Hur montera cykelvagn?

Hur montera cykelvagn?
Jag har tidigare haft cykelvagnsfästet monterat på hjulmuttern där bak. (bild 1)

Nu har jag köpt ny cykel men jag vet inte om det går att montera på den? Skruvade av hjulmuttern, verkade vara nån fjäderbelastad historia(bild 3). Går det att sätta fästet där tro?

Cykeln är denna: https://www.cannondale.com/en-us/bikes/active/fitness/treadwell/treadwell-eq-dlx

Obs kan typ ingenting om cyklar ?

Bilagor

• IMG_20231228_185739.jpg
    IMG_20231228_185739.jpg
    819.2 KB · Besök: 701
  • IMG_20231228_185525.jpg
    IMG_20231228_185525.jpg
    858.3 KB · Besök: 224
  • IMG_20231228_185535.jpg
    IMG_20231228_185535.jpg
    1 MB · Besök: 191
  • IMG_20231228_185158.jpg
    IMG_20231228_185158.jpg
    781 KB · Besök: 189
  • IMG_20231228_194902.jpg
    IMG_20231228_194902.jpg
    794.2 KB · Besök: 393
Senast ändrad:
Hur montera cykelvagn?
Hur montera cykelvagn?
Hm. "Pinnen" går rakt igenom hjulet. På ena sidan finns det som en "mutter", på andra sidan spaken som syntes i din första bild

Lite osäker på vilken bild du syftar på. ?

På vänster sidan var det insexnyckel(bild 1). Höger, vid växel, en mutter med typ svart plast. (bild 2)

Bilagor

• IMG_20231228_204739.jpg
    IMG_20231228_204739.jpg
    764.5 KB · Besök: 99
  • IMG_20231228_195944.jpg
    IMG_20231228_195944.jpg
    748.7 KB · Besök: 97
Hur montera cykelvagn?
Ja, det går bra bara man drar åt skapligt. Trodde du hade monterat den andra snabbkopplingen med spaken. Anledningen till att inte köra med den när man har vagn är att spaken (möjligtvis) kan hamna lite i vägen. Jag kör dock så. Den du har monterat fyller samma funktion

Hur montera cykelvagn?
Ja, det går bra bara man drar åt skapligt. Trodde du hade monterat den andra snabbkopplingen med spaken. Anledningen till att inte köra med den när man har vagn är att spaken (möjligtvis) kan hamna lite i vägen. Jag kör dock så. Den du har monterat fyller samma funktion
Aha! Ja detta med snabbkoppling var nytt för mig och inget jag kommer använda i första taget iaf. ?

Hur montera cykelvagn?
Det där lär funka. Problemet är att kopplingen ibland kan vilja rotera när man dra vagnen. Att dra åt hårdare hjälper då, men det är stor risk att man drar sönder gängorna i muttern till axeln. Mao behöver du dra åt hårt men inte för hårt.

När jag drog mycket kärra bytte jag till en axel med stålmutter som gick att dra åt hårdare och upprepade gånger utan att gängorna gick åt skogen. Kör som du monterat grejerna nu, men var uppmärksam på om fästet börjar rotera och var då noga med att inte dra för hårt. Lagom är bäst!?

Hur montera cykelvagn?
Jag har tidigare haft cykelvagnsfästet monterat på hjulmuttern där bak. (bild 1)

Nu har jag köpt ny cykel men jag vet inte om det går att montera på den? Skruvade av hjulmuttern, verkade vara nån fjäderbelastad historia(bild 3). Går det att sätta fästet där tro?

Cykeln är denna: https://www.cannondale.com/en-us/bikes/active/fitness/treadwell/treadwell-eq-dlx

Obs kan typ ingenting om cyklar ?
Du behöver en längre hjulaxel, det kan visserligen fungera med den som sitter på men det är en chansning. Är det barn som skall transporteras hade jag absolut bytt axeln till rätt längd. Sen kan det även behöva filas lite på ramen för att få större plan anläggningsyta.

Senast ändrad:
Hur montera cykelvagn?
Det där lär funka. Problemet är att kopplingen ibland kan vilja rotera när man dra vagnen. Att dra åt hårdare hjälper då, men det är stor risk att man drar sönder gängorna i muttern till axeln. Mao behöver du dra åt hårt men inte för hårt.

När jag drog mycket kärra bytte jag till en axel med stålmutter som gick att dra åt hårdare och upprepade gånger utan att gängorna gick åt skogen. Kör som du monterat grejerna nu, men var uppmärksam på om fästet börjar rotera och var då noga med att inte dra för hårt. Lagom är bäst!?
Du behöver en längre hjulaxel, det kan visserligen fungera med den som sitter på men det är en chansning. Är det barn som skall transporteras hade jag absolut bytt axeln till rätt längd. Sen kan det även behöva filas lite på ramen för att få större plan anläggningsyta.

Det är inte mycket kärra jag ska dra men såklart katastrof om den lossnar.

Jag får skruva av den imorgon och mäta den då. Ny Axel verkar inte kosta så mycket på t ex cykloteket. Den nya axeln borde vara gamla längden + tjockleken på fästet eller?

Ser ut som att fästet dessutom kan köpas med axel separat: https://www.thule.com/sv-se/bike-tr...itch-cup-with-quick-release-skewer-_-20100796

Senast ändrad:
Hur montera cykelvagn?
Lite osäker på vad jag ska beställa. Axeln är 5mm diameter. Längden vet jag inte riktigt hur man ska mäta. 175mm?

Mätte fästet och det är typ 2-3mm. Svårt att hitta en axel som är 178mm?!

Bilagor

• IMG_20231229_135404__01.jpg
    IMG_20231229_135404__01.jpg
    508.7 KB · Besök: 64
  • IMG_20231229_135450__01.jpg
    IMG_20231229_135450__01.jpg
    538.3 KB · Besök: 66
  • IMG_20231229_135754.jpg
    IMG_20231229_135754.jpg
    243.3 KB · Besök: 65
Hur montera cykelvagn?
Alltså, om den befintliga axeln går igenom muttern nästan hela vägen är det lugnt.

Är axeln kortare än att du får tillräcklig gänggång på muttern får du prova med axeln som följde med. De brukar vara längre.

Köp inget förrän du kollat så grejerna du redan har eventuellt funkar!

Hur montera cykelvagn?
Alltså, om den befintliga axeln går igenom muttern nästan hela vägen är det lugnt.

Är axeln kortare än att du får tillräcklig gänggång på muttern får du prova med axeln som följde med. De brukar vara längre.

Köp inget förrän du kollat så grejerna du redan har eventuellt funkar!
Jag cyklade en runda idag med vagnen och befintlig Axel och märkte ingår problem direkt. Men läskigt om den skulle hoppa av med ungarna. ?

Hur montera cykelvagn?
Ta kort på mutter-sidan och lägg upp här så ser vi hur det ser ut!

Du har väl säkerhetsremmen monterad? Då är det lugnt..
Har lite dåligt ljus. Såhär ser det ut, är typ 2 rader med gängor som jag inte kan skruva i så att säga. Jag kan spänna lite till men vill vara försiktigt
Givetvis är remmen också på.
?

Bilagor

• IMG_20231229_145431.jpg
    IMG_20231229_145431.jpg
    469.6 KB · Besök: 58
Hur montera cykelvagn?
Har lite dåligt ljus. Såhär ser det ut, är typ 2 rader med gängor som jag inte kan skruva i så att säga. Jag kan spänna lite till men vill vara försiktigt
Givetvis är remmen också på.
?
När det är en mutter i alu vill man ha full gänggång skulle jag säga. Hur blir det med den medföljande axeln då? Den ser ut att ha mutter i stål vilket innebär att den går att dra åt hårdare.

Hur montera cykelvagn?
När det är en mutter i alu vill man ha full gänggång skulle jag säga. Hur blir det med den medföljande axeln då? Den ser ut att ha mutter i stål vilket innebär att den går att dra åt hårdare.
?

Det är lite konstigt, den medföljande är mycket kortare, 130mm så den passar ju inte alls.

Bilagor

• IMG_20231229_152250__01.jpg
    IMG_20231229_152250__01.jpg
    591.4 KB · Besök: 71
Hur montera cykelvagn?
Jag cyklade en runda idag med vagnen och befintlig Axel och märkte ingår problem direkt. Men läskigt om den skulle hoppa av med ungarna. ?
För skruvförband som detta är friktionen målet; därav vill man ha hög klämkraft och en plan anliggningsyta.

Nuförtiden finns 9/10mm axlar som skruvas direkt i ramen eller gaffeln för mer styvhet och lägre vikt.

Förr när QR / snabbkoppling var enda alternativet fanns det cyklister som bytte till (bättre) stålaxlar med vanliga muttrar och drog rejält hårt. Vet inte om det blev styvare eller bara kändes så.

Om pinnen du behöver är 178 mm kan du köpa en längre pinne och såga av eller låta den sticka ut en aning på driv-sidan.

På din bild ser det ut att vara lite på gränsen. Kan du tjuva lite på andra sidan?

Alternativt köpa en gängad stång av hygglig hållfasthetsklass. Denna tror jag kan duga.

Hur montera cykelvagn?
Är det en snabb axel jag har? ? kan jag sätta fästet innan eller efter fjädern så att säga?

Jag fick cykeln monterad men fick med nåt handtag?
Du har en långsamkoppling istället för snabbkopplingen som du fick vid sidan av. Man använder sådana ibland för att försvåra för tjuven att sno hjulet. Kanske även kan användas för att spänna fast hjulet hårdare om man drar vagn. Dock vore det ju bra om axeln i den var tillräckligt lång.
Snabbkopplingen på bilden är för framhjulet. Fick du ingen för bakhjulet?

Hur montera cykelvagn?
Förstår. Märkligt att den är 130 eftersom vanliga qr-nav är 135 mm breda åtminstone.?

Men sno muttern i stål från medföljande axeln och sätt den på din ursprungliga axel istället. Om den är lite kortare men i gengäld är i stål går det säkert att gå att dra den lagom hårt.

Hur montera cykelvagn?
För skruvförband som detta är friktionen målet; därav vill man ha hög klämkraft och en plan anliggningsyta.

Nuförtiden finns 9/10mm axlar som skruvas direkt i ramen eller gaffeln för mer styvhet och lägre vikt.

Förr när QR / snabbkoppling var enda alternativet fanns det cyklister som bytte till (bättre) stålaxlar med vanliga muttrar och drog rejält hårt. Vet inte om det blev styvare eller bara kändes så.

Om pinnen du behöver är 178 mm kan du köpa en längre pinne och såga av eller låta den sticka ut en aning på driv-sidan.

På din bild ser det ut att vara lite på gränsen. Kan du tjuva lite på andra sidan?

Alternativt köpa en gängad stång av hygglig hållfasthetsklass. Denna tror jag kan duga.

Tack ja jag kanske får göra så. Går väl att såga av som du säger.
Du har en långsamkoppling istället för snabbkopplingen som du fick vid sidan av. Man använder sådana ibland för att försvåra för tjuven att sno hjulet. Kanske även kan användas för att spänna fast hjulet hårdare om man drar vagn. Dock vore det ju bra om axeln i den var tillräckligt lång.
Snabbkopplingen på bilden är för framhjulet. Fick du ingen för bakhjulet?
Aha, nej denna var allt jag fick med tyvärr.
Förstår. Märkligt att den är 130 eftersom vanliga qr-nav är 135 mm breda åtminstone.?

Men sno muttern i stål från medföljande axeln och sätt den på din ursprungliga axel istället. Om den är lite kortare men i gengäld är i stål går det säkert att gå att dra den lagom hårt.
Kan vara mätfel också ?

Hmm jag kan ju testa den muttern. Själva höljet är lite annorlunda men spelar nog ingen roll. Fjädrarna är nog också stål? Gör det nån skillnad?

Hur montera cykelvagn?
Tack ja jag kanske får göra så. Går väl att såga av som du säger.

Aha, nej denna var allt jag fick med tyvärr.

Kan vara mätfel också ?

Hmm jag kan ju testa den muttern. Själva höljet är lite annorlunda men spelar nog ingen roll. Fjädrarna är nog också stål? Gör det nån skillnad?
Testa tar ju en minut, sen kan du fota igen.

Höljet har ingen betydelse. Fjädrarna är likvärdiga och i stål på båda med största sannolikhet. Fjädrarna krockar ofta lite med kärr-fästen och kan ibland gå sönder då. Deras funktion är att hålla ut mutterdelarna så att man får av och på hjulet lättare på cykel, så de har inget för hållfastheten eller funktionen i övrigt att göra.

Hur montera cykelvagn?

Höljet har ingen betydelse. Fjädrarna är likvärdiga och i stål på båda med största sannolikhet. Fjädrarna krockar ofta lite med kärr-fästen och kan ibland gå sönder då. Deras funktion är att hålla ut mutterdelarna så att man får av och på hjulet lättare på cykel, så de har inget för hållfastheten eller funktionen i övrigt att göra.
Jag förstår. Dottern vaknade precis så får ta det när sambon kommit hem. ?

Hur montera cykelvagn?

Äntligen sover hon igen ?

Såhär blev det med snabbaxeln muttern. Svårt att få en bra bild.

Har kikat en hel del online efter 10mm axel som är 180mm lång men hittar inte mycket. Kanske jag får besöka lokala cykelaffären, kanske de kan beställa något istället.

Bilagor

• IMG_20231229_202230_Bokeh.jpg
    IMG_20231229_202230_Bokeh.jpg
    319.8 KB · Besök: 82
  • IMG_20231229_201912.jpg
    IMG_20231229_201912.jpg
    617.2 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Hur montera cykelvagn?
Det är inte mycket kärra jag ska dra men såklart katastrof om den lossnar.

Jag får skruva av den imorgon och mäta den då. Ny Axel verkar inte kosta så mycket på t ex cykloteket. Den nya axeln borde vara gamla längden + tjockleken på fästet eller?

Ser ut som att fästet dessutom kan köpas med axel separat: https://www.thule.com/sv-se/bike-tr...itch-cup-with-quick-release-skewer-_-20100796

Det är precis en sådan axel du ska ha. Den kan inte gänga upp sej själv som en vanlig quick release kan göra.
Även om du har lite last. Blir det tvärstopp är det inte kul.

Hur montera cykelvagn?
Det läskigaste med att dra vagn är när man kör för fort i tvära kurvor så att ena hjulet lyfter eller när man råkar köra på en rejäl bula med bara ena hjulet i en kurva.

Hur montera cykelvagn?
Ja problemet är ju att den är 12 mm i diameter.
Var får du 12 mm från? Den som du länkar till är avsedd för din typ av nav/axelkombination. Hade du däremot haft någon form av genomgående axel (thru-axle) hade du behövt en annan adapter (och Thule listar ju en hel bunt i sina instruktioner), men din cykel har enligt spec ”5mm Hex Security QR”, dvs vanligt QR-axel fast med insexlåsning i stället för snabbkoppling (QR).

Hur montera cykelvagn?
Var får du 12 mm från? Den som du länkar till är avsedd för din typ av nav/axelkombination. Hade du däremot haft någon form av genomgående axel (thru-axle) hade du behövt en annan adapter (och Thule listar ju en hel bunt i sina instruktioner), men din cykel har enligt spec ”5mm Hex Security QR”, dvs vanligt QR-axel fast med insexlåsning i stället för snabbkoppling (QR).
Enligt deras manual?

Bilagor

• Screenshot_20231230-105330.jpg
    Screenshot_20231230-105330.jpg
    152.6 KB · Besök: 76
Hur montera cykelvagn?
Ja alltså jag har ju långsam koppling? Dvs ingen vev. Men om ni menar den som är på bilden så står det inga mått?
Långsamkoppling och QR handlar bara om hur muttern ser ut (insex eller handtag). Sedan har jag nog aldrig hört uttrycket långsamkoppling utan tänker på dem som stöldskyddad snabbkoppling :)

Hur som helst kan vi se att den bild du la upp var på through Axel (TA) vilket är 12mm och en helt annan standard. Alla snabbkopplingar och ”långsamkopplingar” passar vad jag vet i varandras nav så där är det ingen fara. Bara längden som avgör. (Och ibland har de olika gänga men det påverkar inte i det här fallet).

Det finns huvudsakligen tre varianter.
QR (inklusive olika varianter som din långsamma)
TA (som har massa olika under-varianter).
Gängad Axel med muttrar (tänk sådana som är på gamla skeppshult 3-vxl damcyklar etc.)

Hur montera cykelvagn?
Långsamkoppling och QR handlar bara om hur muttern ser ut (insex eller handtag). Sedan har jag nog aldrig hört uttrycket långsamkoppling utan tänker på dem som stöldskyddad snabbkoppling :)

Hur som helst kan vi se att den bild du la upp var på through Axel (TA) vilket är 12mm och en helt annan standard. Alla snabbkopplingar och ”långsamkopplingar” passar vad jag vet i varandras nav så där är det ingen fara. Bara längden som avgör. (Och ibland har de olika gänga men det påverkar inte i det här fallet).

Det finns huvudsakligen tre varianter.
QR (inklusive olika varianter som din långsamma)
TA (som har massa olika under-varianter).
Gängad Axel med muttrar (tänk sådana som är på gamla skeppshult 3-vxl damcyklar etc.)
Tack för bra sammanfattning. Jag hade ju gärna behållt muttern utan vev för lite bättre stöldskydd.

Jag la ett mejl till Thule och frågade om måtten.

Hur montera cykelvagn?
Köpte du kärran (alt. kopplingen) ny eller beg?
När man köper Thules koppling så följer det med en längre axel. 130-millimetaren bör inte ha kommit i original från dem…?

Tänk också på att ”veven” på en qr-koppling inte spänner axeln genom att veva/snurra utan genom att klämma. Annars får du inte tillräckligt spänn på grejerna och grejer kan gå fel när ni är ute och cyklar.

Allt det här är väldigt enkelt när man får det visat i verkliga livet men blir komplicerat och spretigt när alla vi forumexperter ska beskriva det i text. Var i landet bor du och finns det möjligen någon glad happyit i närheten som kan visa emot en kopp kaffe? Det är trots allt dyrbar last som ska dras.

Om du är i närheten av Jönköping så ligger jag i startblocken.

Hur montera cykelvagn?
Tack för bra sammanfattning. Jag hade ju gärna behållt muttern utan vev för lite bättre stöldskydd.

Jag la ett mejl till Thule och frågade om måtten.
Jag drar ett buntband runt spännet om det är en cykel jag ska lämna obevakad någonstans och inte kan dra ett lås genom hjulet.

Men generellt låser jag alltid genom båda hjul och då är snabbkoppling lugnt :)

Hur montera cykelvagn?
Köpte du kärran (alt. kopplingen) ny eller beg?
När man köper Thules koppling så följer det med en längre axel. 130-millimetaren bör inte ha kommit i original från dem…?

Tänk också på att ”veven” på en qr-koppling inte spänner axeln genom att veva/snurra utan genom att klämma. Annars får du inte tillräckligt spänn på grejerna och grejer kan gå fel när ni är ute och cyklar.

Allt det här är väldigt enkelt när man får det visat i verkliga livet men blir komplicerat och spretigt när alla vi forumexperter ska beskriva det i text. Var i landet bor du och finns det möjligen någon glad happyit i närheten som kan visa emot en kopp kaffe? Det är trots allt dyrbar last som ska dras.

Om du är i närheten av Jönköping så ligger jag i startblocken.
Köpte kärran begagnad. Fick med fästet men ingen axel, inget jag reflekterarde över då. ?

Nej den där 130mm fick jag med cykeln. ?

Hur montera cykelvagn?
Finns det ingen annan är thule axeln? Cykelbutikernas hemsidor har ju så dålig filtrering på t ex dimension verkar det som. De få som har fungerande filtrering har inga 180mm axlar.

Hur montera cykelvagn?
De flesta qr är så långa att man i normalfallet behöver skruva långt innan de börjar spänna åt. Fästet bygger väl 5mm på sin höjd och därför är det i de flesta fall inget problem. Så länge som du kan vrida ett rimligt antal varv in från det allra yttersta läget innan det börjar spänna så är "pinnen" tillräckligt lång.

Tillbaka
Topp