(OT) Byta luftvärmepump - värt? Installera en till?

Kul att världens tråkigaste tema (uppvärmningsanläggningar) skapar en så fin tråd :)

Tackar för infon också, om effektiviteten på luft/luft vid dellast. Jag kunde aldrig tänka mig att kompressormotorerna skulle vara lika effektiva när de var utanför sitt avsedda arbetsområde.

Fläktar osv har blivit mycket bättre sista åren med EC teknik, men där är det fortfarande viktigt att ta ut dem i rätt storlek i förhållande till luftmängder.

På fläktmotorer monterar man ofta två små motorer eftersom verkningsgraden sjunker om man slänger in en stor och sedan varvar ned den. Poängen är då att man kan stänga av en fläkt och köra den andra i högre effekt, närmare sin ideale lastning. Det är iallafall min tolkning.

Gamla frekvensstyrningar på AC motorer hade ju också relativt låg verkningsgrad.

//K

Senast ändrad:
Min luft/luft i garaget verkar ha dött nu när den skulle igång för säsongen, suttit där sen 2011.

Det blir en ny men funderar på att få den lagad ändå, har bitvis haft problem med att den inte fixar att avfrosta utan att det då fryser på utedelen. Brukar bara ha 15 grader inne ungefär men när det är kallt kryper det ner lite till och den drar väl för kall luft baklänges, dubbla pumpar borde hjälpa till med detta.

Frågan är väl hur effektivt det blir med två olika eller sätta en större - kostnadsmässigt då. Samt om borde ha gemensam termostat eller det är inga problem att de lever vars ett liv?

Min luft/luft i garaget verkar ha dött nu när den skulle igång för säsongen, suttit där sen 2011.

Det blir en ny men funderar på att få den lagad ändå, har bitvis haft problem med att den inte fixar att avfrosta utan att det då fryser på utedelen. Brukar bara ha 15 grader inne ungefär men när det är kallt kryper det ner lite till och den drar väl för kall luft baklänges, dubbla pumpar borde hjälpa till med detta.

Frågan är väl hur effektivt det blir med två olika eller sätta en större - kostnadsmässigt då. Samt om borde ha gemensam termostat eller det är inga problem att de lever vars ett liv?
Nu är jag ingen värmepumpstekniker men i de mindre serverrum jag varit i har man ofta kört aggregaten med separata termostater. Då det var installerat av kyltekniker drar jag slutsatsen att det inte är något större problem.

Min pappa hade en Panasonic i nästan 20 år, fungerade bra men tappade lite effekt sista åren. En ny Daikin värmde bättre, men inte säker på att det blev billigare och inte heller så tyst när den tjänstgjorde som AC i somras. Jag har två Mitsubishi sedan hösten -14 och är väldigt nöjd, en i källaren och en i trappan/ hallen. Att montera i fasaden har dock inneburit en del mindre (men störande) vibrationer, det är värt att fundera över. Vanligtvis är det oftast dumt att underdimensionera och på samma sätt är det värt att fundera över placering, dock finns det bra luftspridare/ fläktar, sägs det. Ljud är dock knepigt, kan störa många en hel del.

Bumpar en (kanske) aktuell tråd. Har nyligen satt en Mitsubishi LN25 i ett hus som fram tills dess hade 100% direktverkande el på nedervåningen.

Noterar idag (utetemperatur 3 grader, termostat på pump 22 grader) att den drar mer energi, ca 725W, när jag kör blåset på 3/5 än när den blåser 5/5 och drar 600W. Märkligt?

Hur länge har du kollat? Den kan nog gå lite fram och tillbaka tror jag. Sen känner den väl av vad den tycker är innetemperaturen och anpassar effekten efter det.

Hur länge har du kollat? Den kan nog gå lite fram och tillbaka tror jag. Sen känner den väl av vad den tycker är innetemperaturen och anpassar effekten efter det.
Testade växla mellan 3/5 och 5/5 några gånger, och det gav omgående resultat på förbrukningen som jag kollade mellan varje hopp. Anledningen att jag kollade var initialt för att jag var nyfiken på hur mycket mindre den drog vid svagare utblås, så jag blev minst sagt förvånad över resultatet..

Testade växla mellan 3/5 och 5/5 några gånger, och det gav omgående resultat på förbrukningen som jag kollade mellan varje hopp. Anledningen att jag kollade var initialt för att jag var nyfiken på hur mycket mindre den drog vid svagare utblås, så jag blev minst sagt förvånad över resultatet..
Det är för att du blåser bort mer effekt från kondensorn (innedelen) på högsta läget, då blir temperaturen i förångaren (utedelen) automatiskt lägre och kompressorn kan då gå ner i tryck.

Det är för att du blåser bort mer effekt från kondensorn (innedelen) på högsta läget, då blir temperaturen i förångaren (utedelen) automatiskt lägre och kompressorn kan då gå ner i tryck.

Jäklar, ni har rätt! Tur man har en Easee equaliser och kan kolla momentant. Tack för tips!

Ju mer jag drar på, desto mindre drar den alltså?
Fan att inte alla mina apparater funkar så. Eller, det skulle ju bli ett jävla väsen iofs..

Är det en generell sanning att det är mer effektivt att köra med mer fläkt eller är det bara i vissa specifika fall?

Är det en generell sanning att det är mer effektivt att köra med mer fläkt eller är det bara i vissa specifika fall?
Jag "visste" (fram tills nyss då) att värmen sprids bättre med mer fläkt, och att det är mer effektivt än högre värme+lägre fläkt då fläkten i sig inte drar mycket el. Men det här med att hög fläkt innebär lägre effektåtgång i själva pumpen var ju isf en behaglig nyhet.

När du sedan säljer huset kan du tillgodoräkna dig de 64’ som höjd kostnad i huset, och således undantas de från de 30% skatt du skall betala på vinsten. Så räkna upp cykelköpet med dryga 20’ till redan nu.
Du resonerar ju helt logiskt och övertygande. Nu till eldprovet, provköra detta resonemang på frugan... ?

Du resonerar ju helt logiskt och övertygande. Nu till eldprovet, provköra detta resonemang på frugan... ?
För att anknyta till ngt liknande jag nyligen har skrivit;
Om du nu har 50kSEK "extra" att köpa cykel för varför inte istället köpa cyklar?
Dvs en till henne för de ursprungliga 30kSEK och sedan 20kSEK mer på ditt köp,
skulle inte det ge dig pluspoäng?

När du sedan säljer huset kan du tillgodoräkna dig de 64’ som höjd kostnad i huset, och således undantas de från de 30% skatt du skall betala på vinsten. Så räkna upp cykelköpet med dryga 20’ till redan nu.
Nu är ju ditt syfte med detta inlägg att öka på en cykelbudget, och det vill jag inte förstöra, men ändå: så kan det väl inte vara? Det innebär ju att man får skatteavdrag för samma kostnad två gånger, och min erfarenhet av svenska skatteregler är allt att sådant brukar vara väl tilltäppt. Eller uttryckt annorlunda, det skulle i slutändan ge 80% skattefinansiering av en sådan investering?

Nu är ju ditt syfte med detta inlägg att öka på en cykelbudget, och det vill jag inte förstöra, men ändå: så kan det väl inte vara? Det innebär ju att man får skatteavdrag för samma kostnad två gånger, och min erfarenhet av svenska skatteregler är allt att sådant brukar vara väl tilltäppt. Eller uttryckt annorlunda, det skulle i slutändan ge 80% skattefinansiering av en sådan investering?
Du har nog rätt, men den ena handen vet å andra sidan inte alltid vad den andra gör. Eller vad den gjorde för x år sedan.

Du har nog rätt, men den ena handen vet å andra sidan inte alltid vad den andra gör. Eller vad den gjorde för x år sedan.
Då har jag 50 papp plus min ursprungliga budget på ca 30. 80 papp.
Värmepumpen är knappt använd. Om jag säljer den så borde jag få loss ytterligare 50 tusen.
Den här tråden har varit värdefull.

"Happyride, sveriges trevligaste cykelforum"!

Då har jag 50 papp plus min ursprungliga budget på ca 30. 80 papp.
Värmepumpen är knappt använd. Om jag säljer den så borde jag få loss ytterligare 50 tusen.
Den här tråden har varit värdefull.

"Happyride, sveriges trevligaste cykelforum"!
Fast den som köper den lätt begagnade pumpen för 50 behöver vara lite ”speciell” när det kostar 20 hos ÅF

Om ni funderar på att köpa värmepump eller dylikt, kolla in denna länk. Bidrag finnes. Jag fick ut 30.000 när jag köpte en pump. "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!" (ur Robin Hood på julafton...)
Om jag förstått saken rätt så gäller bidraget för luft-luft endast om man kominerar det med en varmvattenberedare med värmepump eller någon sorts biobränsle-system. Och man får inte ha en luft-luft-värmepump redan och komplettera med en till om den första inte täcker husets värmebehov. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

För att gå på pumpen igen.

Jag läser att det med direktverkande el generellt innebär en kostnadsökning om ca 5% att öka innertemp med en grad. Vilket iofs låter märkligt att ha som generell regel, det borde ju bara gälla om grundtemperaturen är noll grader och ökningen sker från 20 till 21 grader. Men men.

Om verkningsgraden på en luft/luftvärmepump är 1 till 3 istället för elens 1 till 1, borde det då innebära att förbrukningsökningen är 1/3 av 5%?

Eller generellt: att medelst luftvärmepumpen öka temperaturen 10% borde innebära 3,33% ökad pump-elförbrukning?

En luftvärmepump (eller alla värmepumpar antar jag?) blir ju mer effektiva ju mindre temperaturskillnad de jobbar med så de blir nog effektivare ju kallare du har inne :)

Är det 20 grader ute och 21 inne (och ingen människa eller apparat värmer) så ökar energibehovet med 100% om jag ökar till 22. Ungefär. Åtminstone väldigt mycket mer än 10.
Och samma, är det -20 grader ute gör en grad mindre skillnad procentuellt.
Utslaget på året kanske tumregeln är någorlunda giltig?
Men för varje grad du ökar inne behöver du tillföra ungefär lika mycket energi, förutsatt att det är klart kallare ute.
Men som tidigare sagt, är det 10% för direktvärme är det ungefär 10% för värmepump. Möjligen lite mer tom

Om jag förstått saken rätt så gäller bidraget för luft-luft endast om man kominerar det med en varmvattenberedare med värmepump eller någon sorts biobränsle-system. Och man får inte ha en luft-luft-värmepump redan och komplettera med en till om den första inte täcker husets värmebehov. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Läste igenom texten, och det verkar som om du har rätt.

Tråkigt. Så klart satte jag in en min första pump precis innan detta bidrag kom, och hade gärna kompletterat med en andra pump och värmepumps-beredare för varmvatten med bidrag. Men det lär ju inte hända nu.
Du såg att det fanns viss retroaktivitet? Om du beställt materialet efter 8/11 2022 så kan du söka.

Tillbaka
Topp