Luktapåblommorna
Aktiv medlem
Sjysst tillverkade cykelprylar
Idag kör vi sjyssta ramar. MTB, lvg, övriga.
Legend och Daccordi.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur var det nu med Fairlights ramar? De flyttade väl produktionen eller minns jag fel...? Byggs ihop i UK och förr byggdes ramarna "i Europa", men mitt minne sviker mig kring vad som hände för ett par år sedan. Någon med koll?Hope vinner reservdelsmatchen helt klart.
Orange, Fairlight.
Strael, faran och secan görs iTaiwan numeraHur var det nu med Fairlights ramar? De flyttade väl produktionen eller minns jag fel...? Byggs ihop i UK och förr byggdes ramarna "i Europa", men mitt minne sviker mig kring vad som hände för ett par år sedan. Någon med koll?
Good on you kan ge en fingervisning för kläder.
Som sagt, en fingervisning.Jäklar vilken fluffig sida, fick känslan av köpta märkningar, när marknaden ska granska sig själv blir det lätt ihåligt. Fick mig att tänka att regnskogsalliansens märkning ser seriös ut.
"How accurate is the Good On You rating system?
Good On You is a great sustainability app to use, but it has many issues. Its rating system isn't as exhaustive as it should be, and many gaps exist in each brand evaluation.
The Good On You review of popular fashion brands is oftentimes very subjective. While they do a good job pointing out sustainability issues, the grades from 1 to 5 aren't the best representation of a brand's effort to become better.
The Good On You rating system can only evaluate easily accessible and publicly available information, which arguably represents one of its biggest flaws.
A grade from 1 to 5 is also quite limited. Many fashion brands receive the same grade, even though they aren't equally sustainable.
And, since the Good On You app covers both brands marketed as ethical and conventional brands with the same rating system, this leads consumers to believe that some fast fashion brands are as sustainable as eco-conscious brands and vice-versa.
Good On You is a pretty good resource overall, especially for someone new to sustainable fashion, but not nearly comprehensive enough. Many apparel brands appear on the app/rating website as eco-friendly when they aren't in reality.
The Good On You rating system isn't very accurate, but it's a good start to discover new brands you might want to try out. Worse, the editors often make assumptions.
They use a standard template with a similar approach for every brand. It's based on some automatically generated text that doesn't reflect precisely a brand's sustainability efforts.
Good On You doesn't do a great job at verifying information either. It seems to base its ratings mainly on each brand’s website with little care for truthfulness or accuracy." https://www.panaprium.com/blogs/i/good-on-you
Hej.. Sarto, Benotti, Festka, TIME, Mercian, Duratec, den nya fabriken i Portugal ( Focus ), Carbotec ( Basso ), Bianchis nya fabrik i Italien, plus en herrans massa småfirmor typ enmans överallt.... mvh borano20Okej. Jag kommer inte kunna fylla listan själv så vi kör lite teman.
Vi har två leverantörer i listan men skriv fler så fyller jag i listan sen
Då är det bara rätta felen :)En hel del fel här, kan jag se efter att ha besökt fabrikerna. Många saker tillverkas inte där man vill ge sken av. Väldigt många parametrar att ta hänsyn till om produktionen är bra.
Kom inte här och säg att nåt är komplext, jag har redan försökt. Det viktiga här verkar vara att det känns bra.En hel del fel här, kan jag se efter att ha besökt fabrikerna. Många saker tillverkas inte där man vill ge sken av. Väldigt många parametrar att ta hänsyn till om produktionen är bra.
Jag önskar att jag kunde. Men man skriver på en massa papper hit och dit, så jag får inte.Då är det bara rätta felen :)
Tack, du räddade kvällen! ooms du steg i min aktning.Kom inte här och säg att nåt är komplext, jag har redan försökt. Det viktiga här verkar vara att det känns bra.
Efter att ha läst inläggen i den här tråden så känns det som att många anser att saker tillverkade i Asien (särskilt Sydostasien) inte är kompatibelt med schysst tillverkning. Känns som en grov förenkling och något som drar alla tillverkare med tillverkning där över en kam, trots att det säkerligen finns exempel på företag som tillverkar i Asien och försöker att bedriva sin verksamhet på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.Mycket high end och boutique finns ju som sagt. Det är kanske snarare vanliga prylar och inom vissa segment som jag tror blir svårt.
Fälgar är nog ett lite svårt område. Svindyra Innolite finns ju men alufälgar som inte är tillverkade i Asien. Finns det?
Däck var ju en liten soppa. Om nu allt från Panaracer tillverkas i Japan så får väl det betraktas som helt ok.
Cykelrelaterad elektronik lär nog inte bli lätt heller.
Efter att ha läst inläggen i den här tråden så känns det som att många anser att saker tillverkade i Asien (särskilt Sydostasien) inte är kompatibelt med schysst tillverkning.
Bra! Skaka fram den listan då. Tack på förhand.Efter att ha läst inläggen i den här tråden så känns det som att många anser att saker tillverkade i Asien (särskilt Sydostasien) inte är kompatibelt med schysst tillverkning. Känns som en grov förenkling och något som drar alla tillverkare med tillverkning där över en kam, trots att det säkerligen finns exempel på företag som tillverkar i Asien och försöker att bedriva sin verksamhet på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.
Om kontentan i den här tråden är att man ska sluta köpa asiatiskt om man vill köpa schysst tillverkade prylar så ser jag inte värdet med den - jag tror inte att taiwaneser eller indoneser (för att ta två exempel) skulle ha det bättre om vi slutade konsumera cykelprylar tillverkade där. Det intressanta torde vara vilka tillverkare som tillverkar i låglöneländer som föregår med gott exempel och bidrar till en förbättrad levnadsstandard för sina anställda, leverantörer etc. och kan ha en positiv inverkan på de samhällen de är aktiva inom.
Min poäng är att du mer eller mindre diskvalificerat företag som tillverkar saker i låglöneländer i det allra första inlägget, oavsett om de gör det på ett schysst sätt eller inte, och jag tycker det är en felaktig premiss. Att bara lista västerländska tillverkare är ingen svårighet.Bra! Skaka fram den listan då. Tack på förhand.
Eller så försöker vi tillsammans här. Schwalbe ovan nämnt verkar ju vara positivt.
breathevelo.cc
Tja, jag är inte helt säker på det. Transporten är inte miljöfin men det finns nog inget material som slår ull i miljövänlighet. Transporten är ofta en liten del i det stora hela (dock har jag ingen koll på textilier) och det är ingen större skillnad om ullen kommer som garn eller som färdiga kläder.Lite bakvänt att handla det från Nya Zeeland kanske :)
Håller med om att diskussionen lite väl mycket halkade in på att produkter från "höglöneländer" är bra, men produkter från s k låglöneländer (här främst "asiatiska") mindre bra.Min poäng är att du mer eller mindre diskvalificerat företag som tillverkar saker i låglöneländer i det allra första inlägget, oavsett om de gör det på ett schysst sätt eller inte, och jag tycker det är en felaktig premiss. Att bara lista västerländska tillverkare är ingen svårighet.
Går att applicera på fler saker, fairphone gör fairtrade certifierade telefoner. (Som även utgör sig för att vara otroligt lätta att reparera och dem säljer reservdelar till) borde absolut gå att göra samma sak för cykelprylar.Dock är Fairtrade främst inriktat på mer eller mindre ätbara produkter - kaffe, choklad etc etc etc etc...
canecreek.com
Jag tror vi håller på att ta reda på vad syftet egentligen är. Kriterierna kanske måste uppdateras efter Stalles initiala fråga då vi kollektivt lär oss mer allteftersom.KAN VI SLUTA ATT VARA BROR DUKTIG OCH GÅ TILLBAKA TILL TRÅDENS SYFTE.
Diskussionerna i kommentarsektionen till denna artikel tycker jag är intressanta, där bland annat Sacki (mannen bakom BikeYoke) skriver lite om hans syn på att tillverka i Taiwan.En intressant artikel från Cane Creek om tillverkning i Taiwan.
![]()
Being Frank: The Center of the Bicycle Industry - Cane Creek Cycling Components
Being Frank: The Center of the Bicycle Industry Brent Graves – President & CEO An island in the Pacific that is about half the size of South Carolina and home to twenty-four million people is the center of the bicycle industry. While central Europe is the romantic heart of cycling, and Japan is...canecreek.com
Ja, det verkar ganska harmlöst. Allt som är cnc-fräst, dvs lamphus och fästen, görs dock i Taiwan. Ett Pico lamphus tar tex >60 min att fräsa. Trots att det nästan bara är en fräs som arbetar, är det ändå inte hållbart att göra inom EU. Dithän har vi kommit. VD:n Wolf kanske skulle gå en kurs i delegering? Varje gång jag frågat något på info@lupine.de så är det han som svarar.Lupine belysning är väl handbyggda i Tyskland av tanter och farbröder med bra löner, humanistiska värderingar, och som samlar på dyra modelltåg och sjunger i kyrkokör på fritiden. Verkar ganska sjysst. (?) ?
lupine har ju en helyllestämpel, och jag uppskattar verkligen deras innovativa ådra. positivt är att wolf exponerar sig på ett trevligt sätt. frågar du i hans forum varför de dragit ner på halvljusets styrka i nya versionen av ax, stryks den dock sonika.Ja, det verkar ganska harmlöst. Allt som är cnc-fräst, dvs lamphus och fästen, görs dock i Taiwan. Ett Pico lamphus tar tex >60 min att fräsa. Trots att det nästan bara är en fräs som arbetar, är det ändå inte hållbart att göra inom EU. Dithän har vi kommit. VD:n Wolf kanske skulle gå en kurs i delegering? Varje gång jag frågat något på info@lupine.de så är det han som svarar.
Pinglor: Spurcycle kan väl också läggas till listan?
Om Lupine platsar borde väl även Supernova göra det?
Fel tyvärr. Eller rätt till 30%. Flera fabriker i Kina. Reagerade direkt på ditt påstående då jag själv ser Alpkit som ett typiskt lågprismärke med produktion i utlandet.Alpkit är UK- tillverkat. Förmodar att barnarbete än så länge är förbjudet trots Brexit.
Altura cykelkläder brukade åtminstone sys i Manchester.
alpkit.com
De har väl Osram som leverantör av LED-källorna om jag inte minns fel (åtminstone vissa modeller) och här finns lite skrivet om Osram:och de lär inte köpa sina led-ljuskällor från någon annan stans än asien?
Och väldigt mycket av Osrams LED tillverkas i Kina. I princip alla Osram LED jag har står det ”Made in China” på, en enkel googling ger också massor av info kring det.De har väl Osram som leverantör av LED-källorna om jag inte minns fel (åtminstone vissa modeller) och här finns lite skrivet om Osram:
![]()