El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sen är det ju tillåtet att köra elcykel i terrängen, om elcyklisten har lov från markägaren. Så själva argumentationen om slitage ska lösas direkt med markägaren tänker jag.
Hur ser det ut i spårcentralerna i Hjulsjö, Lugnet, Rörbäcksnäs, Isaberg m.fl. är elcykel OK?
I Nora och Hjulsjö är det tillåtet med elcykel, har kört några hundra mil på dom lederna men aldrig sett nån emtb, utom när kärringen är med för hon cyklar med emtb, därimot så är det flera nyfikna som har testat hennes bike så har aldrig upplevt nåt negativt utom här på forumet
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
I Nora och Hjulsjö är det tillåtet med elcykel, har kört några hundra mil på dom lederna men aldrig sett nån emtb, utom när kärringen är med för hon cyklar med emtb, därimot så är det flera nyfikna som har testat hennes bike så har aldrig upplevt nåt negativt utom här på forumet
Gött, jag gillar Hjulsjö.
Kör!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Har vi blivit konstruktiva helt plötsligt?

Jag är ju, som alla märkt, sjukt anti-el-Mtb. För att det sliter mer? Nej! Inte direkt iaf.

Precis som Emil777 skriver är slitage av fritidsaktiviteter i stadsnära skogar en piss i havet. Jag menar att det är oundvikligt. Alternativet vore att vi inte höll på med fritidsaktiviteter i skogen. Om ekonomiska skador uppstår ska markägare ersättas, självklart.

Det stora problemet med slitage i skogen är inte slitaget i sig (förutom för markägaren som jag hoppas har möjlighet att hållas skadeslös) utan känslorna det orsakar hos folk som nyttjar skogen. Alltså du och jag, Lasse med hunden, fältbiologerna och Stina som plockar svamp vartannat år. Vi upplever alla slitage olika och agerar olika. En del rycker på axlarna, andra blir rätt störda. Vissa skriver kanske insändare i tidningen eller kontaktar kultur och fritid. (Det samma gäller, troligen i ännu större grad, om man råkar i konflikt i skogen. Tex om man nästan blir överkörd av nån j-vel på två hjul). Några placerar plankor med spik över stigarna. När opinionen vänds mot oss kommer inskränkningarna.

Att nyttja den stadsnära skogen för stigcykling kommer ge ett slitage en del kommer reta sig på, och incidenter. Det är oundvikligt. Men vi stigcyklister är väl goda föredömen och gör vad vi kan för att inte eskalera problematiken? Cykla med omdöme typ. Och där är grejen för mig, att välja ett fordon som Naturvårdsverket inte menar får framföras med stöd av allemansrätten och som ger mer slitage (om än så lite) och högre snitthastigheter (om än så lite) är inte att visa gott omdöme enligt mig.

Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt.
Väldigt fint formulerat! Det går liksom inte bara att rycka på axlarna, köra på med hänvisning till att man inte kan dömas för brott och sen bli förvånad när röster börjar höjas om stärkt äganderätt och cykelförbud i terräng. Det knappt märkbara ökade slitaget från en elcykel är inte den enda viktiga poängen. När vi cyklar i skogen använder vi naturen som träningsanläggning, vilket egentligen inte är syftet med allemansrätten. Nyckeln till att kunna fortsätta med det är att den allmänna opinionen är att det är okej. Vi skogscyklister lever lite på nåder så att säga.
Jag skulle kanske inte påstå att jag är sjukt pro-el-cykel men iaf emtb-ägare.

När man införde elcyklar i samma definition som vanliga cyklar tyckte jag också att det var fel och konstigt men jag måste ändå säga att med facit i hand har det blivit en ganska "elegant" lösning. Med ganska små förändringar i lagtext fick elcykeln ett färdigt regelverk att befinna sig. Hade man valt att klassa den som ett eget fordonsslag hade man antagligen behövt ändra på ganska många paragrafer och även behövt göra en del praktiska ändringar i trafikmiljön så som skyltning o.s.v. Detsamma gäller elsparkcyklar. I.o.m att dom definieras som cyklar så finns det redan färdiga krav på hur dom ska vara utrustade med reflexer och dyl. dessutom kommer hjälmkrav för barn med på köpet. Allt det här hade givetvis gått att uppnå ändå men jag tror faktiskt att det här var den bästa vägen. Att en elsparkcykel sen inte ser ut som en cykel är givetvis av noll intresse. I en trafikmiljö har dom i princip samma funktion.

Med det sagt håller jag i stort med er båda att mtb-cyklingen står inför stora utmaningar framöver, men jag delar inte åsikten att ett förbud mot elcyklar i skogen kommer lösa någonting. Jag är tveksam till att dom som klagar mest högljutt ens känner till fenomenet emtb och än mindre kan skilja på nyss nämnda och en vanlig mtb. Jag tror att det enda ett hårt förbud mot elcyklar i skogen skulle skapa är en krångligare lagstiftning där elcyklar är växelvis tillåtna beroende på var dom framförs och precis samma klagomål som nu kommer fortsätta att komma in ang. mtb-cykling.
Om jag hade fått bestämma hade jag hellre sett att man satte sig ner och tittade på vad som är dom faktiska problemen. Är det verkligen så att det är elcyklar som står för det större slitaget längre ut i renbetesfjällen eller är det det ökade besökarantalet som gör att en större mängd cyklister kommer längre ut? Sen hade jag sett till att det skulle vara lättare att begränsa all typ av besök ungefär som vid fågelskyddsområden. Dom här begränsningarna skulle kunna vara både geografi- och årstidsvarierade.

Nu är det ju inte jag som får bestämma och det kan vi i stora drag vara glada för.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Väldigt fint formulerat! Det går liksom inte bara att rycka på axlarna, köra på med hänvisning till att man inte kan dömas för brott och sen bli förvånad när röster börjar höjas om stärkt äganderätt och cykelförbud i terräng. Det knappt märkbara ökade slitaget från en elcykel är inte den enda viktiga poängen. När vi cyklar i skogen använder vi naturen som träningsanläggning, vilket egentligen inte är syftet med allemansrätten. Nyckeln till att kunna fortsätta med det är att den allmänna opinionen är att det är okej. Vi skogscyklister lever lite på nåder så att säga.
Har vi blivit konstruktiva helt plötsligt?

Jag är ju, som alla märkt, sjukt anti-el-Mtb. För att det sliter mer? Nej! Inte direkt iaf.

Precis som Emil777 skriver är slitage av fritidsaktiviteter i stadsnära skogar en piss i havet. Jag menar att det är oundvikligt. Alternativet vore att vi inte höll på med fritidsaktiviteter i skogen. Om ekonomiska skador uppstår ska markägare ersättas, självklart.

Det stora problemet med slitage i skogen är inte slitaget i sig (förutom för markägaren som jag hoppas har möjlighet att hållas skadeslös) utan känslorna det orsakar hos folk som nyttjar skogen. Alltså du och jag, Lasse med hunden, fältbiologerna och Stina som plockar svamp vartannat år. Vi upplever alla slitage olika och agerar olika. En del rycker på axlarna, andra blir rätt störda. Vissa skriver kanske insändare i tidningen eller kontaktar kultur och fritid. (Det samma gäller, troligen i ännu större grad, om man råkar i konflikt i skogen. Tex om man nästan blir överkörd av nån j-vel på två hjul). Några placerar plankor med spik över stigarna. När opinionen vänds mot oss kommer inskränkningarna.

Att nyttja den stadsnära skogen för stigcykling kommer ge ett slitage en del kommer reta sig på, och incidenter. Det är oundvikligt. Men vi stigcyklister är väl goda föredömen och gör vad vi kan för att inte eskalera problematiken? Cykla med omdöme typ. Och där är grejen för mig, att välja ett fordon som Naturvårdsverket inte menar får framföras med stöd av allemansrätten och som ger mer slitage (om än så lite) och högre snitthastigheter (om än så lite) är inte att visa gott omdöme enligt mig.

Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt.
Svarar er båda i ett svar.

Va bra att vi kan lägga slitagefrågan åt sidan, för denne som sagt inget problem bara orsakat av ebikes.
Utan nu går vi istället in på sakfrågan, E-MTB i skogen.

”Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt”
Absolut.
Cykla är ju roligt, och de som läst mina inlägg kan säkert ta sig till minnes att jag cyklade både längre, och i flera fall snabbare, på den tiden jag cyklade låt oss kalla det vanlig MTB i skogen.
Så varför ställer det nu till ett problem att jag cyklar ett varv här hemma med en assisterad cykel vs om jag gjort det på en vanlig?
Vad är den stora skillnaden som det bråkas om?

Ni båda skriver att cyklingen i skogen kan ses som ett problem…så varför är det då bara E-Bikes som skall bannlysas… borde inte all MTB i skogen då få stryka på foten?
För vart skiljer de sig åt?
För alla vi cyklister är olika och orkar cykla olika långt, med olika fart…så med det som ståndpunkt borde alla som cyklar långt och länge bannlysas.
Kanske en maxgräns hur länge man får cykla i skogen. ??

Ja ni hör hur korkat det låter.

När det gäller NVVs beslut angående E-Bikes så är det enligt min åsikt kraftigt förhastat och tagit lite för att det var enklare än att sätta signum i hur cyklarna funkar…
Ja det är ett dåligt beslut baserat på bristande kunskap.


Sen till ämnet E-Bikes i cykelområden runt om i landet.

Åre, Isaberg, Lofsdalen, Idre, Sälen, Bergs Gård, Visit Småland, Cykling Jönköping, Bergslagen Cykling…
ja det var bara några av de destinationer som själva hyr ut E-MTB för att upptäcka områdena
Bara en googling bort.
I Järvsö finns det t.o.m. kurser i E-MTB

Så vart är det stora problemet om vinskola vara ärliga?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Svarar er båda i ett svar.

Va bra att vi kan lägga slitagefrågan åt sidan, för denne som sagt inget problem bara orsakat av ebikes.
Utan nu går vi istället in på sakfrågan, E-MTB i skogen.

”Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt”
Absolut.
Cykla är ju roligt, och de som läst mina inlägg kan säkert ta sig till minnes att jag cyklade både längre, och i flera fall snabbare, på den tiden jag cyklade låt oss kalla det vanlig MTB i skogen.
Så varför ställer det nu till ett problem att jag cyklar ett varv här hemma med en assisterad cykel vs om jag gjort det på en vanlig?
Vad är den stora skillnaden som det bråkas om?

Ni båda skriver att cyklingen i skogen kan ses som ett problem…så varför är det då bara E-Bikes som skall bannlysas… borde inte all MTB i skogen då få stryka på foten?
För vart skiljer de sig åt?
För alla vi cyklister är olika och orkar cykla olika långt, med olika fart…så med det som ståndpunkt borde alla som cyklar långt och länge bannlysas.
Kanske en maxgräns hur länge man får cykla i skogen. ??

Ja ni hör hur korkat det låter.

När det gäller NVVs beslut angående E-Bikes så är det enligt min åsikt kraftigt förhastat och tagit lite för att det var enklare än att sätta signum i hur cyklarna funkar…
Ja det är ett dåligt beslut baserat på bristande kunskap.


Sen till ämnet E-Bikes i cykelområden runt om i landet.

Åre, Isaberg, Lofsdalen, Idre, Sälen, Bergs Gård, Visit Småland, Cykling Jönköping, Bergslagen Cykling…
ja det var bara några av de destinationer som själva hyr ut E-MTB för att upptäcka områdena
Bara en googling bort.
I Järvsö finns det t.o.m. kurser i E-MTB

Så vart är det stora problemet om vinskola vara ärliga?
varför skriver du e-bikes? heter ju elcykel.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
YAMAHA! BRRAAAAPPPP!
Nejnej, trampatrampa menar jag… BRRRAAAAAPPPP!

(Banner på happytrailmotocross just nu)

93CEF3A5-4BC0-474A-92B7-98AB127897A0.jpeg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag skulle kanske inte påstå att jag är sjukt pro-el-cykel men iaf emtb-ägare.

När man införde elcyklar i samma definition som vanliga cyklar tyckte jag också att det var fel och konstigt men jag måste ändå säga att med facit i hand har det blivit en ganska "elegant" lösning. Med ganska små förändringar i lagtext fick elcykeln ett färdigt regelverk att befinna sig. Hade man valt att klassa den som ett eget fordonsslag hade man antagligen behövt ändra på ganska många paragrafer och även behövt göra en del praktiska ändringar i trafikmiljön så som skyltning o.s.v. Detsamma gäller elsparkcyklar. I.o.m att dom definieras som cyklar så finns det redan färdiga krav på hur dom ska vara utrustade med reflexer och dyl. dessutom kommer hjälmkrav för barn med på köpet. Allt det här hade givetvis gått att uppnå ändå men jag tror faktiskt att det här var den bästa vägen. Att en elsparkcykel sen inte ser ut som en cykel är givetvis av noll intresse. I en trafikmiljö har dom i princip samma funktion.

Med det sagt håller jag i stort med er båda att mtb-cyklingen står inför stora utmaningar framöver, men jag delar inte åsikten att ett förbud mot elcyklar i skogen kommer lösa någonting. Jag är tveksam till att dom som klagar mest högljutt ens känner till fenomenet emtb och än mindre kan skilja på nyss nämnda och en vanlig mtb. Jag tror att det enda ett hårt förbud mot elcyklar i skogen skulle skapa är en krångligare lagstiftning där elcyklar är växelvis tillåtna beroende på var dom framförs och precis samma klagomål som nu kommer fortsätta att komma in ang. mtb-cykling.
Om jag hade fått bestämma hade jag hellre sett att man satte sig ner och tittade på vad som är dom faktiska problemen. Är det verkligen så att det är elcyklar som står för det större slitaget längre ut i renbetesfjällen eller är det det ökade besökarantalet som gör att en större mängd cyklister kommer längre ut? Sen hade jag sett till att det skulle vara lättare att begränsa all typ av besök ungefär som vid fågelskyddsområden. Dom här begränsningarna skulle kunna vara både geografi- och årstidsvarierade.

Nu är det ju inte jag som får bestämma och det kan vi i stora drag vara glada för.
Jo, elegant lösning för att främja cykelpendling. Jag är rätt säker på att lagstiftarnas avsikt inte var att folk skulle köra snabbare och längre i skogen, utan få folk att ställa bilen. Att el-Mtb skulle bli en grej tänkte nog ingen på. Men helt säker kan man ju aldrig vara. ;-)

Observera att jag inte är emot el-cyklar generellt, eller ens el-Mtb som handikapp-hjälpmedel i skogen.

Jag håller inte med om att det vore bra om det blev lättare att begränsa allemansrätten för vissa brukargrupper på vissa platser. Rent generellt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sedär ja.
De motståndare jag har upplevt är uteslutande internetwarriors som inte har något bättre liv än att sitta och gråta i forum över hur hemskt det är med e-mtb.
Då kan du uppdatera din statistik nu.
Här finns gott om motståndare för vilka inget av ovanstående stämmer. Sedär.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Svarar er båda i ett svar.

Va bra att vi kan lägga slitagefrågan åt sidan, för denne som sagt inget problem bara orsakat av ebikes.
Utan nu går vi istället in på sakfrågan, E-MTB i skogen.

”Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt”
Absolut.
Cykla är ju roligt, och de som läst mina inlägg kan säkert ta sig till minnes att jag cyklade både längre, och i flera fall snabbare, på den tiden jag cyklade låt oss kalla det vanlig MTB i skogen.
Så varför ställer det nu till ett problem att jag cyklar ett varv här hemma med en assisterad cykel vs om jag gjort det på en vanlig?
Vad är den stora skillnaden som det bråkas om?

Ni båda skriver att cyklingen i skogen kan ses som ett problem…så varför är det då bara E-Bikes som skall bannlysas… borde inte all MTB i skogen då få stryka på foten?
För vart skiljer de sig åt?
För alla vi cyklister är olika och orkar cykla olika långt, med olika fart…så med det som ståndpunkt borde alla som cyklar långt och länge bannlysas.
Kanske en maxgräns hur länge man får cykla i skogen. ??

Ja ni hör hur korkat det låter.

När det gäller NVVs beslut angående E-Bikes så är det enligt min åsikt kraftigt förhastat och tagit lite för att det var enklare än att sätta signum i hur cyklarna funkar…
Ja det är ett dåligt beslut baserat på bristande kunskap.


Sen till ämnet E-Bikes i cykelområden runt om i landet.

Åre, Isaberg, Lofsdalen, Idre, Sälen, Bergs Gård, Visit Småland, Cykling Jönköping, Bergslagen Cykling…
ja det var bara några av de destinationer som själva hyr ut E-MTB för att upptäcka områdena
Bara en googling bort.
I Järvsö finns det t.o.m. kurser i E-MTB

Så vart är det stora problemet om vinskola vara ärliga?
”För vart skiljer de sig åt”, osv.

Jag tror faktiskt inte att du har läst mitt inlägg särskilt noga om du svarar som du gör. Och det är helt ok!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jo, elegant lösning för att främja cykelpendling. Jag är rätt säker på att lagstiftarnas avsikt inte var att folk skulle köra snabbare och längre i skogen, utan få folk att ställa bilen. Att el-Mtb skulle bli en grej tänkte nog ingen på. Men helt säker kan man ju aldrig vara. ;-)

Observera att jag inte är emot el-cyklar generellt, eller ens el-Mtb som handikapp-hjälpmedel i skogen.

Jag håller inte med om att det vore bra om det blev lättare att begränsa allemansrätten för vissa brukargrupper på vissa platser. Rent generellt.
Vi är nog helt överens om att syftet var att främja cykelpendling, jag tror inte heller att någon tänkte på el-mtb. Men jag har sagt det i tråden innan och jag säger det igen: jag tror att det är exakt samma sak med vanlig mtb. Det var ingen som tänkte på det heller när man tog med cyklar i allemansrätten.

När det kommer till diskussionen om snabbare och längre känns det mer som en efterhandskonstruktion. Ingen annanstans begränsas ju allemansrätten av mängden "allemansrättande" dvs det som är glasklart tillåtet som tex motorbåtande (no pun intended) är ju tillåtet oavsett hur långt du kör trots att det nog har en större belastning än vad elcyklingen har. Långt är ju dessutom svårdefinierat och öppnar bara upp för nya frågor, om jag cyklar hemifrån mig till Luleå genom skogen är det minst sagt jättelångt. Om jag istället cyklar samma sträcka på mina lokala stigar kommer ju istället slitaget öka rejält.
Om det är så att elcykling är så slitsamt för naturen att det är förbjudet så borde förbudet kunna stå på egna ben utan en mängdbegränsnig om du förstår vad jag menar. Jag är osäker på om jag gör mig förstådd i den här sista delen då jag själv kan tycka det är lite flummigt.

Jag tycker egentligen inte heller att det är en bra lösning att begränsa allemansrätten men jag tycker att det just nu är det bästa av alla dåliga alternativ. Jag är ju som jag sa av inställningen att förbud mot elcyklar inte kommer lösa något och dessutom är taget på ganska lösa grunder. Att då rusa in och ta massa nya snabba dåliga beslut istället för att faktiskt fundera på vad som är problemet tror jag bara gör att vi närmar oss ett stort dåligt beslut som drabbar oss alla istället. Jag är fortsatt övertygad om att cyklingens största negativa påverkan på naturen inte är elcykeln utan snarare lokal punktbelastning. Då är det det problemet man borde koncentrera sig på.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
”För vart skiljer de sig åt”, osv.

Jag tror faktiskt inte att du har läst mitt inlägg särskilt noga om du svarar som du gör. Och det är helt ok!
Har läst, flera gånger både innan jag svarade och under tiden jag svarade.

Och du anser att E-MTB skall vara förbjudet för att NVV tycker så, för att det kanske sliter mer och för att de som äger sådan kan cykla längre.
Och då skall det automatiskt räknas som dåligt omdöme.

Det klassar iallafall inte jag som att det är ståndpunkter som får bägaren att tippa över för att E-MTB är ett större hot mot stigcyklingens existens än vad alla andra cyklister är.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du har en poäng om Mtb generellt, det medger jag. Dagens skogsbaserade nöjes- och motionscykling kan ju inte ens varit påtänkt när det skissades på allemansrätten. Men nu har det ändå cyklats i skogen på det viset sedan nittiotalet utan att NVV har haft invändningar, och någonstans kanske man kan börja fundera på om det kan börja ses som en sedvana?

Längre och snabbare i förhållande till allemansrätten? Jag ser inte heller hur allemansrätten skulle kunna begränsa. Det jag menar är att längre och snabbare kan öka slitage och risk för konflikt i skogen, oavsett vilken framdrivningen är (till fots, cykel, el-Mtb, havremoppe). För att minska slitage och konflikter i vår lokala skog vore det bättre om ALLA tog det lite lugnare, jue. Det är iaf inte optimalt om vissa tar artificiell hjälp för att öka prestanda? Tänk om det kommer ”Sleipner-extra-ben” att fästa under sadelgjorden på pållarna för att det ska gå lite snabbare? Töntigt exempel, ledsen för det, men visst skulle det kännas lite ”onödigt”. Men vore det inte egentligen rättvist om även andra brukargrupper än cyklister kan få lite motorassisterad turbo? Ok, sorry! :-)

Det finns inga förbud mot elcyklar. Det finns inte ens några förbud mot el-Mtb. Däremot ingår inte el-cyklande i skogen i allemansrätten. Att göra det enkelt att begränsa allemansrätten tycker jag låter just som ett sådant stort snabbt beslut som drabbar oss alla. Min kanske väldigt naiva förhoppning är att det ska kunna fortsätta som förut, och jag är ärligt talat inte beredd att frivilligt ge upp något för att underlätta för en grupp som inte ens lyder under allemansrätten.

Och när vi ändå är inne på det här med eleganta lösningar. Att räkna el-cykel som vanlig cykel genom en skrivning i trafikdefinitionen var ett elegant sätt att underlätta för cykelpendling. Personligen ser jag NVVs förtydligande att allemansrätten inte är motoriserad (och Trafikverkets hänvisning till NVV i frågan) som ett elegant sätt att utan alla dom där lagändringarna särskilja inställningen till el-cyklar på cykelbana och skog.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Har läst, flera gånger både innan jag svarade och under tiden jag svarade.

Och du anser att E-MTB skall vara förbjudet för att NVV tycker så, för att det kanske sliter mer och för att de som äger sådan kan cykla längre.
Och då skall det automatiskt räknas som dåligt omdöme.

Det klassar iallafall inte jag som att det är ståndpunkter som får bägaren att tippa över för att E-MTB är ett större hot mot stigcyklingens existens än vad alla andra cyklister är.
Såhär skrev jag:
”Och där är grejen för mig, att välja ett fordon som Naturvårdsverket inte menar får framföras med stöd av allemansrätten och som ger mer slitage (om än så lite) och högre snitthastigheter (om än så lite) är inte att visa gott omdöme enligt mig.”

Jag menar inte att el-Mtb är ett större hot än all annan cykling. Men el-Mtb kan spä på, kanske bli droppen som får bägaren att rinna över.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du har en poäng om Mtb generellt, det medger jag. Dagens skogsbaserade nöjes- och motionscykling kan ju inte ens varit påtänkt när det skissades på allemansrätten. Men nu har det ändå cyklats i skogen på det viset sedan nittiotalet utan att NVV har haft invändningar, och någonstans kanske man kan börja fundera på om det kan börja ses som en sedvana?

Längre och snabbare i förhållande till allemansrätten? Jag ser inte heller hur allemansrätten skulle kunna begränsa. Det jag menar är att längre och snabbare kan öka slitage och risk för konflikt i skogen, oavsett vilken framdrivningen är (till fots, cykel, el-Mtb, havremoppe). För att minska slitage och konflikter i vår lokala skog vore det bättre om ALLA tog det lite lugnare, jue. Det är iaf inte optimalt om vissa tar artificiell hjälp för att öka prestanda? Tänk om det kommer ”Sleipner-extra-ben” att fästa under sadelgjorden på pållarna för att det ska gå lite snabbare? Töntigt exempel, ledsen för det, men visst skulle det kännas lite ”onödigt”. Men vore det inte egentligen rättvist om även andra brukargrupper än cyklister kan få lite motorassisterad turbo? Ok, sorry! :-)
Det är ett töntigt exempel:) men det är helt ok för det belyser på ett bra sätt vad som skiljer våra tankesätt åt. Jag ser nämligen inga bekymmer med att vissa tar artificiell hjälp för att öka prestanda så länge man inte stör eller förstör för andra. Min åsikt är att en emtb inte stör eller förstör mer än en vanlig mtb så därför har jag inga bekymmer med det. Jag är givetvis öppen för att bli överbevisad här men än är det ingen som tagit fram några bevis för att mina rundor i skogen med min emtb skiljer sig slitagemässigt från dom rundor jag gör med min vanliga mtb. Hade det funnits någon typ av fakta som kunde styrka det så hade förhoppningsvis NVV hänvisat till den nu, det är trots allt sju år sen dom kom med det här beskedet. Däremot tycker jag givetvis inte att emtb ska vara välkomna i tex cykelvasan där man "tävlar" mot andra under vad som ska vara rättvisa förhållanden. Då får det givetvis ske i en egen klass och då har jag återigen inga bekymmer med den artificiella hjälpen.

EDIT: Jag vill bara vara tydlig med att inget här är rätt eller fel utan det är bara som sagt tankesätten som skiljer sig åt.
Det finns inga förbud mot elcyklar. Det finns inte ens några förbud mot el-Mtb. Däremot ingår inte el-cyklande i skogen i allemansrätten. Att göra det enkelt att begränsa allemansrätten tycker jag låter just som ett sådant stort snabbt beslut som drabbar oss alla. Min kanske väldigt naiva förhoppning är att det ska kunna fortsätta som förut, och jag är ärligt talat inte beredd att frivilligt ge upp något för att underlätta för en grupp som inte ens lyder under allemansrätten.

Och när vi ändå är inne på det här med eleganta lösningar. Att räkna el-cykel som vanlig cykel genom en skrivning i trafikdefinitionen var ett elegant sätt att underlätta för cykelpendling. Personligen ser jag NVVs förtydligande att allemansrätten inte är motoriserad (och Trafikverkets hänvisning till NVV i frågan) som ett elegant sätt att utan alla dom där lagändringarna särskilja inställningen till el-cyklar på cykelbana och skog.
I sista stycket är vi nog mer överens än du anar. Jag menar på att den lösningen vi har nu är en total win-win. Jag som emtb älskare kan nämligen hänvisa till transportstyrelsen och hävda att min elcykel är en cykel och därför tillåten i skogen.
Ni som är anti-el-cykel (jag vet att du reserverade dig lite här) kan fortsätta att säga att vi emtb cyklister är idioter som skiter i regler.
NVV kan visa på att dom minsann har tagit tag i det här och satt ner foten för vad som är tillåtet i naturen.
Transportstyrelsen kan sova vidare i lugn och ro förvissade att deras paragrafer står kvar, lika tydliga som innan.

Jag tror tom naturen är lite av en vinnare för så farligt är det nog inte med en elmotor lite här och där. ;)
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är ett töntigt exempel:) men det är helt ok för det belyser på ett bra sätt vad som skiljer våra tankesätt åt. Jag ser nämligen inga bekymmer med att vissa tar artificiell hjälp för att öka prestanda så länge man inte stör eller förstör för andra. Min åsikt är att en emtb inte stör eller förstör mer än en vanlig mtb så därför har jag inga bekymmer med det. Jag är givetvis öppen för att bli överbevisad här men än är det ingen som tagit fram några bevis för att mina rundor i skogen med min emtb skiljer sig slitagemässigt från dom rundor jag gör med min vanliga mtb. Hade det funnits någon typ av fakta som kunde styrka det så hade förhoppningsvis NVV hänvisat till den nu, det är trots allt sju år sen dom kom med det här beskedet. Däremot tycker jag givetvis inte att emtb ska vara välkomna i tex cykelvasan där man "tävlar" mot andra under vad som ska vara rättvisa förhållanden. Då får det givetvis ske i en egen klass och då har jag återigen inga bekymmer med den artificiella hjälpen.

EDIT: Jag vill bara vara tydlig med att inget här är rätt eller fel utan det är bara som sagt tankesätten som skiljer sig åt.

I sista stycket är vi nog mer överens än du anar. Jag menar på att den lösningen vi har nu är en total win-win. Jag som emtb älskare kan nämligen hänvisa till transportstyrelsen och hävda att min elcykel är en cykel och därför tillåten i skogen.
Ni som är anti-el-cykel (jag vet att du reserverade dig lite här) kan fortsätta att säga att vi emtb cyklister är idioter som skiter i regler.
NVV kan visa på att dom minsann har tagit tag i det här och satt ner foten för vad som är tillåtet i naturen.
Transportstyrelsen kan sova vidare i lugn och ro förvissade att deras paragrafer står kvar, lika tydliga som innan.

Jag tror tom naturen är lite av en vinnare för så farligt är det nog inte med en elmotor lite här och där. ;)
Jag håller inte med om mycket du skriver, men du får ett like för trevlig diskussion! :-)

Jag tror vi båda fått fram det vi vill på ett ungefär, så istället för att gå i polemik och fastna i vinkelvolten så avslutar jag här.

Until next time! ;-)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag håller inte med om mycket du skriver, men du får ett like för trevlig diskussion! :-)

Jag tror vi båda fått fram det vi vill på ett ungefär, så istället för att gå i polemik och fastna i vinkelvolten så avslutar jag här.

Until next time! ;-)
Låter som ett bra förslag, varken du eller jag lär ju lösa den här knuten ändå. Även du ska ha ett tack för en trevlig diskussion!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jo, det finns kanske en risk för att det blir så, om allmänheten skulle vända sig mot mtb-cykling i skog och mark.
Det är det som håller på att hända i Göteborgsområdet. Samtidigt får ryttare behålla sina ridstigar. En "grupp" lämnar som högst efter sig ett sladdspår, den andra förstör stigarna och lämnar bajs efter sig.

Den enda formen av cykling som kommer vara tillåten om 20 år är pendelcykling i det här landet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Väldigt fint formulerat! Det går liksom inte bara att rycka på axlarna, köra på med hänvisning till att man inte kan dömas för brott och sen bli förvånad när röster börjar höjas om stärkt äganderätt och cykelförbud i terräng. Det knappt märkbara ökade slitaget från en elcykel är inte den enda viktiga poängen. När vi cyklar i skogen använder vi naturen som träningsanläggning, vilket egentligen inte är syftet med allemansrätten. Nyckeln till att kunna fortsätta med det är att den allmänna opinionen är att det är okej. Vi skogscyklister lever lite på nåder så att säga.
Att träna ute i skog och mark tror jag nog visst kan sägas vara ett delsyfte med allemansrätten. Idrottsrörelsen har varit en stor grej i Sverige länge. Back in the day var det mest löpning, orientering och längdåkning man hade att välja på. MTB-cykling som vi ser idag är bara nåt decennium gammalt, och är kanske lite knepigare för att det sliter mer på underlaget än övriga nämnda idrotter.

Om man ser elcykelns slitage som ett problem så bör man rimligtvis se även vanliga cyklars slitage som ett problem. Skillnaden är inte såååå stor, och för varje el-MTB som passerar kommer det vara flertalet vanliga MTB så om slitaget är ett problem för markägaren så måste volymen minskas, oavsett cykeltyp.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man ser elcykelns slitage som ett problem så bör man rimligtvis se även vanliga cyklars slitage som ett problem. Skillnaden är inte såååå stor, och för varje el-MTB som passerar kommer det vara flertalet vanliga MTB så om slitaget är ett problem för markägaren så måste volymen minskas, oavsett cykeltyp.
Jag tror antalet markägare som har problem med "slitage" i form av stigar är väldigt litet. Det är ett påhittat argument (Sörmlandsleden har kört länge med det). Däremot finns det många Ovar därute som minnsann vet att på en vandringsled så får man inte cykla, det hör man ju på namnet, sådetså. Har själv blivit stoppad/blängd på ett flertal gånger när jag cyklar MTB på Upplandsleden. En gång blev jag utskälld av en hundägare med lång löplina när jag var ledare för en grupp barn i 8-10 årsåldern.
Många hejar glatt också - men det finns absolut de som ser oss som banditer, oavsett allemansrätten och vad NVV tycker (de tror helt enkelt inte på att cyklar är inkluderade).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker (faktiskt) att Uppsala kommun är lite av ett föredöme här, de berättar tydligt och klart vad som gäller och dessutom varför. De har dessutom talat om vad som gäller för eMTB - svårare än så här borde det väl inte behöva vara?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
”Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt”
Absolut.
Cykla är ju roligt, och de som läst mina inlägg kan säkert ta sig till minnes att jag cyklade både längre, och i flera fall snabbare, på den tiden jag cyklade låt oss kalla det vanlig MTB i skogen.
Så varför ställer det nu till ett problem att jag cyklar ett varv här hemma med en assisterad cykel vs om jag gjort det på en vanlig?
Vad är den stora skillnaden som det bråkas om?
0-700 extra watt från en motor. Som ger helt andra förutsättningar.
Ni båda skriver att cyklingen i skogen kan ses som ett problem…så varför är det då bara E-Bikes som skall bannlysas… borde inte all MTB i skogen då få stryka på foten?
För vart skiljer de sig åt?
En cykel har ingen motor. En elcykel har en motor som ger 0-700 extra watt.
För alla vi cyklister är olika och orkar cykla olika långt, med olika fart…så med det som ståndpunkt borde alla som cyklar långt och länge bannlysas.
Kanske en maxgräns hur länge man får cykla i skogen. ??
Det är ingen mänskligt rättighet att ha proffsens watt.
Ja ni hör hur korkat det låter.
Handikapphjälpmedel till alla låter ju smartare. Plus att det öppnar upp för en märklig juridisk gränsdragning.
När det gäller NVVs beslut angående E-Bikes så är det enligt min åsikt kraftigt förhastat och tagit lite för att det var enklare än att sätta signum i hur cyklarna funkar…
Ja det är ett dåligt beslut baserat på bristande kunskap.
Ge då en bättre gränsdragning för juridilen, som baseras på din överlägsna kunskap.
Sen till ämnet E-Bikes i cykelområden runt om i landet.

Åre, Isaberg, Lofsdalen, Idre, Sälen, Bergs Gård, Visit Småland, Cykling Jönköping, Bergslagen Cykling…
ja det var bara några av de destinationer som själva hyr ut E-MTB för att upptäcka områdena
Bara en googling bort.
I Järvsö finns det t.o.m. kurser i E-MTB

Så vart är det stora problemet om vinskola vara ärliga?
Att motorer inte omfattas av allemansrätten. Att det är enklare att inte tillåta motorassistans i skogen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allmän fråga och tanke då.
Våra sjöar ingår också i allemansrätten, hur lirar det med "icke motoriserad" och "inte störa" med alla motorbåtar?
Vet att is inte berörs av allemansrätten, men jag finner inget i texten på NVV's hemsida. Någon som rotat i det?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allmän fråga och tanke då.
Våra sjöar ingår också i allemansrätten, hur lirar det med "icke motoriserad" och "inte störa" med alla motorbåtar?
Vet att is inte berörs av allemansrätten, men jag finner inget i texten på NVV's hemsida. Någon som rotat i det?
Det har varit uppe i tråden tidigare - motorbåtar, snöskotrar och bilar på is omfattas inte av allemansrätten men är ändå allmänt tillåtna (om de inte förbjudits lokalt av någon anledning). Allemansrätten är en rättighet, den förbjuder inte saker. Det finns det andra lagar, regler och ordningsstadgar till.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det har varit uppe i tråden tidigare - motorbåtar, snöskotrar och bilar på is omfattas inte av allemansrätten men är ändå allmänt tillåtna (om de inte förbjudits lokalt av någon anledning). Allemansrätten är en rättighet, den förbjuder inte saker. Det finns det andra lagar, regler och ordningsstadgar till.
Ja, en sjö är inte terräng och regleras inte av terrängkörningslagen.
Så det är ok att cykla elcykel på en frusen sjö utan att fråga markägaren om lov. Men man måste bära cykeln ut på sjön, för stranden är terräng. :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja i klartext så står motordrivna fordon på is och snötäckt mark hanteras som terrängkörning.
Öppet vatten är då allemansrätten där båtar tillåts, dock hittar jag ingen text som klargör just motordrivna båtar.
Mailade naturvårdverket tidigare i våras om detta och fick länk tillbaka till deras egna sida om allemansrätten jag citerade från, men dock inget svar på hur motorbefriad allemansrätt undantar motordrivna båtar.
Är det sedvanerätten kanske?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Frågar lite försynt. Varför vill man ens ha en E-mtb? Är det för att man är klen? Är inte hela grejen med mtb att själv orka och på så sätt få en större upplevelse?

Trampa, trampa.
Ja, alla är lika och vill ha ut exakt samma sak. Kan vi fastslå hur en mtb ska se ut och vara utrustad? Styrbredd, utväxling, märke, bromsar, sadel, vevarmslängd, däck osv ska vara samma för alla. Varför vill man ha något annat?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Frågar lite försynt. Varför vill man ens ha en E-mtb? Är det för att man är klen? Är inte hela grejen med mtb att själv orka och på så sätt få en större upplevelse?

Trampa, trampa.
Jo det kan vara att man har dålig kondis. Att man är fet, att man är gammal, att man har hjärtproblem. Eller så är inte hård anstränging ens grej av andra anledningar. Eller så tycker man det blir roligare att ha lite extra kraft man annars aldrig skulle uppnå. Det är ganska vanligt inom MTB-kretsar att man tycker det är kul att åka utför eller på platten, men inte så kul att nöta uppför. Trevligt med el-MTB då om ingen lift finns i närheten.

Jag har ingen el-MTB själv och i den form jag är nu och sättet jag cyklar på så har jag inget sug efter en. Men jag har tillräckligt med fantasi för att förstå att det är en bra grej för somliga, och jag har inget emot att inkludera dem i allemansrätten, tvärtom hoppas jag att naturvårdsverket så småningom ändrar sig. Jag tycker det är bra om det finns flera sätt att komma ut i naturen, och e-assist-grejer av diverse slag tycker jag är bra.
 
Tillbaka
Topp