Vilket jag tycker avspeglas tydligt i tex Bikeradar:s recensioner av de kanske två bästa tyska lvg/grus lysena Supernova M99 och Lupine SL AF som vi har idag:
An StVZO-compliant light with a high-beam option
www.bikeradar.com
An expensive but high-quality StVZO-compliant light
www.bikeradar.com
Okej att Lupine kanske överdriver terrängegenskaperna i formuleringen "Away from the city, you.... unleash a full 1300 lumens high beam, enough for fast rides and challenging trails." Nyckelordet här är "challenging". Inte alltför knixiga & krokiga stigar tänker jag mig att SL AF funkar bra på, men förstås inte tekniska stigar med kraftiga drops och stigningar. StVZO-lampor och MTB-lampor är ljusbildsmässigt varandras motsatser, och kan inte enkelt ersätta varandra, även om det måhända är tillverkarens ultimata önskan och våta dröm:
One Lamp to rule them all, One Lamp to find them, One Lamp to bring them all and in the Darkness bind them.
Men betyget 3 av 5 är imo en orimligt hård bestraffning av överdrivna terrängegenskaper, högt pris och stvzo-klassning. Beamshotsen är dåliga och för lågt ställda. Ingenstans framgår hur bra den är på landsväg, eller hur bra den funkar i biltrafik på mörk landsväg.
Testaren Russel Burton, en mtb snubbe, tycker vidare att det är "dåligt flodljus på helljus" pga skarpa avgränsningar, och avslutar med att det finns gott om mer prisvärda alternativ i deras
best bike light's buyers guide bla:
Bontrager Ion Pro RT, betyg 4,5
Lezyne Macro Drive 1400+, betyg 4,5
Halfords Advanced 1600 lumen, betyg 4
Lezyne Hecto Drive 500XL, betyg 4,5
Magicshine Ray 2600B, betyg 4,5
Exposure Race Mk17, betyg 4
Magicshine Allty 1000 DRL, betyg 4
Knog PWR road, betyg 4
Ursäkta mig, men de här sladdlösa lyktorna spelar i en helt annan liga, och ingen av dem har stvzo-klassning eller ens bländningsdämpande egenskaper.