BJS
Aktiv medlem
Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?
Tyvärr?Tyvärr var förvaltningsrätten för sent ute. Konkurs.
Di.se - Hövding ansöker om konkurs
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr?Tyvärr var förvaltningsrätten för sent ute. Konkurs.
Ja, för företaget var det nog ett ”tyvärr”, men jag kan ha missförstått.Tyvärr?
Tänk, till och med icke-myndigheter kan mer om trafiksäkerhet än Transportstyrelsen.Vti är ingen myndighet
Har kanske inte så mycket med hövding att göra, men VTI finns med i SCBs register över statliga förvaltningsmyndigheter.Vti är ingen myndighet
Men herregud, alla cykelhjälmar kan väl ge noll skydd i vissa givna situationer .Marknadsfördes som världens säkraste cykelhjälm och så kan det vara så att den ger noll skydd vid en olycka ...
Men bättre än Hövding.Men herregud, alla cykelhjälmar kan väl ge noll skydd i vissa givna situationer .
Hur kan noll va bättre noll ?Men bättre än Hövding.
//
Gud
Mjukvaruproblem lär ju inte drabba frigolithjälmar.Läste att hövding 3 failade 30 fall av 3000, måste vara nått liknade på vanliga hjälmar?
Sen att det fanns många problem med mjukvaran etc är ju annat
Fast nu var det just 30 fall av 3000 olyckor den inte rådde på. Frågan var om vanliga frigolithjälmar är bättreMjukvaruproblem lär ju inte drabba frigolithjälmar.
Hövding fallerade dels pga oförutsägbar batterisvikt, dels inte bara vid kollision med balk utan bl.a. också i frontalkollisioner. Mjukvaruproblem är inte ”ett annat” problem för den som råkar ut för det i en situation där skyddet behövdes.
Men skyddar ganska säkert i de fall den faktiskt skyddar och är helt klart ett bättre skydd än inget skydd alls.
Beror väl på vilken typ av olyckor de 30 var? Det är verkligen ingen oväsentlig information.Fast nu var det just 30 fall av 3000 olyckor den inte rådde på. Frågan var om vanliga frigolithjälmar är bättre
Hur kan noll va bättre noll ?
Hövding kan skydda nacken och bakhuvudet bättre än andra.
Andra kan skydda bättre än Hövding om du tex stöter på en hängade stålbalk i stan som träffar hjässan . Träffar den näsan är det ingen större skillbad . Vilken som skyddar bäst beror nog på sisutationen .
Manualen finns att ladda ned här:Beror väl på vilken typ av olyckor de 30 var? Det är verkligen ingen oväsentlig information.
Edit, en sammanfattning av Komsumentverkets beslutsunderlag:
”Bland annat skriver Konsumentverket att det finns “objektivt påvisbara förhållanden i ärendet som innebär att utrustningen kan antas vara farlig”, vilket leder fram till säljstoppet.
Myndigheten underkänner också de metoder som använts för att testa hjälmens säkerhet och skriver bland annat “att utrustningen CE-märkts i strid med gällande regler”. Testerna anses inte i tillräcklig grad återspegla de trafikförhållanden och hastigheter som cyklister och omgivande trafik färdas i.
Dessutom kritiseras de begränsningar som finns för när hjälmens airbag kommer att lösa ut och skydda cyklistens huvud vid en olycka:
“Bolaget har uppfattningen att det i användarinformationen för utrustningen går att friskriva sig från skyddsfunktion avseende vissa olyckstyper som förekommer vid cykling, såsom direktträffar från fordon med platt front (vilket skulle omfatta bl.a. bussar och lastbilar). En sådan friskrivning är inte möjlig eftersom en användare inte i förväg kan veta vilka olyckstyper denne kan råka ut för.”
Men det är inte de enda situationer där hjälmen inte kommer att fungera. I en riskbedömningsrapport som Hövding lämnat in till myndigheten nämns också flera klassiska olyckssituationer som undantagna – något Konsumentverket ifrågasätter:
“Med en sådan utgångspunkt väljer bolaget att bortse från mer än hälften av sitt statistiska underlag gällande de fall där huvudskyddet inte aktiverats. Det är uppenbart att såväl snabb inbromsning som snabb tvärställning av styret eller situationer där kläder fastnar i cykeln är typfall på situationer där det föreligger risk för huvudskador.”
Äntligen!Tyvärr var förvaltningsrätten för sent ute. Konkurs.
Kan ju vara en bra förevändning att få stopp på det negativa penningflödet. Och lägga skulden för konkursen på någon annan.
Läste semlaSka vi crowdsourca? Jag kastar in en selma.
I synnerhet efter att ha varit reggad i över fem år. Vissa är uppenbarligen mer sparsamma i sitt skrivande här än andra.Kul förstainlägg ;)
Jag tror konkursboet letade upp gamla oanvända konton, någon har gjort sig en hacka när de köpt @Jubilees konto.Jag tror @Jubilee har köpt konkursboet och vill få igång försäljningen igen.
För cake intresserade finns redan backupen, https://www.nyteknik.se/fordon/hoppsan-har-ar-kinas-skamlosa-kopia-pa-cakes-elmotorcykel/4232404.ett annat "lovande" bolag som levt på riskkapital kastar in handduken.
![]()
Hajpade mc-bolaget Cake i konkurs
Svenska elmotorcykeltillverkaren Cake har begärts i konkurs, rapporterar Dagens industri. Bolaget har dragits med kapitalbrist och förra veckan fick personalenwww.aftonbladet.se
Jamen det är ju alldeles utmärkt, det var väl för din typ av cykling som Hövding utvecklades.Hej.
Jag har använt min i några år nu. Stillsam cykling i tätort, semesterturer.
Den har inte löst ut när jag har lutat mig för att låsa etc.
En nackdel är att den halkar omkring runt halsen om man inte spänner åt den tillräckligt. Är det varmt vill man ju helst ha det luftigt och då blir det att rätta till då och då.
Jag hade problem med batteritiden och hjälmen byttes utan diskussion.
Försäkring (249 kr) kan förnyas.
Angående diskussionen om tillförlitlighet så har Hövding gett svar.
En personlig reflektion: RISE (fd SP) har konstaterat att Hövding följer ställda krav.
Provning har skett på Stanford Univ. och Universitet i Strasbourg och blivit godkänd.
EU-norm har uppfyllts, likaså andra krav.
Tveksam till att Konsumentverket ställer egna krav utöver sådant som lagstiftats om. De har dessutom inte vidtagit egen provning utan gått på en del händelser.
Förvaltningsrätten har upphävt beslutet om försäljningstopp och återkallelse av produkten.
Skulle inte förvåna mig om Konumentverket vill begrava frågan i tysthet. Vilket mandat har det?
Jag litar fortfarande på Hövdingen
Personen har såklart egen vinning då hen uppenbarligen arbetar på uppdrag för mygelfirman.Kul förstainlägg ;)
Hittar inga notiser om att beslut om säljstopp upphävts.Hej.
En nackdel är att den halkar omkring runt halsen om man inte spänner åt den tillräckligt. Är det varmt vill man ju helst ha det luftigt och då blir det att rätta till då och då.
En personlig reflektion: RISE (fd SP) har konstaterat att Hövding följer ställda krav.
Provning har skett på Stanford Univ. och Universitet i Strasbourg och blivit godkänd.
Tveksam till att Konsumentverket ställer egna krav utöver sådant som lagstiftats om. De har dessutom inte vidtagit egen provning utan gått på en del händelser.
Förvaltningsrätten har upphävt beslutet om försäljningstopp och återkallelse av produkten.
Skulle inte förvåna mig om Konumentverket vill begrava frågan i tysthet. Vilket mandat har det?
Om du vill köra ihjäl dig när du kör snabbare än 20km/h eller blir påkörd av en bil så är det väl ditt val men du behöver ju inte försöka övertyga andra om att det är en bra idé.Hej.
Googlar du på t.ex.: förvaltningsrätten dom hövding, så får du upp ett antal länkar till artiklar i tidningar som tar upp att i samma veva som den lämnade in konkursansökan så kom Förvaltningsrättens dom som bifaller inhibition och upphäver säljstoppet. Det verkar dock som alla ligger bakom betalvägg. Jag kan som prenumerant på en av tidningarna läsa den.Hittar inga notiser om att beslut om säljstopp upphävts.
Jag tror tom att det har länkats till artiklar som skriver om detta lite högre upp i tråde nGooglar du på t.ex.: förvaltningsrätten dom hövding, så får du upp ett antal länkar till artiklar i tidningar som tar upp att i samma veva som den lämnade in konkursansökan så kom Förvaltningsrättens dom som bifaller inhibition och upphäver säljstoppet. Det verkar dock som alla ligger bakom betalvägg. Jag kan som prenumerant på en av tidningarna läsa den.
Såvida den inte (felaktigt) råkar blåsa upp sig när man åker utför i säg 70 km/h. Det skulle nog ge mig panik och kunna leda till klart otrevliga konsekvenser, inte minst om det skedde utför någon alpväg.Äh, mycket farligare än att cykla utan hjälm kan det inte vara
Ja, men ofta går det nog bra!Såvida den inte (felaktigt) råkar blåsa upp sig när man åker utför i säg 70 km/h. Det skulle nog ge mig panik och kunna leda till klart otrevliga konsekvenser, inte minst om det skedde utför någon alpväg.
Har du sett många hövdingar på landsvägscyklister i alperna?Såvida den inte (felaktigt) råkar blåsa upp sig när man åker utför i säg 70 km/h. Det skulle nog ge mig panik och kunna leda till klart otrevliga konsekvenser, inte minst om det skedde utför någon alpväg.