[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Någon nämnde wifi kort med Bluetooth kort. Det kanske man villbehöver så grabbens headset funkar o man ta bort sladden till xbox controller.... ?
Vad kommer man undan med för budget på det?

Edit. Ja, även wifi saknas i burken.. jag förstår att wifi kort bland annat ger wifi. Den står nu kopplad till en gammal N router i bridge. Vilket funkar bra.

Jag frågar vidare om antenner. Mest av ren nyfikenhet nu.

Om man bara skall använda 2.4Ghz (bl.a. bluetooth), är de då bättre med en ren 2,4Ghz-antenn eller är det lika bra med en dualband-antenn för 2,4Ghz och 5Ghz?

Är dualband-antenner en kompromiss eller är det lika bra som single band?
IMG_4125.jpeg
IMG_4126.jpeg

Antenner och förlängning från kina anlände igår. Fick lite problem med svajig mottagning först men efter omstart verkar det stabilt.

Jag kan sätta antennerna ännu öppnare men då är de inte lika skyddade.

Körde ett pass i Zwift på en timma helt utan problem. ??

Finns det något sätt att testa hur bra bluetooth-mottagningen är? Jag funderar på om ena ingången bak på datorn glappar eller fungerar sämre än den andra.

Visa bilaga 663938Visa bilaga 663939

Antenner och förlängning från kina anlände igår. Fick lite problem med svajig mottagning först men efter omstart verkar det stabilt.

Jag kan sätta antennerna ännu öppnare men då är de inte lika skyddade.

Körde ett pass i Zwift på en timma helt utan problem. ??

Finns det något sätt att testa hur bra bluetooth-mottagningen är? Jag funderar på om ena ingången bak på datorn glappar eller fungerar sämre än den andra.
Referens-kör mot något som har bra mottagning? Alternativt prova om det är tillräckligt bra för ditt behov och var nöjd. Min jobb-laptop och hörlurarna är kompisar upp till 15 m ungefär och det kommer inte datorn hemma med extern integrerad allt-i-ett-antenn nära att leverera med samma hörlurar..

Nu har jag labbat en hel del med antenner och bluetooth på datorn. Tog in datorn i huset för att testa och försöka förstå vad som funkar / inte funkar.

Jag har flera uppsättningar antenner och jag får samma resultat oavsett vilken antenn jag ansluter så jag utesluter fel på antennerna.

Om jag bara kopplar in en antenn i taget får jag full hastighet på speedtest.net oavsett i vilket av de två uttagen jag kopplar in antennen.

Men Bluetooth fungerar bara på det ena uttaget!
Här är antennen inkopplad i det övre uttaget. Det är HRM-Dual jag haft problem med, antagligen för att det är så svag signal från pulsbandet.
1699184006715.png

Kopplar jag in antennen i det undre uttaget blir resultatet inte så spännande. Precis lika dåligt som om jag inte hade någon antenn i alls.
1699184099695.png

Det är lite nischat att krångla med bluetooth så här så det finns inte så mycket att hitta på nätet. Är det någon här som vet om Bluetooth använder en eller två antenner? Wifi:t använder båda som sagt.

Jag har ett MSI B460I moderkort.
Så frågan är: är det en feature eller fel på kortet?
Jag köpte det på black friday för två år sedan så det brinner i knutarna om jag skall reklamera det.

Jag får såklart ringa webhallen och se om de kan få något vettigt svar från MSI, men till dess får happy duga.

Datorn / BIOS är uppdaterad.

Någon som har något att tillföra?

Senast ändrad:
Jag har Intel ax200-chipset för Wi-Fi och BT på moderkortet. Jag googlade lite och det verkar som att Wi-Fi använder båda antennerna men bluetooth bara den ena.

Jag hittar det inte specifikt för mina kretsar men för andra intel-kretsar står det så här:
IMG_4134.jpeg

Så det är nog en feature att Bluetooth bara använder en antenn på min dator. Tänk vad man lär sig!

Då är det bara att sätta den antennen på bästa positionen så att jag får bra mottagning från bröstbandet.

Den andra antennen behöver jag egentligen inte alls. Jag har normalt Wi-Fi avstängt k Bios då jag kör trådat nätverk i garaget.

Jag fortsätter monologen. Många som har problem med svajig bluetooth-mottagning i Zwift skulle nog må gott av att skaffa en förlängningssladd till wifi-antennen och sätta antennen på en betydligt bättre. Närmre cykeln och med fri sikt för antennen <-> bröstband.

Förutsatt att man har en dator med antenner då. Kör man ipad / apple-tv / laptop osv är det inte lika lätt att fixa om man har problem,

På tal om radio.

Jag har fått en stationär dator som jag tänkte ha nära min vanliga arbetsplats nere i källaren. Tyvärr har den stationära datorn endast ethernetuttag, och min källarplats saknar ett dylikt. Hur kommer jag undan detta billigast? När jag kollade på någon random prylnasare var det typ 7-800 spänn för ett wifikort till datorn, vilket känns lite väl dyrt. Tilläggas bör att jag ska ha den här datorn till icke seriösa saker så jag vill inte lägga pengar på den. Tilläggas bör även att jag både är snål och har höga andra utgifter, så billigt är verkligen bra.

På tal om radio.

Jag har fått en stationär dator som jag tänkte ha nära min vanliga arbetsplats nere i källaren. Tyvärr har den stationära datorn endast ethernetuttag, och min källarplats saknar ett dylikt. Hur kommer jag undan detta billigast? När jag kollade på någon random prylnasare var det typ 7-800 spänn för ett wifikort till datorn, vilket känns lite väl dyrt. Tilläggas bör att jag ska ha den här datorn till icke seriösa saker så jag vill inte lägga pengar på den. Tilläggas bör även att jag både är snål och har höga andra utgifter, så billigt är verkligen bra.
Finns både internt och usb för drygt hundringen om det inte behöver vara så snabbt.
Billigast är om man har nån gammal router som kan funka som brygga.

Edit, eller dela från annan dator.

Ja, dels är det svårt att hitta grejer i lager redan innan och det är ännu sämre än cykelscenen med bara rea på udda grejer. Behövde nytt grafikkort och nätagg men det blev bara några hundralappar.

Hur länge "ska" en router funka bra? (2,5 år gammal nu, en Asus som då ansågs väldigt bra, tycker den levererar väldigt ojämnt.)

Hur länge "ska" en router funka bra? (2,5 år gammal nu, en Asus som då ansågs väldigt bra, tycker den levererar väldigt ojämnt.)
Asus är väl kända för sin usla firmware och att de ofta blir sämre efter uppgraderingar?

Om det går, installera någon av varianterna av tomato på den så börjar den kanske funka igen

Bor du i lägenhet så kan det vara så att det helt plötsligt är en/flera som valt samma kanal som dig, och som då försämrar ditt nät rejält. Värt att kolla hur det ser ut isåfall, det finns appar till både telefoner och datorer som scannar av.

Om du inte hittar nån lämplig ledig så är det kapprustning som gäller..

Har kört med Samsung SSD:s och då får du tillgång till cloningsverktyg. Har funkat hittills. :)
Ok, tänkte snåla på Kingston men då är det i alla fall 3rd part cloningsverktyg som gäller. Jag körde Norton tidigare men oklart om jag har en ny nog för stödja whatever moderna grejor använder.

Nu för tiden funkar en switch automagiskt utan dedicerad uplink eller cat med rätt twist osv.....men hur magiskt är det? Vad händer om man har två uplink och liknande manövrar?

Barnens skrivbord tar ner wifi till eth via en gammal tomatrouter.
Jag vill kunna dra en sladd över golvet och att krämen går över den när inkopplad och annars wifi.

just nu står den i client mode vilket innebär eget subnet på lan. Om man kopplar en uplink på lan sidan så funkar det väl i bästa fall på det subnet som har snabbast dhcp?

Bridgemode inbebör att det istället är genomskinligt wifi till eth. I teorin skulle den kunna välja rätt uplink men känns det sannolikt?

Det jag egentligen behöver är att automatiskt brygga antingen wan eller wifi till lan med prio på wan?

Edit.
Den stöder AP +WDS men tror det funkar kass mellan olika märke av routers...
Det jag egentligen behövrr är detta med wireless backbone på auto.

Det

Senast ändrad:
Hur rensar jag enklast och bäst en arbetsdator som delvis har använts privat? Har läst bla en närståendes sjukintyg som pdf, så lite känslig data finns det. Jag kan inte installera Ccleaner eller motsvarande.

Räcker det med att ta bort nedanstående?
1703018856990.png

Hur rensar jag enklast och bäst en arbetsdator som delvis har använts privat? Har läst bla en närståendes sjukintyg som pdf, så lite känslig data finns det. Jag kan inte installera Ccleaner eller motsvarande.

Visa bilaga 671831
Ska den lämnas tillbaka? Troligen blir de inte arga om du blåser den själv.

Om jag läser pdf så brukar den hamna i download foldern.

Ja, den ska lämnas tillbaka. Vad menar du med "blåser"?
Boota från nåt annat och radera hela disken. Jag vet inte vad som är enklast för en lekman idag när du antagligen inte har cd läsare. Du måste skapa usb med tex killdisk, någon linux livecd eller nåt annat verktyg. Windows install media funkar också.

Visa bilaga 671831

Hade gjort som @jonte987 föreslog och rensat den med en Ubuntu usb sticka.
Rensa i det här fallet menas formatera disken...

Jag är tveksam till att det är okej att blåsa disken om det är företaget som äger datorn. Det är något jag hade kollat väldigt noga om det var okej innan jag gjorde det.

Är man noggrann, så efter raderat surf historik, bokmärken, raderat alla icke önskvärda filer..., så titta på Sysinternals: SDelete, ett verktyg som verkligen wipar raderade filer, så de inte kan återskapas. Finns bra beskrivning o artiklar på nätet, går även att köra utan vanlig installation från https://live.sysinternals.com/.

PS: fråga IT, om de blåser disken, och installerar om/klonar om, för det är det vanligaste, och det "rätta" förfarandet, för IT. (Då du kan haft känslig data och även ur GDPR-synpunkt)

Senast ändrad:
Allt kan hända. Tekniskt ska det inte vara något problem. Speciellt inte om den är uttjänt. Möjligen om det är en liten firma som vill kunna göra factory reset med nåt som ligger på disken....har bara sett det på hemdator själv.

Sen om det anses okej kan jag inte garantera. Fråga eller be om förlåtelse? Jag har gjort det utan att någon kommenterat.

Jag hade inte litat på att den inte ligger några månader på en hylla as-is annars.

Att formatera om är standardförfarande för en IT-avdelning som tar in en använd dator. Nästa person som använder den vill ha ett nytt fräscht system och inte något gammalt mög. Jag skulle inte tvekat att rensa datorn själv innan återlämning.

Vissa låser dock ner bootmenyn på datorn så att du inte kan boota från usb och blåsa om. I så fall kommer du rätt långt genom att radera alla filer i din användarprofil (dokument, skrivbord, appdata, lokala inställningar osv — slå på att visa dolda filer och mappar i explorer och titta under C:\Users) och sedan fylla upp disken med skräp.

Att formatera om är standardförfarande för en IT-avdelning som tar in en använd dator. Nästa person som använder den vill ha ett nytt fräscht system och inte något gammalt mög. Jag skulle inte tvekat att rensa datorn själv innan återlämning.

Vissa låser dock ner bootmenyn på datorn så att du inte kan boota från usb och blåsa om. I så fall kommer du rätt långt genom att radera alla filer i din användarprofil (dokument, skrivbord, appdata, lokala inställningar osv — slå på att visa dolda filer och mappar i explorer och titta under C:\Users) och sedan fylla upp disken med skräp.
Jag tänkte på det men du behöver local admin för att skapa en ny användare för att enkelt blåsa allt på den gamla?

Kanske ändå någon portabla wipe som inte kräver installation är bäst?

Annars är i alla fall vår bios fortfarande öppen för boot mot usb.

En Ubuntu sticka innehåller gparted tror jag...

Jag tänkte på det men du behöver local admin för att skapa en ny användare för att enkelt blåsa allt på den gamla?
Man kommer rätt långt med att bara radera alla filer på sitt konto och fylla disken efteråt så att inget går att återställa. Det läcker en hel del data i diverse systemcachar och annat, men om datorn inte skickas in på forensisk analys så är det nog inget man behöver oroa sig för.

Detta är förstås förutsatt att vi pratar om att rensa sånt som gemene man med rätta inte tycker att andra har med att göra — surfhistorik, privatekonomi, vårdkontakter, gamla inscannade cykelkataloger, osv.

Det är en helt annan sak om man hanterar patientdata, utredningsmateriel, företagshemligeter eller annat som är skyddsvärt på riktigt.

Kanske ändå någon portabla wipe som inte kräver installation är bäst?

Annars är i alla fall vår bios fortfarande öppen för boot mot usb.

En Ubuntu sticka innehåller gparted tror jag...
Ja, att skriva över/wipa med t.ex. Gparted, från en USB-sticka, är ju perfekt.
Osäker om den finns på alla releaser av Ubuntu, men troligen, se https://releases.ubuntu.com/ och i någon .list-fil.

Man kommer rätt långt med att bara radera alla filer på sitt konto och fylla disken efteråt så att inget går att återställa. Det läcker en hel del data i diverse systemcachar och annat, men om datorn inte skickas in på forensisk analys så är det nog inget man behöver oroa sig för.

Detta är förstås förutsatt att vi pratar om att rensa sånt som gemene man med rätta inte tycker att andra har med att göra — surfhistorik, privatekonomi, vårdkontakter, gamla inscannade cykelkataloger, osv.

Det är en helt annan sak om man hanterar patientdata, utredningsmateriel, företagshemligeter eller annat som är skyddsvärt på riktigt.

Du ska helst in på appdata och bråka vilken är default dold och allt går inte att radera?

Detta kanske kan vara nåt att titta på?

Angånde om det är tillåtet så tycker jag man kan skita i vad IT snubben säger men nedan är ju lite intressant. Troligen inte relevant för de flesta men jag kanske skulle tänkt på det när jag killdiska en dator jag lämnade in efter att ha suttit i karantän pga gå till konkurerande startup (typ)

prioret
7 May, 2013

You need to be careful formatting it and wiping it.. all the documents you have on your system are considered work products. Even if you turn in all your documents, contacts, email and so on previous to leaving, if you format you computer they can claim that you destroyed work products before you left, and open yourself to litigation. I'm not saying the company would win, but just fighting litigation is a PITA.

Eller har viselbåsar/journalist data, IIS har en bra guide https://internetstiftelsen.se/docs/digitalt-kallskydd.pdf
Din it avdelning kommer inte bli sur om du frågar om det går att pxe-boota och ominstallera datorn själv annars.

Om du misstänker att någon i efterhand kommer gå in och granska din hemkatalog, är det inte säkrast att anta att någon redan gjort det och att alla dina dokument redan är ute? Kanske om du tror att kommer hamna under utredning... I det läget är det nog säkrast att råka tappa datorn i sjön istället för att försöka radera informationen på den

Det är högst relevant att rensa datorn själv. Troligen kommer ingen att logga in på din internetbank eller ens facebook men semesterbilder och värre ska inte ligga kvar.

semesterbilder och värre ska inte ligga kvar.
De har ju redan fastnat i i företagets gateway/proxy, om du nu inte kör ett separat vpn eller annan tunnel på företagets nät, vilket jag inte tror de är så glada i. Banken, happy och fejjan kör väl alla 2-stegs verifiering så de inloggningarna är ju säkra i vilket fall

Tillbaka
Topp