VARNING för bedragare på Köp och sälj

Att man svarar konstigt och ologiskt betyder inte av man luras.
Har säljaren faktiskt postat från Frankrike kan det sannolikt ta uppemot 2 veckor innan det kommer fram.

Säger inte att det är snyggt skött, men hävdar 2 veckors karens från dagen då det skulle ha postats från Frankrike.

Att man svarar konstigt och ologiskt betyder inte av man luras.
Har säljaren faktiskt postat från Frankrike kan det sannolikt ta uppemot 2 veckor innan det kommer fram.

Säger inte att det är snyggt skött, men hävdar 2 veckors karens från dagen då det skulle ha postats från Frankrike.
Två veckor är inte alls omöjligt utan snarare sannolikt om det nu har postats över huvud taget. Jag handlade några saker från en fransk cykelbutik i våras och maken till lång leveranstid och krångel på vägen har jag aldrig varit med om när det gäller frakt från Europa till Sverige.

Jobbar i "cykelindustrin", så till min sambos stora förskräckelse (utom när hennes cyklar ska fixas), blir det en hel del cykelprylar som lagras, för att användas en regnig dag. Lite då och då försöker jag röja ut lite - för att ge plats åt något annat användbart och skojigt. Senaste 24 månaderna har jag sålt sex cyklar, tio hjul och en massa annat. Nytt och begagnat.

Jag är oftast en vänlig själ, så jag har, för att bli av med saker, oftast sålt väldigt billigt. Tydligen för billigt och då blivit beskylld för att sälja stulna saker. Det känns lika tråkigt som olustigt.

Jobbar i "cykelindustrin", så till min sambos stora förskräckelse (utom när hennes cyklar ska fixas), blir det en hel del cykelprylar som lagras, för att användas en regnig dag. Lite då och då försöker jag röja ut lite - för att ge plats åt något annat användbart och skojigt. Senaste 24 månaderna har jag sålt sex cyklar, tio hjul och en massa annat. Nytt och begagnat.

Jag är oftast en vänlig själ, så jag har, för att bli av med saker, oftast sålt väldigt billigt. Tydligen för billigt och då blivit beskylld för att sälja stulna saker. Det känns lika tråkigt som olustigt.
Förstår dig, en grej kan vara att förtydliga detta i annonsen

Jag har sålt en del grejer de senaste månaderna efter mängde av felköp, ångrande, nytänk, fått nya grejer etcetera och jag vet med mig att det kan ta någon dag innan jag kommer iväg till posten med paketet. För mig är det A och O och hålla köparen uppdaterad och vara ärlig om att det kan dröja någon dag och betalningen därför kan vänta.

Det hade varit bra med en "omvänd tvärtom tråd", jag har varit med om några säljare och köpare som har varit riktigt bra att handla med vilket hade varit bra för andra att veta att de går att lita på.

Jag har sålt en del grejer de senaste månaderna efter mängde av felköp, ångrande, nytänk, fått nya grejer etcetera och jag vet med mig att det kan ta någon dag innan jag kommer iväg till posten med paketet. För mig är det A och O och hålla köparen uppdaterad och vara ärlig om att det kan dröja någon dag och betalningen därför kan vänta.

Det hade varit bra med en "omvänd tvärtom tråd", jag har varit med om några säljare och köpare som har varit riktigt bra att handla med vilket hade varit bra för andra att veta att de går att lita på.
Jag håller i stort med.
Däremot skulle jag aldrig betrakta en vara som såld innan den är betald om det inte är affär med ngn "känd" sen tidigare.
Att markera en vara som bokad exempelvis öppnar bara för problem med alla dagens ursäkter, jag avvaktar hellre en dag med att svara till dess att jag fått betalt. Kommunikation är a och o

Tyvärr verkar det som om vi stött på en ny lycksökare på Köp och Sälj. Den 6/11 betalade vi för en hub som sedan inte kommit och nu får vi bara konstiga svar från säljaren om att han åkt utomlands och råkat få med sig den och inte kan skicka något kvitto på att den verkligen är skickad.

Hur går man vidare för att anmäla detta till admin så denna profil kan spärras?
Tyvärr verkar det inte bättre än att vi får se det som att paketet aldrig kommer att dyka upp. Får bara undvikande svar utav säljaren så till vidare vill jag varna för (Guardsman27). Givetvis kommer jag radera detta om saken ställs till sin rätta.

Tyvärr verkar det inte bättre än att vi får se det som att paketet aldrig kommer att dyka upp. Får bara undvikande svar utav säljaren så till vidare vill jag varna för (Guardsman27). Givetvis kommer jag radera detta om saken ställs till sin rätta.
Han verkar ju ha krägt en hel del sen han blev medlem för bara några månader sen... Det måste ju finnas fler som är missnöjda tänker jag? Eller om han bara fejkat resten? Känns dock lite långsökt att fejka så många försäljningar

Jag köpte en grupp, och berättade för säljaren att jag behövde den vanliga infästningen till fälgbomsar. INTE directmount. När jag öppnar paketet så får jag till min förvånan när jag öppnar paketet och får se ett par directmountbromsar. Jag skrev till säljaren direkt när jag såg det den 25/11, säljanren har varit inloggad ett flertal gånger på happy sen dess men inte svarat. Hur hade ni hanterat detta? Vi skrev ett happykontrakt på det hela, men jag specade nog tyvärr inte vad det skulle vara för fäste till bromsen? Ska jag ta det som en sur läropeng eller börja leva rövare?

Ytterligare ett par exempel som visar på nödvändigheten av ett omdömessystem, det skulle göra att säljare skärper sig. Jag lyfte det i en egen tråd där det också kom fram att behovet är stort men det verkar inte hända något ...

Jag köpte en grupp, och berättade för säljaren att jag behövde den vanliga infästningen till fälgbomsar. INTE directmount. När jag öppnar paketet så får jag till min förvånan när jag öppnar paketet och får se ett par directmountbromsar. Jag skrev till säljaren direkt när jag såg det den 25/11, säljanren har varit inloggad ett flertal gånger på happy sen dess men inte svarat. Hur hade ni hanterat detta? Vi skrev ett happykontrakt på det hela, men jag specade nog tyvärr inte vad det skulle vara för fäste till bromsen? Ska jag ta det som en sur läropeng eller börja leva rövare?
Jag vet inte vad du menar med "börja leva rövare" men om personen vägrar svara så är det väl inte så mycket man kan göra annat än att hänga ut. Frågan är om man tycker det är värt det.

Antar du betalat i förskott?

Går det inte att sälja bromsarna för ungefär samma pengar som ett par sådana du behöver kostar? Kan ju vara ren okunskap men att någon varit inloggad men vägrar återkoppla tyder ju på att man är medveten om att man gjort fel...

Har du inte fått se vad du köpte innan du köpte det?

Jag vet inte vad skillnaden är, finns risk att säljaren inte heller har koll, att sticka huvudet i sanden efter affären är slutförd är väl inte helt kosher.

Å andra sidan brukar jag inte heller ge köpare en garanti att prylen passar köparens ändamål.

Ytterligare ett par exempel som visar på nödvändigheten av ett omdömessystem, det skulle göra att säljare skärper sig. Jag lyfte det i en egen tråd där det också kom fram att behovet är stort men det verkar inte hända något ...
Ett omdömessystem är inte bättre än dess svagheter och det finns flera svagheter som gör att ett omdömessystem kan blir både otillförlitligt och problematiskt. Lös problemen och utmaningarna så är jag absolut för ett omdömessystem för jag är trött på oseriösa köpare (oseriösa säljare har jag knappt stött på än så länge).

Exempel på några utmaningar:
  • Hur vet man att omdömena är sanningsenliga?
  • Hur fungerar kvalitetssäkringen?
  • Hur stoppar man oseriösa köpare från att hota med att ge ett dåligt omdöme om de inte får som de vill, t.ex. att säljaren sänker priset när varan ska betalas? "Om du inte... (valfri anledning) ...så ger jag dig ett dåligt betyg!!!".
  • Hur stoppar man oseriösa säljare som gör några snabba och enkla affärer för att få några bra omdömen och sedan blåser nästa person.
  • Om någon är missnöjd kan denna ge ett dåligt omdöme trots att motparten har gjort allting rätt, hur kommer man till rätta med det? Omdömen ger inte hela sanningen.
  • Som säljare drabbas man hårdare av att få ett dåligt betyg än en köpare. Det finns en obalans i maktfördelningen. Hur säkerställer man att balans är hyfsat jämlik.
  • Den som är duktig på att skriva och uttrycka sig har en väldigt stor fördel jämfört med någon som har lite svårare. Hur löser man det så att man får en rättvis bild även av personer som har skrivsvårigheter?
  • Det enda sättet att få ett hyfsat korrekt "totalbetyg" är att ha en rejäl volymen på antalet genomförda affärer. Få personer på Happy hamnar i den kategorin.
  • Ebay och andra plattformar har hittills inte löst problemet med att även oseriös säljare kan skaffa sig bra betyg/omdömen.
Att sitta och lusläsa olika kommentarer och förklaringar till betyg och sedan försöka lista ut var sanningen ligger tror jag ytterst få orkar med.

Det kommer ställas höga krav på att man fotar och dokumenterar för att stödja det man påstår. Men samtidigt kan bilder ljuga och vara lite av en falsk trygghet också (alla som har råkat ut för att en parkeringsvakt har fotat i precis rätt vinkel där parkeringslappen inte syns vet vad jag menar).

Hur mycket extrajobb kommer ett betygs-/omdömessystem innebära för admins? Vad händer om de inte orkar/hinner med?

Lös alla utmaningar så är jag absolut för ett omdömessystem ?

Ett omdömessystem är inte bättre än dess svagheter och det finns flera svagheter som gör att ett omdömessystem kan blir både otillförlitligt och problematiskt. Lös problemen och utmaningarna så är jag absolut för ett omdömessystem för jag är trött på oseriösa köpare (oseriösa säljare har jag knappt stött på än så länge).

• Hur stoppar man oseriösa köpare från att hota med att ge ett dåligt omdöme om de inte får som de vill, t.ex. att säljaren sänker priset när varan ska betalas? "Om du inte... (valfri anledning) ...så ger jag dig ett dåligt betyg!!!".
  • Hur stoppar man oseriösa säljare som gör några snabba och enkla affärer för att få några bra omdömen och sedan blåser nästa person.
  • Om någon är missnöjd kan denna ge ett dåligt omdöme trots att motparten har gjort allting rätt, hur kommer man till rätta med det? Omdömen ger inte hela sanningen.
  • Som säljare drabbas man hårdare av att få ett dåligt betyg än en köpare. Det finns en obalans i maktfördelningen. Hur säkerställer man att balans är hyfsat jämlik.
  • Den som är duktig på att skriva och uttrycka sig har en väldigt stor fördel jämfört med någon som har lite svårare. Hur löser man det så att man får en rättvis bild även av personer som har skrivsvårigheter?
  • Det enda sättet att få ett hyfsat korrekt "totalbetyg" är att ha en rejäl volymen på antalet genomförda affärer. Få personer på Happy hamnar i den kategorin.
  • Ebay och andra plattformar har hittills inte löst problemet med att även oseriös säljare kan skaffa sig bra betyg/omdömen.
Att sitta och lusläsa olika kommentarer och förklaringar till betyg och sedan försöka lista ut var sanningen ligger tror jag ytterst få orkar med.

Det kommer ställas höga krav på att man fotar och dokumenterar för att stödja det man påstår. Men samtidigt kan bilder ljuga och vara lite av en falsk trygghet också (alla som har råkat ut för att en parkeringsvakt har fotat i precis rätt vinkel där parkeringslappen inte syns vet vad jag menar).

Hur mycket extrajobb kommer ett betygs-/omdömessystem innebära för admins? Vad händer om de inte orkar/hinner med?

Utan omdömessystem i någon form skulle inte köp och säljsiter som Tradera överhuvudtaget kunna fungera. Och knappast heller på forum som Klocksnack utom i mycket begränsad omfattning. Jag har inte hört någon enda som velat att möjligheten att ge omdöme efter en affär skall tas bort på dessa.

Är faktiskt förvånad över att det argumenteras för att det skall vara helt fritt för oärliga säljare (och köpare) att verka på det här forumets k&s.

Senast ändrad:

Låter riktigt bra. Bra säljare och köpare, ska ha credd! Dåliga bedragare vill jag rensa ut.

Mycket att tänka på. Hmm...

Låter riktigt bra. Bra säljare och köpare, ska ha credd! Dåliga bedragare vill jag rensa ut.
Det är även så att det blir lite av en sport att göra så trevliga affärer som möjligt när man säljer på Tradera och då få bra omdöme. En köpare som inte blir nöjd är inget kul då tar jag mycket hellre tillbaka och säljer igen, förlusten skulle ju bli helt obetydlig för mig. Men det har aldrig hänt att någon köpare reklamerat på de ungefär 70 försäljningar jag gjort trots att jag skriver om möjligheten i meddelandet med betaluppgifter.

Senast ändrad:
Mycket att tänka på. Hmm...
Svaret på alla dessa frågor får man direkt genom att se hur det fungerar på andra k&s och jag har inte hört någon enda som argumenterar att möjligheten att ge omdöme skall tas bort på de säljsiter som har ett sådant system vilket är nästan alla.

Blocket är väl det enda utan men de säljer mest via direktköp och har den "säkra" beetalningslösningen Blocketpaketet för distansköp. Den däremot är en betydande risk för att drabbas av oärliga köpare och det är många som inte alls gillar Blocketpaketet. Jag skulle själv inte gå med på det, särskilt inte som säljare.

Jag kan tänka mig att omdömessystem finns på en massa plattformar för att skapa en känsla av trygghet. Dvs. det levererar inte riktigt det folk tror, men känslor trumfar verkligheten vilket gör att allt känns bra.

Frågan om ett omdömessystem är dock intressant, men man kanske ska utforma det på något annat sätt än skriftliga omdömen eller klickbara stjärnor. Men HUR DÅ?

Sen är det stor skillnad mellan att hitta/stoppa bedragare och att minska risken för att råka ut för en strulpelle. Den senare är lite svårare att fånga upp då det till viss del handlar om förväntningar (hur snabbt man svarar, skickar något, osv) och om kommunikation (vanligt med missförstånd, olika tolkningar, osv).

Tillbaka
Topp