[Byggtråd] Merida MTB Restomod

Du har ju klippt bilden där du visar decimalen! Men det låter väl rimligt.
Det är ju tum-skala upptill på skjutmåttet, men det ser snarare ut som 25,5mm
Men 25,4 mm (1 tum) sadelstolpar är ovanliga men de finns, nuförtiden verkar det dock mest vara ganska dyra. Åtminstone hos

Det är ju tum-skala upptill på skjutmåttet, men det ser snarare ut som 25,5mm
Men 25,4 mm (1 tum) sadelstolpar är ovanliga men de finns, nuförtiden verkar det dock mest vara ganska dyra. Åtminstone hos
IMG_1239.jpeg
Går det å läsa av bättre här? Annars får jag ta en ny bild imorgon.

stämmer inte riktigt med min erfarenhet, skulle snarare säga hundradelar. Eller tom "samma" mått på stolpe och rör. Du vill ju inte behöva dra åt klämman så hårt att den deformeras
Du hade rätt! Lärde mig den ”hårda vägen” då jag köpte en begagnad 25,4 stolpe. Den är något för smal.. bara ”rinner ner i röret” å går ej att klämma åt tillräckligt. Skulle ett alt vara hemmagjord shims?

Bilagor

• IMG_1249.jpeg
    IMG_1249.jpeg
    626.3 KB · Besök: 60
Du hade rätt! Lärde mig den ”hårda vägen” då jag köpte en begagnad 25,4 stolpe. Den är något för smal.. bara ”rinner ner i röret” å går ej att klämma åt tillräckligt. Skulle ett alt vara hemmagjord shims?
Eftersom att klämman ganska ofta är lite deformerad så är "den hårda vägen" inte så dum, man får testa sig fram till en stolpe som varken glappar eller behöver pressas i. Också lättare att få en uppfattning om passningen när sadeln sitter monterat i stolpen. Grejade nyss med en hoj som länge stått utan stolpe utomhus och visste med säkerhet att stolpen skulle vara 27,2 men men fick knappt i den. Som vanligt hade RJ en lösning som funkade perfekt:

ej testat shimsa men funkar säkert om man kan leva med lite fippel :D

Senast ändrad:
Rose bikes säljer billiga shims:

Som temporär nödfallslösning kan du klippa upp en tomburk (alu) och göra shim av, men det känns lite rattigt på vad som börjar bli en riktigt cool hoj. För övrigt: mer gult säger jag, och mer chockrosa.

Internet verkar vara helt tomt på Merida klibbor som ser ut som på min cykel..

Klurar på att rita upp dem manuellt å be någon firma printa för tror det hade höjt looken. Dvs fräscha dekaler men fortsatt patina på framtriangeln..

_om_ det blir verklighet så tror jag Albobtech XT:ns färgtema med blått och rosa på dekalerna hade suttit som en smäck, eller vad tror ni? Se nedan:

IMG_1300.jpeg

IMG_1301.jpeg

Imorgon är planen att montera styre, styrstam, bromsregage, handtag, sadelstolpe (temp med hemmagjord shims) sant sadel.. dvs så den börjar se ut som en komplett cykel även om växlar och klinga, kedja å vevarmar ej är monterade..

Då har det äntligen byggts lite mer, går sjukt långsamt men det får tiden tid det tar. Hade det varit någon retro träff snart så hade jag nog prioriterat den högre men nu satsar jag vara på att den ska vara helt klar till våren 2024..

Sadelklämmorna jag hade hemma var alldeles för långa.. Så köpte en rostfri bult/mutter ifrån Bauhaus istället.. Eventuellt köp en något kortare bult men denna får duga så länge alt skaffar en kort QR..

De kortare skruvarna köpte jag på chans till det sadelrörets fäste för flaskhållare men var en diameter för stor.. Passade dock perfekt till styrstammen dock!

Ful shimsen av en gammal Pepsi Max burk är ytterst temporär ??? Tom en fulshims skulle skämmas för utförandet men nu var det viktigaste å få fast sadeln så man kan få en visuell bild av projektet..

Bilagor

• IMG_1310.jpeg
    IMG_1310.jpeg
    537.4 KB · Besök: 74
  • IMG_1309.jpeg
    IMG_1309.jpeg
    596.7 KB · Besök: 60
  • IMG_1306.jpeg
    IMG_1306.jpeg
    1.1 MB · Besök: 59
Nu har jag monterat allt som stod på dagens agenda. Fick tom på ett flaskställ!

Finishen på styret och styrstammen blev inte alls som jag tänkt. Misstänker att det beror på att jag ej använtsamma (rödbruna) grundfärg som på övriga delar då den var slut. Men köpt hem nu burk grundfärg och klarlack om/när jag orkar göra om det..

Gröna handtagen är temporära men ger en skön ”julgrans look” med alla färgkombinationer. ??

Alla buntband sitter för å hålla vajrarna på plats tills allt är monterat å injusterat.

Bilagor

• IMG_1315.jpeg
    IMG_1315.jpeg
    1.2 MB · Besök: 124
  • IMG_1318.jpeg
    IMG_1318.jpeg
    1.3 MB · Besök: 117
  • IMG_1317.jpeg
    IMG_1317.jpeg
    1.3 MB · Besök: 114
  • IMG_1312.jpeg
    IMG_1312.jpeg
    1.1 MB · Besök: 114
  • IMG_1314.jpeg
    IMG_1314.jpeg
    1.1 MB · Besök: 115
  • IMG_1316.jpeg
    IMG_1316.jpeg
    1.1 MB · Besök: 112
  • IMG_1320.jpeg
    IMG_1320.jpeg
    1.4 MB · Besök: 114
  • IMG_1321.jpeg
    IMG_1321.jpeg
    1.6 MB · Besök: 116
  • IMG_1319.jpeg
    IMG_1319.jpeg
    1.4 MB · Besök: 126
Senast ändrad:
Hur går det här då?
Livet har kommit emellan men tittar på den ett par gånger i veckan :)
Jag har köpt kedja samt satt på pedaler så hoppas den ska bli körbar under sommaren. Dock så är det något vajse med styrlagret (trögt) så när den är körbar så får det nog bli prio å leta upp nytt styrlager eller iaf felsöka vidare..

Senast ändrad:
Livet har kommit emellan men tittar på den ett par gånger i veckan :)
Jag har köpt kedja samt satt på pedaler så hoppas den ska bli körbar under sommaren. Dock så är det något vajse med styrlagret (trögt) så när den är körbar så får det nog bli prio å leta upp nytt styrlager eller iaf felsöka vidare..
Rengör lagren, i med nytt fett och var noggrann med att inte dra det för tajt...i många fall räcker det. Har du extra kulor kan du även ta bort cagen och köra med ett par extra kulor istället.

Tillbaka
Topp