Bländfria lampor för gatubruk 23/24

De flesta attiraljer har skydd för djupurladdning. Hade för 20 år sedan en videokamera som tjuvdrog så litium batterierna polvände. De tog dock inte eld. Det hände en kollegas laptop för länge sedan. Det rök ur portföljen…

Hur lång är en hel natt?
Funderar återigen på nano, kan dock inte hitta något gaffelkronfäste till den intressanta versionen i det här fallet, nämligen AF med ett varselljusläge på 200 lm @2W, dvs samma ljusmängd som Gvolt 70.1 ger på maxläge. Efter att ha provat 150 lm med min Mono så skulle jag gissa att du skulle kunna klara dig ganska bra med 200 lm nattetid under goda förhållanden, dvs torr vägbana. Räcker inte det finns 450 lm @ 5W, då har du ett generöst halvljus.
På det stora batteriet har du då 17h på det stora och 12h på det lilla batteriet. Med det svaga halvljuset har du 7 resp 5h.
Den version som Valostore säljer anger dock lite andra brinntider.
Jag tror dock att Lupines värden är mer korrekta.

7 timmar får man väl ge det. Nu cyklar jag med en Gvolt 70 på lägsta och det tycker jag räcker. Jag är inte så känslig med mycket ljus, tycker MTB går utmärkt med en gammal MS 808 på lägsta läget.

Det dumma med Gvolten är att det är så stor skillnad mellan lägena, 2 timmar eller 15 timmar typ.

Nanon är intressant, får se om det finns något vettigt fäste.

Inte så dum kanske, förutom priset.

Med ett tillräckligt stort batteri/flera batteribyten så är det inga problem
Annars får du väl planera in din nattcykling så att den sker långt norrut och i Juni :sneaky:

Därför har jag föredragit lampor med AA-batteri innan, det är så enkelt att byta bara. Men svårt att ens få tag i vettiga baklampor med traditionella batteri idag.

Gvolt på lägsta ger ca 45 lm, så det här skulle bli ca 4 ggr så mkt.

Om du har gps navigator så kanske det går att hänga på den med denna

Det finns en nano classic med kronfäste, men den är för ebike och saknar de här sparlägena.

Ixon iq finns ju fortfarande, den ger 190/40 lm @ 5/29 h enl tillverkaren, med AA. Till den finns kronfäste. Sämsta med den är att den är bräcklig och inte tål att tappas.

Så här skriver Stefan i artikeln

"Djupurladdning av litiumjonbatterier minskar inte bara deras kapacitet avsevärt. Det kan också orsaka kortslutningar som då kan leda till brand vid laddning. Djupt urladdade Li-Ion-batterier bör därför inte längre användas av säkerhetsskäl."

Stämmer verkligen detta, att helt tomma li-jon batterier utgör en brandfara om man fortsätter använda dem? Har tömt mitt mobilbatteri ett antal ggr, är det ett riskbeteende?
Min gissning är att Stefan skiljer på batterier och celler, många gör det i mer teknikinriktad text
I din telefon har du en cell

Magicshine batterier har varit helt tomma när jag laddat upp dem och fortsatt använda dem, är det ett riskbeteende? Hade detta verkligen varit en brandfara så inbillar jag mig att li-jon bränder skulle ha varit betydligt vanligare än de faktiskt är?
Om jag kommer ihåg rätt skall MS-batterier ha ngn enkel form av skydd, jag tror det är ett skydd mot kortslutning (dvs strömbegränsning) och djupurladdning (dvs för låg spänning/cell).
OBS: TROR
Att du har haft flera MS-batterier som har verkat vara helt tomma kan vara för att skyddet av ngn anledning har triggats, det är inte helt ovanligt även i andra tillverkares LiIon-batterier + samma funktion i skyddade LiIon-celler. Det brukar återställas av ström åt andra hållet, dvs när man laddar batteriet/cellen. En enkel men värdefull säkerhetsfunktion. Jag har själv haft några enkla och oskyddade LiIon-celler som jag har dödat genom att en enda gång ladda ur dem för mkt och för länge, men jag har ännu inte lyckats med ngt värre. Vilket jag hoppas att jag slipper.
Lithiumbaserade batterier är ömtåliga och ffa finns det många sätt att förkorta deras livslängd, en del kan tom öka risken för brand. Men de är i många fall de bästa batterier som finns för närvarande, det är därför de används i "alla" typer av applikationer, från mobiler till bilar.

Därför har jag föredragit lampor med AA-batteri innan, det är så enkelt att byta bara. Men svårt att ens få tag i vettiga baklampor med traditionella batteri idag.
Har du en sladd med kontakt ut ur lampan och ett batteripack med en matchande hon(han)-kontakt går ett batteribyte ännu snabbare.

Gvolt på lägsta ger ca 45 lm, så det här skulle bli ca 4 ggr så mkt.

Om du har gps navigator så kanske det går att hänga på den med denna

Det finns en nano classic med kronfäste, men den är för ebike och saknar de här sparlägena.

Ixon iq finns ju fortfarande, den ger 190/40 lm @ 5/29 h enl tillverkaren, med AA. Till den finns kronfäste. Sämsta med den är att den är bräcklig och inte tål att tappas.

Har ett garminfäste på väg med gopro hållare under. Men tänkte ha Gvolten där :)
Har du en sladd med kontakt ut ur lampan och ett batteripack med en matchande hon(han)-kontakt går ett batteribyte ännu snabbare.

Inte lika lätt att byta på Cirkle K vid behov dock.

Du har inte följebil va?

Nej.

Om du vill ha en fast monterad lampa som skall lysa 7 timmar/dygn i upp till fem dygn blir det självklara svaret
Dynamo

Ja till min lvg ska jag bygga ett, men jag hamnar runt 16-18 km/h på grushojen med packning. Jag cyklar sällan hela nätter så men jag vill inte behöva fundera på det så mycket och kunna lösa ny kraft enkelt.

Nu kör jag powerbank som ska ladda dator, telefon och ena framlampan. Sen måste den laddas så fort man får tillfälle, tycker det ofta är rätt meckigt.

Ja till min lvg ska jag bygga ett, men jag hamnar runt 16-18 km/h på grushojen med packning. Jag cyklar sällan hela nätter så men jag vill inte behöva fundera på det så mycket och kunna lösa ny kraft enkelt.
Att få tillräckligt med ljus och effekt (för USB-laddn) i låga hastigheter med navdynamo ät ju ett problem. Men det skiljer ju en del mellan olika dynamoer. Enl tillv skall man behöva hålla >20km/h med Supernova M99 DY Pro för att helljuset skall fungera men i test av den räckte det med 11km/h med två olika Shimano navdynamoer
"Bei mir war das Fernlicht ab ca. 11 km/h zuschaltbar. Kleine Unterschiede je nach verwendetem Dynamotyp sind hier aber sicher möglich. Bei mir war der Wert sowohl mit einem Shimano Nexus DH-C3000-3N als auch einem Shimano Deore XT DH-T780 ähnlich."

Men om du bygger ett navdynamohjul till din lvg kan du förhoppningsvis prova med det även på gruscykeln.

Nu kör jag powerbank som ska ladda dator, telefon och ena framlampan. Sen måste den laddas så fort man får tillfälle, tycker det ofta är rätt meckigt.
Det här vet du säkert redan, men skall man använda en powerbank för sådan typ av "bikepacking" är det bra att välja en (eller flera) som klarar snabbladdning (PD/QC3.0)
Komplettera gärna med en nätansluten USB-snabbladdare med flera uttag för snabbladdning av "allt" samtidigt vid laddtillfällena. Typ en sådan här: BlitzWolf BW-S15 med 6 uttag

Nej.

Sinewave Beacon kan du välja om du vill köra på dynamo eller batteri eller kombinerat. Du kan tex med lampan ladda batteriet under dagen och under natten låta batteriet hjälpa till att driva lampan så du får max ljusstyrka även när det går långsamt. Bländfri är den dock inte.

Är ju lätt att tro att upplevd bländning skulle vara ett mindre problem bland bilisterna, där ordentlig lagstiftning samt kontrollinstanser reglerar aktiviteten, men så tycks inte vara fallet.

Min gissning är att Stefan skiljer på batterier och celler, många gör det i mer teknikinriktad text
I din telefon har du en cell

Om jag kommer ihåg rätt skall MS-batterier ha ngn enkel form av skydd, jag tror det är ett skydd mot kortslutning (dvs strömbegränsning) och djupurladdning (dvs för låg spänning/cell).
OBS: TROR
Att du har haft flera MS-batterier som har verkat vara helt tomma kan vara för att skyddet av ngn anledning har triggats, det är inte helt ovanligt även i andra tillverkares LiIon-batterier + samma funktion i skyddade LiIon-celler. Det brukar återställas av ström åt andra hållet, dvs när man laddar batteriet/cellen. En enkel men värdefull säkerhetsfunktion. Jag har själv haft några enkla och oskyddade LiIon-celler som jag har dödat genom att en enda gång ladda ur dem för mkt och för länge, men jag har ännu inte lyckats med ngt värre. Vilket jag hoppas att jag slipper.
Lithiumbaserade batterier är ömtåliga och ffa finns det många sätt att förkorta deras livslängd, en del kan tom öka risken för brand. Men de är i många fall de bästa batterier som finns för närvarande, det är därför de används i "alla" typer av applikationer, från mobiler till bilar.

Om Magicshine-batterierna har inbyggda skyddsfunktioner, särskilt mot djupurladdning och kortslutning, så är det ett bra skydd för att förhindra problem. Om du har upplevt att batterierna verkar vara helt tomma kan det vara ett resultat av skyddssystemet som löser ut för att skydda batterierna.

även de kaidomainbatterier jag äger har ett urladdningskydd, vid ungefär 6,9 volt. gäller även de 4x och 6x-boxar jag köpt därifrån i vilka man vanligen stoppar celler utan eget inbyggt skydd.

mäter man packen visar den noll volt. men några sekunders laddning väcker den till liv, så som håkan beskriver.

Än allvarligare är situationen när man kör cykelbana dragen på vänster sida mot motkörande biltrafik. biltrafik som kör med korrekt inställda halvljus, med ett assymetriskt ljusfinger som träffar rakt i ögonen på oss cyklister. det är då det verkligen märks om man själv har ett vettigt ljus eller inte.
Jag upplever att inte ens en bra stvzo lykta, tex en lupine mono, klarar detta. Vi har ett skräckexempel på infra i Karlstad, en busshållplats mitt på cg på en av de stora cykelstråken. Inga anpassningar gjorda för hållplatsen. Busslyset rätt i fejjan. Jag vet att det finns avstigande nånstans, men de är osynliga med mörka byxor och skor, trots att min lampa ger goda 350 lm och är högt ställd för max sikt. Det funkar inte.

jo har också haft några ställen med liknande problem.

två bländfritt ställda mr stvzo ser iaf igenom så man verkligen ser den svarta asfaltens yta. trots horder av bilars högerasymetriska ljus rakt in i näthinnan. det blir ju förhållandevis bättre belysning av egna vägbanan om man inte riktar ljuset uppåt:)

nu när det är vitt även i mälardalen blir kraven på egna belysningens styrka lägre.

någon ingenjörskonst i högre skolan, eller massiva mängder ingenjörstimmar är knappast att skriva av, det här är välkänd teknik allmänt tillgänglig sedan åtminstone typ tio är
Jag tror du underskattar svårigheten att göra bra lysen och samtidigt göra vinst på ekvationen. Philips gjorde som bekant en ambitiös satsning för ca 13 år sen att slå sig in på den marknaden, med ett antal fram och baklysen. Kunde man göra bla billysen så borde väl cykellysen vara en smal sak? Påminner lite om Volvo-ingenjörerna som sadlade om och gjorde Itera-cykeln. Gjorde man Europas bästa bil borde väl den första plasthojen vara en ren formsak?

En så välkänd firma som Bumm har haft problem med vatteninträngning på bla Space och Luxos U. Även Lupine nano har rapporterats med inträngning. Klagomål på dåliga fästen, tex Lezynes gummibandsfästen är mkt vanliga i anv omdömena. Jag tror inte det är så lätt att göra oantastliga lysen, sälja dem i stora antal och gå med ihållande vinst.

jo utmaningar finns ju, men som sagt det handlar mer om vilja, visioner och ekonomisk bärkraft än idag begränsningar i tekniken, känd sedan hedenhös kan man nog med fog säga.

en sak som utvecklats betydligt på senare år är bättre ljuskällor och batterier. men ändå knappast något radikalt senaste säg 5-10 åren.

sedan inte att förglömma ökad datorkraft att beräkna ljusbilden. men även detta är sega kolor. redan på åttotalet lanserades begreppet freie flächen för billampor. dvs optimering av reflektorers olika zoner indviduellt, istället för att mer passivt efterbearbeta utgående ljus från en regelbunden parabel med hjälp av förlustbringade räfflat glas. detta i ett läge där egentligen det bästa mest fokuserade ljuset från parabelns yttre kanter redan från start tagits bort genom att helt enkelt ta bort stora delar av övre och nedre delen av sagda parabel. hål i huvudet.

det tog bortåt 20 år innan freie flächen slog igenom. 20 sega år. min egen audi a2 är ett tidigt exempel.

synd bara att det fortfarande bara här och där verkar tagits i anspråk just för cykelbruk. standarden där (med förstås några undantag) mer jämförbar med när jag på egen hand på 80talet byggde ihop motorvägshalvljus för eget bruk på min bil.

typ hyggligt fungerande hemmabyggen.

Senast ändrad:
Om du vill att ngn skall kunna kontrollräkna måste du komma med fler uppgifter,
tex sådant som;
  • Vilken dynamo?
  • Vilken USB-laddare?
  • + mer?
Dvs så mkt som möjligt.

Noggrannheten är ca hela dubbla timmar per dygn. Spridningen mellan den sämsta och bästa borde ändå vara inom rimlighetens gränser.

6 V för det verkar de flesta ha?
4 Watt för det verkar de flesta lämna över 20 knyck?
Borde bli runt 0,7A?

Lite förluster mm på det, 7-8 timmar?

Edit: Överdrev lite, noggrannheten är snarare i block om 4 timmar.

4 Watt för det verkar de flesta lämna över 20 knyck?
Det verkar variera
Diagrammet nedan visar uppmätt laddeffekt med en Shimano Nexus DH-C3000-3N
1400t.png

Från

Tyvärr har han inte publicerat några mätningar på den laddare han själv kallar Referenz;
Forumslader
Men den är inte endast den bästa dynamodrivna laddaren, den är även riktigt dyr: upp till 255 € (våren 2021) och med lång leveranstid, från hemsidan: "Lieferzeiten Fertiggeräte: 2-3 Monate, Bausätze: aktuell noch nicht möglich, vermutlich etwa ab Beginn 2024"

Som jag skrev redan i #286 tror jag att det är en bra idé oavsett hur bra dynamo och USB-laddare man har bra att komplettera med en nätansluten USB-snabbladdare med flera uttag för snabbladdning av "allt" samtidigt vid pizza-stop eller likn.

sen ska ju gärna gps och eventuell navigator drivas under tiden man cyklar, blir det något direkt överskott att räkna med?

man kunde ju önska att det fanns dynamos som gick att helt koppla ur, men som gav ett par tiotal watt när man kände sig inspirerad i benen?

för mer total off grid-cykling verkar med dagens tekniska utbud snarare solceller vara ett alternativ...

Gps:en drar väl en bra bit under 1w förutsatt att man inte använder den extremt. Dock verkar det enklast att ha med sig lite extra batterier annat än om man ska vara i ordentlig vildmark länge

tour har nu hunnit testa lupine minimax.

i samma översikt avhandlas ett intressant alternativ för styret, lezyne super stvzo 600+. har bra batterkapacitet, saknar punch längst bort, men ger för typen ganska jämn ljusbild. kan vara lämplig att kombinera med t ex någon av cateyes alternativ som ju har det omvända upplägget.

Om Magicshine-batterierna har inbyggda skyddsfunktioner, särskilt mot djupurladdning och kortslutning, så är det ett bra skydd för att förhindra problem titta på site. Om du har upplevt att batterierna verkar vara helt tomma kan det vara ett resultat av skyddssystemet som löser ut för att skydda batterierna.
Jag vill också tillägga att många moderna batterier, speciellt litiumbatterier, har inbyggda skyddsfunktioner som förhindrar problem som överurladdning, djupurladdning och kortslutning.

Jag vill också tillägga att många moderna batterier, speciellt litiumbatterier, har inbyggda skyddsfunktioner som förhindrar problem som överurladdning, djupurladdning och kortslutning.
Inte endast litiumbatterier?
Har du några tips på sådana icke litium batterier med inbyggda skyddsfunktioner , gärna HR03 och HR6?
Jag har nämligen lyckats "knäcka" flera vanliga HR03 och HR6 på kort tid(<100 laddningar) i olika "apparater" där det har varit (minst) tre seriekopplade av dem som upprepade ggr har blivit helt urladdade.

Jag vet att det finns inbyggda skyddsfunktioner i laddbara 1,5V Li-ION-batterier, men dels är de dyra och dels kräver de en egen specialladdare.
Jag vill kunna använda en helt vanlig NiMH-laddare för HR03 och HR6 batterier.

det klagas alltid på gummibandsfästen.

de är direkt inte en gåva till mänskligheten, men passar alla dimensioner, och med rätt handhavande sitter de tillräckligt stadigt men ändå eftergivligt. samt är lätta att justera om de kommer ur läge. i like.

men man kan ju skruva fast sitt favoritfäste på på vilken lampa man än önskar. så gjorde jag med me stvzo, så jag slapp original-metallfästet, omöjligt att sidovinkla. ett grundkrav så som jag ser det. eftersom det ger fördelar när man kör lampor parvis. och det vill man ju gärna:)

så har ett gäng cateyefästen monterade i par på mina cyklar. inte perfekta de fästena heller.

ja det är ju onekligen fördelaktigt när man slipper tänka på inköpta grejor i andra termer än att det är ett råmaterial istället för färdig produkt.

det händer även mig någon gång emellanåt ?

men att harmonisera fästen för sina lampor är väl en skäligen enkel procedur, det gäller mest att komma på tanken.

egentligen inte mer tekniskt krävande än att anpassa längden på en ny cykelkedja. tyvärr i våra tummen mitt i mobilen-dagar är väl även en sådan teknisk minimalitet oöverstiglig för det stora flertalet.

fast förhoppningsvis inte här på happy:)?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp