Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

IMG_0036.jpeg
IMG_0034.jpeg

Hoppas på medvind hemåt?

I går när jag kom till mataffären på vägen hem tyckte jag att det var 'annorlunda' att det inte stod några cyklar utanför. Det var ju trots allt fredag före jul. Fullt med folk i affären. Sen slog det mig...det var ju full snöstorm och 10 cm snö på vägar och cykelbanor. Plötsligt kändes det som att det var jag som var 'annorlunda'...

Meeeen.... på detta forum känner jag mig helt normal!
1703314780338291742441153816565.jpg

Är det fetade verkligen en legitim ursäkt för att inte cykelpendla?? :giggle: :love: ?
God Jul!
Ursäkten är väl egentligen typ "jag får inte plats med sill, lax och skagen för halva släkten i ryggsäcken". Rent transportmässigt var det ju ypperlig temperatur för att transportera fisk. Ja om bakskärmen satt fast ordentligt då... (sliding bridge för sks-skärmar går typ inte att hitta i Sverige så 20 spänn för prylen och 120 spänn i frakt från dtüskland...)

Ursäkten är väl egentligen typ "jag får inte plats med sill, lax och skagen för halva släkten i ryggsäcken". Rent transportmässigt var det ju ypperlig temperatur för att transportera fisk. Ja om bakskärmen satt fast ordentligt då... (sliding bridge för sks-skärmar går typ inte att hitta i Sverige så 20 spänn för prylen och 120 spänn i frakt från dtüskland...)
Godkänt.
Hoppas ni får en trevlig jul.

Inte pendling men en varning till alla pendlare och entusiaster. Från uppfarten på Ulvsundabron och hela vägen till Brommaplan tex Kvarnbacksvägen eller vad f*n den heter - Katastrof!

Jag cyklade iväg på en "nöjestur" idag och det var inte nådigt. Så mycket knöl-is. Slirade massor, på väg att välta två gånger men jag kunde hoppa av i farten. Jag provade båda sidor av bron, naturligtvis var den minst populära värst.

Tog en sväng från Brommaplan till Alvik i mitten av passet för att njuta av lite fin cykelbana innan det blev liknande skit tillbaka.

Rena cykelreklamen idag, dock med något olika innebörd beroende på kommun...
Täby & Solna: Cykling -ett bra alternativ året om!
Danderyd: Cykling dödar!

Föret var underbart, perfekt för breda MTB-däck. Skönt även med nya mudhuggern som inte skickade in modd i springan mellan jacka och brallor. Motvinden däremot..... Den växlade mellan rakt framifrån och snett framifrån och var hemsk. Kom fram flämtandes som en trasig ångmaskin och både svettig och iskall.

Igår noterade jag att cykelvägarna hade perfekt underlag, lagom hård packad snö men gatan var lätt förrädisk med snömodd på och is under alternativ välpolerad snö. Jag fick kämpa med att få grepp i en uppförsbacke trots dubb. Låg växel och trampa försiktigt var det som gällde men det gick inte fort.

Slush är spännande att cykla på, så fort man börjar cykla lite fortare släpper bakhjulet så det blev att cykla lugnt och bromsa i nedförsbackarna. Regnet och slushen hade fin verkan på bromsarna som tog allt sämre. Men jag mötte ingen cyklist på en mil, en elmoppe passerade mig.

Blött och nästan all is var borta ?, däremot ett par feta virtuella tistlar till en taxi som körde mot rött och inte hann stanna när han väl upptäckte sitt misstag och en teslaförare vars bil som höll på att plocka både mig och en fotgängare vid McDonalds i Årsta , hen satt på telefon så hen är
”förlåten” INTE ….
Årets pendling avklarad , nya kyliga tag nästa vecka?

God fortsättning på pendlaråret!
Nyårsdagens pendling gav en topp 10 placering:
1000000567.jpg

Har en (dessvärre odokumenterad) pallplats för några år sedan, men vill minnas att vädret det året inte lockade nyårsfirarna att crasha pendlarpartyt.
Nu: Försenad julledighet.

Tillbaks till jobbet idag. Fortfarande snöigt på cykelbanorna men det gick bra. Råkade dock cykla ner i ett litet dike som inte brukar finnas där i vanliga fall när jag tog en genväg genom ett skogsparti, får se om det blev punktering av det :p

Tillbaka
Topp