Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En ngt snällare variant skulle kunna vara att ha Bodyguards överfallssprej åtkomlig på styret i tätort. När man kommer ikapp förövaren vid nästa rödljus sprejar man ner fönstrena på högersidan. Enl tillverkaren är rödfärgen mkt svår att få bort. Men det kanske inte uppfyller de formella kraven på äkta lågaffektivt bemötande?
Nä. Men du prickar in en hel del rekvisit för skadegörelse.

En inte helt dum idé. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja ha en rätt fet järndank fastsatt i hållare på styret. Vid synnerliga livsfarliga omkörningar kan man kvickt drar loss danken och sula iväg den genom en bakruta. Den ska ha texten "Du visar väl hänsyn i trafiken?" ingraverat. Tror inte jag gör verklighet av det, men det är ju åtminstone en festlig tanke.

Kanske skulle fungera bra på dom som snyter sej mot andra också ?

Händelserik pendling på materialfronten denna vecka.
Min vinterpendlare som jag egentligen för längesedan skulle ha pensionerat eller uppdaterat har fått leva som åretruntpendlare under 2023. Kedjan som nu är inne på andra året hade en djup rodnad av rost på måndag morgon. Resan till jobbet gick väldigt hackigt där kedjan ständigt fastnade i växeln och jag fick trampa bakåt för att kunna cykla vidare. På kvällen panikbytte jag kedjan och rengjorde och smörjde den ihopbeckade bakväxeln. Då upptäckte jag att växeln pekade helt fel. Jag testkörde lite och tyckte att det nog fungerade ok.

På tisdag gick zenpendlingen perfekt tills jag fick ta i lite. Då smällde det bara till och det tog bom stopp. Bakväxelsalladen var serverad till frukost och sen blev man till första mötet. Växelörat hade fungerat som den ska och cykeln var för tillfället invalidiserad. Pushbike hem tog sin lilla tid. På kvällen tog jag fram en ram letade fram komponenter ur alla bra-att-ha-lådor. Resultatet blev ju riktigt nice, men i efterhand såg jag att jag monterat styret väldigt snett, konstigt! Bara att rätta till.

På onsdag var det dags ta sig till kontoret med ihopplocket. Konstigt nog var styret snett. Hur dåligt ser jag egentligen när jag ska justera det? På hemvägen var styret oerhört snett. Hur kunde det bli så? Jag hade inga verktyg men tänkte att jag kan försöka justera styret ändå. Till min förvåning behövde jag endast använda ett finger för att snurra på styret! Jag hade ju använt momentnyckel och dragit det till korrekt moment. Väl hemma kom jag på vad det kunde vara. Jag hade tagit ett 1 1/4" styrstam till 1 1/8" gaffel. I styrstammen hade det letat sig en hylsa, liknande en reduktionshylsa utan slits, som var halva höjden av styrstammens höjd. Så styrstammen hade inte greppat mer än ytterst lite runt gaffeln.

Idag var det hemmakontor och jag passade på att byta till en styrstam för 1 1/8" på lunchrasten. Så nu ser jag fram emot en problemfri pendling i morgon!

Bra t.o.r hem-jobb, ett par lamplösa och skrämde slag på dam med hund.
Och dessa jäkla bilister som kör om med 10 cm tillgodo, dags och skaffa pinne med en spik längst ut o fästa i styret
Pinnen ska sitta tvärs ut från pakethållaren,som en riktig stingpinne ska, jag har velat skaffa en med en blänkande (plast)stjärna på längst ut.
Man vill ju inte att styret ska slås snett om en bil är för nära.

Kort tur till Sickla blev 3ggr så lång när jag kom på att jag glömt nyckeln till låset. Bara att cykla hem och tillbaks igen. Tröttsamt, iallafall just när jag kom på det, men egentligen mer lagom med ca 8 km istället för knappt 3 till klättringen.

Såg en snubbe med vad jag tror denna på ryggen. Var faktiskt ganska effektiv för att göra omgivningen varse om att här kommer en människa. Nån som provat?

Senast ändrad:
Åtta minus är bra , däcken var nästan torra när jag kom fram , trevligt och en bra start på fredagen ?
IMG_0026.jpeg

-9, rätt härligt ute och till min förvåning så har man nu skrapat alla dåliga partier på min pendlingsväg, tog iofs 2 veckor att få till det men den som vänta på något gott.
Faktiskt mina också i stort sett. Bara utmed byggstaketet ner till Liljeholmen är det spårig is. Resten skrapat och sandat. Alt sopsaltat.

I veckan möte jag en cyklist som på avstånd föreföll ha märklig belysning. Utöver vanliga lampor på cykeln fanns också en stark lampa med väldigt slumpmässigt mönster av blinkande och snurrande.
Vid mötet kunde jag konstatera att det satt ett barn i barnstol som hade en pannlampa på sig.
Lite som när man möter stakande rullskidåkare med pannlampa. Klart förbryllande på håll...

Hemmakontor idag, men gårdagens pendling var blandad. En hel del lamplösa strax efter 8 på morgonen, när det fortfarande är rätt så mörkt. Även en hel del som såsade fram i mitten av cykelbanan så att man inte kunde komma förbi. Hade lyckats få ett perfekt tryck i mina Vigilantes, så jag forsade fram på den torra men bitvis hala asfalten. Vid Norra Bantorget står sedan ca 3 veckor tillbaka ett gäng Big Bags mitt i cykelbanan. På Torsgatan blev det en jackpot, inte ett enda rödljus. Första gången det har hänt. Kanske ska köpa en lott?
Hemvägen bjöd på en del cykelbanepromenerare och rödljusframträngare, men det gjorde inget, för när jag kom hem var det bara att slänga i sig mat, svida om och sedan ge sig iväg på två timmars snöcykling i Hellas med avslutning med öl på Sjöstaden Marina.

Fortsätter att hävda handflatans överlägsenhet för att uppmärksamma bilförare på bristande hänsyn/ uppmärksamhet.
Enda nackdelen är begränsad räckvidd.
Ibland är det på sin plats att peka med hela handen, jag håller med om det. Dock upplever jag det mer effektivt att använda endast långfingret.

Det här är en internationell symbol som de flesta förstår sig på och ett utmärkt sätt på vilket man kan uttrycka ett brett spektrum av känslor som upplevs vid kontakt med bilister under pendlingen.

Lagom klädd till jobbet, för varmt på hemvägen. Tycker det ska vara minst -6 för att inte blir för varm i vintercykeljackan (Craft).

Fick möte vid övergångsställ imorse som cyklade ut före mig vars väg kapades av en idiot till taxiförare. Samma sak hände sen mig på hemvägen. Man kan verkligen inte lita på att det är grönt. Kollar alltid till höger och vänster ändå.

Annars det gamla vanliga -strålkastare, helt osynliga, smsande hjälmlösa och blinkmongon. Fint och bra på Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen. Värre Solnahallen-Brommaplan.

Håller med. Varför är det mer modd än vanligt? UNT idag.
Hur tycker du att det ser ut på Uppsalas gator?

– Det är moddigt och svårt att ta sig fram. Jag cyklar själv. Men det är ett tufft läge och jag har fullt förtroende för att förvaltningen och entreprenörerna gör sitt bästa.

Hur kommenterar du att funktionshindrade säger att de inte kan ta sig ut?

– Det ser jag allvarligt på. Det är klart att man måste kunna ta sig ut och ta sig fram. Men vi är inne i ett lärande också. Vi har inte tidigare haft så här stora mängder modd, säger Rafael Waters.

Ibland är det på sin plats att peka med hela handen, jag håller med om det. Dock upplever jag det mer effektivt att använda endast långfingret.

Det här är en internationell symbol som de flesta förstår sig på och ett utmärkt sätt på vilket man kan uttrycka ett brett spektrum av känslor som upplevs vid kontakt med bilister under pendlingen.
Mjae, tänkte mer en rejäl dask i plåten. Brukar ruska om.

Barmark, motvind och en enda bil på hela vägen; varför lämnar jag någonsin ön?

Fantastisk hoj för övrigt; stort tack till bror som släppte den när han uppgraderade. Ibland fungerar jag på att skaffa en något nyare och framförallt lättare version, behålla titan-racern (man sviker inte ett löfte till sitt egna dödsbo) och ht:n för att sedan lägga ut allt annat på k&s.

Bilagor

• PXL_20231216_173909957.MP.jpg
    PXL_20231216_173909957.MP.jpg
    640.2 KB · Besök: 90
  • PXL_20231216_174124632.NIGHT.jpg
    PXL_20231216_174124632.NIGHT.jpg
    841.6 KB · Besök: 92
Sju grader varmt och ingen knaggelis kvar ?
Väldigt motiverande att höra det där med isen ? Jag wtartar om ca en timme och det har varit lite dåligt i Ulvsunda förut tyvärr. Hårdpackad snö vid övergångsställen är jobbigt. Det kan ha varit ett spår i, i bredd med ett cykeldäck. Så man måste verkligen ha precision. Skönt om man slipper det nu när det ändå bestämt sig för att vara varmt.

I helgen på min pseudopendling var industriområdet jag cyklade igenom en blöt, knölig isbana. Lite obehagligt men jag försöker vänja mig vid känslan ?

Bangade nästan hela förra veckans cp (cykelpendling) i Cph. Pga nollgradigt slask o allmän klenhet. Palla 8 mil om dan i sånt. Så fick bli tåg varpå förkylning såklart inträdde. Ska strax försöka masa mig iväg 4 km med crescenten. Utan hjälm apropå en annan tråd. Ser fram emot att vara hemma igen om 11 timmar.

Tillbaka
Topp