El-växlar på gravelcykel?
Det här börjar bli rätt tröttsamt. Du framstår som en rätt oskön typ som hela tiden försöker förminska dina meningsmotståndare.Det finns två ( eller kanske flera) poänger med elvx. Den första som jag ser det är att om man inte klarar av att lära sig växla smidigt är de säkert en hjälp. Den andra för de som lever av att cykla där 10-delar eller 100-delar har betydelse att ’aldrig’ missa en växling (för inga växlar eller haverier har nånsin missats i professionella tävlingssammanhang med elväxlar?) Sen finns förstås tekniknörden med goda tillgångar.
Vi andra enklare typer klarar oss nog utan.
Alla klarar sig utan el-växlar. Jag har växlat obehindrat från ramväxlar (inte alltid helt perfekt kanske) via STI till nu AXS. Jag KAN växla med vajer. Gör det fortfarande på vintercyklarna. Och det kan nog de allra flesta efter att ha kört max en säsong. Jag bryr mig inte om hundradelar. Trots det föredrar jag elväxlar. En smaksak då? Innebär det att jag känner ett behov av att förminska de som föredrar vajer? Nej. Ni får tycka annorlunda. Det är ok.