Cycplus e-pump, bra eller fånig?

Eftersom denna tråd nu mer eller mindre verkar handla om Lezyne minipumpar vill jag tipsa om att det till flera av dem går att byta slang(stump)en till en med inbyggd tryckmätare
11643646.jpg

Lezyne ABS Pen gauge
Den kostar en del (25,20 €), men för oss med okalibrerade tummar kan den minska risken för ett nytt slangbyte.

Det vet förstås inte jag heller.
Men om du kollar på bilden ovan så finns det en liten svart knapp längst ned på slangen, trycker man på den så sänks trycket i slangen och det går att skruva loss den utan att käglan följer med.
Jag tänkte först svara på kais inlägg med tips om den där stora lilla Lezyne-pumpen. Jag har en sådan också, men dessvärre med just en sådan tryckmätare som du visar. Dessa är väl mer eller mindre ökända för att spricka som jag förstått det, varpå pumpen är obrukbar. Letar prisvärd reservslang i rätt längd UTAN den där riskfaktorn som tryckmätaren utgör.. Vågar inte ha med min pump på långturer.

Sen det här med att få trycket EXAKT rätt är ju rent humbug. Om du kör med 1 eller 2 bar eller 4 eller 5 bar är helt oväsentligt i det stora hela. Det är marginella skillnader i alla hänseenden förutom möjligen komforten, och om man då pumpat för högt tryck märker man det ju - annars är det inte ett problem. Man får ängslas över saker värda att ängslas för!

Jag tänkte först svara på kais inlägg med tips om den där stora lilla Lezyne-pumpen. Jag har en sådan också, men dessvärre med just en sådan tryckmätare som du visar. Dessa är väl mer eller mindre ökända för att spricka som jag förstått det, varpå pumpen är obrukbar. Letar prisvärd reservslang i rätt längd UTAN den där riskfaktorn som tryckmätaren utgör.. Vågar inte ha med min pump på långturer.

Sen det här med att få trycket EXAKT rätt är ju rent humbug. Om du kör med 1 eller 2 bar eller 4 eller 5 bar är helt oväsentligt i det stora hela. Det är marginella skillnader i alla hänseenden förutom möjligen komforten, och om man då pumpat för högt tryck märker man det ju - annars är det inte ett problem. Man får ängslas över saker värda att ängslas för!
Repeterbarhet är dock viktigt. När man hittat ett tryck man gillar så vill man återupprepa det. Sen om mätaren visar fel spelar väl egentligen ingen roll så länge man återupprepa det man med visd möda tagit fram som optimalt tryck på den cykel/däck/pilot kombon.

Repeterbarhet är dock viktigt. När man hittat ett tryck man gillar så vill man återupprepa det. Sen om mätaren visar fel spelar väl egentligen ingen roll så länge man återupprepa det man med visd möda tagit fram som optimalt tryck på den cykel/däck/pilot kombon.

Du kan lägga underlag till kombon.

Dessutom ger 1 eller 2 bar en faktor 2 skillnad, som är riktigt stor. På MTB ger 1 bar bak genomslag medan 2 bar är "ocyklingsbart" för mig .

Verkar vara ett bra pris på den där Makitapumpen ändå men man måste väl investera i laddare o batteri oxå om man inte redan har det? Eller går den att köra med sladd?
är man inne i makitas ekosystem är maskinerna överraskande prisvärda om än inte alltid billiga. det är utan konkurrens världens största system, och med adapters kan man alltså driva även andra märken. laddarna är bland de snabbaste, alltid fläktkylda, och trots snabbladdning har jag inte lyckats knäcka något batteri på bortåt tjugo är.

apparaterna säljs oftast utan batterier, slutar på X, satser med laddare och batterier slutar på PT2 eller PT4 beroende på hur många man får. de här kan vara prissatta nästan så man får apparaten på köpet. tyvärr är det rätt sällan dessa erbjudanden dyker upp, särskilt PT4. rekommenderar 5,0-batterier, apparaterna går konstigt nog kraftigare på dem än 3;0 och 4,0. finns också 6,0 men de säljs bara löst, och är kraftigt dyrare.

ett exempel på en apparat som gärna säljs med 4 batterier, och alla husägare villhöver är en chockerande kraftig lövblås. whao. tio sekunder blåsa bort det ständigt återkommande bosset på terassen, inklusive dess möbler eller för den delen garageuppfarten eller nu på vintern pudersnön på bilen. gå eventuellt vidare med gräsklippare, trimmer, häcksax.

och diverse elverktyg, men det panoramat är ju verkligen inte för alla. ändå är det de produkterna som ofta föranleder en att ta startkostnaden. det borde enligt mig snarare vara trädgården?

sedan förstås en skaftdammsugare. för 35 euro. vår oftast använda makitamaskin. därefter kommer nog hos mig luftpumpen och en vinkelslip.
.
IMG_1540.jpeg

Jag har en sådan också, men dessvärre med just en sådan tryckmätare som du visar. Dessa är väl mer eller mindre ökända för att spricka som jag förstått det, varpå pumpen är obrukbar.
Det är ju förstås trist om det stämmer.
Men det har inte hänt mig under de ~7 år jag har haft Lezynepump med tryckmätarslang.
Kanske ren tur?

Letar prisvärd reservslang i rätt längd UTAN den där riskfaktorn som tryckmätaren utgör.. Vågar inte ha med min pump på långturer.
Jag borde ha en sådan, men eftersom jag har flyttat sedan den skruvades loss från pumpen vet jag inte ens var jag skulle börja leta. Men om den dyker upp hör jag av mig.

Sen det här med att få trycket EXAKT rätt är ju rent humbug. Om du kör med 1 eller 2 bar eller 4 eller 5 bar är helt oväsentligt i det stora hela.
Jag använder den för att se till att jag åtminstone hamnar närmare 5 än 1 bar, eller åtminstone närmare 3 än 1 bar, efter att ha fått punka bytt slang och cykelkompisarna står runt omkring och frågar hur länge det dröjer. Det är såpass okänslig min tryckmätartumme är....

ja de där tryckmätarna är ökända, dessutom svårigheter med noggrannheten på låga tryck, där det betyder något.

har man vant sig med en exakt mätare upptäcker man snart att det känsliga och fördelaktiga området är nära låga gränsen för användbarhet snarare än högre upp. gäller de följsamma däck vi alla gärna vill njuta fördelarna av. känsligt med trycket där, till skillnad från tjockväggiga hockeypuckar.

t ex 29/2,6 på 40i fälg. cyklingsbart ner till 0,6, optimalt kring 0,8-0,9, obekvämt över 1,0. men går ju fullt ut att studsa fram på vid 1,6

eller bromptons originaldäck 32 mm. optimalt både rull och komfort i relativt smalt band 2,8-3,3. över det börjar det durra och rulla både långsamt och stötigt. på däcken står max 6 bar, många tror det är vettigt ligga däromkring. det är det inte.

dessvärre med just en sådan tryckmätare som du visar. Dessa är väl mer eller mindre ökända för att spricka som jag förstått det, varpå pumpen är obrukbar.
ja de där tryckmätarna är ökända,
Nu har jag sedan jag skrev #52 mer och mer desperat googlat efter rapporter om spruckna tryckmätare på slangarna till Lezyne minipumpar utan att hitta ngn
Så därför undrar jag nu;
Vilka källor har ni till era påståenden?

det kan ha varit i kommentarsfältet till någon test. minns inte så noga. det som mest gjorde att jag backade var att mätaren på de modeller jag kollade var grovt och dåligt optimerad för låga tryck.

om man gogglar på 'lezyne pressure gauge problems' kommer ett betryggande antal träffar...

om man gogglar på 'lezyne pressure gauge problems' kommer ett betryggande antal träffar...
Nej
Kan du inte posta en direktlänk?
För de problem jag klarar av att googla fram gäller inte tryckmätaren för minipumparna,
men då googlade jag på
"lezyne pressure gauge problems"
de problemen som jag då får träffar på verkar alla vara för golvpumparna,
och vilket tryck de då pumpade till hittar jag ingen info om.
Så ryketsspridning, "alternativa fakta" eller?
Varför inte istället posta direktlänkar?

Kan heller inte minnas att det är vanligt, men förra året dog tre slangar så. Kanske var tillverkningsproblem
Det har hänt en gång för mig att jag brutit den där pinnen, men länge sen. Minipumpar som inte har en sån slangstump utan kopplar direkt på ventilen kan vara lite elaka mot ventilen om man inte håller ihop pumphuvudet och ventilen med en stadig hand och pumpar med den andra. Faktiskt ett argument för att ha den där slangstumpen som lezyne har är att det är mindre risk att man har sönder ventilen (större risk att man av misstag skruvar ut ventilkärnan då istället).

Jag har också råkat böja den där pinnen ett par gånger när jag slarvat när jag tagit lös pumpmunstycket på min golvpump, jag har en sån man klämmer på, så man måste öppna den ordentligt och lyfta upp, inte bara slarvöppna och bryta. Det är ganska tunn liten metallpinne så de tål inte så mycket stryk. Jag har ett paket med extra ventilkärnor hemma, inte just för att jag brukar bryta metallpinnar, men att när man kör slanglöst kan ventilkärnorna bli hopplöst igenkletade ibland, går oftast pilla bort rester, men ibland ser den så risig ut så jag byter.

Känns som det finns utrymme för förbättring i fråga om cykelventil, och nu med slanglöst borde nog någon vågad cykeltillverkare som redan har ändrat vevparti-"standard" flertalet gånger kunna byta till någon egen ventiltyp också ? .

Nu minns jag, det har hänt fler än en gång, jag köpte milkit-ventiler back in the day när de var nya, och lurade en kompis att köpa dem också. De var bra för de var tidiga på att ha ventiler där man kunde injicera tätningsvätskan med medföljande spruta. Men ventilkärnorna som kom med var av väldigt låg kvalitet. Jag bröt av två eller tre stycken, min kompis som köpte likadana bröt av två. Jag trodde förstås han var våldsam och en klant, till dess jag bröt av mina.... Sen dess har vi inte använt dem mer. Så det kan nog hända att ventilkärnorna är av dålig kvalité, men borde vara ovanligt då det så vitt jag förstår är bara några enstaka tillverkare som gör dem och distribuerar till de som gör slangar och ventiler.

Nu har jag sedan jag skrev #52 mer och mer desperat googlat efter rapporter om spruckna tryckmätare på slangarna till Lezyne minipumpar utan att hitta ngn
Så därför undrar jag nu;
Vilka källor har ni till era påståenden?
Jag får hela min verklighetsuppfattning från P1, happyride, böcker tillgängliga på bibliotek och egna surt förvärvade erfarenheter (välj själv vad som ska betraktas som alternativa fakta/humbug etc?).

Jag läste och såg bilder på happyride att de brukade gå sönder, men att hitta specifika grejer på happy kan vara svårt. Kan tyvärr inte specificera mig närmre och tar hellre tillbaks allt än att behöva leta upp mer info.?

Skämt åsido så kanske det var en enskild grej, men något säger mig att det var någon grej som jag dock inte kan bekräfta. Är Lezyne-fanboy i övrigt så har ingen agenda att såga deras grejer eller dylikt!

Edit: Letade ändå, och tror man ska glömma vad jag skrev. Detta var vad jag hittade:

Det var någon mer grej än detta, men försök sudda ut det ur minnet Håkan - säkert lugnt! Ska själv försöka jobba bort rädslan för att den ska gå sönder, och ursäktar spridande av tveksam info!

Senast ändrad:
Nej
Kan du inte posta en direktlänk?
För de problem jag klarar av att googla fram gäller inte tryckmätaren för minipumparna,
men då googlade jag på
"lezyne pressure gauge problems"
de problemen som jag då får träffar på verkar alla vara för golvpumparna,
och vilket tryck de då pumpade till hittar jag ingen info om.
Så ryketsspridning, "alternativa fakta" eller?
Varför inte istället posta direktlänkar?
vi tackar för upplysningen. i frånvaron av länkar är förstås plastmätaren perfekt i sin hållbarhet. bra att veta.

på amazon och mtbr kan man läsa om användares erfarenheter av tryckmätaren. abs pen gauge som den heter. förutom att den har en tendens att skruva isär sig och att plastgängorna på pumpen är välkänt känsliga beklagas möjlighet till vettig avläsning i det lägre tryckområdet.

när det är sagt är lezynepumparna mina favoriter, har inte helt räkning på hur många jag köpt. gett bort ett gäng i present.

Letade ändå, och tror man ska glömma vad jag skrev. Detta var vad jag hittade:

Tack
Även det exemplet gäller en golvpump.
Precis som det exemplet jag lyckades googla fram på egen hand

vi tackar för upplysningen.
Vi?
Alltid trevligt med inlägg från den som tycker hen bör posta som pluralis majestatis
Vi i pöbeln får nöja oss med att i avsaknaden av de efterfrågade direktlänkade exemplen kvarstår endast en bekräftelse av undran i #56
Tack!

I avsaknad av konkreta exempel på (liksom direktlänkar till sådana exempel på) spräckta tryckmätare på minipumparnas slangar kommer jag även i fortsättningen inte känna mig orolig över att jag riskerar att spräcka mätaren på min Lezyne minipump och istället vara nöjd över att den hjälper mig att åtminstone pumpa närmare tre än en bar efter att ha punkat och bytt slang.

ja de där tryckmätarna är ökända, dessutom svårigheter med noggrannheten på låga tryck, där det betyder något.

har man vant sig med en exakt mätare upptäcker man snart att det känsliga och fördelaktiga området är nära låga gränsen för användbarhet snarare än högre upp. gäller de följsamma däck vi alla gärna vill njuta fördelarna av. känsligt med trycket där, till skillnad från tjockväggiga hockeypuckar.

t ex 29/2,6 på 40i fälg. cyklingsbart ner till 0,6, optimalt kring 0,8-0,9, obekvämt över 1,0. men går ju fullt ut att studsa fram på vid 1,6

eller bromptons originaldäck 32 mm. optimalt både rull och komfort i relativt smalt band 2,8-3,3. över det börjar det durra och rulla både långsamt och stötigt. på däcken står max 6 bar, många tror det är vettigt ligga däromkring. det är det inte.
Det beror också på vikten. En 48kg gentemot en 102kg pilot har väldigt olika optimala tryck....

Tillbaka
Topp