El-växlar på gravelcykel?

Det finns två ( eller kanske flera) poänger med elvx. Den första som jag ser det är att om man inte klarar av att lära sig växla smidigt är de säkert en hjälp. Den andra för de som lever av att cykla där 10-delar eller 100-delar har betydelse att ’aldrig’ missa en växling (för inga växlar eller haverier har nånsin missats i professionella tävlingssammanhang med elväxlar?) Sen finns förstås tekniknörden med goda tillgångar.
Vi andra enklare typer klarar oss nog utan.
Det här börjar bli rätt tröttsamt. Du framstår som en rätt oskön typ som hela tiden försöker förminska dina meningsmotståndare.

Alla klarar sig utan el-växlar. Jag har växlat obehindrat från ramväxlar (inte alltid helt perfekt kanske) via STI till nu AXS. Jag KAN växla med vajer. Gör det fortfarande på vintercyklarna. Och det kan nog de allra flesta efter att ha kört max en säsong. Jag bryr mig inte om hundradelar. Trots det föredrar jag elväxlar. En smaksak då? Innebär det att jag känner ett behov av att förminska de som föredrar vajer? Nej. Ni får tycka annorlunda. Det är ok.

Det finns två ( eller kanske flera) poänger med elvx. Den första som jag ser det är att om man inte klarar av att lära sig växla smidigt är de säkert en hjälp. Den andra för de som lever av att cykla där 10-delar eller 100-delar har betydelse att ’aldrig’ missa en växling (för inga växlar eller haverier har nånsin missats i professionella tävlingssammanhang med elväxlar?) Sen finns förstås tekniknörden med goda tillgångar.
Vi andra enklare typer klarar oss nog utan.
Jag anser mig inte falla inte inom några av de kategorier du nämner. Ändå föredrar jag elväxlar om jag får välja (förklaring finns delvis i svar på tidigare inlägg från dig), men har inga problem med mekaniska växlar och har fortfarande cyklar med sådana som det händer att jag cyklar på.

Hade varit intressant med en plus/minus-tråd där man seriöst gick igenom fördelar och nackdelar. Som jag ser det kokar det hela ned till hur frekvent man vill byta växel, för mig har ramväxlar enbart fördelar, överlägsna skulle jag säga och jag har det på alla mina med bockstyre. Har också originalvajrar.
Klar fördel att man måste släppa styret för att växla.

Klar fördel att man måste släppa styret för att växla.
Jag anar en sarkasm men det är faktiskt det, inte för alla och alltid, men för mig. Det jag absolut inte vill ha är en statisk körställning utan skiftar ofta hur jag håller och ramväxlarna hjälper till där, inte så att de är avgörande men absolut inget minus.

Att växlarna inte sitter direkt åtkomliga vid styret har också fördelen, och den är viktigare, att jag växlar mindre sällan, för mig ger det under längre turer en mycket bättre harmoni i cyklingen att variera kadensen än att kontinuerligt växla för att hålla konstant varvtal. Och som jag skrivit i andra inlägg är det här den stora skiljelinjen går, vill man cykla med jämn kadens och effekt är ramväxlar mycket sämre än växlar uppe på styret

Senast ändrad:
Jag uppskattar era olika sätt att se fördelar. Plockar gärna russinen ur kakan, och på så vis får det som passar mig och min körstil bäst. "Gilla olika"
.
Hoppas att ni får en bra vecka utan större mekaniska eller elektriska problem!

Det här börjar bli rätt tröttsamt. Du framstår som en rätt oskön typ som hela tiden försöker förminska dina meningsmotståndare.
Jo och inte särskilt sympatisk heller.
Och har svårt att ta mig själv på stort allvar.
Pudelns kärna är dock min innerliga leda över prylraseriet som har tagit överhand om denna fina fritidssysselsättning som cykling är för alla vi som inte har det som levebröd.

Ursäkta om tår blev ömma på vägen hit.

Därmed drar jag mig från denna tråd.

Roligt oxå att flera verkar dra paralleller till de där me skivor eller fälgbromsar å typ: ”Kolla va fel ni hade å ni har lika fel om elväxlar”

Ja tycker fortfarande fälgbromsae funkar svinbra å har de på räsern (skivor på mtbn). Skulle aldri betala för å sätta skivbromsar på en lvg, helt onödigt me tanke på dom grymma fälgbromsar som finns nuförtiden

Så inte fan ”vann” skivbromsarna baraför att folk tror att dom e helt nödvändiga å industrin försöker pracka på oss dom

Alla klarar sig utan el-växlar. Jag har växlat obehindrat från ramväxlar (inte alltid helt perfekt kanske) via STI till nu AXS. Jag KAN växla med vajer. Gör det fortfarande på vintercyklarna. Och det kan nog de allra flesta efter att ha kört max en säsong. Jag bryr mig inte om hundradelar. Trots det föredrar jag elväxlar. En smaksak då? Innebär det att jag känner ett behov av att förminska de som föredrar vajer? Nej. Ni får tycka annorlunda. Det är ok.
Jag tycker det var onödigt hårt skrivet för det du reagerar på går åt båda hållen, mest åt andra hållet faktiskt.

Själv står jag med ena benet i båda lägren, elektroniskt styrda växlar har fördelar som jag också kan uppskatta, som att det enkelt går att analysera hur man växlar och att länka ihop det med andra analysverktyg som t.ex. wattmätare. Tycker de data som bl.a. @NLC publicerat här är mycket intressanta att läsa. Det finns även en del tekniska fördelar som också varit uppe i tråden. Dock som jag cyklar nu är det för min egen cykling en fördel att snarare gå åt andra hållet, att istället gå på känslan och ha liten teknisk indata och det är också av stor betydelse för mig att växelsystemet är enkelt och robust konstruerat Och det här är något som många missar, att det finns olika typer av cykling och cyklister och att det som är optimalt för en själv inte alltid är det för andra.

Det jag ursprungligen tog upp, frågan om livslängd och hållbarhet får väl tiden utvisa, elväxlar är fortfarande ganska nya.

Sen finns det en klar poäng i att marknadsföring har ett finger med i upplevt behov, det är också något att vara medveten om.

Jag förstår inte varför just ramväxlar skulle vara sweet spoten i ”enkelhet och robusthet”. Varför inte gå tillbaka nåt år till och använda växelspak längs bakgaffeln? Det borde ju bli ännu bättre, ännu enklare och mer robust, man slipper vajrar som kan krångla men behåller ”fördelen” att man måste flytta händerna fr styret för att växla.

Eftersom det ändå är så mkt trams i tråden

Gyllene medelvägen?

bonanza.jpg

Jag förstår inte varför just ramväxlar skulle vara sweet spoten i ”enkelhet och robusthet”. Varför inte gå tillbaka nåt år till och använda växelspak längs bakgaffeln? Det borde ju bli ännu bättre, ännu enklare och mer robust, man slipper vajrar som kan krångla men behåller ”fördelen” att man måste flytta händerna fr styret för att växla.
Fast de blir ju lite löjligt ändå, bara för att man inte ser fördelenme batterier och en motors so flyttar växeln behöver man ju inte vilja gå tebax till vändbart bakhjul? Har cyklat med elväxlar å de e ju svinliten skillnad på dom å bra mekaniska, allvarligt

Tycker ja iaf

Fast de blir ju lite löjligt ändå, bara för att man inte ser fördelenme batterier och en motors so flyttar växeln behöver man ju inte vilja gå tebax till vändbart bakhjul? Har cyklat med elväxlar å de e ju svinliten skillnad på dom å bra mekaniska, allvarligt

Tycker ja iaf
Nu var min kommentar främst riktad till de i tråden som inte ens ser värdet i STI-reglage. Jag började själv min karriär med ramväxlar, och steget till STI var en verklig game changer, det tog cyklingen till en ny nivå. Att jag bytte till elväxlar var en tillfällighet, hittade en cykel med Di2 till helt fantastiskt pris när jag var på jakt efter ny. Hade inga högre förväntningar, men insåg snart hur bra det var med alltid exakta växlingar och framförallt framväxling är en dröm i jämförelse med mekaniska. Och med tiden växer de än mer då de är i princip underhållsfria, inget byte av vajrar, inget justerande, osv. Som jag skrev tidigare, mina växlar är inte rörda sedan de justerades in när cykeln var ny 2015. Växlar fortf perfekt. Kommer inte gå tillbaka till mekaniska.

När det gäller skivbromsar håller jag däremot med dig, det lockar mig inte alls. Upplever inga problem med bromsförmågan på mina BR6800 caliperbromsar, och skivbromsar verkar ju kräva minst lika mycket underhåll. Så där ser jag litet added value, men likväl lär det bli sådana när det är dags för ny cykel för nu finns ju inget annat.

Jag tycker det var onödigt hårt skrivet för det du reagerar på går åt båda hållen, mest åt andra hållet faktiskt.

Själv står jag med ena benet i båda lägren, elektroniskt styrda växlar har fördelar som jag också kan uppskatta, som att det enkelt går att analysera hur man växlar och att länka ihop det med andra analysverktyg som t.ex. wattmätare. Tycker de data som bl.a. @NLC publicerat här är mycket intressanta att läsa. Det finns även en del tekniska fördelar som också varit uppe i tråden. Dock som jag cyklar nu är det för min egen cykling en fördel att snarare gå åt andra hållet, att istället gå på känslan och ha liten teknisk indata och det är också av stor betydelse för mig att växelsystemet är enkelt och robust konstruerat Och det här är något som många missar, att det finns olika typer av cykling och cyklister och att det som är optimalt för en själv inte alltid är det för andra.

Det jag ursprungligen tog upp, frågan om livslängd och hållbarhet får väl tiden utvisa, elväxlar är fortfarande ganska nya.

Sen finns det en klar poäng i att marknadsföring har ett finger med i upplevt behov, det är också något att vara medveten om.
Ok. Uppfattar du det så?

Jag tycker mest att vi som använder el (och vajer) får bemöta påståenden. Inte att vi påstår så himla mycket om vajeranvändare? Och det här sista, att elanvändare antingen inte kan växla, jagar hundradelar (underförstått låtsas att de är proffs) eller helt enkelt bara är prylnördar med för mycket pengar tog faktiskt lite illa på mig. Jag upplever det som ett ganska fult påhopp.

Vilka fula påhopp har drabbat vajeranvändarna? (Jag ser dem inte, men jag har ju förstås andra glasögon på mig).

Så vill jag be om ursäkt till dig, @Pfaff och andra som ev tog illa vid sig av det som skrevs! Happy ska vara happy!

Roligt oxå att flera verkar dra paralleller till de där me skivor eller fälgbromsar å typ: ”Kolla va fel ni hade å ni har lika fel om elväxlar”

Ja tycker fortfarande fälgbromsae funkar svinbra å har de på räsern (skivor på mtbn). Skulle aldri betala för å sätta skivbromsar på en lvg, helt onödigt me tanke på dom grymma fälgbromsar som finns nuförtiden

Så inte fan ”vann” skivbromsarna baraför att folk tror att dom e helt nödvändiga å industrin försöker pracka på oss dom
Jag skulle heller inte byta till skivbromsar eller elväxlar bara för uppgraderingens skull. Det funkar utmärkt med både fälgbromsar och vajerdraget. När jag byter cykel däremot, så försöker jag ta till mig den nya tekniken. Skivbromsar ÄR bättre än fälgbromsar och jag antar att elväxlar ÄR bättre en vajerdraget. När jag bytte landsvägshoj, så gick det inte att uppbåda elväxlar (pga covid). Kör därför hydrauliska skivbromsar och vajerdragna växlar på den, precis som på mina CXar. Ganska praktiskt att ha samma komponenter på alla hojarna, vilket också är en faktor. Då kan man hålla nere reservdelslagret och låna prylar mellan hojarna.

Ok. Uppfattar du det så?

Jag tycker mest att vi som använder el (och vajer) får bemöta påståenden. Inte att vi påstår så himla mycket om vajeranvändare? Och det här sista, att elanvändare antingen inte kan växla, jagar hundradelar (underförstått låtsas att de är proffs) eller helt enkelt bara är prylnördar med för mycket pengar tog faktiskt lite illa på mig. Jag upplever det som ett ganska fult påhopp.

Vilka fula påhopp har drabbat vajeranvändarna? (Jag ser dem inte, men jag har ju förstås andra glasögon på mig).

Så vill jag be om ursäkt till dig, @Pfaff och andra som ev tog illa vid sig av det som skrevs! Happy ska vara happy!
Jag tycker bara det var lite onödigt hårt skrivet när det det var ett svar på ett inlägg som försökte förringa de som har en annan syn.

Fula påhopp och fula påhopp, det beror ju på hur man tar det och jag har inte riktigt sett det så när t.ex. det skrivs att flip-flopnav eller spakframväxlar borde passa mig bara för att ta ett par exempel. Men med en annan ingång skulle det lätt kunna uppfattas som det. Sen är det förstås lite kul att just de förslagen används av några ikoner inom cykling under krävande lopp som PBP och Tour Divide.

Senast ändrad:
Jag tycker bara det var lite onödigt hårt skrivet när det det var ett svar på ett inlägg som försökte förringa de som har en annan syn.

Fula påhopp och fula påhopp, det beror ju på hur man tar det och jag har inte riktigt sett det så när t.ex. det skrivs att flip-flopnav eller spakframväxlar borde passa mig bara för att ta ett par exempel. Men med en annan ingång skulle det lätt kunna uppfattas som det. Sen är det förstås lite kul att just de förslagen används av några ikoner inom cykling under krävande lopp som PBP och Tour Divide.
Jag kan inte se att Glitchs inlägg som Pfaff citerade på något sätt förringar de som inte använder elväxlar. Men som sagt vi har olika glasögon.

Visst, kanske kan ses som påhopp. Men jag kan komma på bättre. Fast, som sagt, jag har inget behov av att hoppa på andra (och mig själv) så jag skriver inte ut dem.

Nej. Jag menar absolut inte dig. Och jag menar inte Pfaff heller. Utan mer generellt så där, om man vill reta någon som inte använder elväxel. Vi ka väl släppa det? Jag tycker inte att vi ska hålla på så, det var ju just det jag invände mot.
Absolut! Trodde du menade mig och började fundera på vad det kunde vara ... håller för övrigt helt med :)

Tillbaka
Topp