[OT] Texter på skyltar som INTE är roliga

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum
Så är det ju, men å andra sidan är det säkerligen cykelleden som drar dit de stora mängderna cyklister så fullt rimligt de försöker styra trafiken. Ett oseriöst företag skulle strunta i det och bara rycka på axlarna och hävda att de enskilda cyklisterna använder allemansrätten.
Ett kommersiellt nyttjande av allemansrätten kan vara otillåtet i vissa fall. Finns en HD-dom om forsränning eller liknande om jag minns rätt. Det blev skräp och slitage som markägaren inte behövde acceptera.

Okej, om vi utgår ifrån att det är privat mark här och att cykling innebär hemfridsbrott eller olaga intrång.

Så backar vi till vägskälet vid Hulta sluss. Och upptäcker att cykelleden inte alls är vägvisad till slussen utan till denna väg där man inte ska cykla. (Google-foton från maj 2023.) https://maps.app.goo.gl/mHXEx2KG214WFNPz7

Om cykelledens huvudmän är angelägna om att cykelledens användare ska cykla via Hulta sluss så behöver de givetvis vägvisa dit. Inte till den väg där huvudmännen tycker att man inte ska cykla.

Ett kommersiellt nyttjande av allemansrätten kan vara otillåtet i vissa fall. Finns en HD-dom om forsränning eller liknande om jag minns rätt. Det blev skräp och slitage som markägaren inte behövde acceptera.
De kanske skulle behöva omformulera skylten.
Cykelleden upphör. Leden går via Hulta sluss där cykelbåt trafikerar.
Då har bolaget gjort sitt och det är på var och ens ansvar om man ändå fortsätter längs vägen.

Är det en cykelled eller en båtled? Verkar synnerligen ologiskt att tvingas använda båt om man tänkt cykla.

Är det en cykelled eller en båtled? Verkar synnerligen ologiskt att tvingas använda båt om man tänkt cykla.
Det finns alltid möjlighet cykla runt delarna med båt. Även Vätternbiten förstås blir en rätt rejält mycket längre på cykel.
Jag cyklade hela leden i somras, utan nyttja båt. Mycket trevlig, framförallt de delar som följer precis vid kanalen

Är det egentligen inte märkligt att man kan äga mark? Borde inte marken i vårt land tillhöra Sverige? Nyttjanderätt? Nej jag är inte kommunist, jag filosoferar lite…
Var skulle folk ställa sina hus om de inte hade någon mark att ställa dem på?
Var skulle lantbrukarna odla sina grödor utan mark?
Osv.
Nyttjanderätt blir ju samma sak, den måste fördelas på nåt sätt och hittills har väl inget bättre system att göra det än det vi har idag sett dagens ljus.

Det finns alltid möjlighet cykla runt delarna med båt. Även Vätternbiten förstås blir en rätt rejält mycket längre på cykel.
Jag cyklade hela leden i somras, utan nyttja båt. Mycket trevlig, framförallt de delar som följer precis vid kanalen
i det här fallet måste du isf cykla nästan ända in till norrköping, eller ta 210:an och bli ihjälkörd
Screenshot_20231215-134843_Firefox.jpg

så länge inte bilarna på 210:an har möte så flyttar de sig lite mot mittlinjen när de kör om, så att du får några decimeter, men har de möte, jahapp, då var det inget att göra åt :)

Jag skulle tro att de flesta bilister ser en annan utväg i det läget än att köra ihjäl en annan människa.

Jag skulle tro att de flesta bilister ser en annan utväg i det läget än att köra ihjäl en annan människa.
90% av bilisterna på 210:an kör bara och hoppas att cyklisten inte vinglar 10 cm just när de kör förbi. de ser det som det enda realistiska sättet att köra på, eftersom det inte "går" att vänta tills det är fritt att köra om. där går gränsen för hur mycket pk-dravel de kan svälja. jag har en hypotes att det är nåt med vattnet.

nåt annat som gör bilisterna på 210:an helt tokiga är om en annan bilist följer hastighetsbegränsningen.

Var skulle folk ställa sina hus om de inte hade någon mark att ställa dem på?
Var skulle lantbrukarna odla sina grödor utan mark?
Osv.
Nyttjanderätt blir ju samma sak, den måste fördelas på nåt sätt och hittills har väl inget bättre system att göra det än det vi har idag sett dagens ljus.
precis som med kolonialismen! det brukar jag alltid säga, det är så lätt avfärda kolonialherrarna som giriga, men inget bättre system hade sett dagens ljus ännu då. det hade bara blivit samma sak om afrikanerna koloniserat sitt eget land.

90% av bilisterna på 210:an kör bara och hoppas att cyklisten inte vinglar 10 cm just när de kör förbi. de ser det som det enda realistiska sättet att köra på, eftersom det inte "går" att vänta tills det är fritt att köra om. där går gränsen för hur mycket pk-dravel de kan svälja. jag har en hypotes att det är nåt med vattnet.

nåt annat som gör bilisterna på 210:an helt tokiga är om en annan bilist följer hastighetsbegränsningen.
Det är inte vattnet. Är precis likadant på vägarna i Dalsland?

Har oerhört svårt att tro att de siffrorna är korrekta. Kan dock inte se något sätt att hyggligt objektivt avgöra sanningshalten i det så jag lägger ner ämnet.

Tillbaka
Topp