Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Drog in till jobbet några timmar, mysig vinter färd dit och blaskigt värre hem.
Trevlig helg!
IMG_6571.jpeg

Tomt på medcyklister till Ulvsundaplan. Småvägar och gator i förorten var helt okej, en del sandat, en del inte.
Fint sopsaltat från Åkeshov till Hornstull. Sen däremot, från och med Hornviksstigen, upp via Zinkens väg och vidare på Ringvägen.... inga spår av snöröjning. Spårig och halvknagglig snö och snömodd hela vägen till Skanstull.
Endast den sketna lilla trasiga sträckan mellan korsningen Skansbrogatan och Götgatan var rensad.
Skanstullsbron var bra men för gående var bara ca 50 cm rent så gående hamnade, fullt rimligt, på cykelbanan.
Mötte också en laxande tjej utan lyse. Bra där.

Cykeln rullar igen. Var reglaget som gått sönder. Kudos till Bikeroom i Täby Kyrkby som via kontakter fixade mig ett par beggade (nya hade kostat skjortan) på nolltid. Var så ivrig idag att jag glömde lägga på BarMittsen, så fick vända om efter 5min. Sopsaltat 90% av vägen. Skeppsbron som nämnt ovan, var ju inget att hurra för.
Själva passet verkar inte ha hunnit laddas upp till Strava förrän jag drog ner i parkeringsgrottan. Så nu sitter jag här och undrar hur jag kom till kontoret...

Hammarby Allé var det fint plogat för bilisterna. Cykeldelen av körbanan var sjukt spårig och moddig, med den underbara kombinationen lös och frusen modd. Varje buckla var en liten överraskning. Götgatan var det en del andra cyklister, men inte många. Däremot en hel del av övriga som var ninjacyklister. Torsgatan mellan Odengatan och Karlbergsvägen var en lång moddbana. Lyckades pricka rätt bra klädmässigt. Eventuellt blir det en buff mindre på vägen hem.

Saltat och fint ute på Ekerö. Inga incidenter på min sträcka. Men den där geggiga slushen som uppstår och fryser på, rullade man ju inte igen om snabbt. Det tog 8 min längre än vanligt idag. Bitvis rätt så stark sid- eller motvind. Men ska inte klaga. Man blir stark eller nåt. Behöver nåt mer värmande nertill. Trodde mina privata delar skulle gå sönder i duschen. Satan vad frusen den var.

Saltat och fint ute på Ekerö. Inga incidenter på min sträcka. Men den där geggiga slushen som uppstår och fryser på, rullade man ju inte igen om snabbt. Det tog 8 min längre än vanligt idag. Bitvis rätt så stark sid- eller motvind. Men ska inte klaga. Man blir stark eller nåt. Behöver nåt mer värmande nertill. Trodde mina privata delar skulle gå sönder i duschen. Satan vad frusen den var.
Finns ju kalsonger med vindpanel i fronten om du inte kör det redan?
Tror både Aclima och Houdini har och tror jag sett Craft även haft tidigare.

Finns ju kalsonger med vindpanel i fronten om du inte kör det redan?
Tror både Aclima och Houdini har och tror jag sett Craft även haft tidigare.
Vindpanel är fint. Brukar dessutom stoppa ner en del från en uppklippt yllehalsduk (Burberry funkar bra). Kan varmt (höhö) rekommenderas.

Kan hända även proffsen... :) https://www.expressen.se/sport/langdskidor/calle-halfvarsson-forfros-sitt-konsorgan/

Skön tur i det hela. Bra sopsaltat överlag. Småvägarna genom Täby var hårdpackade och bra. Hoppas minusgraderna består och vi skippar frusen slask den här vintern. Brukar vara nöjd när jag kommer iväg vid 7. Brukar resultera i att jag kan stå länge i jobbduschen och inte bli sen. Nu var klockan däremot mycket när jag väl traskade in på kontoret.....börjar ta längre tid med pendlingen.

får man fråga vad för brallor du har?
idag blev det mina mtb brallor, fox defend. Dom är så sköna i övrigt. Men har ju perforerade hål på låren, kryper in en del kall luft där..... Brukar annars köra med några Leatt MTB regnbrallor den här tiden på året men hittade dom inte imorse. (kör MTB grejer rakt igenom faktiskt, orkar inte ha en MEMIL uppsättning kläder för pendling/gravel)

idag blev det mina mtb brallor, fox defend. Dom är så sköna i övrigt. Men har ju perforerade hål på låren, kryper in en del kall luft där..... Brukar annars köra med några Leatt MTB regnbrallor den här tiden på året men hittade dom inte imorse. (kör MTB grejer rakt igenom faktiskt, orkar inte ha en MEMIL uppsättning kläder för pendling/gravel)
Jag kör mina Endura Humvees. Kör jag med de tillhörande BiBsen så värmer det tillräckligt mycket kring insida lår och paket. Brukar annars skippa dem om det är turer kortare än två timmar, men det är skönt med värmen.
MTB-kläder funkar alldeles utmärkt för pendling.

Hade alldeles för högt tryck i däcken. Spårade hejvilt på villagatorna. Men jag stannade och släppte ut en hel del. Sen blev det bra. Men långsamt går det...

Racer i sommarväder ca 40-45 min
Vinterföre, snö och dubbdäck med lågt tryck ca 55 min.
Cykel med sommardäcken ca 25 min
Samma cykel med vinterdäck och snömodd ca 32 min

Får se skillnaden i vår när jag renoverat upp min gamla stålracer och använder den som pendlare.

På 20km ger kalla vinterteperaturer ca 2min längre pendlignstid jämfört mot en varm sommardag. Detta om allt annant är konstant, vilket det inte är (mer kläder och mer däck).

Ensamt på pendlingen idag, några tappra själar. Nya dubbdäcken sjöng såå fint. Annars en del sopsaltat och andra oplogade gator. Spårigt på sina håll. Visiret funkar men pannan blev kall iallafall. På det imorgon igen :)
Edit: Monterade barmittsen, så svårt o växla med tjocka handskar

Senast ändrad:
IMG_6266.jpeg
IMG_6268.jpeg
Fy fan va kallt.?
Från jobbet till gamla lägenheten för att kasta lite skräp inför morgondagens besiktning och därefter fortsätta några km för att lämna nycklarna på sambons jobb och efter det cykla hela vägen tillbaks till där jag började imorse.
Ett par mil extra blir det iallafall, men hade hellre legat hemma i soffan.

Men det är iallafall vackert ute.

95% sopsaltat imorse. På vägen hem var det lite mer modd och spårigt, framförallt inne i stan. Kallt! -7 när jag kom hem. Citerar Hlafvarson: -"Jag har förfrusit snorren. På riktigt. Fy fan, ...".

På´t igen imorrn. SMHI säger snö, och ska ha möte med dem imorrn också. J-vlar vad de ska få om det inte stämmer :)

Det kanske kan vara läge att kolla på sadelöverdrag i päls? -5 grader som går rätt upp i kyrkporten via sadeln, som inte är byggd för att isolera, är sådär. Upplevde rejält lyft när jag skaffade sadelöverdrag, särskilt på mysturer med tjockis i tvåsiffrigt minus.

Varma fingrar och kalla tår. Kanske dags för skoöverdrag.
Om Ringvägen var dålig imorse var den värdelös på eftermiddagen. Snömodd hela vägen.
Den tidigare fina sopsaltade sträckan Hornstull-Åkeshov hade överväldigats av snöfallet med en uppkörd farled i vardera riktning. Gick ändå rätt bra.
Funderar starkt på HTn imorgon. Frågan är om jag orkar med dubbsmattret.

På min tid körde vi kort-kort fram till lucia, så var det bara!
Jag sladdade en gång och vurpade in under en buss vid Liljeholmen minns jag. Men det var bara att kravla fram och borsta av den värsta snön och blodet från knän och armbågar. Inte fan dog man av det inte.

Det var "friskt" måste jag säga med kvällspendlingen, men blev lite bättre sedan jag stannat och fått på mig mina liners, ca -8 nu tror jag men lite vind också, kändes även som hög luftfuktighet. Kan inte riktigt förstå hur man skulle kunna hantera en eventuell punktering när det är så här kallt men man får väl söka sig in någonstans. ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp