Visa dina Watt

Visa dina Watt
För att inte tala om det traumatiska bytet jag gjorde nyligen när jag bytte effektmätning på min Wahoo Kickr Core från Wahoos egna till mina Garmin Vector 3. Misstänker (samt grundat på vissa mätningar) att jag förlorat ca 5-7 watt (ca 2%) när jag trycker runt ftp, de är borta, gone, finito, gått upp i rök. Först grät jag lite men nu börjar det kännas bättre.

Visa dina Watt
Alltså det beror på hur gammal man är, det nämns ju hela tiden att äldre är hårdare än dagens unga. Det bör tämligen vara någon typ av hänsyn taget till att dom yngre ”viker ner sig” tidigare i testet så dom kanske till och med får räkna på något som 1,03??‍♂️ någon som är riktigt gammal kanske bör ligga på 0,3??‍♂️ jag har hört att dom var jättehårda typ 50-talisterna.
Den här typen av gränser brukar väl dras vid Gunde?

Visa dina Watt
En gång när mitt powertap-nav blev kocko så körde jag (nästan en hel) 20a på ca 800w, jag blev såpass störd så jag avbröt efter en kvart isf 2 x 20.
Förstår nu att jag skulle kört av passet och lagt upp det på Happy?
Min Garmin startade spontant om sig mitt under ett lopp. Det resulterade i ett riktigt galet förslag på ny FTP.
Proffs-FTP.png

Visa dina Watt
Igår kunde man cykla med Jan Maas från Team Jayco AlUla på Zwift. Om jag gissar så blev han väl knappt svettig och hans puls var väl inte över 100. Men för en gammal 60+ gubbe blev det ett hårt men bra träningspass! Vi körde en timme och det fanns i alla fall lite reserver kvar... ;)

Bilagor

• 20231129b-003.jpg
    20231129b-003.jpg
    115.5 KB · Besök: 160
  • 20231129b-001.jpg
    20231129b-001.jpg
    177.2 KB · Besök: 156
Visa dina Watt
Hur långa cykel och löppass?
Det varierar; ett intervallpass och ett längre pass av såväl cykel som löpning per vecka är tanken. Löpintervallerna brukar ligga på en timme ungefär. Cykelintervallerna runt 90 minuter. Distanspassen är lite olika beroende på om jag kör själv eller i grupp. Löpningen brukar ligga någonstans mellan 10 och 20 kilometer. Cykelpassen på 2-3 timmar, ibland lite längre; de gånger jag kör i grupp och någon får feeling.

Visa dina Watt
Det varierar; ett intervallpass och ett längre pass av såväl cykel som löpning per vecka är tanken. Löpintervallerna brukar ligga på en timme ungefär. Cykelintervallerna runt 90 minuter. Distanspassen är lite olika beroende på om jag kör själv eller i grupp. Löpningen brukar ligga någonstans mellan 10 och 20 kilometer. Cykelpassen på 2-3 timmar, ibland lite längre; de gånger jag kör i grupp och någon får feeling.
Jag har också börjat kombinera löpning med cyklingen sedan mitten av juli ungefär (efter att mest ha cyklat sedan hösten 2020). Återstår att se hur det går. Springer dock enbart ca 2 pass / vecka på runt timmen styck tills vidare för att försöka vänja kroppen med löpningen långsamt denna gång (försöka undvika skador). Sedan om jag verkligen tjänar på det här för cyklingen är högst tveksamt (jag är skeptisk men möjligen bra för själva kondisen) men det är ändå kul med lite variation (gillar att springa också).

Visa dina Watt
Jag har också börjat kombinera löpning med cyklingen sedan mitten av juli ungefär (efter att mest ha cyklat sedan hösten 2020). Återstår att se hur det går. Springer dock enbart ca 2 pass / vecka på runt timmen styck tills vidare för att försöka vänja kroppen med löpningen långsamt denna gång (försöka undvika skador). Sedan om jag verkligen tjänar på det här för cyklingen är högst tveksamt (jag är skeptisk men möjligen bra för själva kondisen) men det är ändå kul med lite variation (gillar att springa också).
Kul.

För egen del handlar det väl egentligen om att jag har ersatt simningen, samt något cykelpass per vecka, med styrka. Anledningen är i guld och botten att jag i) tycker det är väldigt kul med stryka och ii) att jag insåg att jag behöver få ordning på den biten för jobbets skull.

Jag är helt säker på att styrkan är vad som hjälper mig mest i cyklingen, i förhållande till löpningen. Just nu är jag ungefär hälften så stark (i benen) som jag var när jag var i form för ett antal är sedan och även om jag antagligen inte kommer sikta på samma nivåer som då skall det bli intressant att se vilken effekt det får på cyklingen och uppmätt FTP. Den senare har ökat med ca 25% senaste året, med reservation för att det tar jag gjorde då och jämför med gjordes på annan utrustning än den jag använt nu i höst.

Visa dina Watt
Kul.

För egen del handlar det väl egentligen om att jag har ersatt simningen, samt något cykelpass per vecka, med styrka. Anledningen är i guld och botten att jag i) tycker det är väldigt kul med stryka och ii) att jag insåg att jag behöver få ordning på den biten för jobbets skull.

Jag är helt säker på att styrkan är vad som hjälper mig mest i cyklingen, i förhållande till löpningen. Just nu är jag ungefär hälften så stark (i benen) som jag var när jag var i form för ett antal är sedan och även om jag antagligen inte kommer sikta på samma nivåer som då skall det bli intressant att se vilken effekt det får på cyklingen och uppmätt FTP. Den senare har ökat med ca 25% senaste året, med reservation för att det tar jag gjorde då och jämför med gjordes på annan utrustning än den jag använt nu i höst.
Gällande styrka så skulle jag behöva benträning på gymmet men har en mental spärr här att komma över. ? Även träningsplanering och sådant kan så klart behöva ändras i så fall så att det inte blir "för mycket av det goda" på en gång. Benträning är ju tufft. Att träna tex överkroppen känner jag ingen direkt mental spärr mot alls som i jämförelse med knäböj och sådant (fy f-n, världens hårdaste övning). ?

Visa dina Watt
Gällande styrka så skulle jag behöva benträning på gymmet men har en mental spärr här att komma över. ? Även träningsplanering och sådant kan så klart behöva ändras i så fall så att det inte blir "för mycket av det goda" på en gång. Benträning är ju tufft. Att träna tex överkroppen känner jag ingen direkt mental spärr mot alls som i jämförelse med knäböj och sådant (fy f-n, världens hårdaste övning). ?
Det kräver dels viss planering dels en 100%ig acceptans av det faktum att man aldrig kommer vara riktigt fräsch vid starten av ett pass. ? Det knepiga, för min del, är att tvinga mig till att finna utrymme för viloperioder. Å andra sidan har jag goda möjligheter att de flesta dagar sova till dess jag vaknar, så jag har det gott förspänt.

Knäböj och benpass i allmänhet finner jag lämpligt att lägga på fredagar; något att se fram mot hela veckan och en fantastisk uppladdning inför, nu under SVTs höstsäsong, veckans absoluta höjdpunkt, direkt från Göteborg. ?

Visa dina Watt
Aaah vad synd, ingen koppling till Trainerroad. Aktiviteter jag fått från trainerroad till garmin kommer inte med i garmin synken med intervals.icu. Grym sida annars.

Visa dina Watt
Körde Mount Hayes -4 Sweet spot i Trainerroad, sista 6 minuterna varade i en evighet! Tror det blir tungt med lång ride på söndag, sen tungt i gymmet på måndag och sen sweetspot på tisdag, kanske ska försöka hålla mig till en vilodag på måndag när jag cyklar längre på söndagar. Satte den som Very hard (4/5) och Trainerroad frågade vad som var fel :P
1702361274485.png

Visa dina Watt
Ja, flashigt program men kan ändå tycka att vyn i gamla hederliga Strava duger för mig. Hmmm eller kanske inte ändå... den visar lite skumt (går att tolka värdena som alldeles för höga, ser ut som att jag ligger på ca 368W på mina fyror LoL "I wish", pulsen ser också överdriven ut rent visuellt). :unsure: ? Blir mer exakt i TrainingPeaks (bilden längs ner). Jaja, kanske får roa mig med att testa intervals.icu trots allt. ?
1702729064214.png

1702729308750.png

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Grymt, du är en stark rackare, verkligen, kul. ? Jag är glad när jag snittar 32,4 km/h under 76 minuter utomhus på sommaren med asfalt/racerdäck. ? Eller, hmmm, ok, ja, jag kan klara bättre solosnitt rundturer under sommaren men definitivt inte med 283W som snitt. ?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Screenshot_20231219_203200_TrainingPeaks.jpg

Testade ny zwift-setup ikväll med ett av zwifts lite udda träningspass. 30min z3 följt av 3x2min z5. Förvånansvärt jobbiga 2-minutare, men det är iofs december.

Monark 818e med gammalt quarq-vevparti som pratar ant+ med ett 4iiii-pulsband som skickar allt vidare till Apple TV, riktigt förvånad att det funkade på första försöket ?

Visa dina Watt
Fortsatt mitt wattande tre gånger i veckan. Gjorde i måndags ett tungt tröskelpass med over unders tror jag det heter, över och under ftp. Kändes verkligen i sista intervallen men var ändå hanterbart. Columbine -2 i Trainerroad
1703066474333.png

Sen idag ett sweetspot pass som skulle vara klart lugnare, men frågan är om det inte kändes värre. Har svårt att orka längre intervaller på 10min+, medans kortare på mycket högre watt blir "lättare". Kan vara för att jag lyfte typ 10ton på gymmet igår som det känns extra, men vettefan. Har de-load/rest week nästa då blir det korta pass med låg intensitet för att kroppen ska komma ifatt :) Cerro Xecón i trainerroad.
1703066501925.png

Har vid dom 3 senaste passen innan idag tittat igenom Transporter 1 2 3 filmernas första timme så jag fick nöjet att bränna av alla sluten på dom idag :D
1703066999628.png

Visa dina Watt
Fortsatt mitt wattande tre gånger i veckan. Gjorde i måndags ett tungt tröskelpass med over unders tror jag det heter, över och under ftp. Kändes verkligen i sista intervallen men var ändå hanterbart. Columbine -2 i Trainerroad
Visa bilaga 671851

Sen idag ett sweetspot pass som skulle vara klart lugnare, men frågan är om det inte kändes värre. Har svårt att orka längre intervaller på 10min+, medans kortare på mycket högre watt blir "lättare". Kan vara för att jag lyfte typ 10ton på gymmet igår som det känns extra, men vettefan. Har de-load/rest week nästa då blir det korta pass med låg intensitet för att kroppen ska komma ifatt :) Cerro Xecón i trainerroad.
Visa bilaga 671852

Har vid dom 3 senaste passen innan idag tittat igenom Transporter 1 2 3 filmernas första timme så jag fick nöjet att bränna av alla sluten på dom idag :D
Visa bilaga 671854
Vad menas med eFTP och "vanlig" FTP :)?

Visa dina Watt
Vad menas med eFTP och "vanlig" FTP :)?
FTP är vad jag har efter först ett ramptest, sen Trainerroads AI ftp uträkning, detta uppdaterades den 3/12 för mig.

Detta står i intevals.icu om man klickar på eFTP:
Estimated FTP for this ride on its own is 211w (from 24m at 219w). This is less than the model value of 238w so the model value has been kept.

Estimated FTP is calculated using power curves from FastFitness.Tips and Morton's 3 parameter critical power model. The algorithm requires just 1 maximal effort of between 180 seconds and 30 minutes. Your estimated FTP will stay the same if you maintain your training load and decline slowly when you reduce training. To get it to go up you need to put in a max effort! The minimum duration required is configured in settings.

Tillbaka
Topp