Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Jag har ett lite märkligt problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med. Min zwift click har bestämt sig för att inte koppla upp sig mot min Apple TV längre. Trainer och pulsbandet kopplar uppå sig utan problem. Kör jag på min Macbook så funkar allt hur bra som helst. Någon som har en bra gissning om vad det kan vara?

Hej! Jag kör normalt zwift på Appletv och då är ju grafiken lite sådär!
Jag testade att köra iPhone ist och upplevde att det blev bättre, tyckte mig se skuggor och kontrasterna blev skarpare.

Trodde i min enfald att det skulle vara samma IOM att det är IOS i båda fallen!

Hur upplever ni Apple TV kontra IPhone och IPad grafik mässigt?

Även om de höjt? priset så blev årets reseräkning 1 690kr nu när de erbjuder årsabonnemang (12 betala för 10 tror jag).

Sjukt bra! Däremot lär ju strava bli dyrt i år....

Någon som haft problem med kvitton till Benify på sistone, eller går det bra med utskrift från kontosidan? (Strava har 25% rabatt till och med 4/1 f ö, om inte alla fått mailen.)

300W på högsta växeln och fullt pådrag? I så fall borde du kunna ställa upp basmotståndet några hack. (Har iofs inte kört Zwift på länge, men det borde gå. Annars blir det löjligt lätt på lägsta växeln.)

Körde nyss 2x5x10s på Wahoo SYSTM i ERG-mode. Min Kickr skickade på 800+W i intervallerna, vilket var precis på gränsen av min kapacitet för tillfället. Tre av intervallerna lade den dock på motståndet lite sent, så missade halva de intervallerna. Då hade det kanske varit bättre att köra utan ERG och styra motståndet med växlarna. Även SYSTM rekommenderade att stänga av ERG under dessa korta intervaller.
Nä, var nog inte i närheten av någon högsta växel, det var snarare "så långt jag hann" när jag testade mig uppåt.

Tänker att sånt kanske går lättare att få till ifall man pluggar in exakt vilken växel som blir lagom för en given effekt och kadens.

Men det är exakt sånt jag vill slippa bry mig om på en smart trainer :p

Försöker köra och gilla mitt zwiftade efter några år på rgt . Fick några gratismånder så försöker hålla ut ..
Men får bla dålig respons på min nya wahoo v6 . Tycker den reagerar sent , hänger kvar länge på samma watt fast man ändrar tryck på pedalerna och blir oftast avhängd pga av det eller ständiga drop outs ...
Mest bara kört hittills men tog mig lite tid att kolla parningen idag . Anat lite att ant+ stickan i datorn varit klen eller hela datorn så försökte få kontakt med ble stickan istället men där får jag inga watt alls . Och på ant+ stickan hoppar watten hit och dit om jag inte ligger stadigt på pedalerna..
På wahoo appen och indiewelo funkar ble stickan .
Har ni några förslag. Förutom att zwift suger på alla andra sätt också utom deltagarantalet ..

Bilagor

• 20240107_155715.jpg
    20240107_155715.jpg
    500 KB · Besök: 40
Försöker köra och gilla mitt zwiftade efter några år på rgt . Fick några gratismånder så försöker hålla ut ..
Men får bla dålig respons på min nya wahoo v6 . Tycker den reagerar sent , hänger kvar länge på samma watt fast man ändrar tryck på pedalerna och blir oftast avhängd pga av det eller ständiga drop outs ...
Mest bara kört hittills men tog mig lite tid att kolla parningen idag . Anat lite att ant+ stickan i datorn varit klen eller hela datorn så försökte få kontakt med ble stickan istället men där får jag inga watt alls . Och på ant+ stickan hoppar watten hit och dit om jag inte ligger stadigt på pedalerna..
Har ni några förslag. Förutom att zwift suger på alla andra sätt också utom deltagarantalet ..

Förstår inte, vad är det för utrustning du har?

Typ 100% alla datorer idag har inbyggd bluetooth, detta fungerar alldeles utmärkt för att koppla pulsband och trainer utan drops. Behövs inga ANT+ eller andra stickor i datorn.

Typ 100% alla datorer idag har inbyggd bluetooth, detta fungerar alldeles utmärkt för att koppla pulsband och trainer utan drops. Behövs inga ANT+ eller andra stickor i datorn.
Nja, min pc suger getpung mrd integrerad bt, hittar pulsbandt men ger ingen puls.
Samma med runpoden, den hittas men inget liv.
Har beställt usb-dongel så får vi se.....

Har min dotters gamla speldator som byggdes på inet . Pengarna las mest på sonens dator ska sägas men helt gratis var den inte .. har iaf inte inbyggd Bluetooth utan jag köpte en usb sticka som verkar funka på andra plattformar men inte zwift . Börjar misstänka själva datorn i nån del börjar bli väl gammal och trött eller inte gillar kylan i garaget..
Testade att köra men min nyare bärbara dator i går och med inbyggd ble och det gick bättre även om jag blev avhängd ändå :) ?
Fast vore skönt att slippa ta ut den och köra på den stationära istl.

Har min dotters gamla speldator som byggdes på inet . Pengarna las mest på sonens dator ska sägas men helt gratis var den inte .. har iaf inte inbyggd Bluetooth utan jag köpte en usb sticka som verkar funka på andra plattformar men inte zwift . Börjar misstänka själva datorn i nån del börjar bli väl gammal och trött eller inte gillar kylan i garaget..
Testade att köra men min nyare bärbara dator i går och med inbyggd ble och det gick bättre även om jag blev avhängd ändå :) ?
Fast vore skönt att slippa ta ut den och köra på den stationära istl.
Okii ja kanske är utrustningen som är gammal och seg då. Din V6 trainer är ju bland det bästa som går att köpa så nog är du värd lämplig IT utrustning också!

Jag kör på en Asus laptop av finare modell från Feb 2019, med en i7-8565U och det fungerar fint på stor skärm (Acer predator X34 i 21:9 format) i 1080P (inget att klaga på grafikmässigt) och bluetooth fungerar klockrent. Men även denna hade behövt se en uppgradering till nyare och mer kraftfull dator.

Kör även med trådlösa lurar kopplade till bluetooth mot datorn, går jag iväg några meter utanför rummet så tappar den täckning för dessa eftersom den får svårt att hantera både trainer, pulsband och lurar samtidigt (inget problem när allt är i samma rum). Med bara lurar inkopplade så kan man ju springa hur långt bort som helst. Misstänker att det finns en begränsad bandbredd på bluetooth.

Är det urgamla grejor funkar not inte BT...annars ska det väl det. Heter det BT smart eller nåt sånt det som stöds?

Jag kör också en lös USB sticka (TP-Link UB400 ) mest för att kunna ha den i en usb förlängning. Den inbyggda i min gamla NUC verkar ha en antenn med räckvidd på ca 1m. Efter jag köpte en lös sticka som sitter på en kort usb-sladd så har jag inte haft några problem. Då är det en relativt klen gammal NUC jag kör på

Kör man ant+ ska man välja fe-c, på kickr. Men varför kör du inte wifi eller ethernet (direct connect) om du har en kickr v6 ?

Kör man ant+ ska man välja fe-c, på kickr. Men varför kör du inte wifi eller ethernet (direct connect) om du har en kickr v6 ?
Bra fråga om wifi o ethernet..
När jag fick v6an och installerade den bad den ju om wifi och tänkte då att den borde dykt upp som alternativ där i listan över parningen.. Men finns ju inte där. Så tänkte nog att det inte va kompatibelt med Zwift eller pga av att datorn går på ethernet och inte fattar att den går till samma router som v6 över wifi ..
(Trodde även v6 den hade nån special ethernet kabel , men ser nu ut att vara en vanlig men var drar jag den kabel . Har bara ett uttag i datorn..)
Har nu iaf kört en återställning på datorn och ställt den 1/2 ifrån v6an och närmare elementet i garaget .. ska bara återinstalera zwift och se om det går bättre på swecup ikväll ..
Kanske inte behöver tillägga att jag är analfabet på datorer också ;)

Senast ändrad:
Bra fråga om wifi o ethernet..
När jag fick v6an och installerade den bad den ju om wifi och tänkte då att den borde dykt upp som alternativ där i listan över parningen.. Men finns ju inte där. Så tänkte nog att det inte va kompatibelt med Zwift eller pga av att datorn går på ethernet och inte fattar att den går till samma router som v6 över wifi ..
(Trodde även v6 den hade nån special ethernet kabel , men ser nu ut att vara en vanlig men var drar jag den kabel . Har bara ett uttag i datorn..)
Har nu iaf kört en återställning på datorn och ställt den 1/2 ifrån v6an och närmare elementet i garaget .. ska bara återinstalera zwift och se om det går bättre på swecup ikväll ..
Kanske inte behöver tillägg att jag är analfabet på datorer också ;)

Det är möjligt att de måsta vara på samma wifi men det är i så fall lite olyckligt.

Tar v6 ethernet RJ45? Jag trodde även den behövde adapter för 900 spänn precis som v5. Skit i så fall i wifi. Det är ändå djävulen.
Sätt en switch mellan kabel och dator så du får plats till fler.

1704727769754.png

Senast ändrad:
Det är möjligt att de måsta vara på samma wifi men det är i så fall lite olyckligt.

Tar v6 ethernet RJ45? Jag trodde även den behövde adapter för 900 spänn precis som v5. Skit i så fall i wifi. Det är ändå djävulen.
Sätt en switch mellan kabel och dator så du får plats till fler.

Visa bilaga 674673
Nä precis . Såg ut som rj45 men var något mindre variant på v6an så den vägen lägger jag ner för tillfället..

Note that the KICKR V6 only connects to 2.4Ghz WiFi networks

Borde inte spela någon roll men testa att sätta upp en gäst wifi på fixed kanal och bara 2.4

RJ11 är det i kickr

1704728902884.png

1704728911708.png

V6an ville inte uppdatera sig även om den bad om det ..
Datorn verkar fungera bättre och iaf ladda zwift bra mycket snabbare efter återställningen och bara zwift installerat på den .
Även Bluetooth funkar nu i zwift ..
Är Bluetooth bättre än ant+ .. ? Eller spelar det ingen roll ..

Bilagor

• Screenshot_20240108_170814_Wahoo.jpg
    Screenshot_20240108_170814_Wahoo.jpg
    85.8 KB · Besök: 24
Ant+ är premium.
Har du kollat inställningar för
Datorn verkar fungera bättre och iaf ladda zwift bra mycket snabbare efter återställningen och bara zwift installerat på den .
Normalt är ant+ mkt stabilare.

Ska finnas en checklista för att optimera windows för zwift. Jag har inte brytt mig om det men bland annat skulle one drive bort

Detta verkar ju spännande. Kanske testa wifi igen om bt nu funkar

Direct Connect requires Bluetooth® to function and uses the Bluetooth® protocol over TCP/IP

Testade nya rullarna nu i Zwift.
Det som funkade var att ange Quarqet för effekt och kadens, då funkade allt.
Jag har dock köpt en hastighetssensor, som jag trodde mig behöva, till baknavet och när jag parade den så gick det inte att para Quarqet, hastigheten blev nog rätt men det redovosades nån hittepåeffekt.
Är det nån som har koll på varför det funkar i förstaläget, hur den kan visa hastighet osv?

Testade nya rullarna nu i Zwift.
Det som funkade var att ange Quarqet för effekt och kadens, då funkade allt.
Jag har dock köpt en hastighetssensor, som jag trodde mig behöva, till baknavet och när jag parade den så gick det inte att para Quarqet, hastigheten blev nog rätt men det redovosades nån hittepåeffekt.
Är det nån som har koll på varför det funkar i förstaläget, hur den kan visa hastighet osv?
Zwift har väl bara speed + zPower (hittepå) eller effekt. Så väljer du speed så väljer du hittepå.
Troligen för att de i vilket fall tänker redovisa hittepå speed baserad på effekt & vikt.

Har precis gått från att köra Zwift på en gammal Elite turbo Muin utan Erg till en Kickr Core. Skulle precis testa för första gången nu men Zwift känner inte av trainern.
Funkar fint med wahoo appen men noll koppling i Zwift appen (samma med companion). Bara testat iPhone. På Eliten kände Zwift av den direkt utan krångel. Vad gör jag fel?

ja, det är surt som fan. Jag pallade inte utan köpte adaptern

EDIT. men prio 1 måste ju vara att få igång wifi

Har ingen wifi i datorn bara kabel ...
Men du kanske menar wifi till v6an ..
En sån här kabel borde väl funka rj11-rj45 ? https://www.kabelbutiken.com/telefonkabel-8p4c-rj45-till-6p4c-rj11-svart
Det bör ju funka med wifi på v6 och kabel på datorn men som jag citerade tidigare måste tydligen bt funka för att kickr wifi ska funka... och du hade väl problem med det?

Jag tror du måste ha en wahoo adapter

Annars är det förlängningssladd till bt eller ant stickan som är vanligast tipset.
Gjorde dock ingen skillnad för mig.

Sen kan du alltid testa att köra det genom companion på mobilen istället

Har precis gått från att köra Zwift på en gammal Elite turbo Muin utan Erg till en Kickr Core. Skulle precis testa för första gången nu men Zwift känner inte av trainern.
Funkar fint med wahoo appen men noll koppling i Zwift appen (samma med companion). Bara testat iPhone. På Eliten kände Zwift av den direkt utan krångel. Vad gör jag fel?
Kolla att du inte har kopplat upp trainern mot någon annan enhet redan, har inte en Wahoo men hade samma med min Saris innan jag insåg misstaget.

sket det sig ikväll också . Drop out redan efter 5minuter såklart i en 10% backe så även om det bara var några sekunder försvann klungan ..
Om det är till nån hjälp så fick jag igång min runpod nyss med denna. Har varit svindålig signal på integrerad bt i pcn.
Nu full täckning och W11 driftade den själv efyer omstart☺️

Screenshot_20240110_094400_Gmail.jpg

Hej! Jag kör normalt zwift på Appletv och då är ju grafiken lite sådär!
Jag testade att köra iPhone ist och upplevde att det blev bättre, tyckte mig se skuggor och kontrasterna blev skarpare.

Trodde i min enfald att det skulle vara samma IOM att det är IOS i båda fallen!

Hur upplever ni Apple TV kontra IPhone och IPad grafik mässigt?
Kört på Apple TV HD (kass) och iPad Pro 2018 (bra), har för mig Zwift ger båda samma grafikprofil. Frame rate på 15 FPS vs 30 FPS gör nog att även grafiken upplevs som annorlunda, inte bara flytet.

Tillbaka
Topp