Sjysst tillverkade cykelprylar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...Kan tillägga angående Taiwan, Tour var på besök på en däcksfabrik ( Maxxis? ), jag skulle inte vilja ha mina barn jobba där. Det är inte bara lönen som man ska hänsyn till..... mvh borano20
Jag har inte sett det reportaget men däckindustrin uppviser knappast någon ren verksamhet nånstans. Rose hade ett reportage från Conti för ett par år sedan.
Och apropå ChrisKing, det ligger en film från den verksamheten på hemsidan. Knappast något föredöme arbetsmiljömässigt där heller.

Made in America ser ju sjysst ut men i vissa fall är det fångar som gör grejerna för inga eller otroligt lite pengar. Hur lätt det är att ta reda på vad som är vad vet jag inte. Men en stor industri är det iallafall

Sidnot; senast jag fick för mig att man kanske skulle köpa en ny mobiltelefon, istället för begagnad, gick dialogen enligt följande:
- Hur är egentligen arbetsförhållandena bakom en sån här lur?
- Dom är bra! Den här telefonen hanterar både word och excel. Riktigt bra arbetsförhållanden....
*tystnad*

Det blev en begagnad telefon trots allt. ?

Angående däck: var de är tillverkade är en sak, men var råvaran kommer ifrån och hur den inhandlas är nog minst lika kritiskt att granska. Lyssnade på Pinkbikes podcast med Schwalbe om hur de jobbar med inköp av "Fair trade"-gummi, länk nedan och ett urklipp av det mest intressanta här (edit: lade till några rader till från intervjun):

Felix: Rubber is a wonderful natural raw material found in a rubber tree, Hevea brasiliensis. And you have this tree growing in the equator regions. We source our natural rubber predominantly from Indonesia, where we also manufacture all of our (tire) compounds. So we have a very short supply chain on that side.

You basically have small holders, just like you have with coffee, tea, or cocoa. And these people have small rubber plantations. They're usually not monocultures like palm oil, they are so-called jungle plantations, at least in our case. So you have a very high level of biodiversity, low impact on the environment.

This rubber from the trees is then processed in a processing plant. And this is what we get to our tire factory where we then use it to create compounds. Talking about tire tech, I'm sure you know what all goes in there—fillers, chemicals, carbon black, or in the future recovered carbon black, to make different compounds.

The compounding side is really what decides whether a tire is good or bad.

Henry:
Am I right in saying that Schwalbe uses a fair trade agreement with some of its suppliers?

Felix:
Yeah, so we are working with an NGO called Fair Rubber. Essentially, it's the fair trade organization for natural rubber. And together with them, we found a supplier in Java, around 100 kilometers from our factory. We set up a system for the farmers, the smallholders. Basically they are attached to a cooperative, and for every kilogram of natural rubber that we buy off every individual smallholder, we pay an additional 50 cents. This equates to roughly an additional one third of their monthly salary. So it does have a real impact on these people, on their communities.

I was lucky to visit last September. I was able to visit a school that has been completely renovated, so it has a real positive influence on these communities. We started with around 230, 250 smallholders in 2020, and we now have just over 2,500. So it's a system that we've been able to scale up.

We're hoping to increase the capacities in the future, definitely. And since July this year, the Tacky Chan, amongst other mountain bike tires, also uses Fair Rubber.

Henry:
This sounds like a really healthy initiative for something like fair trade. Did the covid bike boom and materials shortages actually make a lasting improvement by giving the smallholders more power?

Felix:
No, let's not sugarcoat this. These people usually live below the poverty line and they are often exploited. The bicycle industry, even though we are growing and the future outlook is very positive, we are only a very small portion. So that is why we find it really important to find some sort of way to support these people whilst also giving them ownership over what they do.

Brian:
Aside from the social reasons and moral reasons to do something like this, does it also impact the quality of the rubber? Are we going to see mountain bike hipsters start looking for single origin, shade grown at a specific altitude, rubber on their tires?

Felix:
As a coffee geek, I would love that, but I don't see that happening anytime soon. No, it doesn't affect the quality of the product, but it affects the livelihood of these people.

Senast ändrad:
Ja och sen är frågan hur man ställer olika länder mot varandra. Noterade att min ram är gjord i Vietnam, är det bättre än kina t ex? Kan ju skilja på lagar mm. Eller är det i slutänden hur hårda krav det märke som beställt ramen ställer och faktiskt följer upp som avgör oavsett land?

Just USA är ju ett kul exempel eftersom det verkar kunna vara extremt kasst att vara anställd där om man är på fel ställe … kanske inte barnarbete i sweatshop men bra nära för vuxna.

Angående däck: var de är tillverkade är en sak, men var råvaran kommer ifrån och hur den inhandlas är nog minst lika kritiskt att granska. Lyssnade på Pinkbikes podcast med Schwalbe om hur de jobbar med inköp av "Fair trade"-gummi, länk nedan och ett urklipp av det mest intressanta här:

Felix: Rubber is a wonderful natural raw material found in a rubber tree, Hevea brasiliensis. And you have this tree growing in the equator regions. We source our natural rubber predominantly from Indonesia, where we also manufacture all of our (tire) compounds. So we have a very short supply chain on that side.

You basically have small holders, just like you have with coffee, tea, or cocoa. And these people have small rubber plantations. They're usually not monocultures like palm oil, they are so-called jungle plantations, at least in our case. So you have a very high level of biodiversity, low impact on the environment.

This rubber from the trees is then processed in a processing plant. And this is what we get to our tire factory where we then use it to create compounds. Talking about tire tech, I'm sure you know what all goes in there—fillers, chemicals, carbon black, or in the future recovered carbon black, to make different compounds.

The compounding side is really what decides whether a tire is good or bad.

Henry:
Am I right in saying that Schwalbe uses a fair trade agreement with some of its suppliers?

Felix:
Yeah, so we are working with an NGO called Fair Rubber. Essentially, it's the fair trade organization for natural rubber. And together with them, we found a supplier in Java, around 100 kilometers from our factory. We set up a system for the farmers, the smallholders. Basically they are attached to a cooperative, and for every kilogram of natural rubber that we buy off every individual smallholder, we pay an additional 50 cents. This equates to roughly an additional one third of their monthly salary. So it does have a real impact on these people, on their communities.

I was lucky to visit last September. I was able to visit a school that has been completely renovated, so it has a real positive influence on these communities. We started with around 230, 250 smallholders in 2020, and we now have just over 2,500. So it's a system that we've been able to scale up.

We're hoping to increase the capacities in the future, definitely. And since July this year, the Tacky Chan, amongst other mountain bike tires, also uses Fair Rubber.
Skänker ändå lite hopp om mänskligheten, hoppas det stämmer.

Ja och sen är frågan hur man ställer olika länder mot varandra. Noterade att min ram är gjord i Vietnam, är det bättre än kina t ex? Kan ju skilja på lagar mm. Eller är det i slutänden hur hårda krav det märke som beställt ramen ställer och faktiskt följer upp som avgör oavsett land?

Just USA är ju ett kul exempel eftersom det verkar kunna vara extremt kasst att vara anställd där om man är på fel ställe … kanske inte barnarbete i sweatshop men bra nära för vuxna.
Precis. Hur ofta har man sett en byggarbetare eller vägarbetare i riktiga arbetskläder i usa? Nä, tänkte väl det, det är jeans o t-shirt som gäller.

Precis, och tillverkningen är ju bara en del i kedjan, typ det sista. Det är väldigt mycket som sker innan dess, och ytterst ovanligt att nåt företag själva har byggt upp kapacitet fr gruva/åker/etc till fabrik. Nu senast var det väl Volvo och Tesla som avslöjades ha glimmer i sina elbilar som ett par led bakåt visade sig komma fr barnarbete i Madagaskar.
Var det inte så att Volvos kom från Ryssland? Inte särskilt bra det heller dock…

Precis. Hur ofta har man sett en byggarbetare eller vägarbetare i riktiga arbetskläder i usa? Nä, tänkte väl det, det är jeans o t-shirt som gäller.
Det är väl typ bara i norra Europa som arbetskläder (av typen som Fristads, Blåkläder m fl säljer) är en grej. I resterande 90% av världen används vanliga kläder vid kroppsarbete.

Det är väl typ bara i norra Europa som arbetskläder (av typen som Fristads, Blåkläder m fl säljer) är en grej. I resterande 90% av världen används vanliga kläder vid kroppsarbete.
Helt sjukt! Jag tycker det är smått jobbigt att faktiskt behöva ta av arbetskläderna emellanåt - man är helt naken i jeans ju! Hedenhös!

Förmodligen beror väl vår kultur med riktiga kläder och sådant dels på att vi lever i ett väldigt välbärgat land, men också för att man har anställda med fasta avtal och långsiktiga anställningsvillkor till skillnad från stora delar av världen. Fast den delen av världen knackar ju förvisso på dörren med slit-och-släng-personal på storbyggena..

Se ovanstående som en observation - har inga som helt politiska åsikter att utrycka utan gillar bara riktiga arbetskläder!?

Jag skulle behöva ett par nya handtag till min MTB. Nån som har koll på sjysst tillverkning? Gissar att Brooks läderhandtag är tillverkade i englande men deras gummi är det inte. Dock inget jag vet men kan väl dra till med en kvlificerad gissning på det.

Ergon verkar vara tillverkade i Tyskland. Det verkar ju toppen!

Stalle
Hur svårt kan det vara att tillverka ett par handtag?
Om man inte vill sy själv så borde väl nån lokal hantverkare kunna åstadkomma nåt bättre. Och om man inte vill ha läder, så gissar jag att det finns andra lämpliga material. Vi bor i ett industriland. Tillverkas fortfarande massor av prylar här.

Hyfsat rätt färg åtminstone… Italien i somras.

IMG_2646.jpeg

Jag tror nog att det finns en EU-förordning om arbetskläder.

Finns ju en del mindre tillverkare. We are one är ju tillverkat i Kanada. Industry Nine och det mesta från Wolftooth är väl gjort i USA.

Mycket high end och boutique finns ju som sagt. Det är kanske snarare vanliga prylar och inom vissa segment som jag tror blir svårt.

Fälgar är nog ett lite svårt område. Svindyra Innolite finns ju men alufälgar som inte är tillverkade i Asien. Finns det?

Däck var ju en liten soppa. Om nu allt från Panaracer tillverkas i Japan så får väl det betraktas som helt ok.

Cykelrelaterad elektronik lär nog inte bli lätt heller.

Mycket high end och boutique finns ju som sagt. Det är kanske snarare vanliga prylar och inom vissa segment som jag tror blir svårt.

Fälgar är nog ett lite svårt område. Svindyra Innolite finns ju men alufälgar som inte är tillverkade i Asien. Finns det?

Däck var ju en liten soppa. Om nu allt från Panaracer tillverkas i Japan så får väl det betraktas som helt ok.

Ja alltså vill man inte ha kinakör så blir det ju ”high end”. Det kostar ju att tillverka i USA eller Kanada och priserna blir därefter.

Om du behöver kapell eller några andra tillbehör till din velomobil, finns svensktillverkade från Bikes and Berries. Något av en nischprodukt, men ändå ...

Velocity och Astral alufälgar är tillverkade i USA

Senast ändrad:
Ja alltså vill man inte ha kinakör så blir det ju ”high end”. Det kostar ju att tillverka i USA eller Kanada och priserna blir därefter.
Nä. Både Hope och Garbaruk levererar prisvärda produkter. Dyrare än Shimano javisst men långt ifrån high end-priser.
ESI som tidigare nämnts kostar inte heller överdrivet mycket.

Stalle

Har för mig att Norco tillverkar en del (eller i alla fall en) av sina ramar i Kanada. We Are One tillverkar (alla?) sina grejer i Kanada också har jag för mig.

Jag bodde några år i Petaluma. Det var alltid lika trevligt att cykla dit och köpa en pryl av en av personerna som stunden innan stått i produktionen. WI fräser sina delar ur amerikanskt aluminium.

Lite avundsjuk. Det måste jag medge.

Har ett par WI nav som jag alltid är lika imponerad av. Känns väldigt välgjorda

Det där Wl-naven ni pratar om. En snabb googling så hamnar jag på Halo och det är väl sån nära peak asien-produktion man kan komma. Eller har jag fattat fel?

Stalle

Det där Wl-naven ni pratar om. En snabb googling så hamnar jag på Halo och det är väl sån nära peak asien-produktion man kan komma. Eller har jag fattat fel?

Stalle

White Industries är så långt att skriva :)

Det är väl bara Coildämparna som tillverkas i Sverige av Öhlins tror jag. Resten i Taiwan.

Kommer att tänka på t ex

Rohloff nav - Made in Tyskland
Ortlieb cykelväskor - också Tyskland
Brompton - England (eller Made in London som de väl själva säger..)

Seger verkar inte har några cyklestrumpor i sortimentet för stunden. Annars tillverkas de miljöprofilerat utanför Borås. (seger.se)

Brooks skriver att lädersadlarna är gjorda i England. Vet att de för ett tag sen tillverkade gummisadlarna i Italien. (Don´t mention the råvara!)

Okej. Jag kommer inte kunna fylla listan själv så vi kör lite teman.
Idag kör vi sjyssta ramar. MTB, lvg, övriga.

Vi har två leverantörer i listan men skriv fler så fyller jag i listan sen

Seger verkar inte har några cyklestrumpor i sortimentet för stunden. Annars tillverkas de miljöprofilerat utanför Borås. (seger.se)
Flertalet av Northwaves strumpor jag köpt står det Made in Italy på. Inte lika nära men inte heller kina.

Nä. Både Hope och Garbaruk levererar prisvärda produkter. Dyrare än Shimano javisst men långt ifrån high end-priser.
ESI som tidigare nämnts kostar inte heller överdrivet mycket.

Stalle
Hope har ju dessutom sjukt bra kundservice. Har mailat frågor om mitt 10+ år gamla pro 2 SS nav och fått svar med artikelnummer på saker som dessutom fanns tillgängligt.
Okej. Jag kommer inte kunna fylla listan själv så vi kör lite teman.
Idag kör vi sjyssta ramar. MTB, lvg, övriga.

Vi har två leverantörer i listan men skriv fler så fyller jag i listan sen

SOUR gör sina ramar i tyskland sour.bike

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp