OT Hänga badrumsskåp och kommod i dubbel gips.

Luzen

Aktiv medlem
Hej Happy!
Jag skall byta ut och flytta badrumsskåp och kommod till ny plats i badrummet.
Jag förmodar att det är dubbel gips bakom kakel och fix.
Vilken gipsankare eller annat skall jag använda?
Jag tänker att en vanlig Mollyplugg för dubbel gips blir för kort när det även är kakel och fix den skall igenom.

Finns det någon kunnig i Happykollektivet som kan bidra med kompetens till en kontorsnisse ?

Finns ju moly även för tjockare skivor. Fischer, Schneider och Thorsman har en rik variation att botanisera ibland när du känner skivtjockleken.
Och det finns kanske en kortling bakom nuvarande skåp?

Finns ju moly även för tjockare skivor. Fischer, Schneider och Thorsman har en rik variation att botanisera ibland när du känner skivtjockleken.
Och det finns kanske en kortling bakom nuvarande skåp?
Jag har kollat efter reglar och kortlingar men det ser dåligt ut. (Jag flyttar skåp och kommod till ny vägg)
Bra då skall jag kolla hos bygghandeln efter alternativ till vanliga Molly.

Hej Happy!
Jag skall byta ut och flytta badrumsskåp och kommod till ny plats i badrummet.
Jag förmodar att det är dubbel gips bakom kakel och fix.
Vilken gipsankare eller annat skall jag använda?
Jag tänker att en vanlig Mollyplugg för dubbel gips blir för kort när det även är kakel och fix den skall igenom.

Finns det någon kunnig i Happykollektivet som kan bidra med kompetens till en kontorsnisse ?
Hur nytt/gammalt är badrummet?
Är det hyggligt nytt och följer rekommenderade branschregler så ligger det en plywood bakom yttre gipsskivan. MEN om du vill uppfylla gällande branschregler och det som ditt försäkringsbolag kan ha åsikter om så ska det vara en massiv konstruktion att skruva i, tex en regel.

Sedan kan du ju göra din riskbedömning själv utifrån hur nära duschvatten, och hur ofta det är Lü(t)zen-dimma när det duschas (ångtryck) osv. om du vill röra dig i utkanten eller utanför branschregler/rekommendationer.

Molly är inge bra om det är kakel , ”piggarna” som ska hålla fast satt den inte snurrar har inget att greppa i , fisher har ett brett utbud av bra plugg.

Hur nytt/gammalt är badrummet?
Är det hyggligt nytt och följer rekommenderade branschregler så ligger det en plywood bakom yttre gipsskivan. MEN om du vill uppfylla gällande branschregler och det som ditt försäkringsbolag kan ha åsikter om så ska det vara en massiv konstruktion att skruva i, tex en regel.

Sedan kan du ju göra din riskbedömning själv utifrån hur nära duschvatten, och hur ofta det är Lü(t)zen-dimma när det duschas (ångtryck) osv. om du vill röra dig i utkanten eller utanför branschregler/rekommendationer.
Huset byggt 2004. På platsen där jag skall hänga det satt från början ett hörnbadkar så vatten finns.
Den nya platsen är längre från duschhörnan än nuvarande plats så ingen större ånga där.
När jag tittar i bygghandlingarna så står det dubbel gips i badrum. Däremot finns plywood i några andra väggar har jag märkt.

Huset byggt 2004. På platsen där jag skall hänga det satt från början ett hörnbadkar så vatten finns.
Den nya platsen är längre från duschhörnan än nuvarande plats så ingen större ånga där.
När jag tittar i bygghandlingarna så står det dubbel gips i badrum. Däremot finns plywood i några andra väggar har jag märkt.
Om du går all-in och även byter kakel så kan du regla upp väggen det berör, det är enkelt.

Typ precis i gränslandet innan första utgåvan av de branschregler jag avser kom. Så då är det säkert dubbel gips. I övriga rum en kvalitetshöjning på den tiden (precis som nu) för att kunna skruva upp saker och ting. Det kan bli gråzoner vid en vattenskada, men inte helt omöjligt att ett försäkringsbolag har åsikter ifall du skruvat upp saker med molly inne i ett våtrum, om du skulle få problem som kan härledas dit. Hur stor risk det är, får man väl avgöra själv.

Typ precis i gränslandet innan första utgåvan av de branschregler jag avser kom. Så då är det säkert dubbel gips. I övriga rum en kvalitetshöjning på den tiden (precis som nu) för att kunna skruva upp saker och ting. Det kan bli gråzoner vid en vattenskada, men inte helt omöjligt att ett försäkringsbolag har åsikter ifall du skruvat upp saker med molly inne i ett våtrum, om du skulle få problem som kan härledas dit. Hur stor risk det är, får man väl avgöra själv.
Tack för input! Jag bedömer att en ev vattenskada kommer vara i duschhörnan långt innan detta hörn. Men olyckor kan ju ske var som helst.
Men inget vatten kommer finnas ovanför de infästningar som kommer göras med detta ingrepp.

Tack för input! Jag bedömer att en ev vattenskada kommer vara i duschhörnan långt innan detta hörn. Men olyckor kan ju ske var som helst.
Troligen inga problem, men det känns fel att ha en för tydlig åsikt/riskbedömning åt någon annan. Tryck du in en rekorderlig mängd våtrumssilicon i skruvhålet så att det flödar när du skruvar, så är det mättat runt skruv och tätt och fint. Skadar nog inte att ta en klutt i hålet innan du trycker mollyn också.

Troligen inga problem, men det känns fel att ha en för tydlig åsikt/riskbedömning åt någon annan. Tryck du in en rekorderlig mängd våtrumssilicon i skruvhålet så att det flödar när du skruvar, så är det mättat runt skruv och tätt och fint. Skadar nog inte att ta en klutt i hålet innan du trycker mollyn också.
jag redigerade och la till att inget vatten kommer finnas ovanför skruvhålen så risken är liten bedömer jag.

Inga molly mot kakel skrev jag ju ?

Kan man inte bara vika in de där flärparna som annars skall hugga tag? Har man väl dragit ihop den snurrar den väl inte?
Teoretiskt skulle man kunna lägga en tunn gummi-shims/bricka av ngt slag mellan mollyn och kaklet. (Och så tryck mollyn med tång, inte skruva ut den). Men det kan ju även bli lite chansartat även med att hitta korrekt längd på mollyn mht tätskikt/fix7kakel utöver gipsen kanske.

Du kan ju testa, men @simson kan nog understryka att det blir lite trist med det stora molly-hålet om du ska backa tillbaka till de alternativen han gav. Så du ska nog testa på något vis innan du fjuttar upp femtioelva hål + molly för kommoden.

Är det en yttervägg eller vad är det på andra sidan? Det är ju inte supermycket jobb att ta upp ett litet hål i en gipsvägg bakifrån om det är ett annat rum på andra sidan.

Men är det tapet kan det ju vara lite pyssligare att återställa förstås.

Våtrumsplugg är en möjlighet.

Har du testat eller googlat?

Den där kanske funkar?

Är det en yttervägg eller vad är det på andra sidan? Det är ju inte supermycket jobb att ta upp ett litet hål i en gipsvägg bakifrån om det är ett annat rum på andra sidan.

Men är det tapet kan det ju vara lite pyssligare att återställa förstås.
Det är ett sovrum på andra sidan med mönstrad tapet som inte finns längre.

Tipset ohändiga jag fick när jag gjorde samma operation var att borra ett 6mm hål, dvs vanlig plugg och kontrollera med ståltråd hur tjock väggen var. Böj till en liten hake så kan du känna hur tjock väggen är. Innan du drar fram 10mm borren...

Komod och badrumskåp i dubbelgips är väll sådär, har du ben på komoden? Rekommenderar att du försöker hitta reglarna från sovrummet om du knackar lite ( troligtvis cc450mm) angående kakel å tätskickt så bryter man tätskicktet om man river kaklet, nån platta kanske går att få loss utan att göra hål i tätskicktet. När vi bygger nu så är det krav på 15 mm plywood i badrum, förut kortla man bara där badrummskåp, tvättställ, blandare etc skulle upp ?

Komod och badrumskåp i dubbelgips är väll sådär, har du ben på komoden? Rekommenderar att du försöker hitta reglarna från sovrummet om du knackar lite ( troligtvis cc450mm) angående kakel å tätskickt så bryter man tätskicktet om man river kaklet, nån platta kanske går att få loss utan att göra hål i tätskicktet. När vi bygger nu så är det krav på 15 mm plywood i badrum, förut kortla man bara där badrummskåp, tvättställ, blandare etc skulle upp ?
Jag kommer ha ben i framkant på kommoden. Kanske skulle ha det i bakkant också?
Vi har försökt mäta upp reglarna med en professionell sökare från Bosch med olika inställningar för trä och metall men det var svårt. Får att det skulle vara 250cc men det tror ju ingen på. Möjligen 330.
Ang tätskiktet är det inte så känsligt område då det är flera meter från duschen, möjligen för kommoden.
Det sitter vatten på plats redan efter ett tidigare hörnbadkar så inga nya ingrepp behövs för vattnet.

Tätskicktet var mer för att nån tala om att plocka kakel, i ditt fall räcker det med silli i skruvhålen. Kan vara reglat cc 300 eftersom det är kakel, annars är 450mm standard. Om du bara får fast komoden i gips så är ben i bakkant också inga fel, är det plåtreglar så rekommenderar jag lite mer fingängade skruv än vanliga träskruv ?

Det kommer att bli ytterst pinsamt när några ungdomar rivit loss den från väggen när dom fått feeling.
Regla är mitt tips......

Snaptoggle.

1700743368714.png

Jag har fäst min vägghängda skivstångsställning med ett gäng såna, så de håller nog för en kommod :)
Både molly och den håller, är gipsen som ger vika först, har lagat ett flertal väggar där rörmockarn har hängt upp tvättstället med molly i dubbelgips, är nog värt å krångla lite med damsugaren bland benen i framkant. Du kan ju alltid sätta nån läkt/list under komoden på väggen för nån regel borde du träffa

Skulle tro att dubbelgips med kakel håller gått att hänga komod i utan ben.
Har rivit ett och annat gammalt badrum och sällan man ser nån fuktskada ens i duschen där blandare mm varit fastskruvat . Även i gamla badrum där man på sin höjd bara hade plastdispersion eller lite tjärfärg på gipset under kaklet . Så att fukten ska åka in i skruvhålen och orsaka skada under komoden tror jag bara är något byggkeramikrådet hittat på för att tjäna mera pengar.

Tillbaka
Topp