Rouvy

Stumpy

Aktiv medlem
Rouvy
Någon som kör Rouvy och kan förklara hur man startar en Workout/Interval?
Kan det vara så att den funktionen inte finns i Trial, utan bara efter att man betalt? Vill ju prova det innan jag betalar.

Rouvy
Nu har jag inte startat mitt medlemskap för säsongen men förra vintern körde jag 6 månader på Rouvy. Mestadels med laptop. Först så behöver wattmätare eller hastighetssensor och trainer ställas in. Har en antsticka i datorn och Rouvy samlar puls från min klocka hastighet ftån min trainer och effekt från mitt vevparti. När dessa saker är igång så väljer jag bana eller workout klickar start och sen börjar man trampa och det räknar ner från 10 och sessionen startar. Svårare har det inte varit för mig.

Rouvy
Körde Rouvy en kort sväng, innan du betalar så testa RGT... medelvägen mellan zwift och Rouvy. Och sjukt mycket bättre än Rouvy.

Rouvy
Satan va man trampar ur. Kör en 52 x 11-34T Shimano och så fort lutningen är under 2-3% så trampar jag ur direkt på tyngsta dreven...

Detta existerar inte i zwift som fungerar otroligt mycket bättre. Samt när det är nedförsbacke och du har +60km/h i fart, så fort du når minsta uppförsbacke tar det precis tvärstopp och de där tunga växlarna, kedjan går typ av på mitten när trainern vrider om resistansen.

Köpte 1 år rouvy på friskvårdsbidraget som kompliment till zwift men är allt annat än nöjd än så länge. Vyerna är supernice men inte det funktionella.

Har ni samma problem?

Rouvy
IMG_20231216_143039.jpg

Rouvy
Satan va man trampar ur. Kör en 52 x 11-34T Shimano och så fort lutningen är under 2-3% så trampar jag ur direkt på tyngsta dreven...

Detta existerar inte i zwift som fungerar otroligt mycket bättre. Samt när det är nedförsbacke och du har +60km/h i fart, så fort du når minsta uppförsbacke tar det precis tvärstopp och de där tunga växlarna, kedjan går typ av på mitten när trainern vrider om resistansen.

Köpte 1 år rouvy på friskvårdsbidraget som kompliment till zwift men är allt annat än nöjd än så länge. Vyerna är supernice men inte det funktionella.

Har ni samma problem?
Yes. Skulle faktiskt posta samma fråga. Testar en 14 dagars provperiod. Skillnaden mellan 0 och -1% är ju som natt och dag. Och som sagt vid ytterligare någon procent lutning så blir det till att veva i 100. Kör 50/34 - 11/32. Minsta motlut sen så är förändringen precis som du skriver högst markant.

Bortsett från det tycker jag det funkar rätt bra. Skall man sen gnälla på det visuella så retar jag mig något enormt på att avatarerna har 48cm brett styre och sitter som i en attackposition på mtb. Ser ut som gorillor som cyklar. Sen att man inte lägger på skuggor om det inte är klarblå himmel och öppet gör att man svävar fram. Bättre matchning på avararens kadens hade varit trevligt. Önskar nog nästan att man kört i första persons vy istället. Men det kanske går att ställa in.

Edit, ser på din skärmbild att det ser ut som en förstapersons vy.

Rouvy

Har ni samma problem?
Hur är det i förhållande till riktig cykling? Vid vilken kadens trampar du ur där vid 2-3% lutning?

Rouvy
Yes. Skulle faktiskt posta samma fråga. Testar en 14 dagars provperiod. Skillnaden mellan 0 och -1% är ju som natt och dag. Och som sagt vid ytterligare någon procent lutning så blir det till att veva i 100. Kör 50/34 - 11/32. Minsta motlut sen så är förändringen precis som du skriver högst markant.

Bortsett från det tycker jag det funkar rätt bra. Skall man sen gnälla på det visuella så retar jag mig något enormt på att avatarerna har 48cm brett styre och sitter som i en attackposition på mtb. Ser ut som gorillor som cyklar. Sen att man inte lägger på skuggor om det inte är klarblå himmel och öppet gör att man svävar fram. Bättre matchning på avararens kadens hade varit trevligt. Önskar nog nästan att man kört i första persons vy istället. Men det kanske går att ställa in.

Edit, ser på din skärmbild att det ser ut som en förstapersons vy.
Japp, störde mig på samma så hittade första person i settings camera angle "me".
Mailade support... Men hittar inga inställningar men kan inte sitta och köra slut minsta kugg på kassett för att veva runt ?
När jag vevar 100 på högsta växel och samtidigt blir omkörd...Ja fan klart man undrar.

Hur är det i förhållande till riktig cykling? Vid vilken kadens trampar du ur där vid 2-3% lutning?
Mer likt verkligheten än zwift men inte alls som riktigt heller. Du trampar inte ur dessa växlar i minus -2.5% lutning.
Att man trampar ur i -10% backar, visst, men när det går från -10% 60km/h till svagt lutande upp och boom så försvinner all fart/tar stopp, i verkligheten får du med dig väldigt mycket fart att använda uppför.

Som moros skriver, minsta minsta procentuella skillnad +-0.5% gör enorm skillnad på kadens och växlar. Bästa hade varit kombination av zwift dynamik med grafik från Rouvy.

Rouvy
Så mer realistiskt än Zwift alltså. Får hoppas att de kan förbättra algoritmen ytterligare då. Kör för övrigt varken Zwift eller Rouvy för tillfället och förväntar mig ingen realism i inomhuscyklingen, utan bara bra intervaller.

Rouvy
Funderar på att köra Rouvy ett tag och har provat ett gratisomgång. Tyvärr blev jag krasslig och hann bara köra en gång. Likt ovan störde jag mig på att trampade ur i minsta utförslut. Det var iofs i Madagaskar, men ändå.
Går det att ställa in numera? Hann inte kika på det och zwiftar tills game over.

Gillar också vyerna bättre än leklandet i zwift.

Rouvy
Hejsan, har någon annan fått problem med synkning av aktiviteter från Rouvy till Garmin Connect?

För mig har automatisk synkronisering inte fungerat sedan i fredags, och på Rouvys sida verkar det som om någonting är nere mellan just Rouvy och Garmin, men det står inte direkt vems server som är nere.

Rouvy
Har kört Rouvy några månader nu, inga problem med att trampa ut med 46t fram och 11-34 bak.. Men har 100% på realistic?

Men jag kör iofs nästan bara träningar som finns där.

Dock upplever jag att det finns jättelite träningar?
Och väldigt lite race? Och race:n verkar inte vara indelade i W/kg heller?

Rouvy
Ja, man trampar lite väl lätt ut på Rouvy utför. Känns lite wonky. Hoppas de fixar till det.
Det är ju inte svårt att bygga egna workouts. Har de gemensamam träningar? Det har jag lyckats missa.
Och visst saknar Rouvy mycket av Zwifts bekvämligheter och sociala funktioner och inte är det mycket folk heller, det kanske är därför det inte finns indelade race.
Jag är inte helt såld, men var lite trött på dagiskänslan i Zwift och finner ett visst nöje i mer realistiska vyer.
Tyvärr har det varit mycket strul med uppladdning av rides. Zwift på pc funkade klockrent i åratal för mig. Hade aldrig strul med nåt.
Men kanske byter tillbaks. Eller till något annat. Eller inte.

Rouvy
Har skrivit det tidigare i tråden, helt hopplöst med Rouvy att trampa ur som man gör. Varken verklighetstroget eller funktionellt positivt.

Så som Zwift hanterar olika utväxlingar är klart bättre. Även om man tar sig an ADZ så blir det inget AV/PÅ som en käftsmäll med utväxlingen. Varken utför eller uppför.

Rouvy med zwift-dynamiken skulle väl vara bästa av 2 världar

Rouvy
Sen tror jag, gissar nu, Rouvy har tappat enormt mycket framtidsutsikter nu när MyWhoosh erbjuder liknande men en helt gratis plattform som backar av UAE staterna. De har helt andra resurser att pusha både plattform och marknadsföring... ?

Rouvy
Svarar mig själv. Igår funkade uppladdningen normalt igen. :)
Hejsan, har någon annan fått problem med synkning av aktiviteter från Rouvy till Garmin Connect?

För mig har automatisk synkronisering inte fungerat sedan i fredags, och på Rouvys sida verkar det som om någonting är nere mellan just Rouvy och Garmin, men det står inte direkt vems server som är nere.

Rouvy
VO2 max........ Kör Garmin Connect när jag cyklar IRL, har ingen wattmätare så får inte ut VO2 max den vägen.
Vad jag kan se ger inte Rouvy något värde på VO2 max.
Frågan är - kan jag på något sätt plocka watt/effekt från Rouvy och "para ihop" med Garmin connect för att på så sätt få ett VO2 max. Eller är jag helt ute o cyklar
Rouvy o Garmin connect är kopplade så att data överförs

Rouvy
Testar Rouvy igen, nu har det till sist fått tummen ur och watt som visas är 3 s, sen kan man i senaste releasen koppla upp med wifi, testat med kickr v6 i veckan funkar bra. Kunde importera mina zwift mil från 2020 oxå, var ju bra.
Testade senast 30 dar i februari 2024. Har aldrig trampat ur utför vad jag minns.

Senast ändrad:
Rouvy
kör en del rouvy sedan ngn månad. mkt nöjd. Ville ha så realistiska vyer som möjligt, få känslan jag kör "på plats", och även om jag kan tycka grafiken borde vara ännu bättre idag, så är det ljusår bättre än swift.
enda jag är missnöjd med är att man utför trampar ur totalt i runt 75 redan (har virtuell vxl). - man skulle vilja kunna välja kasett/drev, nu känns det som man har 50-12 som högsta, om ens det.

Rouvy
Började köra Rouvy nyss efter nött på Zwift några år, är lite att vänja sig med att hitta i appen med banor och träningar.
Känner inte igen att man trampar ur utför, det märktes mer på Zwift tycker jag.
Då kunde jag som är 100+kg komma lätt ifatt lättare folk i nedförsbackarna nu får jag kämpa hårt.
Lutningar i Rouvy känns mjukare i övergången till stigningen

Rouvy
Tidigare kört Zwift men den här innesäsongen är det rouvy. Känner inte igen urtramp men jag kanske är för långsam. Jag cyklar inte med något mål att tävla med ett gäng utan för motion/rekreation. Tycker det känns skönt att se en film motsv snarare än ett tvspel i konstiga färger (som Zwift). Alla funktioner jag önskar finns i Rouvy.

Tillbaka
Topp