Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Det är dags att kamma sig när det gäller ordning och reda på tågen i Sverige.
En närståendes resa i förra veckan blev inställd pga att de inte hittade tåget.
Det är ingenting som funkar med tågen i Sverige längre. SJ har ju ställt in massor av tåg senaste 2 veckorna pga ”fordonsbrist”. En kompis fick både dit- och hemresan inställda för sitt julfirande (Uppsala-Västergötland) med 2-3 dagars varsel.

Jag själv har pendlat med tåg i snart 25 år. Men som det (inte) funkar nu hade jag gett upp om det inte vore för möjligheten att jobba hemma. Denna vinter har varit bedrövlig, järnvägen verkar inte klara lite snö längre, och när en växel pajar (vilket sker ofta) tar det mer än en vecka att laga den. Trafikverket verkar ha havererat fullständigt. Innan de får ordning på ens pendeltrafiken är det bara att glömma att jag skulle riskera en semester eller ett evenemang på att chansa med en längre tågresa dit.

Sverigetempot 2024
Kan väl påpeka att efter kontakt med Vy:s kundtjänst, så går det inte att ta tåget mellan Narvik och Riksgränsen, på grund av kravet på kupé. Gick inte att boka kupé för så kort avstånd.

Sverigetempot 2024
På Vys hemsida står det att de släpper biljetterna 120 dagar innan.

Jag lutar åt att det är enklare att flyga, trots att man får skjuts hela vägen med tåg.

Jag läste en insändare om att tågen skulle behöva återinföra incheckat bagage, eller polettera som det hette ?. Ett mysterium att tågen ska vara det sämsta alternativet på så många sätt. (jag åker X2000 mellan Stockholm och Göteborg varannan vecka, och det funkar bra, men långt ifrån så smidigt som när jag pendlade med flyg till Malmö)

Det med incheckat bagage finns i Norge för cykel. Sist jag åkte tåg i Norge så köpte man en biljett för cykeln, en lapp sattes på styret och den hängdes in på en cykelhållare i loket där de hade lite plats för borstar, skyfflar och cyklar. Riktigt smart system och enkelt att resa med cykel.

Sverigetempot 2024
På temat permanenter och Sverige, fast i lite modestare skala, hade en kul grej varit en permanent runt varje landskap i Sverige. Milslukaren har ju en runt Skåne så det är bara 24 kvar. När jag var med i Randonneur Stockholms styrelse hade vi uppe det som en lös fundering att skapa två för de landskap som är vår hemvist, d.v.s. Sörmland och Uppland. Blev dock, tyvärr, aldrig så mkt mer än lite snack.
för par år sedan så skissade jag på en permanent runt småland, gjorde gps spår, tidtabell, stämplings platser, mm och delade upp den i 4 etapper, både i medurs och i moturs. Mille kollade på det hela, men sedan gav jag upp. Det cirka 800 km runt Småland. Småland är stort.
Jag provcyklade en del under 2021.
Sedan har jag skapat andra permanenter, mest bara för min egen del. inget offciellt.

Sverigetempot 2024
Förtydligande - jag fattar att det kommer gå direkttåg från Malmö till Sthlm även nästa sommar men bara det faktum att man inte ens kan ge en hint om avgångar och priser ett halvår innan (när det samtidigt går utmärkt att boka flyg för samma datum) är inte till tåget fördel.
Så är det ju, tågen kommer att rulla. Det är samtidigt varken SJ, VY, Snälltåget eller någon annan operatör som bestämmer när biljetterna kan släppas utan det är Trafikverket.

Att SJ år efter år skriver "Ej valbar" (och annat oklart vid andra situationer) utan att ens ha en ordförklaring någonstans på hemsidan, är minst sagt undermåligt. VY nämner alltså 120 dagar på sin sida och jag har för mig att SJ gav samma information när de körde sträckan senast. Men den var inte så lätt att hitta som den borde ha varit.

På vår hemsida borde vi ha denna information, det skulle antagligen minska den initiala irritationen hos er deltagare. Grundfrågan skulle tyvärr kvarstå.

Sverigetempot 2024
Det med incheckat bagage finns i Norge för cykel. Sist jag åkte tåg i Norge så köpte man en biljett för cykeln, en lapp sattes på styret och den hängdes in på en cykelhållare i loket där de hade lite plats för borstar, skyfflar och cyklar. Riktigt smart system och enkelt att resa med cykel.
Det där är så härligt. Småskaligt och det uppfyller sitt syfte så länge inte efterfrågan är större än tillgången. Det gäller ju sittplatser också men de är ju betydligt fler även på de mest cykelvänliga tågen.

Sverigetempot 2024
Man ska inte vara för rädd för byten, särskilt inte om tågen går tätt och det finns marginaler *någonstans* i alla fall. Jag har rest Malmö - Uppsala med sju lokaltåg många gånger, och faktiskt varit i tid varje gång. Det är så klart inte helt jämförbart, men korta tåg har vanligen mindre risk per tåg att bli sena.

(Anledning? Cykel ombord utan att behöva väska ens. Rest så till både PBP och LEL. Tar mer tid, men jag har med min laptop ombord, och sommartid kan det till och med vara lugnare på lokaltågen än långdistanstågen, när det är få pendlare och många semesterresenärer).

Sen finns det *mycket* som borde fixas, så klart också. Som till exempel cykel ombord. Nattågen *har* ett oanvänt resgodsutrymme (i till exempel Bfs4-vagn) som rymmer flera cyklar - ett enkelt första steg vore att få Vy att öppna upp det. (har rest med cykel i sådant flera gånger under åren, där tågmästare nästan alltid säger OK, men kan ju vara svårt att avgöra i förväg)

Sverigetempot 2024
Annars kanske vore idé att samordna, om någon kan köra (el)bil med släp upp? Då behöver man bara fundera på transport av sig själv, vilket ändå bör vara rätt överkomligt.

(Sverigetempot är ju annars ett typisk lopp att inte heller köra bil till som deltagare, av rent logistiska skäl)

Sverigetempot 2024
Jo men visst, den har jag läst och väljer kanske att prova med tåget i första hand, så får man ta en taxi om det inte skulle fungera. Skall kontrollera om jag har en norsk arbetskollega i Narvik :-)!

Hej,

Aha, förstod jag så dåligt - ber om ursäkt.
Tyvärr är det samma regler så det går inte att resa med cykel om man inte bokar en egen kupé
på nattågen. Och denna korta sträcka går ej att boka kupé på.

Kolla upp med lokalbusstrafiken- där kan det kanske gå att få med en cykel.

Varma hälsningar
Ann
Servicecenter
signature_1248143303
VY Tåg AB

Sverigetempot 2024
Hi all,
Belgian cyclist here, and new to this forum!

I will be participating in Sverige Tempot 2024, and have planned my pre-start logistics. Part of that was booking a place to sleep the night before the start. I start in the second wave, at 9am on July 4th. I have booked accommodation at the Katterjokk Turiststation, which was one of the few available places, and at a reasonable price. I believe I booked the second last available room. Now.... there are 5 free beds in that room, so if you're still looking for a place to stay between 3rd & 4th of July, and want to share a room, please let me know!

You can email me on woutervdh@gmail.com

Looking forward to meet you all on the start line!

Sverigetempot 2024
Jag såg inte bjornfjellhus.no på Airbnb och de är lite dåliga på att annonsera. En avlägsen bekant har det huset på Björnfjell och hyr ut det till grupper. Kanske det fungerar för någon.

Annars hade jag gärna försökt köra några cyklar upp från Narvik, men jag ska flytta mitt bohag ungefär de dagarna som starten är.

Sverigetempot 2024
Jo men visst, den har jag läst och väljer kanske att prova med tåget i första hand, så får man ta en taxi om det inte skulle fungera. Skall kontrollera om jag har en norsk arbetskollega i Narvik :-)!

Hej,

Aha, förstod jag så dåligt - ber om ursäkt.
Tyvärr är det samma regler så det går inte att resa med cykel om man inte bokar en egen kupé
på nattågen. Och denna korta sträcka går ej att boka kupé på.

Kolla upp med lokalbusstrafiken- där kan det kanske gå att få med en cykel.

Varma hälsningar
Ann
Servicecenter
Visa bilaga 673954VY Tåg AB
Det är klart, man kan inte vara säker på att man inte har oturen att träffa på en rar paragrafryttare.
Har sista bussen gått när du landar?

Sverigetempot 2024
Det är klart, man kan inte vara säker på att man inte har oturen att träffa på en rar paragrafryttare.
Har sista bussen gått när du landar?
Kan väl skriva så här, alternativen varierar beroende på dagsformen :-)! Men det lutar, för min del, åt att ta tåget från jag bor till Kastrup, sedan flyg via Oslo till Narvik. Kommer fram till Narvik runt kl 20 el 22 (beroende på vilket flyg som bokas). Har bokat hotellrum i Narvik sedan länge, men det lutar åt att ta mig till Riksgränsen direkt och rummet där. Inte billigt med hotellrum i Narvik! Jag kan plocka bort bokningen i Narvik ganska sent. Har redan kontakt med några taxibolag i Narvik, även försökt med kontakt med ett i Abisko.

Även om jag är en ganska van resenär, i tjänsten, så vet jag att jag blir lite seg i kroppen av längre resor. Så jag vill ha den snabbaste transporten till Riksgränsen. Att flyga till Narvik tar allt som allt 7 timmar från bostaden. Alternativet med tåg tar runt 28 timmar. En del av mig försöker pränta in att tågresan efter Boden skall vara den vackraste i hela Sverige. Har åkt tåg tidigare till Luleå via Boden. Det är ju samma tåg, där halva tåget går vidare och halva tåget går till Luleå (iallafall när jag åkte).

Osäkerhetsfaktorn är också att räkna med, inför en sådan här tur, så får detta minimeras så mycket som möjligt. Tyvärr så har tågen en mycket högre osäkerhetsfaktor än flyget. Lite med sorg som jag skriver detta, har ju haft det svarta SJ-kortet i många år och föredrar tåg framför flyget. Tittar man på kostnaderna så är även det till flygets fördel. Runt 2700 - 2900 SEK kostar flygbiljetten, sedan tillkommer flygbussen in till Narvik eller resan till Riksgränsen. I flygpriset är bagaget inräknat, 2 väskor á 20 kg.

Till osäkerhetsfaktorn får man även räkna med hur cykelväskan hanteras på, i Kastrup, i Oslo och sedan i Narvik. Med tågen (Malmö - Stockholm - Riksgränsen) har jag kontroll på väskan hela tiden!

Som du/ni märker så är det lite veligt, får göra en konsekvens- och riskanalys av det hela :-)!

Sverigetempot 2024
Om man vill ta bort en del av osäkerheten runt förseningar och få chansen att vila upp sig ordentligt före start kan man ju planera för att vara på plats två dagar före start. Det var så jag gjorde sist. Åkte tåg upp, vi var två personer och bokade egen sovvagnskupe. Tror vi hade cykelväskorna på golvet i kupen. Gick på 2700 kr då.

Sverigetempot 2024
Kan väl skriva så här, alternativen varierar beroende på dagsformen :-)! Men det lutar, för min del, åt att ta tåget från jag bor till Kastrup, sedan flyg via Oslo till Narvik. Kommer fram till Narvik runt kl 20 el 22 (beroende på vilket flyg som bokas). Har bokat hotellrum i Narvik sedan länge, men det lutar åt att ta mig till Riksgränsen direkt och rummet där. Inte billigt med hotellrum i Narvik! Jag kan plocka bort bokningen i Narvik ganska sent. Har redan kontakt med några taxibolag i Narvik, även försökt med kontakt med ett i Abisko.

Som du/ni märker så är det lite veligt, får göra en konsekvens- och riskanalys av det hela :-)!
Om du inte ska stanna i Narvik så skulle jag föreslå att du flyger till Kiruna. Det kostar ca 1000 kr från Stockholm med SAS just nu. Därifrån går det buss till Riksgränsen. Det gick riktigt smidigt när jag åkte den vägen.

Sverigetempot 2024
Om du inte ska stanna i Narvik så skulle jag föreslå att du flyger till Kiruna. Det kostar ca 1000 kr från Stockholm med SAS just nu. Därifrån går det buss till Riksgränsen. Det gick riktigt smidigt när jag åkte den vägen.
Tåg till Malmö + Flygbuss till Sturup + Sturup - Arlanda - Arlanda - Kiruna - Buss Riksgränsen, flyget från Sturup 2200:- , tåg plus flygbuss 300:-. Får ju inte fara iväg för mycket, men någon hundralapp hit eller dit är inte så farligt, om det är smidigare. Buss 505 + 957, men den går tydligen en gång om dagen vid 13-tiden, kanske annorlunda i sommar..Blir det övernattning i Kiruna istället.

Sverigetempot 2024
Tåg till Malmö + Flygbuss till Sturup + Sturup - Arlanda - Arlanda - Kiruna - Buss Riksgränsen, flyget från Sturup 2200:- , tåg plus flygbuss 300:-. Får ju inte fara iväg för mycket, men någon hundralapp hit eller dit är inte så farligt, om det är smidigare. Buss 505 + 957, men den går tydligen en gång om dagen vid 13-tiden, kanske annorlunda i sommar..Blir det övernattning i Kiruna istället.
Jag hittade inte vilken buss vi tog från Kiruna men den gick bara en gång om dagen. Det kom å andra sidan bara ett flyg om dagen också. Vi fick vänta utanför flygplatsen i Kiruna några timmar. När bussen väl kom så var det väldigt smidigt.

Sverigetempot 2024
Smidigare att flyga från Sturup än Kastrup?

Sverigetempot 2024
Jo, det kan vara smidigare från Sturup men när jag kollade fanns det inte anslutande flyg alla dagar och så beror det väl på hur nära Flygbussen vs Øresundståget man bor

Sverigetempot 2024
Jag åkte egen tåghytt till Kiruna, chansade med cykelväska på regionaltåget till Abisko. Spännde blicken i konduktören så gick det bra. Hade jag vetat buss fanns hade jag tagit det istället för att riskera få bekymmer.

Bokade också boende så jag skulle få två dagar där uppe men väl på plats så var det visst bara dagen innan. Lurigt att åka tåg i över ett dygn ?.
Så är man lika virrig är lite marginal bra, hann precis få skruvat ihop cykeln till besiktningen på kvällen.

Men vet inte om för mycket tid för uppe är bra heller, man går mest och oroar sig och vill bara iväg.

Sverigetempot 2024
Jag bokade boende i k-jokk och tänkte ta tåget upp. Men tröttnade fort på SJ, VY och hela den baletten och bokade flyg istället. Blir nog cykel i kartong på flyget och sen till återvinning med kartongen. Så nu behöver jag boka en natt till däruppe för jag flyger 1a och startar 3e. Eller så sover jag första natten i Kiruna. Det verkar svårt att få en cykelväska transporterad till målet i år, om jag begripit det hela rätt.

Sverigetempot 2024
Jag bokade boende i k-jokk och tänkte ta tåget upp. Men tröttnade fort på SJ, VY och hela den baletten och bokade flyg istället. Blir nog cykel i kartong på flyget och sen till återvinning med kartongen. Så nu behöver jag boka en natt till däruppe för jag flyger 1a och startar 3e. Eller så sover jag första natten i Kiruna. Det verkar svårt att få en cykelväska transporterad till målet i år, om jag begripit det hela rätt.

Det är lite mer pill för er för att få sakerna levererade och kostnaden är inte längre inbakad i deltagaravgiften.
Ni köper frakt av PostNord, vi lämnar in i Abisko. Två vardagar senare är det framme på vandrarhemmet i Smygehuk. Detaljerna får ni på försommaren.

Sverigetempot 2024
Jo, det kan vara smidigare från Sturup men när jag kollade fanns det inte anslutande flyg alla dagar och så beror det väl på hur nära Flygbussen vs Øresundståget man bor
Det beror lite på, som NLC skrev, var man bor. För mig är det med tåg hela vägen till incheckningen på Kastrup, det smidigaste. Med Kastrup får man tänka på att det är en internationell flygplats, beroende på vilket bolag man åker så kan det skilja sig i tid, från incheckningen till gate. Norwiegen brukar använda relativt centralt placerad gate (även SAS). När jag åkte sist till Oslo(innan jul) så var det 40 minuters promenad till gate. Inga besök i taxfree på vägen! Men har varit med om betydligt längre promenad, framförallt om man skall ta sig till de som är placerade längst ut.

På Gardermoen såg det ut att vara smidigt, flyget från Kastrup kom in på ena sidan, på andra sidan var nationella flyg.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Det är lite mer pill för er för att få sakerna levererade och kostnaden är inte längre inbakad i deltagaravgiften.
Ni köper frakt av PostNord, vi lämnar in i Abisko. Två vardagar senare är det framme på vandrarhemmet i Smygehuk. Detaljerna får ni på försommaren.
Man kan välja vilken storlek som helst, eller måste man välja bland de förköpta varianterna?

1705044051742.png

Sverigetempot 2024
Det beror lite på, som NLC skrev, var man bor. För mig är det med tåg hela vägen till incheckningen på Kastrup, det smidigaste. Med Kastrup får man tänka på att det är en internationell flygplats, beroende på vilket bolag man åker så kan det skilja sig i tid, från incheckningen till gate. Norwiegen brukar använda relativt centralt placerad gate (även SAS). När jag åkte sist till Oslo(innan jul) så var det 40 minuters promenad till gate. Inga besök i taxfree på vägen! Men har varit med om betydligt längre promenad, framförallt om man skall ta sig till de som är placerade längst ut.

På Gardermoen såg det ut att vara smidigt, flyget från Kastrup kom in på ena sidan, på andra sidan var nationella flyg.
40 minuters promenad, d.v.s 4-5 km!? ?

Sverigetempot 2024
Aaa du reser från Malmö. Spännande!

Posta gärna bilder på packning o sånt sen. Är väldigt spänd och nyfiken.

Hur er ekonomin ut för ett sånt här äventyr? Och logistikmässigt verkar du ju ha koll även om det hade varit bättre med en glasklar plan men det går la inte i sverige.

Gör du resan själv? Monterar du ned cykel för att få plats?

Bor också i Malmö och vill göra en sån här resa men kanske nästa år :)

Sverigetempot 2024
Hur er ekonomin ut för ett sånt här äventyr? Och logistikmässigt verkar du ju ha koll även om det hade varit bättre med en glasklar plan men det går la inte i sverige.

Hänger på hur pass man har utrustning nog innan eller om man behöver köpa till grejer. Det blir lite väskor och kanske lite kläder man normalt inte använder för då stannar man inne istället.
Tänker man bo några nätter på hotell på vägen ner?
Hur viktigt det är att komma i mål / hur seriös man är med cykelns komponenter. Tycker man det är ok att starta med använda däck, slitna framdrev och gamla hjullager t ex eller man vill ha allt nytt.
Det mesta handlas på bensinmackar längs vägen vilket ändå blir en slant när man väl lägger ihop det.

Rimligtvis börjar man med att bygga en ny cykel så man är väl runt 50 papp innan man ens provar regnjackan ;)

Sverigetempot 2024
Aaa du reser från Malmö. Spännande!

Posta gärna bilder på packning o sånt sen. Är väldigt spänd och nyfiken.

Gör du resan själv? Monterar du ned cykel för att få plats?

Bor också i Malmö och vill göra en sån här resa men kanske nästa år :)
Ja, eller strax norr om Malmö!

Som du kanske har märkt, om du har läst mina inlägg, så är jag lite velig! Men det är bra att veta vilka alternativ det finns, sedan får man helt enkelt ta ett beslut och finna sig i om det var bra eller dåligt beslut!

När det gäller utrustning, så finns det mesta i och med jag har kört lite Brevets. Men kommer att köpa en större sadelväska, har 7 l Apidura Racing idag, blir en 14 l istället.

Sedan har jag velat fram och tillbaks om jag skall ha sovsäck och liggunderlag, för tillfället (efter att ha lyssnat på pod med Strasser (
)) så lutar det mot nätter på vandrarhem/hotell. Har faktiskt redan bokat ett antal på vägen, via booking.com, och behöver inte betala dessa förrän i början av juli. De flesta är väldigt billiga, så i värsta fall om jag tar beslut att hoppa över så tar det inte så hårt på kontot att de faktiskt drar det. Strasser tyckte för egen del att det var bättre att sova tre timmar i riktig säng än att ligga ute och sova dåligt. Ligga ute, tar det någon timme att få upp värmen och bli mer effektiv på cykeln. Skall dessutom packa ihop grejorna, det tar också tid!

Köpt två CatEye baklampor (batteridrivna), när det var rea, kan i princip vara tända hela trippen! Kommer eventuellt att köpa Garmin 1040. Märkte (iallafall på 1000 km:s rundan) att jag behövde lite kraftfullare laddare. Kortare tid att ladda, då jag är på rummet max 4 timmar. Ytterligare en framlampa, bra att ha i reserv. Samma som min ordinarie, går i värsta fall köras via PowerBank. Kommer att ha tre stycken PowerBank:s med mig. Inte att förglömma väggkontakt, med minst två uttag. Presta adapter, så jag kan fylla på luft i däcken (om det skulle behövas) på bensinmack.

Extra klossar, lite verktyg. Men jag är ingen mekaniker, men skulle kedjan hoppa så kan jag lägga på den igen, princip det jag klarar :-)! Tre burkar tätningsvätska, P-Zero som jag kör med, har varit enormt pålitliga. Inga punkteringar på cirka 2000 mil som jag cyklade i fjor. Har ersatt bakdäcket, men framdäcket har suttit på hela tiden.

Musette skall också leva, så i februari gör de service efter vinterkörningen och bikefit med tempopinnar. Sedan i mitten av juni görs ytterligare en service där alla slitagedelar bytas. Men det är inte bara för Sverige tempot skall ju cykla Vätternrundan också.

Ja det var väl planerna, ler!

Sverigetempot 2024
Mitt upplägg 2021 var:
Flyg till Kiruna två dagar före start-Flygbuss till järnvägsstationen-Tåg till Abisko för en hotellnatt-Lämna cykelkartongen till återvinning-cykla till Katterjokk för nästa boende-Cykla till Smygehuk.
Boenden under loppet varierade mellan hotell, busskurer, parkbänkar och grusväg. Dieten som köptes bestod mest av kebabpizza, hamburgare, Pågens kanelgifflar, Gott&Blandat och salta jordnötter.

Total kostnad för kalaset 12.250kr:
Anmälan 2.500kr
Flyg,Tåg,Buss 2.550kr
Hotell innan och under loppet 4000kr
Mat, godis, fika på mackar och pizzerior 2500kr
Gel,bars,sportdryck ca 700kr

Sverigetempot 2024
En lite snålare budget utöver deltagaravgift:
Tåg till Katterjokk (liggvagn med SJ till Umeå + Norrtåg dagtåg) 1200 kr
Tåg från Trelleborg (lokaltåg-expressen, praktisk vid cykeltransport) 800 kr
Mat under turen (pizza, mat på ICA / Coop längs vägen) 1800 kr
Övernattning i befintligt tält i Katterjokk och längs vägen 0 kr

Sverigetempot 2024
En lite snålare budget utöver deltagaravgift:
Tåg till Katterjokk (liggvagn med SJ till Umeå + Norrtåg dagtåg) 1200 kr
Tåg från Trelleborg (lokaltåg-expressen, praktisk vid cykeltransport) 800 kr
Mat under turen (pizza, mat på ICA / Coop längs vägen) 1800 kr
Övernattning i befintligt tält i Katterjokk och längs vägen 0 kr
Har du kört eller kommer köra så? Som jag förstått det är det nästan ingen som har tält med sig. Jag själv uppskattar att ha med hela bikepackingutrustningen så man kan sköta sig själv, men jag har aldrig cyklat något så långt som detta.. Berätta gärna mer om upplägg och erfarenheter!?

Sverigetempot 2024
Det är väldigt olika hur folk kör. Om man siktar på 20-30 mil per dag så är det värt att ta med tältet. Jag testade att cykla med tält i förberedelsen till ST men tyckte att det vägde för mycket och blev otympligt, så jag bestämde mig för sopsäcken. I efterhand så är jag jättenöjd med det upplägget.
Testa att köra en brevet med den tält-packningen du har tänkt.

Tillbaka
Topp