Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Jag börjar!

Köpte (också) en YT Izzo Core 2, stl XL för €1999. Känns helt klart prisvärt - kommer dock att byta ut hjul, drivlina, vevparti och bromsar (samt ev styrkombon) mot bättre och lättare saker som finns hemma. Utan pedaler väger XL 14.45kg, bara bakhjulet inkl NX-kasetten väger >3kg så där finns det relativt enkel vikt att spara (Shimano XT 11spd for life!).

Missade fö rabattkoden, men det var inga problem att få det fixat retroaktivt efter ett mail. Bra förstaintryck av YT! (Sen har man iofs hört att reklamationer et.c. kan vara lite knepiga.)

Ja ja, men vad tycker du om dom?
Jag gjorde ett fynd på ett par handskar men de var galet för små. Butikens fel då märkningen på själva handskarna var bra när jag fick dem, bara att den jäkla norska butiken inte skrivit ut samma information. Kommer inte handla där igen. Inte den närmaste tiden i alla fall. Det här är alltså inte ett tips, dock ett fynd.

Beställde en Grand Canyon 7 från outleten så sent som i onsdags och nu visar det sig att de fr.o.m. idag har 10% extra rabatt på outleten. Vad tror ni om mina chanser att få till ett avdrag på 10% på mitt köp? Är de serviceminded brukar de gå med på sånt om man frågar.

Annars har man ju 14 dagars ångerrätt och kan bara beställa en ny ? Mer meck, dock

Beställde en Grand Canyon 7 från outleten så sent som i onsdags och nu visar det sig att de fr.o.m. idag har 10% extra rabatt på outleten. Vad tror ni om mina chanser att få till ett avdrag på 10% på mitt köp? Är de serviceminded brukar de gå med på sånt om man frågar.

Annars har man ju 14 dagars ångerrätt och kan bara beställa en ny ? Mer meck, dock
Jag beställde en precede:ON 5 och deras Blackfriday rea drog igång innan jag fått hem cykeln. Men jag mailade och fråga om jag kunde få den för rea-priset och de gick bra. Ville bara att jag skulle vänta ut 30 dagars returrätten och återkomma när de gått ut, så skulle ekonomiavdelningen kolla på det. Om det är för att jag beställde med avbetalning vet jag inte.

Det går nog bra att fråga om ni kan lösa det på ett smidigare sätt än med en full retur.

Att du orkar :):)

Så gjorde jag med när jag köpt från Canyon och de dagen efter hade en flash sale - skrev ett mail och frågade om det var möjligt att ta del av rabatten och de svarade att de kan väl göra ett undantag, typ.
De pengarna la jag sen på Crankbrothers pedaler, vilket blev som en present till mig själv!

Tänkte lägga upp denna i originaltråden men ångrade mig?
Proffsmagasinet.....
Screenshot_20231216_153850_Facebook.jpg

Så hade vi den där diskussionstråden…

För den som tycker att tipset om Serious Gravix Petrol i dagens fynd-tråden (inlägg 1424) var intressant tipsar jag om mitt inlägg (1379) i samma tråd. Den finns dock bara kvar i strl S.

För 1700 kr mer får man kolfiberframgaffel, 700 gram lättare cykel trots dubbelklinga och i synnerhet hydrauliska bromsar. Man slipper den för cykling i minusgrader direkt farliga bakbromsen (vajerdragning uppåt så att fukt kommer in i vajern och fryser) som sitter på Petrolen. En no-brainer i min värld.

@Absolutjohan
@magink
@NickPick
@johnboy
@SIE

För den som tycker att tipset om Serious Gravix Petrol i dagens fynd-tråden (inlägg 1424) var intressant tipsar jag om mitt inlägg (1379) i samma tråd. Den finns dock bara kvar i strl S.

För 1700 kr mer får man kolfiberframgaffel, 700 gram lättare cykel trots dubbelklinga och i synnerhet hydrauliska bromsar. Man slipper den för cykling i minusgrader direkt farliga bakbromsen (vajerdragning uppåt så att fukt kommer in i vajern och fryser) som sitter på Petrolen. En no-brainer i min värld.

@Absolutjohan
@magink
@NickPick
@johnboy
@SIE
Japp, sambon har lite-version i S som dock är lite för stor, även efter byte till 35mm stam och sadel långt fram. Blir det cykelbyte så går vi på (ännu) mindre hoj.

@Absolutjohan
@magink
@NickPick
@johnboy
@SIE
Försent för mig, slog till. Får bli kinagaffel och nya hjul i vår

Jag tycker priset är rätt bra. Vill du ha 2x får du nog leta vidare men annars ser den fin ut!
Kan inget om deras egna komponenter dock. Kan ju vara hjul som väger 3 kilo typ.
Jag säger köp.
Med tanke på specad vikt tänker jag att varken hjul eller ram lär vara några bojsänken.

Jag blev också sugen trots att jag köpte alu-gravel i slutet av sommaren. Pressfit är på minussidan dock, och jag tror att jag ska kunna hålla mig

Med tanke på specad vikt tänker jag att varken hjul eller ram lär vara några bojsänken.

Jag blev också sugen trots att jag köpte alu-gravel i slutet av sommaren. Pressfit är på minussidan dock, och jag tror att jag ska kunna hålla mig
Vill man spara över kilot så finns denna också:) https://www.bikester.se/ridley-bikes-kanzo-a-sram-apex-1-hdb-M1351218.html?vgid=G2023188#cgid=240482
Inte lika hipp men mer "rejsig", samt fulare överrör.

Är detta ett bra pris, vad tror ni? Är jätte sugen på en stålgravel.
Kollade geon på den idag. Den är väldigt lång kan jag tycka. Har man redan bytt till en lite kortare stam som så många gör så kan det bli knepigt. Knep du någon? Finns bara i medium och mindre nu.

Kollade geon på den idag. Den är väldigt lång kan jag tycka. Har man redan bytt till en lite kortare stam som så många gör så kan det bli knepigt. Knep du någon? Finns bara i medium och mindre nu.
Ja, den är lång och slack och i början fanns den bara i storlek S vilket kändes för stor för mig. Ställde frågan i en Facebook grupp för Rondo owners men fick bara mansplaining :((
Då fanns plötsligt cykeln också i storlek XS, bara timmar efter jag la en beställning på S så nu är båda storlekar på väg till mig. Hoppas XS passar bra.

Jo den är ju lång men den är ju byggd med 50mm stam i åtanke upp till om med strl M. De flesta har kanske 90 mm orginal på en mediumhoj. Den har reach 420 i medium jämfört med 375 och 380 som jag har på mina två mediumcyklar, som körs med 90 resp 100 mm styrstam. Det är ganska exakt diffen som styrstammen gör

Ett bra pris bara baserat på att kolla komponenter. Man skulle kunna jämföra med ex. Kona Rove LTD (bara sett till utrustning, GRX, stålram, kolfibergaffel). Rove LTD kostar nästan det dubbla

Senast ändrad:
Jo den är ju lång men den är ju byggd med 50mm stam i åtanke upp till om med strl M. De flesta har kanske 90 mm orginal på en mediumhoj. Den har reach 420 i medium jämfört med 375 och 380 som jag har på mina två mediumcyklar, som körs med 90 resp 100 mm styrstam. Det är ganska exakt diffen som styrstammen gör
Det satt en 100mm på min kanzo a, bytte den till en 60. Det satt en 110 på min crux 56 (samma reach som en kanzo 388 och där har jag 70mm på sommaren och ibland 80mm under tävling. Då är det ju en "large". För mig på 184cm skulle med andra ord en "large" bli knepig då jag inte kan sitta bekvämt som en räka, därav jag tänkte det tål att nämnas :) på "gravel" vill jag ännu mindre sitta som en räka. Jo jag har bikefittat mig hos den där duktiga i Stockholm, Ian. :)

Jag skulle ju såklart kunna ha en i "medium" men då är stacken typ 7mm lägre än mina nuvarande grusisar.

Ett fynd:

Diskussion:

Jag har en Canyon Spectral Alu -22, 160 slag fram. Den väger 15,3 kg utan slangar. Ganska tungt men för ändamålet som den köptes (uppför grus, nedför stig i Göteborgsmiljö) inga problem.
När jag kollar motsvarande kolfiberhojar på Bikesters rea med samma eller liknande komponentnivå och slag, som Vitusen ovan, NP Mega, Kona Process 153 osv så väger de minst lika mycket, eller mera, med ordinarie priser på 10-20.000 kr över de 35.000:- som jag betalade för min alu-jonne. Jag inbillade mig att det var ett kilo lägre ramvikt som man betalade för när man lägger 50.000+ kr, men det verkar det ju inte vara? What gives?

Ett fynd:

Diskussion:

Jag har en Canyon Spectral Alu -22, 160 slag fram. Den väger 15,3 kg utan slangar. Ganska tungt men för ändamålet som den köptes (uppför grus, nedför stig i Göteborgsmiljö) inga problem.
När jag kollar motsvarande kolfiberhojar på Bikesters rea med samma eller liknande komponentnivå och slag, som Vitusen ovan, NP Mega, Kona Process 153 osv så väger de minst lika mycket, eller mera, med ordinarie priser på 10-20.000 kr över de 35.000:- som jag betalade för min alu-jonne. Jag inbillade mig att det var ett kilo lägre ramvikt som man betalade för när man lägger 50.000+ kr, men det verkar det ju inte vara? What gives?

Upplever samma sak. Känns som man måste upp runt 80-100 k spannet för att det ska bli riktigt lätt med lätta växelgrupper och kolfiberhjul. Sen stämmer väl inte alltid angiven vikt men det brukar ju snarare vara så att cyklar är tyngre än angivet.

@NickPick - kan du utveckla hur du tänker när du definierar ditt tips om Fulcrum racing 6db-hjulen som racer/gravelhjul?

Från Bikesters hemsida:
Användningsområde
Landsväg, Aero, Endurance
Ingår i leveransen:
Fulcrum Racing 6 DB C20 Road Wheelset inkl. Tubeless fälgband och ventiler

@NickPick - kan du utveckla hur du tänker när du definierar ditt tips om Fulcrum racing 6db-hjulen som racer/gravelhjul?

Från Bikesters hemsida:
Användningsområde
Landsväg, Aero, Endurance
Ingår i leveransen:
Fulcrum Racing 6 DB C20 Road Wheelset inkl. Tubeless fälgband och ventiler
1. Det är sällan skillnad på gravelhjul.
2. Fulcrum anser att dom fungerar till båda.

Helt ärligt... På typ alla cyklar under många års tid är det samma hjul på landsväg, cx och gravel. Vad skulle skillnaden bestå av? :) Tubeless ready, lagom vikt, osv.

Ps. Kör gravel med mtbfälgar nu för fjärde året i rad. Verkar gå det också :)

Kör gravel med mtbfälgar nu för fjärde året i rad. Verkar gå det också :)
Gravelhjul med MTB-fälgar finns även här

Allt blir ju hårklyverier när man kommer till breda däck.
I mitt fall så får jag lust att bygga ngt ibland och då blir det enl mitt huvud oavsett var som är rätt.
Svinlätt på fs
35/24inv "svinlätt" på gravel
46/21 "svinlätt" på lvg

Blir jag sugen på ngt annat så brukar jag sälja hjulparet först så att jag "måste" bygga nytt, inte kul att rulla runt på reserv/vinterhjul......

Ger inget i fart och hål i plånboken men det är kul?

1. Det är sällan skillnad på gravelhjul.
2. Fulcrum anser att dom fungerar till båda.

Helt ärligt... På typ alla cyklar under många års tid är det samma hjul på landsväg, cx och gravel. Vad skulle skillnaden bestå av? :) Tubeless ready, lagom vikt, osv.

Ps. Kör gravel med mtbfälgar nu för fjärde året i rad. Verkar gå det också :)

Tack för förtydligandet! Konstigt att Bikester inte också skriver gravel om Fulcrum anser det. Jag blev lite köpsugen, därav frågan.

Ett fynd:

Diskussion:

Du jämför ju två olika tillverkare som kan ha helt olika kvalitet/spec/tänkt användningsområde mm mm..

Jämför tex Canyons dyraste alu spectral som är 2 kilo tyngre än deras billigaste kolfiber spectral. Enligt deras egen spec. i alla fall.

Alla cyklar har blivit tunga som fan och en cf ram är inte så mycket tyngre än al

Försökte köpa en Ramones till grabben, men den går bara att köpa men saknas i korgen!?

Tillbaka
Topp