag googlar nu är Specialized som säger

Stumpjumper kolfiberram kräver en minsta sadelstolpsinsats på 80 mm.

Visa ditt rambrott
det är väll normalt stolpen som är mest begränsande i minimalt instick?
Den enda notering jag hittar när jag googlar nu är Specialized som säger

Stumpjumper kolfiberram kräver en minsta sadelstolpsinsats på 80 mm.

Lite läsning där iaf.

Visa ditt rambrott
Bara konvertera till lefty righty
Project righty är på gång, eftersom det var din ide kan du få bli först att provcykla ;-)
20230815_180340.jpg

Skämt åsido, garantiärendet är godkänt och jag får en sån här istället:

1692116766895.png

Visa ditt rambrott
Hmm. Är det dags att skrota den här cockpiten? Skulle ta tag i att att trycka dit lite friktionspasta runt expandern för att kunna dra åt den och det inte helt tajta styrlagret när jag upptäckte detta…

IMG_1489.jpeg

Visa ditt rambrott
Hmm. Är det dags att skrota den här cockpiten? Skulle ta tag i att att trycka dit lite friktionspasta runt expandern för att kunna dra åt den och det inte helt tajta styrlagret när jag upptäckte detta…

Visa bilaga 651863
Är det inte bara lite dålig efterbearbetning vid tillverkningen? Annars om det verkligen är en spricka är det bara att kassera och vara glad att du upptäckte i tid.

Visa ditt rambrott

Visa bilaga 651863

En spricka på ovansidan är kanske inte så farligt i sig. Men jag antar att det måste finnas en spricka på varje sida i mitten som kommer upp som har gått vidare ovanpå. Kan du ser något emellan?

Visa ditt rambrott
Är det inte bara lite dålig efterbearbetning vid tillverkningen? Annars om det verkligen är en spricka är det bara att kassera och vara glad att du upptäckte i tid.
Det man tydligt kan se ner i springan vid klämman är att det är väldigt tjockt yttre lager av typ spackel och lack, längre ner än så är svårare men min uppfattning är nog att sprickan inte fortsätter bortom spacklet. Kan mycket väl vara så att underliggande fibrer flexat vid belastning men att spacklet inte kunde det, vilket resulterat i att finishen spruckit. Men sjukt svårt att veta hur orolig eller inte man skall vara.

Har ett överblivet vanligt styre så kanske är en billig försäkring att köpa en matchande styrstam och byta ut rubbet. Särskilt som jag skall iväg och cykla utomlands ett par tre veckor i oktober. Men passar på att rengöra styrlagret, återmontera och ta en tur imorgon för att kontemplera…

Visa ditt rambrott
Det man tydligt kan se ner i springan vid klämman är att det är väldigt tjockt yttre lager av typ spackel och lack, längre ner än så är svårare men min uppfattning är nog att sprickan inte fortsätter bortom spacklet. Kan mycket väl vara så att underliggande fibrer flexat vid belastning men att spacklet inte kunde det, vilket resulterat i att finishen spruckit. Men sjukt svårt att veta hur orolig eller inte man skall vara.

Har ett överblivet vanligt styre så kanske är en billig försäkring att köpa en matchande styrstam och byta ut rubbet. Särskilt som jag skall iväg och cykla utomlands ett par tre veckor i oktober. Men passar på att rengöra styrlagret, återmontera och ta en tur imorgon för att kontemplera…
Om det är en spricka i en så kritisk del som styrstammen är det inte mycket att grunna över, solklart kassering som jag ser det.

Visa ditt rambrott

Ta en kniv och skrapa bort det som är löst, så ser du om sprickan fortsätter, eller om det bara är ett tjockt färglager som spruckit.

Visa ditt rambrott
Klart det var den modellen som jag glömde av :) Det är tyvärr en svag punkt på den generationens aluminiumramar från Transition . Jag har fått två kedjestag utbytta på garanti p.g.a. sprickbildning på samma ställe.

Tillbaka
Topp