Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nästa vecka…
IMG_6582.png

Det var "friskt" måste jag säga med kvällspendlingen, men blev lite bättre sedan jag stannat och fått på mig mina liners, ca -8 nu tror jag men lite vind också, kändes även som hög luftfuktighet. Kan inte riktigt förstå hur man skulle kunna hantera en eventuell punktering när det är så här kallt men man får väl söka sig in någonstans. ?
Har tänkt på det också. Min (ännu oprövade) lösning blir nog tunnelbanestation.

Mötte en cyklist som körde barbent vid köldhålet söder om Sörentorp. Tittade ner på cykeldatorn som sa -8,7 grader. Hurtfriskt!

Jag mötte flera cyklister som kör barbent. Jag hoppas att de hade barawn kort pendelsträcka.

Jag cyklade i shorts för att hämta sonen från sin aktivitet på eftermiddagen, men då har jag DH-skydd som täcker nästan hela benen.

2023-11-27-21-21-24-243.jpg

Jag mötte flera cyklister som kör barbent. Jag hoppas att de hade barawn kort pendelsträcka.

Jag cyklade i shorts för att hämta sonen från sin aktivitet på eftermiddagen, men då har jag DH-skydd som täcker nästan hela benen.

Visa bilaga 668019
Det verkar som att det bara är jag som är trångsynt kring vid vilka temperaturer det är skönt med barbent. När jag mötte cyklisten ikväll tänkte jag att idag kan väl inte ens @simson köra barbent? Men det visade sig ju vara fel ?

Det är dags för mig att komma ur komfortzonen! Kanske dra på mig undulatsmugglare och brottarlinne på morgondagens pendling? ?

Det verkar som att det bara är jag som är trångsynt kring vid vilka temperaturer det är skönt med barbent. När jag mötte cyklisten ikväll tänkte jag att idag kan väl inte ens @simson köra barbent? Men det visade sig ju vara fel ?

Det är dags för mig att komma ur komfortzonen! Kanske dra på mig undulatsmugglare och brottarlinne på morgondagens pendling? ?

Nej, nej, jag tycker att man ska hålla sina musklar tillräckligt varma! Mina DH-skydd är tjocka (men de har ett hål på baksidan och går inte helt upp till mina cykelbibs som jag har under shortsen).

-9 i total motvind. Körde min fina REX på isiga och spåriga cykelbanor.

Men…Varför har en del inte reflexer eller cykellysen kl 05 på morgonen. Skitnära att krocka var vi.

Hursomhelst, myggfritt och rosiga kinder !
Tumme upp förutom nötterna utan lampor och reflexer kan inte annat än att hålla med om det….

Senast ändrad:
Sopat under natten som snöat igen på sina håll. Moddigt i stan. Ändå mkt cyklister. Tre elsparkcyklar som slirade runt :)
Skodde om ena cykeln med 26" hjulen och breda Conti Spike 240 dubb igår kväll. Skönt att bara kunna sikta och trampa utan att behöva bry sig om modd, halt osv. Siktar på episk hemfärd.

Sopat under natten som snöat igen på sina håll. Moddigt i stan. Ändå mkt cyklister. Tre elsparkcyklar som slirade runt :)
Skodde om ena cykeln med 26" hjulen och breda Conti Spike 240 dubb igår kväll. Skönt att bara kunna sikta och trampa utan att behöva bry sig om modd, halt osv. Siktar på episk hemfärd.
Jag tog inte min stridsvagn i morse så hoppas på en "lagom" episk hemfärd. ? I morgon kanske jag byter hoj däremot.

Kul att cykla och sladda lite i snön, men inte lika roligt att sladda runt bland iskakor i trafiken. Kanske bara dumt att vänta med dubbdäcket.

För er som spänt följer utvecklingen av min nya pendlare kan jag avslöja att jag igår kväll fick på bättre stänkor men behöver förlänga framstänkan. Iordningsställde dubbhjulet för snabba byten framöver. Blev nästan tårögd av lycka över hur smidigt det var att få däcket på fälgen. Det var länge sedan det gick så smärtfritt. Tidigare har jag bytt till en skön gammal SMP-sadel och med tejp och bundband fäst mitt bästa bakljus.

Snösmockefesten avbröts av en luftfärd över en motorhuv på en cykelpassage. Skadorna verkar vara begränsade till skrubbsår på knäna och en smäll på överarmen. Läkaren tyckte att det var lika bra att röntga armen, så det sitter jag på närakuten och väntar på svar på nu. (Edit: inga färska frakturer, men läkaren frågade försiktigt om jag möjligen hade cyklat omkull tidigare med tanke på de läkta frakturer på revben och axel som syntes på röntgen. Det kunde jag inte förneka ?)

Tack till medtrafikanterna på plats som hjälpte mig, ringde ambulansen och tog hand om min cykel.

Senast ändrad:
Sopsaltarna är våra hjältar. Så länge dom utför sitt jobb ok skall dom inte annat än tillbedjas. Man vinkar till dom eller ger tummen upp. Enkelt. Kärringhelvetet som ska tränga sig förbi en sopsaltare på den trånga cykelbanan utmed Roslagsvägen upp mot Bergshamra har kanske 1 meter i bredd att leka med. Vi har alltså en krängande sopsaltare på hennes högra sida och stålräcke mot stora vägen på andra sidan. Lite mysigt moddigt där hon trampar fram. Och ändå håller hon på. Total livsfara. Jag gick en livräddarkurs förrförra veckan men skulle inte ödsla en minut på den här jävla totalidioten. Lovar. Definitivt veckans grab-a-brain. Till slut faller hon av och lägger sig bakom sopsaltaren. De mötande cyklisterna som kommer gör att han stannar helt för att släppa förbi dessa. De leder hojarna i den trånga passagen. Då börjar det här kärringfiaskot gå mot dessa så alla blir ståendes halvvägs utan någon som helst möjlighet att komma nånvart. Vid det laget var jag väl inte totalt förvånad över hennes beteende. Då är det kanske rätt mänskligt att man tillåter sig lacka ur en smula? Skriker åt henne att vafan går hon för om hon ser att mötande håller på att gå förbi (dom gör ju dessutom rätt; sopsaltaren har stannat för deras skull och hon och jag har hindret på vår sida). "Annars kommer man ju aldrig förbi" svarar hon. Kommer du förbi nu då, undrar jag? "Näe...". Jag återfick hyfsad puls efter att ha tackat sopsaltaren och gett tummen upp. Kan tillägga att det var en fullkomligt perfekt pendling annars från Axelsberg runt 7-bläcket. För mig är mycket av tjusningen med hojandet egentiden och att man får sköta sig själv när man, som såhär års, brottas lite mot elementen. Det är fantastiskt. Till och med när det är misär är det på nåt sätt härligt. De få tillfällen man ändå behöver samarbeta typ bara en futtig millimeter med sina medmänniskor så ska det liksom inte behöva bli såhär. Fast hon kändes nog som ett undantag ändå. Jag menar, sist blev jag tillfrågad av minst fyra personer när jag stod ute i mörkret med punka. Så folk e nog rätt goa överlag....det var nog bara den här...öh...damen.

Senast ändrad:
Kör alltid Gröndalsbron, som är ett elände på vintern. Dåligt plogad/sopad, och när den väl är det så kommer ändå slasket rinnande ner från vägbanan och fryser till, förutom att det redan är smalt och blandat med gående
Och det bästa är när det kommer ett buss eller lastbil och sprutar ner en med slask och vatten...
(tydligen för jobbigt att sätta upp skydd, vilken inte skulle vara särskilt svårt)

Så jag tog Västerbron-Liljeholmsbron idag, som saltsopas och är i bättre skick. Även om det är en krångligare väg med fler rödljus och viadukter/svängar/korsningar osv

Märkte inget av att det skulle vara trångt och mycket cyklister på Västerbron, såg bara några få ?

Ser ut att bli mysigt hem idag...

Jag är igång igen med pendlandet efter några års uppehåll, tack vare nytt jobb. Det är ju denna årstid man njuter lite extra. Men jag funderar lite på stänkan fram på min gravel. Den skjuter ju mest snön framför sig så att hela cykeln och mina smalben blir julpyntade. Det har visserligen alltid varit så men jag tänkte på det först idag att det kanske finns någon lösning?

Tycker inte alls att mina medtrafikanter och deras cyklar ser lika vita ut, men de kanske cyklar på ett annat sätt och kortare.

Värsta väglage vid så lite snö som jag har sett någonsin. Riktigt sent pendling, men enda små biten som vad röjd på min sträcka var vid Hagaparken där jag tog bilden. Gatorna har hårde däckspår i snön som orsaker spårning, medan det finns ett halt skikt av is under snön. Även på cykelbanorna ledde spår av cykeldäck till spårning. Varje bit av nysnö jag kunde hitta var dock ett fröjd!

2023-11-28-12-03-17-756.jpg

Jobbar hemma idag, men lunchpendlade till Friskis för att leda spinningpass. Det var utmanande cykling (den utomhus), men sänkte droppern en bit och bara trampade på. Glad för mina 2,8-or, men även med dem slirade jag runt en del i spåren. Gick mot mina principer och cyklade bitar på trottoaren, eftersom vägbanan var lite för läskig i Sjöstan.

Jag skulle också vilja ha dropper och lite mer MTB:ig geometri. Cyklade imorse, allt var frid och fröjd lagom snö, ett ärende på lunchen Kungsholmen -Skanstull var så klurigt att jag tog bussen från Södra och station. Mötte plogaren vid Götgatan (plogade "fel" cykelbana dvs inte mitt håll) hallucinerade sedan snöplogsljud hela vägen över Västerbron. Räknar med att push -bikea delar hem?

Jag är igång igen med pendlandet efter några års uppehåll, tack vare nytt jobb. Det är ju denna årstid man njuter lite extra. Men jag funderar lite på stänkan fram på min gravel. Den skjuter ju mest snön framför sig så att hela cykeln och mina smalben blir julpyntade. Det har visserligen alltid varit så men jag tänkte på det först idag att det kanske finns någon lösning?

Tycker inte alls att mina medtrafikanter och deras cyklar ser lika vita ut, men de kanske cyklar på ett annat sätt och kortare.
Har du någon stänkskärmsförlängare fram? Även känd som egolapp. Den tar han om mycket snö- och regnstänk.

Ärende på stan, hade tänkt ta covid-expressen men snöyran var för utmanande så tog vardagshärket ändå, sänkte trycket på 55 mm Conti friktionsdäcken till ca 2 bar bak o lite mindre fram, inne i värmen. Det var lite högt visade det sig. Eller så var det helt enkelt 2,8"däcksföre redan kl 10 (ville dock inte lämna en fin cykel på gatan). Kl 13 var det definitivt det, in gick nog snabbare med crossen, hem hade gått både snabbare och med färre vurpor med 27,5+. Men det var mjuk landning den gången hela jag gick omkull o inte bara cykeln.
Spår av plogning långa 73an globenrondellen -skanstull. Ganska nysopat/saltat samma sträcka söderut vid 13tiden. Inget spår av snösvängen i övrigt.

Det såg ganska miserabelt ut på cykelvägarna hemma när jag skulle in vid lunch och tog misär-tunnelbanan istället. Fick sällskap av en sliten filur som inte luktade hallonsaft nästan direkt och satt sedan och längtade till cykelbanan igen. Men bra reality check att låta cykeln stå ibland så man kommer ihåg hur bra det är när man väl sitter på cykeln igen.

Det såg ganska miserabelt ut på cykelvägarna hemma när jag skulle in vid lunch och tog misär-tunnelbanan istället. Fick sällskap av en sliten filur som inte luktade hallonsaft nästan direkt och satt sedan och längtade till cykelbanan igen. Men bra reality check att låta cykeln stå ibland så man kommer ihåg hur bra det är när man väl sitter på cykeln igen.
Har flera gånger tänkt att cykelpendling från hyffsat städad närförort till kontor blir lite som en filterbubbla iom att jag när jag sedan tar tuben funderar en massa på alla olika människor jag ser (å andra sidan tänker jag aldrig på Sköna snubbar™ på Rawbike 4x på tuben).

Tillbaka
Topp