Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

Läste att hövding 3 failade 30 fall av 3000, måste vara nått liknade på vanliga hjälmar?
Sen att det fanns många problem med mjukvaran etc är ju annat

Men bättre än Hövding.
//
Gud
Hur kan noll va bättre noll ?
Hövding kan skydda nacken och bakhuvudet bättre än andra.
Andra kan skydda bättre än Hövding om du tex stöter på en hängade stålbalk i stan som träffar hjässan . Träffar den näsan är det ingen större skillbad . Vilken som skyddar bäst beror nog på sisutationen .

Läste att hövding 3 failade 30 fall av 3000, måste vara nått liknade på vanliga hjälmar?
Sen att det fanns många problem med mjukvaran etc är ju annat
Mjukvaruproblem lär ju inte drabba frigolithjälmar.
Hövding fallerade dels pga oförutsägbar batterisvikt, dels inte bara vid kollision med balk utan bl.a. också i frontalkollisioner. Mjukvaruproblem är inte ”ett annat” problem för den som råkar ut för det i en situation där skyddet behövdes.
Men skyddar ganska säkert i de fall den faktiskt skyddar och är helt klart ett bättre skydd än inget skydd alls.

Mjukvaruproblem lär ju inte drabba frigolithjälmar.
Hövding fallerade dels pga oförutsägbar batterisvikt, dels inte bara vid kollision med balk utan bl.a. också i frontalkollisioner. Mjukvaruproblem är inte ”ett annat” problem för den som råkar ut för det i en situation där skyddet behövdes.
Men skyddar ganska säkert i de fall den faktiskt skyddar och är helt klart ett bättre skydd än inget skydd alls.
Fast nu var det just 30 fall av 3000 olyckor den inte rådde på. Frågan var om vanliga frigolithjälmar är bättre

Fast nu var det just 30 fall av 3000 olyckor den inte rådde på. Frågan var om vanliga frigolithjälmar är bättre
Beror väl på vilken typ av olyckor de 30 var? Det är verkligen ingen oväsentlig information.

Edit, en sammanfattning av Komsumentverkets beslutsunderlag:

”Bland annat skriver Konsumentverket att det finns “objektivt påvisbara förhållanden i ärendet som innebär att utrustningen kan antas vara farlig”, vilket leder fram till säljstoppet.
Myndigheten underkänner också de metoder som använts för att testa hjälmens säkerhet och skriver bland annat “att utrustningen CE-märkts i strid med gällande regler”. Testerna anses inte i tillräcklig grad återspegla de trafikförhållanden och hastigheter som cyklister och omgivande trafik färdas i.
Dessutom kritiseras de begränsningar som finns för när hjälmens airbag kommer att lösa ut och skydda cyklistens huvud vid en olycka:
“Bolaget har uppfattningen att det i användarinformationen för utrustningen går att friskriva sig från skyddsfunktion avseende vissa olyckstyper som förekommer vid cykling, såsom direktträffar från fordon med platt front (vilket skulle omfatta bl.a. bussar och lastbilar). En sådan friskrivning är inte möjlig eftersom en användare inte i förväg kan veta vilka olyckstyper denne kan råka ut för.”

Men det är inte de enda situationer där hjälmen inte kommer att fungera. I en riskbedömningsrapport som Hövding lämnat in till myndigheten nämns också flera klassiska olyckssituationer som undantagna – något Konsumentverket ifrågasätter:
“Med en sådan utgångspunkt väljer bolaget att bortse från mer än hälften av sitt statistiska underlag gällande de fall där huvudskyddet inte aktiverats. Det är uppenbart att såväl snabb inbromsning som snabb tvärställning av styret eller situationer där kläder fastnar i cykeln är typfall på situationer där det föreligger risk för huvudskador.”

Senast ändrad:
Hur kan noll va bättre noll ?
Hövding kan skydda nacken och bakhuvudet bättre än andra.
Andra kan skydda bättre än Hövding om du tex stöter på en hängade stålbalk i stan som träffar hjässan . Träffar den näsan är det ingen större skillbad . Vilken som skyddar bäst beror nog på sisutationen .

Nu tror jag dock inte att näs och nackskador är största problem vid cykelolyckor. Hjärnskador är de främsta man vill har sydd från. En vanlig cykelhjälm skyddar alltid, delvis, mot hjärnskador, några bättre än andra. En Hövding som inte löser ut eller löser ut för sent skyddar ger verkligen noll skydd mot hjärnskador.

Beror väl på vilken typ av olyckor de 30 var? Det är verkligen ingen oväsentlig information.

Edit, en sammanfattning av Komsumentverkets beslutsunderlag:

”Bland annat skriver Konsumentverket att det finns “objektivt påvisbara förhållanden i ärendet som innebär att utrustningen kan antas vara farlig”, vilket leder fram till säljstoppet.
Myndigheten underkänner också de metoder som använts för att testa hjälmens säkerhet och skriver bland annat “att utrustningen CE-märkts i strid med gällande regler”. Testerna anses inte i tillräcklig grad återspegla de trafikförhållanden och hastigheter som cyklister och omgivande trafik färdas i.
Dessutom kritiseras de begränsningar som finns för när hjälmens airbag kommer att lösa ut och skydda cyklistens huvud vid en olycka:
“Bolaget har uppfattningen att det i användarinformationen för utrustningen går att friskriva sig från skyddsfunktion avseende vissa olyckstyper som förekommer vid cykling, såsom direktträffar från fordon med platt front (vilket skulle omfatta bl.a. bussar och lastbilar). En sådan friskrivning är inte möjlig eftersom en användare inte i förväg kan veta vilka olyckstyper denne kan råka ut för.”

Men det är inte de enda situationer där hjälmen inte kommer att fungera. I en riskbedömningsrapport som Hövding lämnat in till myndigheten nämns också flera klassiska olyckssituationer som undantagna – något Konsumentverket ifrågasätter:
“Med en sådan utgångspunkt väljer bolaget att bortse från mer än hälften av sitt statistiska underlag gällande de fall där huvudskyddet inte aktiverats. Det är uppenbart att såväl snabb inbromsning som snabb tvärställning av styret eller situationer där kläder fastnar i cykeln är typfall på situationer där det föreligger risk för huvudskador.”
Manualen finns att ladda ned här:

Filmen från testet ADAC gjorde visar på ett av de allvarliga säkerhetsproblemen

Untitled-4m.jpg

Senast ändrad:
Thomas Frostberg skriver idag vidare i Sydsvenskan om framtiden för Hövding
där han pekar på vad innovationen kan utvecklas till - om än utan Hövdings nuvarande ledning.

”Att vara tvåa på bollen behöver inte alltid vara så dåligt som det låter i sådana här sammanhang. Världen är tvärtom full av framgångsrika bolag som inte var först med sin idé, men som har tagit fram en tillräckligt bra version av samma produkt. De är sedan skickliga på att utnyttja det faktum att någon annan redan testat marknaden och gjort många av de viktiga misstag som alltid drabbar den som går först och bryter ny mark.

Det kan förstås kännas bittert att den svenska jätten Autoliv, världsledande inom airbag-teknik, i samarbete med hjälmtillverkaren POC nyligen lanserat planer på en cykelhjälm med inbyggd airbag som skulle kunna lösa just de luckor som Konsumentverkets granskning pekat på.”

Kalkon givetvis. Bättre än inget, men känns ju lite kontra-fåfängt. Varför chansa? Och utstrålar, mitt hår är väldigt avgörande. Ser ju bra och vettigt ut med en riktig hjälm.
Har en gammal(mips- hjälm som jag funderar på att skänka bort.

Nån som vill ta över ?

Bilagor

• 20240118_130719.jpg
    20240118_130719.jpg
    618.6 KB · Besök: 134
Hej.
Jag har använt min i några år nu. Stillsam cykling i tätort, semesterturer.
Den har inte löst ut när jag har lutat mig för att låsa etc.
En nackdel är att den halkar omkring runt halsen om man inte spänner åt den tillräckligt. Är det varmt vill man ju helst ha det luftigt och då blir det att rätta till då och då.
Jag hade problem med batteritiden och hjälmen byttes utan diskussion.
Försäkring (249 kr) kan förnyas.

Angående diskussionen om tillförlitlighet så har Hövding gett svar.
En personlig reflektion: RISE (fd SP) har konstaterat att Hövding följer ställda krav.
Provning har skett på Stanford Univ. och Universitet i Strasbourg och blivit godkänd.
EU-norm har uppfyllts, likaså andra krav.
Tveksam till att Konsumentverket ställer egna krav utöver sådant som lagstiftats om. De har dessutom inte vidtagit egen provning utan gått på en del händelser.
Förvaltningsrätten har upphävt beslutet om försäljningstopp och återkallelse av produkten.
Skulle inte förvåna mig om Konumentverket vill begrava frågan i tysthet. Vilket mandat har det?
Jag litar fortfarande på Hövdingen

ett annat "lovande" bolag som levt på riskkapital kastar in handduken.

För cake intresserade finns redan backupen, https://www.nyteknik.se/fordon/hoppsan-har-ar-kinas-skamlosa-kopia-pa-cakes-elmotorcykel/4232404.
Undrar om man plockar upp hövding ideen också?

Hej.
En nackdel är att den halkar omkring runt halsen om man inte spänner åt den tillräckligt. Är det varmt vill man ju helst ha det luftigt och då blir det att rätta till då och då.

En personlig reflektion: RISE (fd SP) har konstaterat att Hövding följer ställda krav.
Provning har skett på Stanford Univ. och Universitet i Strasbourg och blivit godkänd.
Tveksam till att Konsumentverket ställer egna krav utöver sådant som lagstiftats om. De har dessutom inte vidtagit egen provning utan gått på en del händelser.
Förvaltningsrätten har upphävt beslutet om försäljningstopp och återkallelse av produkten.
Skulle inte förvåna mig om Konumentverket vill begrava frågan i tysthet. Vilket mandat har det?
Jamen det är ju alldeles utmärkt, det var väl för din typ av cykling som Hövding utvecklades.
Här är nog andra sorters cykling härskande.

Hej.

Hittar inga notiser om att beslut om säljstopp upphävts.

Hej.

Om du vill köra ihjäl dig när du kör snabbare än 20km/h eller blir påkörd av en bil så är det väl ditt val men du behöver ju inte försöka övertyga andra om att det är en bra idé.

Hittar inga notiser om att beslut om säljstopp upphävts.
Googlar du på t.ex.: förvaltningsrätten dom hövding, så får du upp ett antal länkar till artiklar i tidningar som tar upp att i samma veva som den lämnade in konkursansökan så kom Förvaltningsrättens dom som bifaller inhibition och upphäver säljstoppet. Det verkar dock som alla ligger bakom betalvägg. Jag kan som prenumerant på en av tidningarna läsa den.

Googlar du på t.ex.: förvaltningsrätten dom hövding, så får du upp ett antal länkar till artiklar i tidningar som tar upp att i samma veva som den lämnade in konkursansökan så kom Förvaltningsrättens dom som bifaller inhibition och upphäver säljstoppet. Det verkar dock som alla ligger bakom betalvägg. Jag kan som prenumerant på en av tidningarna läsa den.
Jag tror tom att det har länkats till artiklar som skriver om detta lite högre upp i tråde n

Spännande läsning. Motsvarande diskussion på facebook slutade med att alla var rörande överens om att det var ett övergrepp på hövding och att det minsann inte fanns några som helst problem med produkten.

Tillbaka
Topp