Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu är jag ingen värmepumpstekniker men i de mindre serverrum jag varit i har man ofta kört aggregaten med separata termostater. Då det var installerat av kyltekniker drar jag slutsatsen att det inte är något större problem.Min luft/luft i garaget verkar ha dött nu när den skulle igång för säsongen, suttit där sen 2011.
Det blir en ny men funderar på att få den lagad ändå, har bitvis haft problem med att den inte fixar att avfrosta utan att det då fryser på utedelen. Brukar bara ha 15 grader inne ungefär men när det är kallt kryper det ner lite till och den drar väl för kall luft baklänges, dubbla pumpar borde hjälpa till med detta.
Frågan är väl hur effektivt det blir med två olika eller sätta en större - kostnadsmässigt då. Samt om borde ha gemensam termostat eller det är inga problem att de lever vars ett liv?
Testade växla mellan 3/5 och 5/5 några gånger, och det gav omgående resultat på förbrukningen som jag kollade mellan varje hopp. Anledningen att jag kollade var initialt för att jag var nyfiken på hur mycket mindre den drog vid svagare utblås, så jag blev minst sagt förvånad över resultatet..Hur länge har du kollat? Den kan nog gå lite fram och tillbaka tror jag. Sen känner den väl av vad den tycker är innetemperaturen och anpassar effekten efter det.
Det är för att du blåser bort mer effekt från kondensorn (innedelen) på högsta läget, då blir temperaturen i förångaren (utedelen) automatiskt lägre och kompressorn kan då gå ner i tryck.Testade växla mellan 3/5 och 5/5 några gånger, och det gav omgående resultat på förbrukningen som jag kollade mellan varje hopp. Anledningen att jag kollade var initialt för att jag var nyfiken på hur mycket mindre den drog vid svagare utblås, så jag blev minst sagt förvånad över resultatet..
Det är för att du blåser bort mer effekt från kondensorn (innedelen) på högsta läget, då blir temperaturen i förångaren (utedelen) automatiskt lägre och kompressorn kan då gå ner i tryck.
Ju mer jag drar på, desto mindre drar den alltså?Det är för att du blåser bort mer effekt från kondensorn (innedelen) på högsta läget, då blir temperaturen i förångaren (utedelen) automatiskt lägre och kompressorn kan då gå ner i tryck.
Är det en generell sanning att det är mer effektivt att köra med mer fläkt eller är det bara i vissa specifika fall?Det är för att du blåser bort mer effekt från kondensorn (innedelen) på högsta läget, då blir temperaturen i förångaren (utedelen) automatiskt lägre och kompressorn kan då gå ner i tryck.
Jag "visste" (fram tills nyss då) att värmen sprids bättre med mer fläkt, och att det är mer effektivt än högre värme+lägre fläkt då fläkten i sig inte drar mycket el. Men det här med att hög fläkt innebär lägre effektåtgång i själva pumpen var ju isf en behaglig nyhet.Är det en generell sanning att det är mer effektivt att köra med mer fläkt eller är det bara i vissa specifika fall?
Generellt så, fläkten på högsta läget och tempen inställd så lågt som möjligt för att uppnå önskad komfort. Det är det mest effektiva.Är det en generell sanning att det är mer effektivt att köra med mer fläkt eller är det bara i vissa specifika fall?
Oj! Hur mycket av totalkostnaden motsvarade detta?Om ni funderar på att köpa värmepump eller dylikt, kolla in denna länk. Bidrag finnes. Jag fick ut 30.000 när jag köpte en pump. "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!" (ur Robin Hood på julafton...)
![]()
Bidrag för energieffektivisering i småhus
Sök bidrag för energieffektivisering i småhus.www.boverket.se
Man får ut 50% av priset för utrustningen. Maxbelopp 30.000kr om jag minns rätt. Jag köpte en Luft/vattenpump för 64 papp. Fick tillbaka 30. Vilken cykel tycker du att jag ska köpa?Oj! Hur mycket av totalkostnaden motsvarade detta?
En cykel som kostar 30' mer än den som du ursprungligen hade tänkt köpa!Man får ut 50% av priset för utrustningen. Maxbelopp 30.000kr om jag minns rätt. Jag köpte en Luft/vattenpump för 64 papp. Fick tillbaka 30. Vilken cykel tycker du att jag ska köpa?
När du sedan säljer huset kan du tillgodoräkna dig de 64’ som höjd kostnad i huset, och således undantas de från de 30% skatt du skall betala på vinsten. Så räkna upp cykelköpet med dryga 20’ till redan nu.En cykel som kostar 30' mer än den som du ursprungligen hade tänkt köpa!
Du resonerar ju helt logiskt och övertygande. Nu till eldprovet, provköra detta resonemang på frugan... ?När du sedan säljer huset kan du tillgodoräkna dig de 64’ som höjd kostnad i huset, och således undantas de från de 30% skatt du skall betala på vinsten. Så räkna upp cykelköpet med dryga 20’ till redan nu.
Varför besvära henne med en redan komplett kalkyl?Du resonerar ju helt logiskt och övertygande. Nu till eldprovet, provköra detta resonemang på frugan... ?
För att anknyta till ngt liknande jag nyligen har skrivit;Du resonerar ju helt logiskt och övertygande. Nu till eldprovet, provköra detta resonemang på frugan... ?
Nu är ju ditt syfte med detta inlägg att öka på en cykelbudget, och det vill jag inte förstöra, men ändå: så kan det väl inte vara? Det innebär ju att man får skatteavdrag för samma kostnad två gånger, och min erfarenhet av svenska skatteregler är allt att sådant brukar vara väl tilltäppt. Eller uttryckt annorlunda, det skulle i slutändan ge 80% skattefinansiering av en sådan investering?När du sedan säljer huset kan du tillgodoräkna dig de 64’ som höjd kostnad i huset, och således undantas de från de 30% skatt du skall betala på vinsten. Så räkna upp cykelköpet med dryga 20’ till redan nu.
Du har nog rätt, men den ena handen vet å andra sidan inte alltid vad den andra gör. Eller vad den gjorde för x år sedan.Nu är ju ditt syfte med detta inlägg att öka på en cykelbudget, och det vill jag inte förstöra, men ändå: så kan det väl inte vara? Det innebär ju att man får skatteavdrag för samma kostnad två gånger, och min erfarenhet av svenska skatteregler är allt att sådant brukar vara väl tilltäppt. Eller uttryckt annorlunda, det skulle i slutändan ge 80% skattefinansiering av en sådan investering?
Då har jag 50 papp plus min ursprungliga budget på ca 30. 80 papp.Du har nog rätt, men den ena handen vet å andra sidan inte alltid vad den andra gör. Eller vad den gjorde för x år sedan.
Fast den som köper den lätt begagnade pumpen för 50 behöver vara lite ”speciell” när det kostar 20 hos ÅFDå har jag 50 papp plus min ursprungliga budget på ca 30. 80 papp.
Värmepumpen är knappt använd. Om jag säljer den så borde jag få loss ytterligare 50 tusen.
Den här tråden har varit värdefull.
"Happyride, sveriges trevligaste cykelforum"!
Beror ju på om köparen är lika avdragsmässigt kunnig som folk i den här tråden.Fast den som köper den lätt begagnade pumpen för 50 behöver vara lite ”speciell” när det kostar 20 hos ÅF
Det är en luft/vattenpump för 64k iofs...Fast den som köper den lätt begagnade pumpen för 50 behöver vara lite ”speciell” när det kostar 20 hos ÅF
Om jag förstått saken rätt så gäller bidraget för luft-luft endast om man kominerar det med en varmvattenberedare med värmepump eller någon sorts biobränsle-system. Och man får inte ha en luft-luft-värmepump redan och komplettera med en till om den första inte täcker husets värmebehov. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?Om ni funderar på att köpa värmepump eller dylikt, kolla in denna länk. Bidrag finnes. Jag fick ut 30.000 när jag köpte en pump. "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!" (ur Robin Hood på julafton...)
![]()
Bidrag för energieffektivisering i småhus
Sök bidrag för energieffektivisering i småhus.www.boverket.se
Läste igenom texten, och det verkar som om du har rätt.Om jag förstått saken rätt så gäller bidraget för luft-luft endast om man kominerar det med en varmvattenberedare med värmepump eller någon sorts biobränsle-system. Och man får inte ha en luft-luft-värmepump redan och komplettera med en till om den första inte täcker husets värmebehov. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Tråkigt. Så klart satte jag in en min första pump precis innan detta bidrag kom, och hade gärna kompletterat med en andra pump och värmepumps-beredare för varmvatten med bidrag. Men det lär ju inte hända nu.Läste igenom texten, och det verkar som om du har rätt.
Du såg att det fanns viss retroaktivitet? Om du beställt materialet efter 8/11 2022 så kan du söka.Tråkigt. Så klart satte jag in en min första pump precis innan detta bidrag kom, och hade gärna kompletterat med en andra pump och värmepumps-beredare för varmvatten med bidrag. Men det lär ju inte hända nu.
Tyvärr september 2022.Du såg att det fanns viss retroaktivitet? Om du beställt materialet efter 8/11 2022 så kan du söka.